مقالات آموزشی

بررسی برترین روش تبلیغات دیجیتال در خصوص وایرال مارکتینگ

مفید بود؟

چه باور داشته باشید و چه خیر، یکی از موفق‌ترین روش های تبلیغات در دنیای امروز ما وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی است که به دوران معاصر هم خلاصه نمی شود؛ در طول تاریخ و سال‌ها قبل از یوتیوب، تویی‌تر، فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی مفاهیم مدرن مرتبط با وایرال مارکتینگ وجود داشته ‌است.
در سال ۱۹۹۹، دنیل مایریک و ادواردو سانچز با استفاده از تکنیک‌های خلاقانه ای از فرهنگ نسبتا جدید اینترنت استفاده کردند و وایرال مارکتینگ را به وجود آوردند. محتوای وایرال معمولا یک استراتژی ویروسی خوب طراحی‌شده دارد، اما مورد توجه واقع شدن آن نیز به شانس، خلاقیت و آماده‌سازی وابسته است. برای تجزیه و تحلیل این مفهوم، باید با وایرال مارکتینگ و ایجاد کمپین تبلیغاتی مرتبط با آن آشنا شوید. جهت آشنایی بیشتر می توانید این مطلب را دنبال نمایید.

وایرال مارکتینگ چیست؟

وایرال مارکتینگ یا همان بازاریابی ویروسی یک تکنیک بازاریابی است که وب سایت‌ها و کاربران را تحریک می‌کند تا از طریق یک پیام بازاریابی را به دیگر سایت‌ها و یا کاربران ارسال کنند تا به شکل نامحسوس یک رشد بالقوه نمایی را در حوزه های «دیده شدن» و «اثر گذاری پیام» ایجاد کنند. یک نمونه محبوب از بازاریابی ویروسی موفق هات میل (Hotmail) است، شرکتی که اکنون متعلق به مایکروسافت است، که خدمات خود را تبلیغ کرده و پیام‌های تبلیغاتی‌اش را در یادداشت‌های ایمیل هر کاربر تبلیغ می کرد.

انواع تکنیک ‌های وایرال مارکتینگ

سه معیار برای وایرال مارکتینگ اصلی وجود دارد: پیامرسان، پیام و محیط. هر سه باید به طور موثر اجرا شوند تا یک پیام ویروسی موفق باشد.
برخی از تکنیک ها برای بازاریابی موثر شامل هدف قرار دادن مخاطبان و کانال های مناسب ، ساخت ویدئو، ارائه خدمات یا کالای ارزشمند به صورت رایگان، ایجاد جذابیت عاطفی، دسترسی اجتماعی و امکان سهولت و بارگیری آسان است. اما آیا همه چیز به همین سادگی است؟

 

چه کسی از وایرال مارکتینگ استفاده می‌کند؟

وایرال مارکتینگ می‌تواند به عنوان یک ابزار مستقل و یا به عنوان بخشی از یک فعالیت بازاریابی بزرگ‌تر موثر باشد. این تکنیک می‌تواند توسط شرکت‌های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار گیرد، اما از جنبه های دیگر می‌تواند برای شرکت‌های کوچک جذاب باشد چون می‌تواند مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از تلاش‌های بازاریابی سنتی باشد. از گذشته تا به امروز وایرال مارکتینگ توسط شرکت‌ های نوشیدنی انرژی ‌زا، فیلم‌ ها و حتی فعالیت‌ های سیاسی برای ایجاد همهمه و جلب توجه عمومی بیشتر استفاده شده ‌است.

مثال هایی از وایرال مارکتینگ

مثالی که اغلب برای وایرال مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد، هات میل است؛ سرویس پست الکترونیکی رایگان مبتنی بر وب در سال 1996 راه اندازی شد که در پیام های خروجی کاربران آن یک تبلیغات جاسازی شده و لینک مستقیم برای دعوت از گیرندگان آن جهت ثبت نام در یک حساب کاربری دارد. این روش منجر به سریع‌ترین رشد در میان شرکت‌های رسانه‌ای مبتنی بر کاربر در آن زمان شد.
یک مثال دیگر که نشان می‌دهد بازاریابی ویروسی چقدر می‌تواند متفاوت باشد، the Bucket Ice است. چالش سطل آب یخ پیش از این وجود داشت، که انجمن ALS از آن برای افزایش آگاهی و تولید کمک‌های مالی استفاده کرد، اما انتشار گسترده رسانه‌های اجتماعی، باعث ایجاد حس جهانی شد که نه تنها آگاهی ALS را افزایش داد بلکه ۱۱۵ میلیون دلار کمک مالی به این انجمن در تابستان سال ۲۰۱۴ افزایش داد.
گسترش شبکه‌ های اجتماعی مختلف، مانند فیس بوک، اینستاگرام و اسنپ چت، به همراه سایت های فعال و پر مخاطب به موثر بودن بازاریابی ویروسی کمک کرده‌ است. همانطور که کاربران رشد می‌کنند، و در وب سایت‌های ارتباط جمعی هزینه پرداخت می‌کنند، بیشتر از زمان خود را به این منظور صرف می‌کنند، کاربران بیشتری اخبار را می‌بینند و آن را از طریق شبکه‌های اجتماعی ارجح خود برای یکدیگر ارسال می‌کنند. این امر نیازمند کمپین های بازاریابی برای تغییر تمرکز از کمپین های الکترونیکی سنتی به فعالیت‌های اجتماعی خلاقانه تر است.
اکثر مارک های تبلیغاتی با تمرکز خود آگاهانه و ارائه جذابیت های کلیدی در طی سالهای متمادی توسط تعدادی وسیعی از مخاطبان پذیرفته شده اند. ارائه این جذابیت ها به کاربرانی که در بازه های زمانی مشخص روی یک موضوع خاص متمرکز می شوند به برندها و کسب و کارها اجازه می دهد تا از این موضوع هم به نفع خود استفاده کنند. مانند این برند که از موز معروف 120 هزار دلاری وایرال شده به نفع خود تبلیغ کرده است.

 ویژگی ‌های وایرال مارکتینگ

همه نمونه ‌های وایرال مارکتینگ (عمدی یا تصادفی) با سه جزء مهم خود (که در بخش انواع تکنیک های آن اشاره کردیم) باید برای ایجاد یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق، مانند اهرم عمل کنند. فعالیت‌های وایرال مارکتینگ ممکن است به واسطه هر کسب‌ و کار ایجاد شود و تنها می‌تواند کلیت یا جزئی از یک کمپین بزرگ سنتی باشد. این کمپین ها ممکن است از تعدادی ابزار مانند فیلم، بازی، تصاویر، پیام های الکترونیکی و متنی، محصولات رایگان، بکارگیری احساسات کاربران یا مخاطبان، بالا بردن آگاهی نسبت به یک امر ارزشمند و طراحی محصولات جدید، ایده ها یا رسانه ها استفاده کنند. وایرال مارکتینگ، اغلب نیازمند تاثیر گذاری بیشتر است.

فواید وایرال مارکتینگ چیست؟

• هزینه کم: آنچه که در وایرال مارکتینگ مشخص می‌شود این است که کاربران بخش مهمی از کار را انجام می‌دهند که این موضوع هزینه‌های نشر و تبلیغ را به شدت کاهش می‌دهد.
• پتانسیل دسترسی زیاد دارد: یک ویدئوی ویروسی در اینترنت توانایی دسترسی به مخاطبان بین‌المللی را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری یا تلاش بیشتر دارد. به همین دلیل، یک شرکت کوچک و یا حتی یک فرد خصوصی می‌تواند به شدت در بازه زمانی وایرال شود.
• تهاجمی نیست: در وایرال مارکتینگ، کاربر رسانه‌های اجتماعی کسی است که تصمیم می‌گیرد شرکت کند و محتوا را به اشتراک بگذارد، بنابراین احتمال این که برند به عنوان تبلیغات مزاحم به خوراک خبری افراد وارد شود کاهش داده می شود.
• به ساخت برند شما کمک می‌کند: کاربران به این واسطه یک ارتباط شخصی با برند مذکور ایجاد می کنند. این مسئله درست زمانی که به نام تجاری و آگاهی از برند می رسد بدون شک یک ابزار بسیار قدرتمند خواهد بود.

یک کمپین وایرال مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

در حالت تئوریک، فعالیت در حوزه وایرال مارکتینگ بسیار ساده است: ایجاد یک ویدیو یا نوع دیگری از محتویات که براساس هدفی که در نهایت دنبال می کنید جذاب است. سپس آن را بر روی اینترنت قرار داده و شروع به نشر آن می کنید. در این حالت، تمام کاری که می‌توانید انجام دهید این است که صبر کنید تا اشتراک گذاری آن به واسطه دیگر کاربران آغاز شود.
در برخی موارد، وایرال مارکتینگ تصادفی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، زمانی که یک ویدیو توسط یک کاربر در یک اکانت خصوصی آپلود می‌شود که توسط بسیاری از افراد بازنشر شده و شروع به گردش در سراسر اینترنت می‌کند. دو نوع کلی در مورد استراتژی انتشار فیلم های تجاری وجود دارد: نمایش داده شده و پنهان شده. در حالت اول ، کاربر از لحظه نخست کاملا آگاه است که در حال مشاهده تبلیغات یا محتوایی بر مبنای تبلیغات است، در حالی که در حالت دوم مشارکت برند پنهان است و تبلیغاتی بودن آن، بعداً فاش می شود.
اگر شما تکنیک‌های بازاریابی را مخفی می کنید و در حقیقت از حالت پنهان شده استفاده می کنید، بسیار مهم است که مراقب باشید تا به کاربر حس فریب خورده بودن یا گول زننده را ندهید، چرا که کمپین وایرال مارکتینگ گاهی می‌تواند علیه شما تغییر کند.
اینکه چه استراتژی را انتخاب کنید اهمیتی ندارد، به یاد داشته باشید که کاری نکنید که کمپین تبلیغات شما به این شیوه برعلیه تان نشود، و یا در هنگام به اشتراک گذاری محتوا با استراتژی از قبل برنامه ریزی شده، زیاده‌روی نکنید. به جای اغراق و تکرار زیاد در این موضوع، بهترین استراتژی است است که مکان و زمان مناسب و شروع وایرال مارکتینگ را در نظر بگیرید و سپس اقدام به نشر و تبلیغ پنهان کنید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.