بر کسی پوشیده نیست که ما در دورهای زندگی میکنیم که در آن همه یک شرکت رسانهای هستند؛ پس محتوا بهترین راه جهت بازاریابی محتوا برای یک محصول است. تولید محتوا از طریق ساخت فیلمهای مفید یا دستور العملهای جدید یا متون مفید، باعث ایجاد ارزش برای مخاطبان می شود. شما با تولید محتوا می توانید به آنها آن چیزی را بدهید که واقعا میخواهند به دست آورند؛ آنهم به این دلیل که این مسئله باعث ایجاد رابطه ای میشود که به شما اجازه میدهد تا برای فروش درخواست بیشتری داشته باشید.
این کلمات را تصور کنید: ارائه ارزش، درخواست برای فروش، ایجاد هیجان برای مخاطب. همه این مفاهیم برای تولید محتوا مهم هستند اما اغلب تولید کنندگان محتوا فراموش میکنند که در حال حاضر بیش از هر زمان، محتواهای بیشتری تولید می شود اما بخش محدودی از آنها به نتیجه می رسند. حتما این جمله را شنیده اید که:”محتوا شاه است، اما متن خدا است!” این نقل قول مهم حاوی اطلاعات ارزشمند متعددی است، و همه ابزارهای لازم برای اجرایی کردن این مفهوم باید برای هر تولید کننده محتوا وجود داشته باشد.
سه نکته برای تولید محتوا برای مخاطبان
سه نکته اصلی برای واضح شدن مفهوم ذکر شده در عنوان اصلی این مطلب وجود دارد که درک بهتری از تولید محتوا به شما می دهد:
۱. به بستر نشر محتوا و مخاطب توجه ویژه داشته باشید.
در درجه اول، باید به بستر نشر توجه ویژه داشته باشید. سپس به اصول روانشناختی آنچه که مردم انجام میدهند (وقتی که در آن بستر در حال فعالیت هستند)، توجه ویژه ای قائل شوید. مثلا وقتی یک شخص با 40 سال سن در یک پلتفرم در حال جستجو است متفاوت از زمانی است که در شبکه های اجتماعی در حال فعالیت و جستجو می باشد. و این روشی است که به شما اجازه می دهد با تغییر روش به جذب مخاطب با تولید محتوا بپردازید. مثلا وقتی شخصی در پلتفرم به اشتراک گذاری تصاویر در حال جستجو است نباید روی تولید محتوا متنی تمرکز کنید و برعکس.
دوم، به مخاطبین خود توجه ویژه ای داشته باشید. شما باید مطالبی را درج کنید که مخاطب به جای نزدیک تر شدن به هدف شما با آن محتوا ارتباط برقرار کند. خیلی از کسب و کارها دوست دارند محصولات و خدمات خود را سریعتر از واسطه ای که آنها را به مشتری نزدیک می کند عرضه کنند. اما اگر این کار را به شیوهای که برای مخاطب جالبتر است انجام دهند، می توانند با او به عنوان یک مصرفکننده قدمهای بزرگتری بردارند؛ یعنی فروش بیشتر از رقم عادی: «وقتی این کار را انجام دهید، در یک بازی شرکت خواهید کرد که شانس بیشتری به شما برای پیروزی میدهد.»
بستر نشر در تولید محتوا یا زمینه دریافت آن توسط مخاطب در مورد جایی است که افراد آن محتوا را میبینند:
– آیا شما در قطار، سرکار، موقع ناهار یا در خانه در حال تماشای تلویزیون هستید؟
– تنها سفر میکنید یا در یک گروه؟
– چقدر وقت دارید؟
برخی سکوهای رسانه اجتماعی، بینش دقیقی در مورد ساختار و رفتار طرفداران در آمار خود ارایه میدهند. همه چیز از همین نکته ابتدایی تولید محتوا آغاز می شود. توجه ویژه به بستر نشر محتوا و سپس احترام به مخاطبین خود.
2.تجربه ایجاد ارتباط با کاربر را قطع نکنید.
اگر واقعا محتوای خوب تولید میکنید برای آن بافتی را در نظر بگیرید که منسجم است و ارتباط میان شما و مخاطب را قطع نخواهد کرد. اگر کسی بخواهد یک ویدیو را تماشا کند، آخرین چیزی که میخواهد ببیند این است که تبلیغی را مشاهده کنند که آنها را وادار به تماشای آن میکند. درست است؟ اگر این مقوله را درک کنید تجربه بهتری از ایجاد ارتباط با مشتری کسب خواهید کرد. شرایطی که مصرفکننده برای اولین بار از محصول تان تجربه میکند بسیار مهم است. پس با تولید محتوا مخرب آن را خراب نکنید، بلکه باید با تولید محتوا برای آن ارزش خلق کنید.
3.در تولید محتوا سازگار و آگاه باشید.
هر کامنت، هر اظهار نظر، هر پست و هر عکسی که درج میکنید بخشی از برند شما میشود. هر زمان که شما پستی درج میکنید، باید آن را به اهداف برند خود برگردانید. داستان اصلی شما باید سازگار باشد و شخصیت شما نیز باید ثابت باشد. انجام این کار یک روایت بزرگتر، متن گسترده تر، برای تولید محتوای شما جهت رسیدن به موفقیت و داشتن یک پیغام روشن ایجاد میکند.
کاری که باید انجام دهید مهندسی معکوس است: به هدف خود فکر کنید. اگر ویژگی های مثبتی وجود دارد که مخاطب می تواند به واسطه آن به ارزش بیشتری دست پیدا کند همیشه از ابزار های مختلفی استفاده کنید تا به آن ویژگی ها برگردید. و مقیاس بندی این موضوع باید ثابت باشد.
در اصل در تولید محتوا همه چیز از صفر شروع نمی شود اما در نهایت به فرهنگ و اصول اساسی شما می رسد. همین مساله برای ایجاد بافت پیرامون شخصیت برند تان نیز صادق است. وقتی مخاطبان صداقت و توانایی تان را به واسطه تولید محتوا مفید می بینند خود به سمت تان جذب میشوند بدون اینکه نیاز به صرف زمان بیشتر می دهد.
قبل از تولید محتوا یک چک لیست تهیه کنید و ببینید اصول زیر در آن رعایت می شود یا نه:
• اندازه تصویر باید صحیح باشد؛
• زبان باید شفاف و قابلفهم باشد؛
• کلمات کلیدی مرتبط (#hashtags) نباید به میزان کم یا نامناسب باشند.
همانطور که اشاره شد، بافتی که محتوا در آن نمایش داده میشود، به همان اندازه مهم است. تجربه کاربر و نحوه تعامل او در این رابطه بسیار مهم است (مانند تصویر زیر، هر شخص از زاویه دید خود به فیل نگاه می کند).
نتیجه: متن در تولید محتوا خداست.
درک کامل از دید مخاطب اکنون چالش بازاریابی مدرن است. یکی از نکات ماندگار نوشتن اخبار برای گزارشگران و سردبیران این است که باید همیشه فرض کنیم که یک خواننده / بیننده برای اولین بار در آن روز تلویزیون را تماشا می کند یا روزنامه را می خواند.
این شخص ممکن است کسی باشد که آن روز صبح برای اولین بار خبرهای آن خبرگذاری را می خواند یا در یک هتل در یک کشور دیگر تصمیم می گیرد یک روزنامه انتخاب کند و بخواند. یا میتواند یک خواننده و یا بیننده بازگشتی باشد که اخبار را در طی چند روز اخیر را دنبال نکرده است.
داستانهایی که افراد در اولین لحظه با آنها مواجه میشوند باید به قدری درست نوشته شده و ساختاریافته باشند بدون اینکه مجبور شوند سوالات زیادی از خود بپرسند تا از به یک ذهنیت کلی برسند. این مقوله و اصل را در تولید محتوا به کار ببرید تا موفق باشید. متن را طوری بنویسید که فارغ از بازاریابی، جذب مخاطب و رفع مشکل یا پاسخ به یک سوال یک متن آشنا و قابل حل شدن در ذهن وی باشد تا بتواند در عرض 20 ثانیه پس از شروع با آن ارتباط برقرار کند.
نویسندگان محتوا و ویراستاران نباید تصور کنند که تمام خوانندگان / بینندگان از اصطلاحات رایج در یک حوزه خاص استفاده میکنند. این حتی امروزه زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که داستانهایی که توسط افراد مختلف در حوزه های کاری متفاوت بیان می شود به یک درک کلی برسد؛ نه آنچنان پیش پا افتاده باشد و نه آنچنان دشوار در تحلیل و درک! شما می توانید متنی بنویسید که هم پخته باشد و هم ساده و روان توضیح دهد. برای نگارش و تولید محتوا همیشه یک زمینه کلی داشته باشید و چارچوب کلی محتوای خود را طبق آن به جلو ببرید.