این بار با یکی دیگر از موضوعات مهم دنیای تولید محتوا و سئو همراه شما هستیم. یکی از مباحث مهم در اداره یک سایت اینترنتی (Traffic Conversion) است. اجازه دهید این مفهوم را تا حد امکان تشریح کنیم. (Traffic Conversion) در اصطلاح به پروسهای گفته میشود که شما در آن حجم ترافیکی که به سمت سایت شما روانه میشوند را به سمت هدف خاصی سوق میدهید؛ این هدف میتواند طیف وسیعی از اعمال را شامل شود. اینکه هدف چیست به سایت شما و هدف شما از احداث آن مرتبط است. اگر یک سایت فروشگاهی دارید، هدف فروش محصول است، اگر یک سایت خبری دارید، هدف عضویت کاربران در خبرنامه شماست و اگر یک انجمن دارید، هدف عضویت کاربران در پنل است. پس همانطور که گفته شد، پروسه سوق دادن ترافیک سایت به سمت هدف سایت (Traffic Conversion) نام دارد
چرا گاهی در هدایت ترافیک سایت ناموفق هستیم؟
صدها علت مختلف میتوان برای علت ناموفق بودن پروسه به ثمر نشاندن ترافیک سایت ذکر کرد اما اگر شما خواهان یک پاسخ در دنیای کسبوکار الکترونیک هستید باید در سه قسمت مختلف به آن پاسخ داد.
– چرا ترافیک سایت به ثمر نمینشیند؛ چگونه اطلاعات درست را پیدا کنیم؟
– لید جنریشن یا همان ایجاد سرنخ برای مشتریان بالقوه
– فروش در تجارت الکترونیک
چرا ترافیک سایت شما به ثمر نمینشیند؟!
خب همانطور که گفته شد این میتواند علل زیادی داشته باشد اما ما در اینجا تلاش کردیم تا ارزیابی و حل مشکل به شکل روتین و با رجوع اشکالات پر تکرار را انجام دهیم. چند راه و گام برای حل مشکل را در زیر مطالعه میکنید.
– نحوه تولید محتوا را برای بهبود هدایت ترافیک سایت بازنگری کنید
آیا به این نکته دقت میکنید که در ارائه دادهها به کاربر و تولید محتوا باید به شکل فایدهمحور عمل کنید؟ در این روش شما بهجای اینکه به شکل صریحی بیان کنید که محصول یا محتوای عرضه شده توسط شما چه کاری را انجام میدهد، تلاش کنید تا به این شکل مسئله را بیان کنید که اگر برای فلان مشکل خاص نیازمند راهحل هستید، محصول فرضی ما پاسخی به این مشکل شماست. سپس این موضوع را ارزیابی کنید که آیا تولید محتوا ی شما به شکلی واضح و بدون ابهام برای کاربران پاسخ یا راهحل ارائه میدهد یا خیر.
-از سندروم “ما” و “محصول ما” در مواجهه با ترافیک سایت پرهیز کنید.
یکی از شایعترین سندرومها در تولید محتوا ، استفاده مداوم و مکرر از دو عبارت “ما” و “محصول ما” است؛ اگر شما از این عبارات یا مشتقات آنها بیش از دو بار در یک صفحه استفاده کنید عملاً در به ثمر نشاندن ترافیک سایت خود ناموفق خواهید بود. اجازه دهید با یک مثال موضوع را تشریح کنیم. اگر تولید محتوا به شکل استاندارد نباشد در صفحه از این جمله استفاده میشود: “محصول ما بهترین عطر تولید شده است که ماندگاری آن بسیار طولانی و بیشتر از تمام محصولات دیگر است”. اما اگر تولید محتوا کارشناسیشده و حرفهای باشد به جای این گفته میشود که “اگرشما خواهان خرید یک عطربا ماندگاری بالا هستید در جای مناسبی ایستادهاید؛ این صفحه پاسخ نیاز شما را دارد”.
-آیا ترافیک سایت را درگیر میکنید؟
درگیر کردن کاربران با پیج نکته مهمی است که در تولید محتوا باید مد نظر داشت. به این دقت کنید که آیا تولید محتوای شما به شکلی بوده که افراد را به همراهی و همکاری با سایت ترغیب کند. آیا شما به شکل خاصی، منحصراً به آنها گفتهاید که باید کلید خاصی بفشارند، نقطه خاصی را کلیک کنند یا فرم مخصوصی را پر کنند. اگر شما به افراد نگویید که چه کاری انجام دهند، ممکن است در این مورد دچار سردرگمی شوند.
-صفحه شما در پاسخگویی به ترافیک سایت تا چه حد سریع است؟
ورای موضوع نسخه دسکتاپ یا موبایل، سرعت سایت خود را همیشه چک و به دقت ارزیابی کنید. صفحات کند، شانس به ثمر نشستن ترافیک سایت را از بین میبرند. عکسهایی که کلید نمیشوند یا دیده نمیشوند و در کانون توجه نیستند را حذف کنید. در ارائه داده ها به کاربر در یک صفحه از حجیم و بلااستفاده بودن جزئیات پرهیز و دقیقاً آنچه که نیاز دارد را در اختیار او بگذارید. پلاگینهای حجیم و ناکارآمد، فونتها، ابزار و کدهایی که تنها ممکن است وضع بصری سایت را بهبود بخشند و در عمل کاری نمیکنند را حذف کنید. صفحات سریع تجربه کاربری قویتری به همراه دارند.
-مخاطبان را ارزیابی و با دقت تعیین کنید ترافیک سایت از چه قشری هستند
اگر خریداران بالقوه شما زنان بین چهل تا پنجاه سال هستند و صفحه شما برای این کاربران طراحی شده اما اکثر ترافیک سایت شما را مردان جوان بیست تا سیسال تشکیل میدهند یعنی نیاز است تا دایره عمل خود را تنظیم کنید. جنس نیاز مردان و زنان، نحوه خرید و جذب آنها و نیازهای یک فرد بیست ساله با نیازهای یک شخص چهل ساله کاملاً متفاوت هستند. در تولید محتوا دقت کنید که بین کاربران شما و تعاملشان با سایت هیچ مانعی از نظر فکری وجود نداشته باشد.
لید جنریشن و ساخت سرنخ برای مشتریان در هدایت ترافیک سایت
خب در این قسمت از بحث نیز با همان سبک و سیاق قبل تلاش میکنیم تا با بررسی اوضاع سایت شما نواقص احتمالی را ارزیابی کنیم.
آیا دعوت مستقیمی از کاربر برای وارد عمل شدن و تعامل با صفحه دارید؟ آیا با روشهای مختلف او را به ارتباط گرفتن با سایت راهنمایی میکنید؟ استفاده از عباراتی مثل “اینجا را کلیک کنید”،“رایگان امتحان کنید”، “عضویت” و یا سایر عبارات این چنینی را در صفحه خود گنجاندهاید؟
آیا بر این نکته که اگر تعاملی ایجاد نشود، تعهدی وجود ندارد در تولید محتوا تأکید کردهاید؟
آیا صفحه شما از ایجاد نوعی تضمین و ضمانت اجرایی برای موفقیت در خرید یا هر نوع تعامل دیگری سخنی گفته است؟
آیا واضح به کاربر این اطمینان را میدهید که پس از خرید از شما یا تعامل با پنل شما با حجم بالای پیامهای هرز و اسپم روبرو نخواهد شد؟
آیا ترافیک سایت خود را متقاعد میکنید که عضویت یا خرید از شما به معنی یافتن راهحل است و با تعامل با شما میتواند از امکانات رایگانی بهرهمند شود؟
فروش در تجارت الکترونیک
بازاریابی الکترونیکی جذاب و مهیج است چون شاخصهای زیادی برای موفقیت و گام برداشتن برای رسیدن به هدف در بطن خود دارد. شما میتوانید با ایجاد حس همدردی در مخاطب کار را شروع کنید؛ به افراد القا کنید که در حال حمایت از یک کسب و کار محلی هستند یا به آنها نشان دهید که دغدغه برند شما، مانند آنها، دستیابی به قیمتهای مقرون به صرفه و کیفیت بالاست. عوامل مختلفی در القای یک حس به کاربر شما مؤثر هستند مثل روانشناسی رنگ اجزای صفحه یا حتی نحوه چیدمان عکسها. این دست موضوعات در به ثمر نشستن ترافیک سایت شما سهم بسزایی دارند. ما به شما پیشنهاد میکنیم که در طول ارزیابی به موارد زیر دقت کنید:
– آیا شما به خریدار خود میتوانید تضمین بازگشت پول دهید؟ او باید به وضوح حس کند که با اشتباه در خرید یا هر عامل معقول دیگری، توان پس گرفتن پول خود را دارد.
اگر شما یکی از فروشندگان دنیای مد و فشن هستید، یکی از موضوعات مهم برای ایجاد اعتماد در کاربر و به ثمر نشاندن ترافیک سایت این است که کاربرمطابق دستورالعملهای شما بتواند با دقت سایز خود را تعیین کرده از درست بودن سایز محصول مطمئن باشد. برای این کار در تولید محتوا میتوانید از توصیف دقیق محصول و ذکر همانندی استفاده کنید. به طور مثال اگر فروش رژ لب انجام میدهید، به روشنی ذکر کنید که رنگ رژی که می فروشید با رنگ چه چیزی شباهت دارد.
– آیا فروشگاه شما ارسال رایگان را در لیست خدمات خود داشته و این موضوع را به وضوح به کاربر نشان میدهد؟
– آیا سایت شما میتواند با قیمت بهتری نسبت به غولهای عرصه فروش اینترنتی, محصول خود را عرضه کرده یا آپشنهایی اضافه بر آنها را برای مشتری ارائه دهد؟
– آیا هنگامی که شخص در حال وارسی سایت شماست، کدتخفیف یا کوپن خاصی به او پیشنهاد میشود و برای دریافت آن دستورالعمل صریحی به او نشان میدهید؟
یک جمعبندی در مورد هدایت ترافیک سایت
هدایت ترافیک سایت و به ثمر نشاندن آن، کار مهیجی است که در انجامش باید از خلاقیت و ابزار جدید خود کمک بگیرید. موارد ذکر شده در بالا تنها موارد پرتکراری هستند که کمک میکنند تا شما به تصور خوبی از موضوع دست پیدا کنید. پس از این موارد الهام بگیرید تا به ابزار و روشهای مناسب خود دست پیدا کنید. ترافیک سایت شما یک فرصت بالقوه برای موفقیت است که باید به دقت از ان بهره برداری کنید.