برندها به یک استراتژی ویدئو مارکتینگ نیاز دارند و این موضوع ایده تازه ای نیست. چیزی که تغییر کرده است این است که این ویدئو تا چه حد در هر سکو و کانالی مورد استفاده قرار می گیرد. ویدئو دیگر تنها یک قطعه از برنامه بازاریابی کلی شما به حساب نمی آید. تلاشهای تبلیغاتی تان، اما به این موضوع به شدت وابسته است چرا که می توانید یک چهره درست و دقیق در برقراری ارتباط با مخاطب ایجاد کنید.
ویدئو یک بازاریابی دقیق به شمار می آید که تحت سطله اجتماعی می باشد. اما این به چه معناست؟ طبق گزارش تحقیقات اخیر HubSpot، چهار مورد از شش کانال برتر که مصرف کنندگان جهانی آن را تماشا میکنند، کانالهای اجتماعی مرتبط با ویدئوها هستند.
اما چرا این موضوع مهم است؟ اگر استراتژی ویدئو مارکتینگ نداشته باشید، بخش اعظمی از بازاریابی به این شیوه را از دست می دهید. برعکس تصور موجود، تولید ویدئو بیشتر از همیشه مقرونبهصرفه است، شما میتوانید ویدئویی با کیفیت بالا، مثلا در حد 4K با گوشی هوشمند خود بگیرید و برای استراتژی ویدئو مارکتینگ تان استفاده کنید. صرف نظر از این، بین تجهیزات دوربین برای نورپردازی روی نرمافزار ویرایش، موضوع بازاریابی ویدئو هنوز بسیار پیچیده به نظر میرسد. به همین دلیل است که ما این راهنما را گردآوری کردیم.
چرا باید بر استراتژی ویدئو مارکتینگ تمرکز کنید؟
استراتژی ویدئو مارکتینگ در واقع استفاده از ویدئو برای تبلیغ و بازاریابی محصول یا سرویس تان، افزایش تعامل در کانالهای دیجیتالی و اجتماعی، آموزش مخاطبان و مشتریان تان، و دستیابی به مخاطبان جدید است. این تعریف را می توان تعریف کلی این روش دانست.
در سال 2016 افزایش محبوبیت ویدیو به عنوان یک فرمت بازاریابی محتوای خاص بر همگان روشن شد. همچنین در سال 2017 شاهد افزایش ویدیوها در صدر فهرست تاکتیکی بازاریابی ها بودیم. استراتژی ویدئو مارکتینگ به عنوان یک تاکتیک (توسط یک تیم خلاق) به عنوان یک روش بازاریابی جهت ارتقا آگاهی بسیار زیاد و با تمرکز بیشتر بر روی تولید و آنالیز محدود برای درک بهتر برندتان طراحی می شود.
در سال 2018 ویدیو از یک تاکتیک بازاریابی منحصر به فرد برای یک استراتژی کسبوکار تغییر داده شد. اما در ادامه آن 2020 و پیشتر از این زمان، استراتژی ویدئو مارکتینگ چه معنایی دارد؟ سال های در پیش رو به عنوان یک رویکرد کسبوکار جامع به استراتژی ویدئو مارکتینگ نگاه می کنند، به این معنی که محتوای ویدئو توسط همه تیمها در یک روش محاورهای، عملی و قابلاندازهگیری تولید خواهد شد.
براساس یک تحقیق انجام شده در این زمینه، بیش از 50 درصد از مصرف کنندگان میخواهند ویدیو را تماشا کنند تا اینکه محتوایی را بخوانند یا بشنوند. درج ویدئو در صفحات ورود به سایت، قابلیت افزایش نرخ تبدیل را تا بیش از 80 % دارد، و تنها اشاره به کلمه «ویدئو» در خط موضوع ایمیل تان نرخ بازدید را تا 19 % افزایش میدهد. 90 درصد از مشتریان همچنین میگویند که ویدئوها به آنها کمک میکنند تا تصمیم بگیرند کالایی را بخرند، از خدمتی استفاده کنند و غیره.
اما استراتژی ویدئو مارکتینگ نه تنها نحوه فروش بازار و مصرف کنندگان را تغییر دادهاست؛ بلکه در این امر انقلابی ایجاد کردهاست که فروشندگان چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و چشمانداز خود را تغییر می دهند. به طور خلاصه، یک استراتژی ویدئو مارکتینگ به طور باورنکردنی برای کل کسب و کارتان مفید است ( و نه فقط برای بالا بردن آگاهی از برند).
چگونه استراتژی ویدئو مارکتینگ بسازیم:
1. اهداف خود را برای ساخت ویدئو تعیین کنید.
2. مخاطبین هدف خود را پیدا کنید.
3. ببینید چه داستانی را میخواهید تعریف کنید.
4. الزامات خلاقانه را در اولویت نگه دارید.
5. یک جدول زمانی داشته باشید.
1. تعیین اهداف برای ساخت ویدئو در چیدمان استراتژی ویدئو مارکتینگ
به طور ایدهآل، می بایست یک سیر داستانی برای ویدیو هایتان ایجاد کنید. قبل از شروع به ایجاد یک استراتژی ویدئو مارکتینگ، مهم است بدانید کدام مرحله از قیف بازاریابی را هدف قرار میدهید. مراحل قیف بازاریابی شامل موارد زیر است:
• آگاهی: در اینجا، یک چالش یا فرصت تعریف میشود و بیننده متوجه آن میشود. ویدیوهای موجود در این مرحله باید کاربران را جذب کرده و برند را به مخاطبان جدید معرفی کنند.
• ملاحظات: بیننده در حال حاضر در حال بررسی این است که چگونه این مشکل را حل خواهد کرد. وی در حال تحقیق، بررسی پیشنهادها، بررسی نظرات محصول، و تلاش برای یافتن راهحلهای مقرونبهصرفه است.
• تصمیم: راهحل تقریبا پیدا شدهاست. چشمانداز خود را با اثبات رضایت مشتری ارائه کرده و ثابت کنید که چرا محصول یا سرویس شما باید وارد رقابت شود.
2. مخاطبین هدف خود را پیدا کنید.
حالا که میدانید کدام مرحله از قیف بازاریابی را هدف قرار میدهید، زمان آن است که بفهمید که مخاطب مورد نظر شما چه کسی است. این یک گام مهم است؛ اگر شما یک ویدئو را بدون یک مخاطب خاص در ذهن ایجاد کنید، به احتمال زیاد شکست خواهید خورد. کلید موفقیت در چیدمان استراتژی ویدئو مارکتینگ در این مرحله توسعه شخصیت خریدار است. ایجاد شخصیت خریدار معمولا زمانی انجام میشود که یک شرکت محصول یا خدمات خود را توسعه میدهد. احتمالا، افرادی که میخواهید محصول شما را بخرند، افرادی هستند که میخواهید با ویدئوی شما ارتباط برقرار کنند.
• اینکه محصول یا سرویس شما برای چه کسی است – این میتواند شخصیت خریدار شما باشد.
• هدف از ساخت ویدئو چیست – این جایی خواهد بود که مخاطبان در داخل قیف بازاریابی قرار میگیرند.
• جایی که مخاطب هدف شما بیرون از قیف فروش است – این به شما اطلاع میدهد که چگونه ویدئوی خود را پخش کنید.
3. داستانی که می خواهید در ویدئو بیان کنید.
تصمیم گیری در رابطه با داستانی که قرار است در استراتژی ویدئو مارکتینگ تان بیان شود میتواند بسیار سرگرمکننده و البته دشوار باشد. باید چهار عنصر زیر را مشخص کنید که به عنوان چهره بیان شده توسط ویدئو از شما عمل می کنند:
• شخصیت اصلی با یک هدف – این فرد باید با جمعیت شناختی مورد نظر شما تراز شود.
• تعارض – این نقطه مشکل اصلی مشتری شماست.
• کوئست – این نحوه معرفی محصول و یا سرویس شما خواهد بود.
• حل مسئله – این روشی است که محصول یا سرویس شما مشکل مشتری را حل میکند.
4. الزامات خلاقانه را در ذهن داشته باشید.
همانطور که داستان تان را مینویسید، به افرادی توجه کنید که باید ویدئو شما را تایید کنند (مدیر، بنیانگذار شرکت ، بخش بازاریابی و غیره). همچنین روی زمان اجرای بازخورد در تاثیر استراتژی ویدئو مارکتینگ فکر کنید. تغییرات ناگهانی در متن نویسی، پیام گذاری، اهداف و چیزهای دیگر میتواند کل محصول شما را از بین ببرد. اما با این حال، این تغییرات بسیار رایج هستند.
5. همیشه (سعی کنید)به جدول زمانی خود جهت انتشار ویدئو وفادار باشید
زمانی که شما کل استراتژی ویدئو مارکتینگ خود را برنامهریزی میکنید، از ایجاد ایده خلاق تا توزیع واقعی ویدئو، باید یک جدول زمانی داشته باشید. شما باید در واقع، زمانبندی تولید، زمان توزیع، غیره را داخل این جدول زمانی مشخص کنید. زمانبندی به عنوان یک راهنما عمل می کند، و شما را از این که چه کار کردهاید و چه کاری باید انجام دهید، آگاه نگه می دارد. جدول زمانی برای هر یک از اعضای تیم تان ضروری هستند. به یاد داشته باشید که در چیدمان استراتژی ویدئو مارکتینگ بازاریابی زمان خود را دارد، تولید زمان خود را دارد و بخش رسانههای اجتماعی تان برای نشر ویدئو نیز نیازمند زمان مشخصی است. اساسا این موضوع به سردرگمی و نظم هم برای شما و هم برای مخاطبان تان می انجامد.