مقالات آموزشی

ارتباط تجربه کاربری با سئو سایت

مفید بود؟

عناصر تجربه کاربری به روش ‌های سئو و موتورهای جستجوی دیگر در هنگام تعیین نحوه رتبه ‌بندی وب سایت، در نظر گرفته می‌شوند. یک تصور غلط رایج وجود دارد که می گوید، سئو سایت فقط شامل ایجاد لینک و بکار بردن میزان مشخصی از کلمات کلیدی مرتبط در محتوا است. در حالی که این دو استراتژی مهم هستند، اما موتورهای جستجو خیلی بیشتر از این دو معیار را برای مقایسه وب سایت‌ها جهت رتبه ‌بندی در نظر می‌گیرند.
عناصر تجربه کاربر (UX) به اصول سئو مربوط هستند. اینکه آیا سایت شما سریع، ایمن و بهینه سازی شده برای موبایل است یا خیر؟ آیا محتوایی با کیفیت دارید که کاربران را درگیر خود کرده و آنها را ترغیب به ماندن در وب سایت تان می کند؟ آیا سایت شما سریع بارگیری می شود و به راحتی می توان در آن جابجا شد؟ اینها همه عناصری هستند که گوگل و دیگر موتورهای جستجو در هنگام تعیین نحوه رتبه‌بندی وب سایت شما در نظر می گیرند. با توجه به این موضوع، مطالعه بیشتر در مورد چگونگی تطابق تجربه کاربری با بهینه‌سازی موتور جستجو به شما کمک می کند در نگاه گوگل موفق تر و پویا تر باشید.

 

چرا تجربه کاربری برای سئو مهم است؟

گوگل در طول سالیان به طور قابل‌توجهی تغییر کرده‌است. این غول موتور جستجو به طور مداوم الگوریتم های خود را به روز رسانی می‌کند تا مطمئن شود که کاربران بهترین نتایج ممکن را دریافت می‌کنند. به روز رسانی مداوم گوگل برای ارائه نتایج مطلوب کاربر باید برای سئو کاران در اولویت باشد. ما شاهد تغییرات در SERP ها مانند صفحه دانش و قطعه های غنی و به روزرسانی های الگوریتم هستیم که نشان می دهد تجربه کاربری تا چه اندازه برای گوگل تبدیل مهم شده است. شما فقط باید به الگوریتم رنک برین نگاهی بیندازید تا بهتر متوجه این موضوع شوید.

تجربه کاربری و سئو به اشتراک گذاشته می‌شوند.

تجربه کاربری و سئو هر دو اهداف مشترک دارند. اگر در چند سال اخیر تغییرات و جزئیات مرتبط با سئو را دنبال کرده‌اید، خواهید دانست که از رتبه‌بندی صرفا برای شرایط جستجو دور شده اند. اکنون، این دو جزء به دنبال فراهم کردن جستجو بهتر با اطلاعاتی هستند که به پرسش‌ های کاربران پاسخ می‌دهد. این جایی است که تجربه کاربری و سئو شروع به تعامل می‌کنند. هدف هر دوی آن‌ها کمک به کاربران برای تکمیل وظایف خود را با فراهم کردن اطلاعات مرتبط می باشد. سئو یک فرد را به محتوایی که نیاز دارند هدایت می‌کند و تجربه کاربری زمانی که یک کاربر صفحه وب را دنبال می‌کند به سوالات وی پاسخ می‌ دهد.

روش‌های مهم سئو که تجربه کاربری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

مهم است که سئو و روش‌های تولید محتوایی که بر تجربه تاثیر می‌گذارند را درک کنید:
1. برچسب تصویر ها و هدینگ ها حیاتی هستند. برچسب‌های تصویر جزییاتی را ارایه می‌دهند که تصاویر آن را بار نمی‌کنند، و به کاربر اطلاعات دقیق تری عرضه می کنند، در نتیجه یافتن تصاویر مرتبط کمی آسانتر خواهد بود. هدینگ ها نیز به محتوای صفحه کمک می‌کنند و خوانایی آن را بهبود می‌بخشند.
2. ایجاد صفحه ای حاوی 600 کلمه بسیار مهم است تا به کاربران اطمینان داده شود که برای محتوای مذکور عمقی وجود دارد و به پرسش‌های آنها پاسخ داده می شود.
3.سرعت صفحه نیز نقش حیاتی در تجربه کاربری و سئو ایفا می‌کند. هیچ‌کس نمی‌خواهد حتی دو ثانیه صبر کند تا یک صفحه بارگذاری شود. اینترنت قرار است در مورد راحتی کاربران سخن بگوید. ارتقا کاهش مدت زمان انتظار کاربر به سئو بهتر سایت شما و تجربه کاربری آسانتر دیگر مخاطبان منجر خواهد شد.

 

چگونه رابط تجربه کاربری درستی را ارائه دهیم؟

حال که درک بهتری نسبت به اهمیت تجربه کاربری در شرایط بهینه‌سازی موتور جستجو پیدا کردید باید بدانید، در کجا باید بهبود سایت خود را شروع کنید به طوری که تاثیر مثبتی بر رتبه‌بندی شما داشته باشد؟
• استراتژی‌های تجربه کاربری و بهینه سازی جستجو: اولین کاری که باید انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که هر دوی این استراتژی‌ها، بجای کار در مسیرهای جداگانه، یکپارچه هستند. به هر حال، یکی از اهداف اصلی وب سایت شما باید منجر به تبدیلات و تعامل بیشتر شود. هر دو طرف UX و SEO بخش مهمی در دستیابی به این هدف هستند، پس اگر موفق عمل کرده باشید، باید با در کنار هم کار کنند.
• روی طرح هایی متناسب با اصول سئو هستند تمرکز کنید: این بخش شامل ارائه نام و توضیحات محصول متمرکز، ایجاد مسیر ناوبری روشن، بهینه سازی نام و عملکرد منوها، به حداکثر رساندن عناوین H1 و H2 و ایجاد محتوا است که برای بازدید کنندگان و موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد.
• در طراحی وب سایتی مناسب و مفید سرمایه‌گذاری کنید: هیچ بهانه‌ای برای داشتن یک وب سایت وجود ندارد آنهم در صورتی که برای استفاده به صورت کامل بهینه سازی نشده باشد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰، ۲.۸۷ میلیارد کاربر تلفن هوشمند دارند که همگی نیاز های خود را از طریق سایت ها تامین می کنند. تنها به این فکر کنید که چند مشتری بالقوه برای عدم بهینه‌سازی وب سایت خود، از دست داده‌اید؟ این موضوع، نه تنها به عدم کسب سودتان منجر می شود بلکه رتبه‌بندی موتور جستجو نیز کاهش خواهد یافت. اگر کسی از طریق تلفن همراه وارد وب سایت شما شود و خواندن اطلاعات درج شده تان در آن دشوار باشد، (مثلا وقتی که  برخی از دکمه‌ها کار نمی‌کنند و یا اینکه بار شدن سایت کند است) هرگز نخواهید توانست به یکی از نقاط برجسته گوگل وارد شوید.
• هدایت راهبری وب سایت: یکی از عوامل کلیدی در هنگام ورود به سایت و تجربه کاربری و در نتیجه رتبه‌بندی موتور جستجو می‌باشد. صفحه خانگی شما باید ناوبری روشن و راحتی داشته باشد. کاربران باید به طور شهودی از وب سایت شما استفاده کنند. یعنی به جای فکر کردن برای برداشتن گام بعدی خود به طور موثر بتوانند با یک کلیک تصمیم بعدی را اتخاذ کنند. این مسئله یک روش موثر برای کمک به گوگل برای درک و شاخص صفحات شما از جمله وب سایت تان است.
• تمرکز بر روی کیفیت: ناوبری تنها عاملی نیست که گوگل برای تعیین کیفیت سایتتان آن را قضاوت می کند. عوامل دیگری که باید روی آن کار کنید عبارتند از: چیدمان صفحه، ارتباط محتوا، اصالت محتوا، ساختار لینک داخلی و سرعت صفحات.

 

نتیجه: تجربه کاربری + سئو = موفقیت

وقتی نوبت به رتبه ‌بندی وب سایت شما در صفحات نتیجه موتور جستجو می‌رسد، نمی توان انکار کرد که تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین عوامل است. اگر می‌خواهید دید آنلاین خود را افزایش داده و در نهایت نرخ تبدیل در سایت تان  ارتقا یابد باید در استراتژی تجربه کاربری و سئو سایت خود را به روز کنید.
برای ارتقا و  بهبود تجربه کاربری  از تمامی توصیه های ابتدایی و مهم در این زمینه استفاده کنید، اما دقت کنید که وب سایت خود را تست کنید و دائما ارتقا دهید تا به نتیجه برسید. هر چه باشد، اگر در این زمینه راکد باقی بمانید، نتیجه ای نخواهید گرفت؛ اگر حتی محتوای خوب تولید کنید یا برند مطرحی داشته باشید.
درست زمانی که برای تولید محتوا نظر و نیازهای کاربران را در اولویت قرار می دهید در این رابطه هم باید فعال باشید و بتوانید نگاه کاربران را به تجربیات کاربری مفید و موثر در نظر بگیرید. بسیاری از فعالان و متخصصان در این زمینه به خوبی می توانند برای طراحی تجربه کاربر مفید و مناسب به شما مشاوره بدهند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.