انجام 4 نکته این مقاله باید به شما در ساخت برنامه محتوایی کمک کند که می تواند باعث افزایش دسترسی به برند و نرخ های تبدیل در اینستاگرام شود.
اینستاگرام بخاطر داشتن فرمت سازگار با موبایل و غنی از محتواهای بصری، به سرعت تبدیل به یکی از محبوب ترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی شده است.
طبق گزارش Pew Research، از سال 2012 تاکنون، تعداد افراد آنلاینی که از اینستاگرام استفاده می کنند تقریبا تا 400% افزایش پیدا کرده است. حدودا 71% از افرادی که از این پلتفرم در سال 2018 استفاده کردند بین 18 تا 24 سال بودند.
پایگاه کاربر اینستاگرام تقریبا در مقایسه با هر شبکه اجتماعی دیگری در آمریکا سریعتر است مخصوصا که در بین رنج سنی 18 تا 24 سال محبوبیت دارد.
محبوبیت روزافزون اینستاگرام توجه بازاریاب های دیجیتال را هم به خود جلب کرده است.
با این حال، تقریبا هر برندی از اینستاگرام استفاده می کند و رقابت تنگاتنگ است.
طبق گزارش اینستاگرام در سال 2018، 98% برندهای فعال در صنعت مد و 100% برندهای خودرو در اینستاگرام حضور داشتند.
تنها راهی که از طریق آن می توانید از بین این همه رقیب خود را موفق کنید، ساخت یک برنامه محتوایی موفق برای اینستاگرام است.
در این مطلب نحوه ساخت برنامه محتوایی را آموزش خواهید داد.
- ابتدا در محتوای فید خود برنامه ریزی کنید
اینستاگرام شبکه اجتماعی بسیار پر جمعیتی است.
برندها تقریبا به طور میانگین در ماه 27.9 بار مطلب پست می کنند.
به عبارت دیگر، اگر شما هم قصد دارید پا به پای برندهای دیگر در زمینه دسترسی به برند و مشارکت کاربران پیش بروید، تقریبا باید به صورت روزانه پست بگذارید.
و این به نوبه خود یعنی باید برای محتوای فید اینستاگرام خود، حداقل از 2 تا 3 هفته قبل، برنامه محتوایی بچینید.
با اینکه این برنامه ریزی تا حدی زمانبر و دشوار است، اما به شما در ساخت محتوای فیدِ پیوسته و منسجم برای جذب کردن مخاطب هدفتان کمک خواهد کرد.
محتوای فید اولین جایی است که کاربران از طریق آن با برند شما تعامل برقرار خواهند کرد. پس داشتن سبک ویرایشی ثابت و انجام کارهای هنری برای زیباسازی آن، به شما در ساخت یک تصویر برند کمک می کند.
شما می توانید از ابزارهایی مثل Later برای برنامه ریزی محتوای خود یا برنامه ریزی پست های اینستاگرامی خود برای انتشار در زمانی مشخص در آینده از طریق Creator Studio فیسبوک استفاده کنید.
شما می توانید محتوای خود را براساس تم های ماهانه یا هفتگی تولید کنید.
هر تمی که دارید، حتما تمامی تصاویر، ویدیوها و سایر محتواهای مرتبط را آماده داشته باشید.
بر همین اساس، باید مقداری زمان باقی گذاشته باشید که در مواقعی که نیاز به پست محتوا در مورد تغییر و تحولات غیر منتظره در حوزه فعالیت کاری خود یاهر موضوع دیگری داشتید، بتوانید این کار را انجام دهید که برنامه محتوایی به شما کمک خواهد کرد.
- از هشتگ های مرتبط استفاده کنید
برای اینکه محتوای شما حداکثر تأثیرگذاری را داشته باشد، باید به موقع به دست مخاطب شما برسد یا برای آنها قابل دیدن باشد.
بهترین کار برای اینکه محتوای شما را بتوان پیدا کرد این است که از هشتگ های بسیار مرتبط و خیلی دقیق استفاده کنید.
همچنین هشتگ ها می توانند محتوای شما را در اینستاگرام پربازدید کنند و به شما در آنالیز کمپین ها و فعالیت های خود کمک کنند.
شما می توانید در برنامه محتوایی خود، این 3 هشتگ را برای بهینه سازی محتوای تولید شده استفاده کنید:
- هشتگ های ترند شده یا پرمخاطب: منظور هشتگ هایی هستند که در حال حاضر در اینستاگرام بیشترین میزان محبوبیت را دارند. مثلا هشتگ های تناسب اندام مثل fitinspiration، fitstagram و gymspiration در سال 2019 پرمخاطب هستند.
- هشتگ های عمومی: همان هشتگ هایی که در طی سال بیشترین استفاده را داشته و محبوبیت زیادی داشته اند. مثلا هشتگ های love، instagood، fashion و happy هشتگ های عمومی هستند.
- هشتگ های مختص نیچ یا نیچ محور: این نوع هشتگ ها مختص صنعت یا فعالیت خاص شما هستند. این هشتگ ها شامل هشتگ های اسم برند هم می شوند. مثلا با اینکه هشتگ adidas یک نوع هشتگ برند است، هشتگ های streetwear، sports و football مختص صنایعی خاص هستند.
شما می توانید در هر پست تا 30 هشتگ استفاده کنید اما توجه داشته باشید که استفاده از 30 هشتگ هم اسپم بنظر می رسد.
به طور میانگین، 5 تا 6 هشتگ در هر پست تعداد بالا محسوب می شود.
با این حال طبق تحقیقی که اخیرا صورت گرفته نشان می دهد که استفاده از 9 هشتگ بیشترین و بهترین میزان مشارکت کاربر را به همراه دارد.
حتما قبل از اینکه هشتگی را استفاده کنید در مورد آن تحقیق کنید و لذا در برنامه محتوایی خود استفاده از ابزارهایی مثل Hashtagify، All Hashtag یا Seekmetrics را برای شناسایی هشتگ های مناسب بگنجانید.
همیشه لیستی از هشتگ های مرتبط و محبوب در اختیار داشته باشید.
- در زمان مناسب پست بگذارید
فاکتور مهم دیگری که باید در برنامه محتوایی خود در نظر داشته باشید تا مطمئن باشید محتوای با کیفیت شما به دست مخاطب درست خود خواهد رسید، زمان بندی است.
شما باید محتوای خود را موقعی پست کنید که مخاطب هدف شما آنلاین باشد.
طبق داده های SproutSocial بهترین و بدترین زمان برای برندها, به منظور پست محتوا در اینستاگرام را ذکر کرده ایم که بهتر است در برنامه محتوایی خود نیز به آن دقت کنید:
بهترین زمان: چهارشنبه ساعت 11 صبح و جمعه بین ساعت 10 تا 11 صبح
بهترین روز: چهارشنبه
بیشترین میزان مشارکت: سه شنبه تا جمعه از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر
بدترین روز برای پست گذاشتن: یکشنبه
کمترین میزان مشارکت کاربران: آخر شب و اوایل صبح از ساعت 11 شب تا 3 صبح
البته توجه داشته باشید که این زمانبندی بسته به مکان، حوزه فعالیت یا صنعت مرتبط و مخاطب هدف (گروه سنی) می تواند مقداری متفاوت باشد.
وقتی مخاطب هدف در اینستاگرام بیشترین میزان فعالیت را داشته باشد، برنامه تجزیه و تحلیلی این پلتفرم به شما ایده های بهتری خواهد داد.
- روی آیکون نمودار میله ای در گوشه بالا سمت راستِ صفحه پروفایل اکانت تجاری خود کلیک کنید تا وارد ابزار تجزیه و تحلیلی Instagram Insights شوید.
- به تب Audience بروید.
- در این بخش در قسمت Followers می توانید میزان فعالیت مخاطبین خود را مشاهده کنید
شما می توانید طبق این اطلاعات، برای برنامه محتوایی خود برنامه ریزی دقیقتری انجام دهید.
همچنین، می توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیلی اینستاگرام مثل Later، Hootsuite Analytics یا SproutSocial هم استفاده کنید تا بهترین زمان برای پست گذاشتن را متوجه شوید.
- نتایج را ارزیابی کنید
آخرین بخش برنامه محتوایی اینستاگرام شما ارزیابی است.
شما باید هر کدام از کمپین ها و پست های محتوایی خود را از نظر نحوه عملکرد ارزیابی کنید تا بتوانید تولید محتوا، زمانبندی و بهینه سازی هشتگ را بهتر انجام دهید.
شما باید همیشه به معیارهای کلیدی زیر دقت داشته باشید و آنها را بررسی کنید.
نظرات یا کامنت ها
کامنت ها به شما درک بهتری خواهند داد.
اغلب موارد، وجود کامنت های بیشتر نشان دهنده این است که محتوای شما توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. در نتیجه شما می توانید از پست هایی که بیشترین تعداد کامنت را داشته اند، الهام بگیرید.
نرخ مشارکت
در برنامه محتوایی خود حتما به دنبال پیدا کردن نرخ مشارکت باشید. برای اینکه فهمید نرخ مشارکت برای یک پست چقدر بوده باید تعداد کل لایک ها و کامنت ها را به تعداد کل فالوورها تقسیم کنید. عدد بدست آمده نرخ مشارکت را نشان می دهد.
مثلا، پستی که توسط برند Beardband منتشر شد 2179 لایک و 12 کامنت داشت که 159000 نفر این برند را فالو کرده بودند.
پس نرخ مشارکت آن بدین شکل محاسبه می شود:
((2179+12))/159000×100=1.37
عدد 1.37 میانگین نرخ مشارکت است.
دسترسی
در برنامه محتوایی خود برای اینکه بتوانید با کمک فاکتور دسترسی برنامه ریزی کنید، برای پیدا کردن آن در مورد هر پست از ابزار تجزیه و تحلیلی Instagram Insight کمک بگیرید. این معیار یا فاکتور نشان دهنده تعداد کل افرادی است که پست شما را دیده اند.
برخلاف معیار Impression، حتی اگر یک فرد یک پست را چندین بار ببیند، باز هم یک مورد حساب می شود. پس برای شما معیار دقیقتری از میزان موفقیت پستی که منتشر کرده اید خواهد بود که در برنامه محتوایی باید به آن توجه ویژه داشت.
خریدها (از لینک های خریدنی)
در نهایت، اگر برای تبلیغ یک محتوا از لینک خریدنی استفاده می کنید، باید بفهمید که چقدر خرید عاید شما کرده است.
حساب تجاری شما برای استفاده از لینک های مستقیم قابل خرید باید توسط اینستاگرام تأیید گردد. در برنامه محتوایی خود استفاده از ابزارهایی مثل Later را هم قرار دهید، تا متوجه شوید کدام یک از بازدیدهای سایت شما از طریق اینستاگرام است یا کاربران از طریق اینستاگرام وارد وب سایت شما شده اند.
جمع بندی مطالب
ساخت یک برنامه محتوایی موفق برای پلتفرم های شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام که با سرعت در حال پیشرفت بوده و سرشار از محتواهای بصری هستند، فقط گفتن راحتی دارد اما در عمل کار سختی است.
حتما برنامه محتوایی خود را تغییر دهید تا پابه پای تغییرات ترندهای رسانه های اجتماعی پیش بروید.