مقالات آموزشی

آشنایی با نکات محتواهایی که نباید نوشته شوند

مفید بود؟

تولید کنندگان محتوا همواره تلاش می‌کنند تا راه‌های سریع و فوری را برای کسب ترافیک بیشتر به سایت و بستر اجتماعی خود منتقل کنند، بنابراین برای پیدا کردن بهترین و مفید ترین محتوای موجود سعی می کنند تا با جمع آوری مطالب جسته و گریخته به یک جمع بندی و انسجام کلی برسند و آن را با یک عنوان وسوسه کننده در اختیار مخاطب قرار دهند. بگذارید با یکدیگر روراست باشیم، چنین متنی کار نمی کند و مخاطب هرگز با آن ارتباط برقرار نخواهد کرد.
با تولید محتوای بی کیفیت و عجولانه، حتی اگر هزینه های زیادی را برای تبلیغات پرداخت کرده باشید بازهم موفق نخواهید شد. پس گاهی اوقات تبلیغات، بازاریابی، اشباع بیش از حد در مورد چندین موضوع در یک حوزه خاص و غیره دلایل اصلی و مشکلات واقعی برای جواب نگرفتن از جانب تولید محتوا نیست. گاهی مفید نبودن و با کیفیت نبودن متن و ویدئو یا تصویر مذکور باعث می شود تا به اندازه کافی مورد استقبال مخاطبان واقع نشود.

تولید محتوا از بازاریابی آن مهم تر است؟

منظور از محتوای عالی چیست؟ محتوای عالی متن و تصویری است که کاربر می پسندد و این تمامی چیزیست که تولید کنندگان محتوا به دنبال آن هستند. نمی توان اظهار کرد که اگر متن غیر مفید باشد در عوض نتایج بازاریابی مان می تواند به هدف برسد. ما همواره 80 درصد تلاش خود را بر روی تولید محتوا با کیفیت متمرکز می کنیم و در کنار آن تلاش می کنیم تا متن مورد نظر مابقی مسئولیت جذب مخاطب را بر عهده بگیرد.
بجای اینکه به هک کردن ذهن مخاطب تمرکز کنید و گرایشات تان برای تولید محتوا به سمتی باشد که نظرات، بازدید های بیشتری دریافت کنید بر ارائه آن به شیوه درست و لازم تمرکز داشته باشید. حتی یادگیری از نویسندگان و تولید کنندگان محتوا موفق تنها بخشی از رشد و به کیفیت رساندن محتوایی است که قصد داریم آن را ارائه دهیم. پس به همین دلیل است که عده ای ناامیدانه به کپی کردن متن روی می آورند تا به نوعی قابل قبول جلوه کنند و عده ای بدون استراتژی خاصی به دنبال پر کردن حجم صفحات مجازی خود هستند.
به عنوان مثال بیایید از نویسندگان بزرگ دنیا یاد بگیریم. آیا فکر می‌کنید که همینگوی در تمام روز به عنوان یک آماتور در پشت میز نشسته بود و سعی می‌کرد بفهمد که چطور برای روزنامه‌های ملی بنویسد و با هک کردن ذهن خوانندگان نامی از خود به جا بگذارد؟ یا فکر می‌کنید جورج اورول با کپی کردن آنچه دیکنز و آستن قرن‌ها پیش از آن انجام داده بود شروع به تقلید از گرایش‌های مردمی کرده‌است که در تلاش برای خواندن متن او هستند؟ قطعا خیر!
مهم ترین مسئله در این میان کسب تجربه و یادگیری برای تولید محتوا است؛ نه گول زدن مخاطب و نه تلاش برای تغییر دادن آن. همه چیز به توان، دانش و تجربیات شما وابسته است تا بتوانید با تلاش کافی و لازم به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید. بسیاری از نتایج های مربوط به بازاریابی محتوا به درج بخشی از آن در رسانه های اجتماعی و سوق دادن مخاطبان به محتوای اصلی سایتمان مربوط می شود؛ آنهم به شرطی که همان محتوای خلاصه در نوع خود جذاب باشد. به منظور تبدیل گروهی از کلمات به یک متن پایدار، باید بر روی بهتر شدن در نوشتن متن یا تصویرسازی آن تمرکز کنیم.

خلق متن خوب در ابتدا، میانه و انتها

تولید محتوا مفید و خوب در یک چارچوب مشخص قرار دارد. اینکه شما یک شروع طوفانی داشته باشید اما در میانه ی متن هدف از دستتان خارج شود و یا مطالبی بیان شود که تنها حجم محتوا را افزایش خواهد داد. در صورتیکه بتوانید این چارچوب را حفظ کنید و متن هایی را تولید کنید که حرفه ای و کاربردی باشند بسیاری از کاربران نه به دلیل تبلیغات زیاد، یا حضور در شبکه های اجتماعی برای جلب توجه بیشتر، بلکه به خاطر نوع استراتژی و کاری که انجام می دهید به سمت تان جذب خواهند شد.

شناخت محتوای بد در مقابل محتوای خوب

به منظور درک محتوای بد در مقابل محتوای خوب، باید متن را در نظر بگیریم. یک بازاریاب کاربلد به شما خواهد گفت که ایجاد ارتباط مهم‌ترین بخش به حساب می آید اما فقط برقراری ارتباط با آن کافی نیست و همانطور که اشاره شد کیفیت براساس نگاه بیننده تعیین می شود.

آشنایی با نظریه ۱ + ۱ = ۲

یک قانون را به خاطر داشته باشید:
اگر محتوای ساده و پیش پا افتاده ایجاد کنید که هر کسی که حتی افراد آماتور و غیر حرفه ای هم از آن آگاهی دارند، نه مفید و نه حتی موثر هستید.
در برخی از موارد این نظریه به این صورت نیز بیان می شود: “محتوای بد”؛ اگر به ایجاد و تقسیم قانون ۱ + ۱ = ۲ ادامه دهید، یک اعتبار برای خود ایجاد می‌کنید (هیچ‌کس مطلب شما را به اشتراک نخواهد گذاشت و یا با آن ارتباط برقرار نخواهد کرد و در نتیجه نمی توانید انتظار داشته باشید که به نتیجه مطلوب برسید).

چگونه بر مساله کیفی محتوای بد غلبه کنیم؟

تنها متخصصانی که یک موضوع را خوب می‌دانند باید در مورد آن محتوا بنویسند. همچنین نویسندگان ناآشنا قبل از نگارش تحقیقات جدی را انجام می دهند تا با دید بهتری به نگارش مشغول شوند. با این دید برای مخاطب محتوا درج کنید:
عموماً مردم به یک سایت یا یک صفحه خاص سر می زنند تا:
1. چیز خاصی را یاد بگیرند که قبلا یاد نگرفته اند.
2. برای خرید یک محصول یا خدمت خاص برای کسب‌وکار خود، یا برای رفع نیازشان اقدام کنند.
اگر اطلاعات ارایه‌شده در وب سایت یا وبلاگ برای هر کدام از این نوع بازدیدکنندگان معمولی باشد، آن‌ها حتی از خواندن مابقی مطلب صرفنظر می کنند. پس محتوایی خلق کنید که تکراری نیست و حرف تازه ای برای گفتن دارد. بسیاری از افراد که با این دلیل به دنبال خلق محتوا می روند زودتر به نتیجه دلخواه شان دست پیدا می کنند.

نکاتی برای عدم نوشتن متنی که کسی ترجیح نمی دهد آنها را بخواند.

• نکات زیر براساس نظریات افراد مختلف فعال در حوزه تولید محتوا در سراسر جهان گردآوری شده است:
• اگر متن شما مملو از کلمات کلیدی پر تکرار و بی دلیل است بهتر است از درج آن صرف نظر کنید. همچنین اگر محتوا پر از لینک های بی ربط و مطالب خسته کننده است چندان نمی توان امیدی به موفقیت آن داشت.
• کسی ترجیح نمی دهد محتوایی را بخواند که 300 بار منتشر شده است! محتوایی که شامل نکات کلیدی اما پرتکرار است چندان جلب توجه نخواهد کرد.
• «من» و « ما» را از بازاریابی و تولید محتوا خود حذف کنید. متنی که ارائه دهنده خدمات یا فروشنده را بر مشتری مقدم سازد چندان جذاب نخواهد بود.
• برخی از محتواهایی (ضعیف)را می توان در بسیاری از موارد خوب یافت. به عنوان مثال، پاراگراف اول یا دو (تقریبا)همیشه پر کننده است که هیچ وقت هیچ چیز آموزنده به مخاطب نمی‌گوید و تقریبا هر مقاله به این واسطه نادیده گرفته می شود.
• هیچ توجیهی بدون توجه به موضوع، برای متن خشک بدون هیچ احساس و یا شوری وجود ندارد. شما نمی‌توانید بدون هیجان‌زده کردن خوانندگان خود محبوب و مورد توجه واقع شوید. به جای آن شخصیت و داستان خود را مانند یک سخنران تصور کنید که با شور و اشتیاق برای دیگران اطلاعاتی را بیان می کند.
• عنوان مناسبی انتخاب کنید که کلیت محتوای شما را بیان کند، نه اینکه مخاطب را گول بزند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.