بازاریابان بسیاری هستند که در جهت تولید محتوای مناسب برای مخاطبین خود در تلاش اند. با طراحی شبکه بشدت گسترده، بازاریابان به اهداف خود نمی رسند و حتی افرادی که قصد همکاری و مشارکت دارند را، از دست می دهند. سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که، چگونه می توان محتوای بی نظیر و منحصر به فردی برای مخاطبان خود تولید کرد؟ بیورن اوون گلاد در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است.
جو پولیزی، یکی از بازاریابان موفق و بنیان گذار استراتژی تولید محتوا ( CMI )در یکی از مقالات کثیر الانتشار خود، درباره مشکلاتی، که اغلب بازاریابان با آن مواجه هستند، می نویسد، محتوای آنان، تفاوتی با دیگر محتوا ها ندارد، پوچ و توخالی است و تاثیر ماندگاری بر مخاطبان خود نمی گذارد. وبسایت هایی با تعداد بازدید کم و محتواهایی که دیده نمی شوند، متاسفانه از جمله مشکلات بسیاری از بازاریابان امروزی است.
باید راه حلی برای این مشکلات یافت و برای آن چاره ای اندیشید.
جو پولیزی سوال مهم و جالبی را مطرح می کند: ” آیا محتوایی که شما تولید می کنید و به مشتریان خود عرضه می کنید، محتوایی متفاوت است؟ ” بسیاری از بازاریابان، خجالت زده به این سوال پاسخ می دهند و می گویند: ” خیر “. ایجاد محتوای منحصر به فرد، مناسب و سرگرم کننده، به زمان کافی ، منبع مناسب و استراتژی تولید محتوای موفقی نیازمند است. برخی از برند ها، یک محتوای کلی و عمومی تولید می کنند که مخاطب خاصی ندارد. در عوض، آن ها امیدوارند این مطالب مورد توجه افراد بیشتری قرار بگیرد.
این همان دلیلی است که باعث می شود برند ها، انرژی خود را برای راه اندازی وبلاگ ها هدر دهند، به جای آن که انرژی خود را صرف تولید محتوای با ارزش تر کنند. در این شرای، انتشار وایت پیپر هر سه ماه یکبار، مهم تر از تفکر درباره تولید محتوا محسوب می شود و نوشتن وبلاگ بدون داشتن بینش استراتژیک و برنامه ریزی، به یک کار بیهوده تبدیل می شود.
یکی از نویسندگان و استراتژیست های بازاریابی نیچ مارکتینگ و تولید محتوا به نام رابرت رز می گوید: ” تولید محتوا باید به گونه ای باشد که حداقل محتوا، حداکثر تاثیر را داشته باشد. می توان اینگونه گفت که، باید کیفیت بیشتر از کمیت باشد. اما مشکل اصلی آن است که بدانیم این محتوا باید چگونه باشد؟
با پرسیدن این سه سوال قبل از شروع، موفقیت خود را در تولید محتوا تضمین کنید.
-
مخاطبین مورد نظر شما چه کسانی هستند؟
بسیاری از برند ها در طبقه بندی مخاطبین خود اشتباه می کنند و مخاطبان خود را به صورت بسیار کلی و بدون جزئیات انتخاب می کنند. ” زنان بین 35 تا 45 سال ” مخاطبین مورد نظر نیستند. ” زنان بین 35 تا 45 سال با مدرک دکترای علوم سیاسی که در شغل مدیریت خدمات عمومی مشغول به کارند ” مخاطبین مورد نظر هستند. هر چه شخصیت مخاطبین خود را با جزئیات بیشتری توصیف کنید و آنان را هدف قرار دهید، محتوای شما بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
-
شما در چه زمینه ای مهارت دارید؟
خدمات و تولیدات شما در هر زمینه ای که باشند، حتما برند های دیگر نیز در آن زمینه مشابه در حال تولید محتوا هستند. برای جذب و جلب توجه مخاطبین خود، یا باید آنقدر خوب باشید که مخاطبین خود را از رقبایتان دور کنید یا از نیچ محتوایی بهره ببرید.
-
کدام کانال برای شما مناسب است؟
هنگامی که نیچ خود را یافتید، مرحله بعد آن است که کانال های مناسب را برای رساندن پیام خود، پیدا کنید. برخی از کانال ها نسبت به دیگر کانال ها برای شما مناسب تر خواهند بود و این موضوع به نوع عادات و ویژگی های مخاطبین شما بستگی دارد. همچنین شایان ذکر است که انتخاب کانال مناسب، سبب تمایز شما با رقبا می گردد. ممکن است صد ها وبلاگ در زمینه تخصص و فعالیت شما وجود داشته باشند اما تعداد بسیار کمی پادکست تولید کنند یا شاید همه محتوا های رقبای شما در زمینه کتاب های الکترونیکی باشند و فیلمی در یوتیوب تولید نکنند. انتخاب کانال و طراحی مناسب باعث افزایش جذابیت محتوای شما برای مخاطبین مورد نظرتان می شود.