کلمه، کلمات یا عبارت که یک متخصص سئو یا بازاریاب سئو با هدف تطبیق و رتبهبندی برای آنچه کاربران در جستجوی آن هستند را هدف قرار میدهد. کلمات مورد استفاده در صفحات وب میتوانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا مشخص کند کدام صفحات بیشترین ارتباط را با نتایج ارگانیک دارند. کلمات کلیدی معمولا شامل موضوعات، ایدهها، و یا سوالات هستند.
همچنین به عنوان: Keyphrase نیز شناخته میشود.
کلیدواژه کنی بالیزیشن (Cannibalization keyword)
نوعی از خود رقابتی در سئو، که در واقع به موقعیتی اشاره دارد که چندین صفحه از یک وب سایت برای یک عبارت یا کلمه کلیدی خاص در نتایج جستجو رتبه بندی می شوند. این کلیدواژه کنی بالیزیشن می تواند منجر به کاهش CTR و نرخ تبدیل پایین تربا رتبه خوب شود.
چگالی کلیدواژه (Keyword Density)
یک کلمه یا عبارت در سئو که در محتوای صفحه وب ظاهر میشود. در بهترین حالت، این مفهوم قدیمی برای موتورهای جستجو اهمیت دارد. البته هیچ درصد ایدهآلی برای این میزان چگالی، وجود ندارد.
تحقیقات کلیدواژه (Keyword Research)
فرآیند کشف موضوعات مرتبط، سوژهها، و شرایط موجود در موتورهای جستجو و همچنین حجم و سطح رقابت واژههای کلیدی را تحقیقات کلید واژه می گویند. این کار در سئو با انواع ابزارهای رایگان و پولی، انجام می شود.
ازدیاد کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)
افزودن کلمات کلیدی بیربط در سئو، یا تکرار کلمات کلیدی فراتر از حالت طبیعی، به یک صفحه وب به امید افزایش رتبه جستجو را ازدیاد کلمه کلیدی می دانیم. این یک تاکتیک اسپم در وبمستر گوگل است و میتواند منجر به جریمه سایت شود.
نمودار دانش (Knowledge Graph)
پایگاهداده گوگل در سئو از حقایق و اطلاعات در مورد افراد، مکانها و غیره (و ارتباطات آنها) در ابتدای نتایج مربوطه استفاده میکند که به آن نمودار دانش گفته می شود.
تابلوی دانش (Knowledge Panel)
جعبهای که در بالا یا کنار نتایج جستجو در صفحه نخست برای پرس و جوهای مرتبط دیده می شود. این پانل حاوی حقایق و اطلاعات در مورد افراد، مکانها و غیره و همچنین لینکهای مربوط به وب سایتهای مرتبط یا جستجوهای گوگل است.
KPI
این کلمه در سئو در واقع مخفف شاخص عملکرد کلیدی است. یک روش اندازه گیری برای تعیین اینکه آیا اهداف بازاریابی و اهداف تجاری قابل دسترسی هستند یا خیر.
L
صفحه فرود (Landing Page)
هر صفحه در سئو وب که بازدیدکننده میتواند به آن منتقل شود.
یک صفحه وب مستقل که برای جذب مخاطب طراحی شدهاست.
یافتن معنای پنهان (LSI – Latent Semantic Indexing)
یک روش بازیابی اطلاعات برای کمک به موتورهای جستجو، که متن صحیح یک کلمه را شناسایی میکند. lsi امروز نقشی مفید در سئو بازی نمیکند.
راهنمایی (Lead)
علاقه مند کردن و هشیار کردن افرادی که ممکن است به محصولات شما ویا سرویس (هایتان) علاقهمند نباشند. یا راهنمایی یک مشتری در سئو برای اینکه آدرس ایمیل خود (و معمولا اطلاعات شخصی و یا اطلاعات تماس) را در ازای استفاده از اطلاعات سایت تان با شما به اشتراک بگذارد.
لینک (Link)
اتصال بین دو وب سایت در سئو با استفاده از کد HTML را لینک می دانیم. پیوندی به کاربران امکان میدهد تا به وب سایتها، شبکههای اجتماعی و برنامههای کاربردی مراجعه کنند. لینک ها نقش مهمی در چگونگی ارزیابی و رتبهبندی وب سایتها ایفا میکنند.
این کلمه همچنین به عنوان: بک لینک نیز شناخته میشود.
لینک طعمه (Link Bait)
مطالب جالب توجه در سئو که به منظور جلب نظر کاربران و جذب پیوندها از وب سایتهای دیگر درج شده است.
ساختمان لینک (Link Building)
فرآیندی در سئو که برای به دست آوردن توجه دیگر وب سایتهای قابلاعتماد و مرتبط به وب سایت تان طراحی شدهاست تا به بهبود رتبه جستجوی آلی شما کمک کند. ساختمان لینک میتواند:
با دسترسی به خروجیهای رسانهای، وبلاگ نویسی، اینفلوئنسرها و وبمسترها صورت گیرد.
انتشار انواع مطالب با کیفیت بالا و یا هیجانانگیز که منجر به دریافت لینک می شود.
بک لینک: برای مثال، شما میتوانید لینکهایی را از طریق محتوای پشتیبانی شده، مرور پرداختی، یا پرداخت هزینه برای یک نوع لینک خارجی در وب سایت دیگر بدست آورید.
شراکتهای جعلی (Forging partnerships)
ایجاد لینک از سایت های مختلف پرطرفدار به سایت خودتان که به صورت دستی و عمدی انجام گرفته است (نه به صورت طبیعی).
برابری پیوند (Link Equity)
ارزش لینکهای ورودی، از نظر ارتباط، اقتدار، و اعتماد.
مزرعه لینک (Link Farm)
زمانی که یک گروه از وب سایتها به یکدیگر لینک میدهند و معمولا از برنامههای خودکار استفاده میکنند، به این امید که رتبهبندی و سئو به طور مصنوعی افزایش یابد. این یک تاکتیک اسپم است.
همچنین به نام های Link Network, Blog Network, Private Blog Network نیز شناخته میشود.
Link Juice
عبارتی در سئو که هرگز نباید به طور عمومی و یا به صورت آنلاین از آن استفاده کنید.
لینک پروفایل
هر نوع لینکی در سئو که به یک وب سایت خاص اشاره میکند. کیفیت لینک پروفایل وب سایت میتواند بسته به نوع انکر تکست بسیار متفاوت باشد.
حذف یا درج لینک ها به طور ناگهانی و سریع در یک سایت بسیار اهمیت دارد. افزایش ناگهانی لینک دهی طور بالقوه می تواند نشانه اسپم باشد ، یا می تواند ناشی از بازاریابی ویروسی یا انجام یک کار با ارزش باشد (به عمد یا ناخواسته).
Log File
پروندهای که در سئو اطلاعات کاربران را ثبت میکند؛ مانند آدرسهای IP، نوع مرورگر، خدمات اینترنتی (ISP)، تاریخ / زمان ، و تعداد کلیک آنها.
تجزیه و تحلیل فایل (Log File Analysis )
فرآیند کاوش اطلاعات موجود در فایل log برای شناسایی گرایشها، مدیریت سایت، جمعآوری اطلاعات، و درک این که چگونه ربات های جستجو در وب سایت کاوش می کنند.
کلید واژه طولانی (Long-Tail Keyword)
عبارات کلیدی چند کلمهای بسیار خاص در سئو که اغلب به قصد دریافت اعتبار بهتر از سمت موتور های جستجو انتخاب می شود. این دست واژههای کلیدی محبوبیت کمتری دارند چرا که حجم جستجوی پایین دارند و معمولا برای رتبهبندی آسانتر هستند.
M
یادگیری ماشینی (Machine Learning)
زیرمجموعهای از هوش مصنوعی که در آن یک سیستم از داده برای یادگیری و تنظیم یک فرآیند پیچیده بدون دخالت انسان استفاده میکند.
کنش دستی (Manual Action)
کنش دستی در واقع یک اصطلاح گوگل برای یک پنالتی است. گوگل پس از یک بازخورد انسانی (به عنوان مثال، از یک کارمند گوگل) به طور غیر اتوماتیک، یک وب سایت را مرور میکند تا ببیند که آیا از دستورالعملهای وبمستر پیروی می کند یا خیر. وب سایتهایی که جریمه شدند به طور کامل از نتایج جستجوی تنزل یافته یا حذف می شوند. این کنش ها را می توان در کل وب سایت و یا فقط صفحات خاص آن، ارزیابی کرد.
توضیحات متا (Meta Description)
برچسبی در سئو که میتواند به بخش سر صفحه یک سند HTML اضافه شود. از آن به عنوان یک توصیف از محتوای صفحه استفاده می شود. این مورد توسط الگوریتم های رتبهبندی استفاده نمیشود، اما اغلب در نتایج جستجو ظاهر میشود. درج توصیف دقیق و جذاب متا میتواند میزان کلیک ارگانیک را افزایش دهد.
کلمات کلیدی متا (Meta Keywords)
برچسبی در سئو که میتواند به سرصفحه HTML اضافه شود. اضافه کردن یک مشت کلمات کلیدی در اینجا به شما کمک نمی کند تا در نتایج بالاتر جستجو قرار بگیرید. سالهاست که الگوریتم های موتور جستجو به دلیل سوء استفاده از این برچسب برای اهداف رتبه بندی، چشم پوشی کرده اند.
برچسبهای متا (Meta Tags)
اطلاعاتی که در کد HTML یک صفحه وب ظاهر میشوند تا محتویات آن را برای موتورهای جستجو توصیف کند. برچسب های متا رایجترین نوع از برچسبهای در سئو هستند.
متریک (Metric)
متریک راهی برای اندازهگیری فعالیت و عملکرد سئو به منظور ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت است.
N
سئو نگاتیو (Negative SEO)
یک عمل نادر اما مخرب در سئو که در آن از تکنیکهای وب اسپم برای آسیب رساندن به رتبهبندی وب سایت دیگر، استفاده میشود.
جایگاه (Niche)
یک بازار یا حوزه خاص شامل یک گروه کوچک از افراد.
برچسب Noarchive
یک برچسب متا در سئو که به موتورهای جستجو می گوید هیچ نسخه ای از صفحه مربوطه را ذخیره نکنند.
مشخصه Nofollow
یک متا در سئو که به موتورهای جستجو برای دنبال کردن یک لینک خارجی خاص اشاره میکند. این کار در مواردی انجام میشود که لینک مورد نظر یک لینک پرداختی باشد. یک لینک با مشخصه Nofollow به شکل زیر می باشد:
<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>Anchor text goes here</a>
برچسب Noindex
یک متا که به موتورهای جستجو میگوید که یک صفحه وب خاص را در نتایج جستجو قرار ندهند.
برچسب No snippet
یک متا در سئو که به موتورهای جستجو میگوید که چه توضیحی را در توضیحات آن صفحه , در نتایج جستجو، نشان ندهند.
“(not provided)”
بعد از این که موتور های جستجو در سال ۲۰۱۱ به سمت جستجوی ایمن گرایش پیدا کردند، دادههای کلیدواژه ها از گوگل Analytics حذف شد و به جای آنها “(not provided)” قرار گرفت. بنابراین دانستن اینکه کاربران با جستجو کدام کلمه کلیدی به یک سایت وارد می شوند، مشکل و تقریبا غیر ممکن شد.
O
Off-Pagسئو
منظور از این کلمه در سئو، فعالیتهای شناخت برند است که در خارج از یک وب سایت صورت میگیرد. علاوه بر ایجاد ارتباط، تاکتیکهای تبلیغاتی میتوانند شامل بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی اینفلوئنسر، و حتی کانالهای بازاریابی آنلاین باشند (به عنوان مثال، تلویزیون، رادیو، بیلبورد).
On-Page سئو
فعالیتهای On-Page سئو همگی در یک وب سایت انجام میشوند. علاوه بر انتشار محتوای مرتبط، سئو on-page شامل بهینهسازی کد HTML (به عنوان مثال، برچسبهای عنوان، متا)، معماری اطلاعات، ناوبری وب سایت و ساختار نشانی اینترنتی آن میشود.
جستجوی ارگانیک (Organic Search)
نتایج جستجو طبیعی و یا unpaid در سئو که بر روی یک نتیجه جستجو ظاهر میشوند جستجوی ارگانیک هستند. نتایج جستجوی ارگانیک که توسط الگوریتم ها آنالیز و رتبهبندی میشوند، به گونهای طراحی شدهاند که مرتبطترین نتیجه را براساس پرس و جوها به کاربران بدهند.
صفحه یتیم (Orphan Page)
هر صفحه وب که با صفحات دیگر آن وب سایت ارتباط ندارد.
لینک Outbound
پیوندی که بازدیدکنندگان را به صفحه ای در وب سایت دیگر، هدایت می کند.
P
پیج رنک (PageRank)
به گفته گوگل پیج رنک معیار اهمیت یک صفحه، بر اساس لینکهای ورودی از صفحات دیگر است. به عبارت سادهتر هر لینک از سایتی دیگر به صفحه ای در سایت شما اعتبار پیج رنک تان را بالا می برد. البته، تمام لینکها با هم برابر نیستند. این الگوریتم پس از لاری پیج، بنیانگذار گوگل به این نام، نامگذاری شده است.
سرعت صفحه (Page Speed)
مدتزمانی که طول میکشد تا صفحه وب به طور کامل بارگذاری شود. سرعت صفحه، یک فاکتور رتبهبندی مهم برای موتور های جستجو در اصول سئو است.
پیش نمایش (Pageview)
صفحه وبی در سئو که در یک مرورگر بارگذاری شدهاست را پیش نمایش آن می گویند.
جستجوی پولی (Paid Search)
نتایجی که در ابتدا یا زیر نتایج ارگانیک قرار می گیرند و به ازای هر کلیک باید هزینه ای بابت آن پرداخت کنید.
PBN
شبکه وبلاگ خصوصی
به کلمه مزرعه لینک مراجعه کنید.
پی دی اف (PDF)
پی دی اف در واقع مخفف پرونده فرمت قابل حمل است. PDF ها می توانند حاوی متن ، تصاویر ، پیوندها ، فیلم ها و سایر عناصر باشند.
پرسونا (Persona)
نمایش نموداری از مخاطبان یک وب سایت در سئو ( با رفتار، نیازها، انگیزهها و اهداف مختلف) که همگی براساس دادههای واقعی هستند، را پرسونا می نامیم.
شخصیسازی (Personalization)
زمانی که موتورهای جستجو از تاریخچه جستجو، تاریخچه مرور وب، مکان و روابط استفاده میکنند تا مجموعهای از نتایج را برای یک کاربر مشخص کنند.
PHP
Hypertext Preprocessor یک زبان برنامهنویسی برای ایجاد محتوای پویا در صفحات وب است.
سرقت ادبی (Piracy)
موتورهای جستجو برای بهبود سطح جستجوی ارگانیک، محتواهایی که قانون کپیرایت را رعایت نمیکند را هدف قرار میدهد. گوگل یک فیلتر را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد که قابلیت بررسی محتوای بی کیفیت را دارد.
Pogo-sticking
وقتی یک کاربر بین نتایج و صفحات فهرستشده جستجو، به عقب و جلو می رود را pogo می نامند.
PPC (پرداخت به ازای کلیک)
نوعی از تبلیغات در سئو که در آن تبلیغ کنندگان یک مقدار مشخص را (معمولا با پیشنهاد قیمت، ارتباط، تاریخچه حساب، و رقابت)به ازای هر بار کلیک کاربر روی آن تبلیغ، تعیین میکنند. ترکیب PPC و سئو میتواند منجر به کلیک، و کسب درآمد بیشتر شود. همچنین، داده های PPC می توانند استراتژی سئو شما را بهبود دهند. البته، برعکس این موضوع نیز صادق است.
Q
QDF
در صورتی که یک عبارت جستجو خاص به دلیل یک رویداد خبری بیشتر جستجو شود به آن QDF گفته می شود. در نتیجه موتور جستجو به جای نمایش دادن صفحات قدیمی، همواره صفحات جدیدتر را نمایش می دهد.
محتوای با کیفیت (Quality Content)
محتوایی در سئو که به شما در دستیابی به اهداف کسبوکار و بازاریابی کمک میکند (به عنوان مثال، هدایت ترافیک ارگانیک برای کسب رتبههای بالا و فروش).
لینک با کیفیت (Quality Link)
لینکهای ورودی که از یک وب سایت معتبر، مرتبط یا مورد اعتماد سرچشمه میگیرند.
عبارت مورد جستجو (Query)
کلمه، یا عبارت که یک کاربر وارد موتور جستجو می کند.
R
رتبه (Rank)
مکانی که یک صفحه وب در داخل نتایج جستجوی آلی به سبب جستجو یک عبارت یا کلمه کلیدی خاص ظاهر میشود.
عامل رتبهبندی (Ranking Factor)
یک جز خاص در سئو که به الگوریتمها کمک میکند تا تعیین کنند که صفحات وب باید به چه ترتیبی در نتایج ظاهر شوند. طی سالها، گوگل اظهار می کند که الگوریتم هایش ” از ۲۰۰ سیگنال منحصر به فرد استفاده می کنند”، تا به کاربران کمک کنند تا مرتبطترین صفحه وب را پیدا کنند.
لینک های متقابل (Reciprocal Links)
وقتی دو وب سایت توافق می کنند تا لینک هایی را با یکدیگر مبادله کنند.
هدایت مجدد (Redirect)
تکنیکی در سئو که یک صفحه وب (یا موتور جستجو)را به یک صفحه وب متفاوت (اما به همان اندازه مرتبط)، مرتبط می کند. در این رابطه دو نوع جابجایی وجود دارد:
۳۰۱: دائمی
۳۰۲: موقت
ارجاع دهنده (Referrer)
اطلاعات نشانی اینترنتی که مبدا صفحه وب کاربر را مشخص میکند.
اتصال مجدد (Reinclusion)
فرآیند درخواست یک موتور جستجو برای بازگشت یک وب سایت یا یک صفحه پس از مرتب کردن نتایج جستجو و نمایش دادن آن.
ارتباط (Relevance)
یک راه در سئو، برای تعیین مطابقت متن یا کلمه مورد جستجو کاربر با محتوای صفحه وب بررسی ارتباط میان آنهاست.
مدیریت شهرت (Reputation Management)
ایجاد یک بستر آنلاین از یک برند یا فرد (مثلا در رسانههای اجتماعی) با به حداقل رساندن قابلیت دیده شدن مطالب منفی را مدیریت شهرت می دانیم.
قطعه غنی (Rich Snippet)
داده های غنی را می توان به کد های HTML وب سایت اضافه کرد تا اطلاعات متنی را به موتورهای جستجو ارائه دهند. این اطلاعات می توانند در نتایج جستجو نمایش داده شوند و در نتیجه یک لیست پیشرفته، معروف به اطلاعات غنی ایجاد می شود.
robots.txt
پروتکل حذف رباتها ,یک فایل متنی است که در ریشه یک وب سایت قابلدسترسی است .
بازگشت سرمایه (ROI)
راهی برای اندازهگیری عملکرد فعالیتهای سئو. میزان ROI با تقسیم کردن جستجوی ارگانیک سایت در کل جستجو ها و با ضرب در عدد ۱۰۰ به دست می آید.
S
طرح کلی (Schema)
نوعی از میکرو دیتا ها در سئو که پس از اضافه شدن به یک صفحه وب ، توضیحات بیشتری را در مورد آن صفحه به کاربر ارائه می کنند (معمولاً به عنوان بخش غنی از محتوا شناخته می شود که در نتایج جستجو ظاهر می شود).
Scrape
تکنیکی در سئو که برای کپی کردن مطالب وب سایت و یا اطلاعات آن،که با استفاده از یک برنامه کامپیوتری و یا متن به کار برده میشود. به طور کلی موتورهای جستجو مانند گوگل، داده ها را به منظور ایجاد یک فهرست قابل جستجو در وب سایت ها استفاده می کنند.
موتور جستجو (Search Engine)
یک برنامه کامپیوتری که کاربران را قادر میسازد تا برای بازیابی اطلاعات (به عنوان مثال، فایلها، وب سایتها، صفحات وب) از آن استفاده کنند (به عنوان مثال، یک موتور جستجوی وب مانند گوگل، وب سایتها، صفحات و فایلهایی که در یک شبکه گسترده جهانی قابل جستجو هستند را در اختیار کاربران قرار می دهد). در واقع، یک شاخص جستجو با کمک یک مرورگر، و با تحلیل های متعدد به واسطه مجموعهای از الگوریتمها به روز میشود.
بازاریابی موتور جستجو (SEM)
یک اصطلاح کلی در سئو که برای افزایش دید وب سایت ها در نتایج موتور جستجو به کار می رود و شامل فعالیت های پرداختی (مثل تبلیغات) و جستجوی ارگانیک است.
بهینهسازی موتور جستجو (SEO)
فرآیند بهینهسازی سایت و تمام محتویات آن در نتایج ارگانیک موتورهای جستجو را سئو می دانیم. سئو به درک این که موتورهای جستجو چگونه کار میکنند، چه چیزهایی جستجو می شود (به عنوان مثال، کلمات کلیدی)، و چرا افراد به دنبال آن هستند (قصد)، نیاز دارد. سئو به یافتن سایت های مرتبط برای کاربران و به موتورهای جستجو برای ارائه نتایج بهتر کمک میکند. سئو در واقع ترکیبی از یک ساختار فنی و بازاریابی است.
صفحه نتایج جستجوی موتور جستجو (SERP)
صفحه ای در سئو که موتورهای جستجوی برای ارائه نتایج آن را به کاربران نشان می دهند. به طور معمول، موتورهای جستجو در حدود ۱۰ نتایج جستجوی ارگانیک را به کاربران نشان میدهند، که براساس ارتباط موضوعی مرتب شدهاند. بسته به کلمه ی مورد جستجو کاربر، مواردی دیگری نیز در این صفحه به کاربر نشان داده می شود. از جمله:
آگهیهای ادوردز (بالا و پایین نتایج جستجوی ارگانیک)
تصاویر
پنل های دانش
نقشه
اخبار
پرسشهای مرتبط
جستجوهای مرتبط
نتایج خرید
ویدیو
تاریخچه جستجو (Search History)
موتورهای جستجو هر کاربر را براساس هر صفحه وبی که مورد بازدید قرار میدهد و هر تبلیغی که روی آن کلیک می کند، ردیابی می کنند. موتورهای جستجو از این دادهها برای شخصی کردن و در چارچوب قرار دادن نتایج جستجو کاربران استفاده می کنند.
درصد فعالیت های تبلیغاتی (Share of Voice)
مقایسه یک عبارت خاص مورد جستجو برای یک برند در سئو با دیگر رقبا ,در حین جستجو همان عبارت و بررسی درصد موفقیت آمیز بودن آن.
لینک های سایت (Sitelinks)
همان شش لینک منتخب از یک سایت هستند، که در زیر آدرس اصلی سایت در نتیجه جستجوی ارگانیک لیست می شوند. لینک این صفحات را می توان از درون کنسول جستجو و یا ابزار Webmaster Bing جهت عدم نمایش مسدود کرد.
نقشه سایت (Sitemap)
لیستی از صفحات وب سایت. در کل دو نوع نقشه سایت وجود دارد:
HTML: این نوع از نقشه سایت، که براساس موضوعات موجود در آن تعیین می شود به کاربران سایت کمک می کند تا در یک سایت به آسانی جابجا شوند
XML: این نوع از نقشه سایت، لیستی از صفحات وب موجود در سایت را در اختیار کاربران قرار می دهد.
لینک های Sitewide
لینکی در سئو که در هر صفحه وب ظاهر میشود؛ گاهی در نوار کناری صفحه یا پاصفحه و یا وب سایتهایی که از قالب های خاص استفاده میکنند.
شبکه های اجتماعی(Social Media)
پلتفرم هایی (وب سایت و برنامههای)که در آن کاربران میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، و به ایجاد، اشتراک گذاری و استفاده از محتوا مشغول شوند.
سیگنال اجتماعی (Social Signal)
هرعاملی که قدرت و محبوبیت را در وب سایتهای شبکههای اجتماعی محبوب نشان دهد سیگنال اجتماعی است. برای مثال، مرجع اجتماعی یک کاربر در توییتر.
اگرچه بسیاری از مطالعات نشان دادهاند که سیگنال های اجتماعی در رتبهبندیها تاثیر میگذارد (به عنوان مثال، تعداد لایک ها یا به اشتراک گذاری یک محتوا). اما گوگل به طور عمومی اعلام کردهاست که سیگنالهای اجتماعی یک عامل رتبهبندی جداگانه و مستقیم نیستند.
اسپم (Spam)
به کلمه Webspam مراجعه کنید.
Spider
به کلمه Bot در سئو مراجعه کنید.
آزمایش اسپلیت (Split Testing)
یک آزمایش کنترلشده است که برای مقایسه حداقل دو صفحه وب برای اندازهگیری اثرات یک متغیر بر روی آنها انجام می شود.
همچنین به عنوان: تست A / B نیز شناخته میشود.
گواهی SSL
یک گواهینامه دیجیتالی که برای تایید هویت وب سایت بکار میرود و برای رمزگذاری اطلاعات فرستادهشده به سرور استفاده می شود.
کد وضعیت (Status Codes)
کدهایی که توسط سرور در هنگام کلیک بر روی لینک یک صفحه وب یا هنگام ارسال فرم به کاربر نشان داده می شود. کدهای وضعیت HTTP معمولی برای سئو مهم هستند:
۴۰۴ (پیدا نشد)
۴۱۰ (گم شده است)
۵۰۰ (خطای سرویس داخلی)
۵۰۳ (خدمات غیرقابل دسترس است)
Stop Word
کلمه ای که در سئو به کرات استفاده میشود. به عنوان مثال: یک..، حداقل..، برای.. موتورهای جستجو در گذشته، این کلمات را نادیده می گرفتند تا زمان و منابع را در هنگام ارائه نتایج جستجو ذخیره کنند. اما امروزه، موتورهای جستجو از روزهای ابتدایی آغاز به کارشان بسیار رشد کرده اند، و گاهی اوقات Stop Word ها نیز برای آنها کاملا معنی دار است. البته این مورد، به اهداف سئو مرتبط نیست.
ساب دامین (subdomain)
بخش جداگانهای که در دامنه اصلی وجود دارد.
T
طبقهبندی (Taxonomy)
سازماندهی و دستهبندی یک وب سایت در سئو برای بهبود محتوا و کمک به کاربران جهت تکمیل وظایف مورد نظرشان در همان سایت.
زمان باقی ماندن روی صفحه (Time on Page)
تخمینی از این که یک کاربر چه مدت در یک صفحه وب باقی می ماند. صفحات یک سایت، با نرخهای خروجی بالا از جانب کاربر میتوانند به میزان زیادی باعث عدم به دست آوردن اطلاعات صحیح از میزان رضایت کاربر و حضور وی در سایت شوند.
برچسب عنوان (Title Tag)
یک برچسب HTML است که به عنوان صفحه وب مربوط می شود. به طور معمول ، برچسب عنوان بخشی است که موتورهای جستجو هنگام نمایش لیست های جستجو از آن استفاده می کنند، بنابراین باید کلمات کلیدی استراتژیک و مرتبط در آن درج شوند. برچسب عنوان نیز باید طوری نوشته شود تا برای افراد منطقی باشد و بیشترین کلیک را به سمت خود جذب کند. به طور معمول، برچسبهای عنوان باید کمتر از ۶۵ کاراکتر باشد.
دامنه سطح بالا (TLD)
پسوند یک نشانی وب خاص در سئو. این پسوند ها عبارتند از:
.com
.org
.net
.info
ترافیک (Traffic)
افراد (و گاهی ربات هایی) که از وب سایت شما دیدن میکنند.
اعتماد (Trust)
به طور کلی به تاریخچه یک سایت مربوط میشود (به عنوان مثال، این سایت از چه منابع تخصصی نقل کرده یا چه ویژگیهای تخصصی دارد که باعث شهرت آن شده است، یا هنگامیکه یک سایت به دستورالعملهای وبمستر پایبند باشد).
میزان اعتماد پذیری (TrustRank)
یک روش تجزیه و تحلیل لینک برای جدا کردن صفحات معتبر از صفحات اسپم وب را میزان اعتماد پذیری می دانیم.
U
محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
هر شکلی از محتوا در سئو: ویدئو، پستهای وبلاگ، نظرات، مرور و غیره – که توسط کاربران و یا مشتریان ایجاد میشود.
جستجوی جهانی (Universal Search)
زمانی که موتورهای جستجو اطلاعات را از پایگاههای اطلاعاتی تخصصی چندگانه به نمایش میگذارند تا در همان صفحه نمایش داده شوند. نتایج میتوانند شامل تصاویر، ویدئو، اخبار، خرید و انواع دیگر نتایج باشند.
لینک Unnatural
هر گونه لینکی را که گوگل به عنوان چیزی مشکوک، فریبنده و نامناسب شناسایی میکند Unnatural میدانیم. یک لینک Unnatural یا غیر طبیعی میتواند منجر به جریمه سایت توسط گوگل شود.
نشانی اینترنتی (URL)
یک URL، رشته خاصی از کاراکترهایی است که به منبعی در وب اشاره دارد. اصطلاح URL معمولاً برای آدرس اینترنتی مبتنی بر حروف (به عنوان مثال ، www.rayamarketing.com) است که برای دسترسی به یک صفحه وب وارد یک مرورگر می کنیم.
پارامتر URL (URL Parameter)
مقادیر یک URL در سئو که به منظور پیگیری ترافیک حاصل از ورود افراد (یعنی، کسی که روی لینک سایت تان کلیک کرده تا وارد آن شود) در نظر گرفته می شود.
قابلیت استفاده (Usability)
استفاده از سایت، برای افرادی که از آن دیدن می کنند، چقدر آسان است؟ طراحی سایت، سازگاری با مرورگر، پیشرفت، و عوامل دیگر همگی نقشی در بهبود قابلیت استفاده از سایت ایفا میکنند و آن را در دسترس بسیاری از افراد قرار میدهند.
عامل کاربر (User Agent)
نرمافزار کاوشگر وب.
تجربه کاربر (UX)
احساس کلی کاربران بعد از تعامل با برند، حضور در سایت، و استفاده از محصولات / خدمات آن برند را تجربه کاربر می نامیم.
V
موتور جستجوی عمودی (Vertical Search)
یک نوع تخصصی از جستجو که تمرکز آن فقط بر روی یک موضوع خاص یا نوع محتوا متمرکز است. برای مثال، YouTube (ویدئو)، آمازون (برای خرید)، Kayak (سفر)، Yelp (بازخورد های مرتبط با کسب و کار).
دستیار مجازی (Virtual Assistant)
یک ربات که از زبان طبیعی برای انجام وظایف (جستجو) استفاده میکند، مانند انجام جستجوهای اینترنتی. برای مثال، به عنوان مثال ، سیری (Siri) برای شرکت اپل.
قابلیت دید (Visibility)
قابلیت دیده شدن و موقعیت وب سایتی که در داخل نتایج جستجوی ارگانیک قرار می گیرد.
جستجوی صوتی (Voice Search)
نوعی از تکنولوژی صوتی در سئو که به کاربران اجازه میدهد تا با یک دستگاه (معمولا یک گوشی هوشمند) صحبت کنند و جستجو آنلاین خود را براساس صدایشان انجام دهند.
W
صفحه وب (Webpage)
صفحه ای که در اینترنت جهانی وجود دارد و میتواند توسط مرورگرهای وب مشاهده شود.
وبسایت (Website)
مجموعهای از صفحات وب در شبکه جهانی اینترنت که توسط عموم می توانند بازدید شوند.
ناوبری وب (Website Navigation)
امکانی در سئو که به کاربران کمک می کند تا در یک سایت به آسانی جابجا شوند. پیمایش وب سایت به چند شکل مختلف انجام می شود. از جمله:
ناوبری اصلی (Main Navigation): موضوعات اصلی یا موضوعاتی که وب سایت تان بر روی آنها متمرکز است. به عنوان مثال، در یک سایت مرتبط با بازاریابی دیجیتال، ناوبری اصلی می تواند شامل سئو، اخبار، PPC، محتوا و شبکه های اجتماعی باشد.
ناوبری ثانویه (Secondary Navigation): موضوعات مربوط به ناوبری اصلی. برای مثال، در ناوبری ثانویه یک سایت لینکهایی که به وبینار ها، پادکست ها، راهنماهای تور، رویداد ها و موضوعات دیگر داده می شود جزء این دسته هستند.
ناوبری پا صفحه (Footer Navigation): به طور معمول این نوع ناوبری، شامل لینکهایی به صفحاتی است که شامل منابع اطلاعاتی مهم در مورد یک برند یا کسبوکار هستند. این صفحات معمولا برای رتبهبندی مهم نیستند. برای مثال، در قسمت پا صفحه یا بخش انتهایی یک سایت شما می توانید لینک هایی از جمله، درباره ما، سیاست حفظ حریم خصوصی، و پروفایل های اجتماعی مختلف را مشاهده کنید.
لینکهای مرتبط: این ناحیه معمولا در زیر محتوا ظاهر میشود. این لینک های مربوط به ناوبری سایت عمدتا با عناوینی مانند”بیشتر بخوانید” یا “ادامه مطلب”، “مطالب اخیر” دیده می شوند.
لینکهای محتوا: پیوندهایی که در محتوای اصلی سایت ظاهر میشوند (به عنوان مثال، مقالات).
ناوبری breadcrumb: این نوع ناوبری محبوبیت کمتری دارد. و در اصل به کاربران نشان می دهد که در کدام صفحه از سایت قرار دارند. به عنوان مثال بالای هر مطلب شما می توانید این نوع ناوبری را به این صورت مشاهده کنید: “صفحه اصلی» سئو» ساخت لینک» ناوبری سایت چیست؟”
اسپم وب (Webspam)
هر روشی در سئو که صرفا برای دستکاری الگوریتمهای موتور جستجو و یا فریب کاربر استفاده شود. همچنین به نام های دیگری مانند سئو کلاه سیاه، اسپم، جستجوی اسپم، هرزنامه نیز مشهور است.
کلاه سفید (White Hat)
تاکتیکهایی در سئو که با راهنمای وبمستر گوگل مطابقت دارند.
تعداد کلمات (Word Count)
تعداد کلی کلماتی که در یک محتوا ظاهر میشوند. مقدار کم (یا محدود) یک محتوا یک معیار برای تعیین نامناسب بودن آن از نگاه موتور های جستجو است.
وردپرس (WordPress)
یک سیستم مدیریت محتوا و وبلاگ مشهور.
X
XML
زبان نشانگذاری قابلگسترش، که توسط موتورهای جستجوی با استفاده از دادههای وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد.
نقشه سایت XML
لیستی از تمام صفحات یک وب سایت در سئو، که موتورهای جستجو باید از وجودشان آگاه باشند.
Y
Yahoo
یاهو در آوریل ۱۹۹۴ شکل گرفت و در دهه ۹۰ یک موتور جستجوی بسیار محبوب بود. جستجوی یاهو اغلب با کمک نیرو انسانی انجام می شد. از ژوئن ۲۰۰۰ یک موتور جستجوی ناشناخته به نام گوگل توانست به نتایج جستجوی آلی یاهو دست پیدا کند. این دستیابی تا سال ۲۰۰۴ و زمانی که یاهو استفاده از فنآوری جستجوی خود را شروع کرد، ادامه یافت. از سال ۲۰۱۰ نتایج جستجوی ارگانیک یاهو از طریق موتور جستجوی مایکروسافت، بینگ به تکامل رسید.
Yandex
شرکت یاندکس روسیه در ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۷ توسط ایلیا سگالوویچ و آرکادی ولوژ تاسیس شد.