همانند انسانها، شخصیتی برای برند نیز وجود دارد و به نحوه رفتار آن اشاره میکند. شخصیت برند چیزی است که مشتریان میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. این نشان میدهد که چگونه یک برند ویژگی ها و موجودیت خود را بیان میکند.
شخصیت برند چیست؟
شخصیت برند به تجسم برند اشاره دارد. شخصیت مجموعهای از ویژگیهای انسانی است که به برند اختصاص داده می شود. شخصیت برند هنگامی به وجود میآید که صفات انسانی مثل منحصر به فرد بودن، مفید بودن، خندهدار بودن، قابلاعتماد بودن، خلاق، راستگو و غیره به برند واگذار میشوند. برندها نه تنها با این که چگونه خودشان را در بازار ارائه میدهند شخصیت خود را نشان می دهند، بلکه با این که چطور با مشتریان ارتباط برقرار میکنند، نیز برای خود شخصیت می سازند.
با توجه به مطالعه دو ساله یک موسسه تحقیقاتی در مورد ۱۰۰۰۰۰ مشتری یک خردهفروشی، برند هایی با ایجاد ارتباط احساسی عمر بالاتری نسبت به دیگر برند هایی دارند که به این بخش از شخصیت خود توجه نمی کنند. پس برای ایجاد شخصیت برند به برندهایی نگاه کنید که همواره از جانب مشتریان مورد تحسین هستند و یا با حوزه کاری شما مرتبط اند و از خودتان بپرسید: شخصیت برند آنها چیست؟
مولفه های شخصیت برند چیست؟
در واقع بسیاری از شرکتها در تشخیص اهمیت ایجاد تجربیات برند از طریق شخصیت برند شکست میخورند. آنها شخصیت آنلاین خود را با بیانی کسلکننده و اصطلاحات فنی به مخاطب منتقل می کنند و وی را پس می زنند. یا، با در اختیار گرفتن تجربیات سازگار، در نهایت باعث سردرگمی مشتریان میشوند و یا باعث میشوند که مشتریان احساس کنند که نمی توانند به این برند اعتماد کنند.
5 مولفه واقعی و مهمی که شخصیت برند شما را تشکیل می دهند عبارتند از:
1. چشم انداز
ایجاد پایه و بنیان براساس اهداف کلی برند تجاری تان یک نقطه شروع برای شکل دادن به شخصیت برند است. آیا جریانی در شرکت شما وجود دارد که باید تغییر کند؟ آیا نقشی وجود دارد که بخواهید روی آن تمرکز کنید؟ پس از مرور دیدگاه و اظهارات شرکت تان، لیستی از ویژگیهایی که برای رسیدن به اهداف خود، تهیه کنید.
2. ارزش
ارزشهای شرکت یک مرجع هدایتی از نظر اجتماعی هستند که در هنگام پاسخ به پرسش هایی مانند: نحوه واکنش ما به اخبار و موضوعات مرتبط با کسب و کارمان چیست؟ آیا اصلا واکنش نشان نمیدهیم؟ آیا ادب به خرج می دهیم یا برعکس؟ مشخص می شوند. لیستی از ارزشهای شرکت و روحیهای مربوطه ایجاد کنید که در آن شرکت شما هنگام حمایت از آنها به نمایش در خواهد آمد.
3. ذات
به بیان ساده، باید بدانید برند شما در مورد چه چیزی است؟نام تجاری خود را به صورت کلمات خلاصه یا عبارت خلاصه ثبت کنید. آیا ماهیت برند شما در تمام تلاشهای بازاریابی آنلاین تان سازگار است؟
4. آرکه تایپ
ویژگی اساسی شرکت تان چیست؟ از بین این ویژگی ها کدام یک از آنها به احتمال زیاد با مشتری ارتباط برقرار خواهد کرد؟ انتخاب یک موضوع کلی برای شرکت تان، فقط به شکل گیری ویژگیهای شخصیتی آن کمک نمیکند؛ بلکه باعث ایجاد ارتباط بین مشتریان میشود.
5. لحن
لحن در شخصیت برند به این معنی است که برند شما چگونه با مخاطبین خود ارتباط برقرار میکند (صحبت می کند). در حالی که شخصیت شرکت همیشه ثابت باقی میماند، لحن بسته به رسانه تغییر میکند. به عنوان مثال، شما احتمالا هنگام ارتباط با دارندگان سهام شرکت خود، با استفاده از یک لحن شاد و خوش بینانه به صحبت میکنید و برخی مواقع، لحن جدی تری خواهید داشت.
شخصیت برند تنها کپی ای نیست که شما روی وب سایت خود میگذارید، یا کلماتی که در وب سایت خود درج میکنید، یا تصاویری که برای پشتیبانی از بازاریابی خود استفاده میکنید؛ این احساسی است که شما از تمام برخوردی که دارید و زمانی که همه انتخاب هایتان را به درستی انجام دادهاید، وفاداری مشتری را افزایش داده و کسب و کار را پیش می برد.
نوبت شماست. ببینید که برند های مورد علاقه تان چه کسانی هستند و چگونه شخصیت آنها را توصیف میکنید؟ شرکت شما چگونه از شخصیت برند خود برای موقعیت استراتژیک اش از رقبای استفاده میکند؟
برند های تجاری بزرگ چه شخصیتی دارند؟
به برند های تجاری برتر بین المللی فکر کنید: اپل، نایک، تسلا، ولوو، هارلی – دیویدسون، آمازون، ردبول، رولکس، تیفانی، و غیره. چه چیزی باعث شده است که آنها منحصر بفرد و ماندگار شوند؟ اصولاً ما برندهایی را دوست داریم که دارای شخصیت مشابه با ما هستند، یا چیزی که آرزو داریم آنها آن را داشته باشند. با ایجاد شخصیت برند مناسب شما میتوانید برندی داشته باشید که در بین دیگران برجستهتر باشد و با مشتریان خود در بسیار عمیق تر ارتباط برقرار کند. مانند اپل! دلایل بسیاری در مورد موفقیت اپل وجود دارد، اما یکی از آنها قطعاً توانایی ایجاد شخصیت برندی است که با مشتریان خود ارتباط خوبی برقرار می سازد.
چرا اپل محبوب است؟ شخصیت برند اپل چیست؟
شخصیت برند اپل دارای پختگی است. افراد شخصیت خود را ابراز میکنند و یا به صورت ایدهآل یکی از برندها را انتخاب میکنند. اپل یک شخصیت غیر شرکتی، هنری، پیچیده و خلاق دارد. این موضوع بخشی از این حقیقت است که اپل شخصیتی بی تکلف ، غیرقابل توصیف و تا حدودی خارج از محدوده تعریف شده دارد و با این حال شامل پختگی و پیچیدگی های خاص خود است.
با اینکه اپل یک شرکت فنآوری است، اما برند آن بسیار همه فن حریف است و تجربیات خاص خود را در ارائه خدمات و محصولاتش دارد. زمانی که استیو جابز در اواخر دهه ۱۹۹۰ بازگشت، شرکت تاکید زیادی بر طراحی سختافزار، نرمافزار و فروشگاه های خردهفروشی خود داشت. محصولات اپل ظریف هستند، مثل بسته بندی ها، نرمافزار ها و شیوه بازاریابی که اتخاذ می شود تا مشتریان بیشتری ترغیب به استفاده و مشارکت همگانی شوند. همانطور که (استیو جابز) اعتقاد داشت: “سادگی، پیچیدگی نهاییست”.
نگاهی به شخصیت و القا احساسات برند نایک به مشتریان خود
بیایید کمی از جنبه خارج از دنیای فناوری و دیجیتال به شخصیت برند ها نگاه کنیم. مانند برند نایک! شخصیت برند نایک سرشار هیجان است. برند نایک یک سبک زندگی فعال، الهام بخش، هیجان انگیز، و دوست داشتنی دارد. نایک به عنوان یک فرد هیجان انگیز، تحریکآمیز، با نشاط، خلاق، پرانرژی، و نشانی از سلامتی و تناسب اندام می شناسیم که توانسته است با این شخصیت برند با مخاطبان خود ارتباط خوبی برقرار کند. از دهه ۱۹۸۰، نایک از بهترین ورزشکاران در تمامی رشته های ورزشی گوناگون حمایت کرده است. به این واسطه ورزشکاران شخصیت نایک را هیجانانگیز، تحریکآمیز، نوآورانه و بادوام به تصویر میکشند. شعار برند آنها «فقط انجامش بده!» است که خود باعث ایجاد تحرک و انرژی برای هر کسی می شود که به موفقیت دست یافتهاست ( یا می خواهد دست پیدا کند). استفاده از محصولات نایک یا پوشیدن لباس های مربوط به این برند حس خوشایند و انرژی بخشی را به خریداران هدیه می دهد. شخصیت برند نایک به قدری بزرگ و وسیع است که حس وفاداری مشتریان به آن را برمی انگیزد و این موضوع و باعث شده است که بسیاری از مردم برند خود را نسبت رقابت میان این برند با دیگر برند های مطرح جهان انتخاب کنند.
جمع بندی نهایی
پس ابعاد شخصیت برند چه هستند؟ به طور خلاصه، شخصیت برند و ابعاد آن یک چارچوب ادراکی برای درک این مسئله است که ما چگونه، با مشتریان خود، و دیگر برندها مرتبط هستیم. این درک به این نتیجه منجر می شود که پنج بعد اصلی برای شخصیت برند وجود دارد: صداقت، هیجان، شایستگی، پختگی و سخت گیری. مانند آنچه که در مورد برند های نایک و اپل مطرح کردیم هر کدام از این موارد در کنار دیگری باعث شکل گیری شخصیتی محبوب و مطرح خواهند شد که سریعا در ذهن ها باقی می مانند.