مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره هدف از تولید محتوا

مفید بود؟

امروزه آموزش تولید محتوا سایت ها به یکی از مهم‌ترین برنامه های آموزشی در گروه های تجاری و دیجیتال برندینگ تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند که این آموزش برای سایت های تجاری باشد و یا سایت های شخصی چرا که با استفاده از فرآیند تولید محتوا می توان به راحتی کاربران زیادی را به سمت سایت ها هدایت کرد.

بررسی آموزش تولید محتوا سایت

آیا می توانید کسب و کار دیجیتال خود را بدون محتوا تصور کنید؟ اینکه بتوانید کسب و کار خود را برای مشتریان خود توضیح دهید یک نقص به حساب می آید. هر مشتری هر کاربری که به سایت شما مراجعه می‌کند در ابتدا متن ها و محتوای قرار گرفته شده در سایت شما را مطالعه می کند تا بیشتر با سایت و نحوه فعالیت شما آشنا شود. برای اینکه بتوانید به راحتی برای سایت خود تولید محتوا را آغاز کنید باید آموزش تولید محتوا سایت ها را به خوبی یاد بگیرید.
در آموزش تولید محتوا سایت شما یاد می گیرد که مطالب خود را چگونه و با چه روشی به مخاطب و کاربر خود منتقل کنید تا بهترین و بیشترین کارایی را داشته باشید. محتوایی که قرار است بر روی سایت قرار گیرد باید نشان دهنده نوع فعالیت شما باشد و هر چه این محتوا گیراتر و بهینه تر نوشته شود کاربر بهتر و راحت تر جذب خواهد شد.
در واقع آموزش تولید محتوا سایت به شما کمک می کند که بدون اینکه بتوانید کلامی رودررو با مشتری و مخاطب خود صحبت کنید او را به انتخاب محصولات خود علاقه مند کنید. این کار اگر به صورت اصولی و درست انجام شود مخاطب سایت شما به مشتری دائم سایت شما تبدیل خواهد شد و این بهترین نتیجه از یک فرایند تولید محتوا است. در واقع شما مخاطب خود را به مشتری دائم خود تبدیل کرده اید.
هدف اصلی و نهایی آموزش تولید محتوا سایت هم همین است که شما می‌توانید مخاطبان خود را با استفاده از محتوای غنی و بهینه شده به مشتری سایت خود تبدیل کنید. برای اینکه در این زمینه موفق شوید باید تولید محتوای خود را به صورت اصولی و بهینه ایجاد کنید. در واقع محتوای شما باید برای مخاطب جذابیت داشته باشد. برای اینکه بتوانید محتوای جذابی برای مخاطب تولید کنید باید موارد زیر را به خوبی در محتوای خود پیاده سازی کنید.

1.    انتخاب یک موضوع مناسب

موضوع انتخاب شده توسط شما باید در موضوع کسب و کار و فعالیت شما باشد مخاطبی که به سایت شما آمده است به دنبال این است که در خصوص موضوع سایت و فعالیت شما محتوایی را مطالعه کند پس باید موضوع محتوا در راستای فعالیت های شما باشد.

2.    نوشتن یک تیتر مناسب

مهم‌ترین بخشی که در آموزش تولید محتوا سایت به شدت روی آن تاکید می شود نوشتن تیتر مناسب است و تیتر مناسب اولین چیزی است که کاربر مشاهده می کند و با مشاهده آن برای خواندن ادامه مطلب ترغیب می شود.

3.    نحوه ارائه محتوا

شما باید برای هر محتوایی که تولید می کنید یک ساختار مناسب ارائه دهید. نحوه ارائه محتوا به مخاطبان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. شما باید قبل از تولید محتوا این نحوه ارائه را مشخص کنید؛ مثلاً به این صورت نباشد که نیمی از محتوای شما متنی باشد و نیمی دیگر صوتی چرا که در این صورت کاربر از این نوع ارائه محتوا خسته شده و سایت شما را ترک می کند.

4.    استفاده از جذابیت‌های بصری و گرافیکی

فقط نوشتن تعداد زیادی کلمه باعث تولید محتوای موفق نمی شود. یک یاز مهم‌ترین اصولی که در آموزش تولید محتوا سایت به آن اشاره می شود استفاده از جذابیت های بصری و گرافیکی است. استفاده مناسب از عکس ها و تصاویر گرافیکی باعث می‌شود که در نظر خواننده جذاب تر به نظر برسد و از مطالعه متن خسته نشود.

5.    بررسی نیازها و بازخوردها

تولید محتوا باید به نحوی باشد که بتوانید نیاز های کاربر را برطرف سازد و در واقع تعریف اصولی تولید محتوا این است که محتوایی تولید شود که کاربر و مخاطب با خواندن آن به دانش و اطلاعات آن اضافه شود. این اصول را شما می توانید به راحتی در آموزش تولید محتوا سایت فرا بگیرید چرا که باید محتوایی تولید کنید که کاربر و مخاطب بعد از مطالعه آن را دانش و سواد عمومی آن افزوده شود.

6.    افزایش مطالعات در زمینه کاری

شما باید همواره در خصوص تولید محتوای خود آمادگی کامل داشته باشید. برای اینکه به موضوعات کاری و تخصصی خود احاطه کامل داشته باشد باید مطالعات خود را در زمینه کاری خود افزایش دهید. این یکی از نکات مهم در آموزش تولید محتوا سایت است که باید حتماً به آن توجه شود.

انواع تولید محتوای مناسب برای سایت ها

امروزه سایت ها با استفاده از کد نویسی های پیشرفته و قدرتمند دارای امکانات بسیار زیاد شده اند؛ و همچنین سرعت دسترسی به اینترنت نیز افزایش یافته است و کاربران با سرعت بیشتری به محتوای داخل سایت های دسترسی پیدا می کنند. همین امر باعث شده است که تولید کنندگان محتوا به راحتی و با خیال راحت تر اقدام به تولید محتوا نمایند. در گذشته تولید محتوا به دلیل کند بودن اینترنت تنها به تولید محتوای متنی و در عکسی محدود می شود اما امروزه به دلیل استفاده اکثر مردم از اینترنت های پرسرعت تولید محتوای تصویری و ویدیویی و صوتی نیز در سایت ها به شدت رواج پیدا کرده است. آموزش تولید محتوا سایت می تواند به خوبی تمام این بخش‌ها را پوشش دهد و شما می توانید به راحتی انواع محتوا را برای سایت خود تولید نمایید.

انواع تولید محتوا در سایت ها به دسته های زیر تقسیم بندی می شود.

•    تولید محتوای صوتی
•    تولید محتوای متنی
•    تولید محتوای تصویری و اینفوگرافیک
•    تولید محتوای ویدیویی

امروزه شما می توانید با استفاده از آموزش تولید محتوا سایت به راحتی برای سایت خود فرآیند تولید محتوا را انجام دهید. این آموزش ها به شما کمک می کنند با استفاده از یک تولید محتوای خوب و مناسب فرآیند جذب مخاطب و بهبود سئو را در سایت خود به خوبی انجام دهید. با استفاده از تکنیک های آموزش تولید محتوا سایت شما می توانید به راحتی رتبه سایت خود را بهبود بخشیده و در جذب مخاطب و کاربر و در نهایت مشتری موفق عمل نمایید.

 

فرایند تولید محتوا به یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های دنیای دیجیتال تبدیل‌شده است. بااین‌حال اهداف تولید محتوا همچنان برای تعداد زیادی از افراد ناشناخته است. تفکر غالب این است که هدف از تولید محتوا این است که سایت شما به رتبه‌های بالاتر نتایج گوگل صعود کند. درواقع امروزه اهداف تولید محتوای الکترونیکی بیشتر برای رسیدن به رتبه‌های بالای گوگل برنامه‌ریزی می‌شوند.

اهداف تولید محتوا چیست؟

به نظر شما هدف تولید محتوا چیست؟ یا شاید باید پرسید اهداف تولید محتوا چیست؟ مگر قرار نیست که محتوا کاری کند تا سایت ما در نتایج گوگل در رتبه‌های بالاتر قرار گیرد و کاربران بیشتری وارد سایت ما شوند؟ پس محتوا هدف‌های دیگری نیز می‌تواند داشته باشد؟

 بله می‌توان گفت که این هدف اصلی و شاید مهم‌ترین هدف از تولید محتوا باشد اما آیا ما باید فقط همین هدف را دنبال کنید. آیا تابه‌حال از خود سؤال کرده‌اید که انجام این‌همه فرایند برای تولید محتوا چه سودی به‌جز اول شدن سایت دارد؟ برای یافتن پاسخ به این سؤال و اینکه بفهمیم اهداف تولید محتوای الکترونیکی چیست؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

هدف از تولید محتوا چیست؟

امروزه محتواهای تولیدشده علاوه بر اینکه باید قواعد سخت‌گیرانه سئو و گوگل را رعایت کنند برای کاربران و مخاطبان هم باید فهمید باشند. این را می‌توان اصلی‌ترین هدف از تولید محتوا دانست. بااین‌حال محتواهای سئو شده خیلی گیرا و جذاب نیستند. درواقع محتوای سئو شده عموماً شبیه به محتواهایی هستند که توسط یک ربات نوشته‌شده است. محتواهایی بی‌روح که نمی‌تواند مخاطب و خواننده را درگیر خود کند! پس چاره کار چیست؟ چاره کار بررسی اهداف تولید محتوا و پایبند بودن به آن‌ها است:

 جذب مخاطب مهم‌ترین هدف از تولید محتوا

در فرآیند تولید محتوا یکی از اهداف تولید محتوا می‌تواند این باشد که مخاطب و خواننده جذب مطالب شده و به مراجعه به سایت علاقه‌مند شود. محتوایی که بتواند مخاطب را جلب کند و باعث شود که مخاطب برای دیدن مطالب بعدی به سایت مراجعه کند بهترین نوع محتوا است. هدف از تولید محتوا هم درواقع همین جذب مخاطب بیشتر است.

اهداف تولید محتوای الکترونیکی چیست و از چه روشی باید استفاده شود؟

 برای رسیدن به این نوع محتوا شما باید از فرایند به نام ماتریس محتوایی استفاده کنید. در این ماتریس شما باید کاربران سایت خود را شناسایی کرده و بر اساس سلیقه و علایق آن‌ها اقدام به تولید محتوا کنید. در این حالت برای تولید محتوا شما باید هر آنچه که کمک می‌کند که مخاطب جذب محتوای شما شود را استفاده کنید. استفاده از متن‌های روان ساده، عکس‌های جذاب و باکیفیت و ساختار سایتی مناسب باعث می‌شود که مخاطب از مطالعه محتوای شما لذت ببرد.

 

استفاده از این ماتریس به شما کمک می‌کند که در هنگام ایجاد محتوا دقیقاً محتوای خود را بر اساس سلیقه افراد مخاطب خود تولید کنید. این به این معناست که خواسته‌های مشتریان و مخاطبان خود را تأمین کنید و با آن‌ها به یک تعامل دوسویه برسید. اهداف تولید محتوای الکترونیکی در سایت‌ها بر اساس همین ماتریس برنامه‌ریزی می‌شود.

اهداف تولید محتوا چه باید باشد تا مفید واقع شود

حال که با فرایند جذب مخاطب آشنا شده‌اید باید با 4 هدف اصلی تولید محتوا که درواقع اهداف تولید محتوا نامیده می‌شوند آشنا شوید.

 در عکس زیر شما نمودار خاصی را مشاهده می‌کنید. در این نمودار چهار هدف اصلی تولید محتوا قرار داده‌شده است:

  1. سرگرمی
  2. الهام‌بخش بودن
  3. آموزش
  4. اقناع

استفاده از این اهداف تولید محتوا باعث می‌شود که علاوه بر کاربران و مخاطبان همیشگی سایت شما کاربران جدید نیز جذب سایت شما شوند. امروزه شرکت‌های بزرگ از این چهار هدف برای افزایش تعداد مشتریان و بازدیدکنندگان خود استفاده می‌کنند.

1.اهداف تولید محتوا سرگرمی

تولید یک محتوای سرگرم‌کننده برخلاف اسمش بسیار سخت است. امروزه دنیای محتوا در اختیار کاربران است و هر کاربر و مخاطبی با هر سلیقه‌ای به‌راحتی می‌تواند محتوای موردنظر خود را در اینترنت پیدا کند. پس چرا باید از محتوای شما استفاده کند. جواب سؤال در مقدار سرگرمی ایجادشده در محتوا است. جلب‌توجه و ایجاد یک محتوای سرگرم‌کننده باید ایجاد یک واکنش احساسی در افراد می‌شود. این به این معنی است که فرد مخاطب نسبت به محتوای تولیدشده اعتماد کرده و محتوا را مفید می‌داند.

این مفید بودن محتوا به این معنی است که کاربر و یا مخاطب با محتوا شما سرگرم شده و زمانی را که برای مشاهده و یا مطالعه محتوای شما مصرف کرده است را مفید می‌داند. پس برای مطالعه و مشاهده محتواهای مفیدتر مجدد به سایت و مجموعه شما مراجعه خواهد کرد.

2. اهداف تولید محتوا – الهام‌بخش بودن

محتوا الهام‌بخش درواقع به مخاطب شما کمک می‌کند که شرایط خود را با محتوا یکی دانسته و از محتوای شما برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند. فرقی نمی‌کند که محتوای شما یک محتوای تجاری باشد و یا یک محتوای تبلیغاتی و حتی یک خبر، هرچه قدر که مخاطب خود را به محتوای شما نزدیک‌تر حس کند بیشتر جذب محتوای شما می‌شود.

محتوای الهام‌بخش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف تولید محتوا درواقع احساسات مخاطب شمارا هدف می‌گیرد. تولید این نوع محتوا در ویدئوهای تبلیغاتی بسیار رایج است. در محتواهای متنی هم شما می‌توانید در ابتدا احساست درگیر مخاطب را تحریک کرده و سپس برای مشکلات و دغدغه‌های مخاطب راهکار و راه چاره معرفی کنید. استفاده از تائیدها، رویدادها، بررسی‌ها و رتبه‌بندی‌ها و استفاده از افراد مشهور باعث می‌شود که احساست مخاطب شما بیشتر با محتوای شما درگیر شده و نسبت به خرید محصول و یا استفاده از خدمات تمایل بیشتری داشته باشد.

3. اهداف تولید محتوا آموزشی بودن

محتوای آموزشی تولیدشده کمتر احساسی و بیشتر منطقی است. هدف از ایجاد محتوای آموزشی درواقع کمک به مخاطب برای یادگیری مواردی است که در آن‌ها دچار مشکل شده است. این نوع محتوا برای حل چالش‌های مخاطب به وجود آمده‌اند. بااین‌حال به‌عنوان یکی از اهداف تولید محتوا باید به آموزشی بودن محتوا نیز توجه شود.

محتوای شما می‌تواند نیازهای کاربر را برطرف کند اما برای این کار لازم نیست حتماً به‌صورت رسمی و خیلی مکتبی محتوا نوشته شود. حتی دیگر در کتاب‌های آموزشی هم از این روش استفاده می‌کنند. استفاده از تصاویر جالب و بامزه و یا حتی استفاده از اینفوگرافی های جذاب باعث می‌شود که کاربر در حین آموزش و مشاهده محتوا جذب آن نیز شود.

در تولید محتوای آموزشی شما می‌توانید به‌راحتی چالش‌ها را با جواب‌های درس ولی با کلامی خلاقانه‌تر و بهتر به مخاطب برسانید. این کار باعث می‌شود که مخاطب شما در هنگام مشاهده و یا مطالعه محتوای شما خسته شده و از دیدن محتوا لذت ببرد. با این کار مخاطب بیشتر از قبل جذب محتوای های تولیدشده شما شده و برای حل جواب‌ها و رفع دغدغه‌های ذهنی خود بیشتر به سایت شما مراجعه می‌کند چراکه نحوه نگارش محتوا و جواب‌های شمارا دوست دارد.

4. اهداف تولید محتوا – متقاعد کردن

شاید بتوان گفت که این مورد یکی از کلیدی‌ترین اهداف تولید محتوا می‌باشد. اینکه شما بتوانید مخاطب خود را متقاعد کنید که از محصولات شما و یا خدمات شما استفاده کند. البته برای این کار باید بسیار مراقب باشید. این فرایند در تولید محتوا همان‌قدر که مهم و حیاتی است می‌تواند خطرناک نیز باشد. چراکه ممکن است محتوا بیش‌ازحد مخاطب را تشویق و ترغیب کند و درنهایت نتیجه عکس بدهد و مشتری از محتوای شما دل‌زده شود.

برای اینکه بتوانید مخاطب خود را متقاعد به استفاده از خدمات و محصولات خود کنید باید در فرایند تولید محتوا سیار مراقب باشید. محتوای متقاعدکننده درواقع آخرین اهرم فشار برای جذب مشتری است. برخلاف محتوای الهام‌بخش استفاده از محتوای متقاعدکننده علایق منطقی مخاطبان شمارا هدف قرار می‌دهد.

این به این معنی است که مخاطب باید با تمام جذابیت‌های محتوایی که مشاهده و مطالعه کرد است درنهایت تصمیم بگیرد که کالا و یا خدمات شما استفاده کند. برای این کار باید دلیل منطقی برای او بیاورید، مانند صرفه‌جویی در هزینه، زمان اشتراک بیشتر و اینکه کاربر با خرید از شما می‌تواند به منابع آموزشی و محتوای بیشتری دست پیدا کند.

استفاده از تجربه و نظرات مشتریان قبلی و همچنین ارائه نقاط قوت و برجسته کردن آن‌ها در کنار نقاط ضعف باعث می‌شود که مشتریان برای خرید محصول شما متقاعد شود. همه این موارد به‌عنوان بخش‌های متقاعدکننده باعث می‌شوند که مخاطب سایت شما نسبت به خرید محصول و یا استفاده از خدمات شما ترغیب شود.

 با توجه موارد اعلام‌شده به‌عنوان اهداف تولید محتوا باید به این نکته توجه داشته باشید که فرآیند تولید محتوا یک امر تخصصی است. استفاده درست از این اهداف باعث می‌شود که مخاطب سایت شما بیشتر از قبل شود. البته استفاده نادرست از این موارد هم می‌تواند باعث کاهش بازدیدها و از محتوا و سایت شما شود.

یک محتوای خوب باعث می‌شود که مخاطب شما جذب‌شده و با محصول و خدمات شما آشنا شده یا با فعالیت و برندینگ شما آشنا شود و درنهایت تصمیم مهمی برای استفاده از محتوا و محصولات شما بگیرد. ابتکار و نوآوری در بخش‌های گفته باعث می‌شود که محتوای شما نسبت به دیگر محتواها موفق‌تر عمل کند.

به این نکته باید توجه کنیم که هر محتوا و مطلبی که تولید می‌شود باید برای مخاطب ارزشمند بود تا باعث جذب مخاطب شود. این کار باعث رونق کسب‌وکار شما شده و به بهبود کسب‌وکار شما و افزایش درآمد کمک بسیار زیادی می‌کند.

سوالات متداول

  • تولید محتوا چیست؟

    هر چیزی (متن، ویدئو، صدا و …) که باعث انتقال اطلاعات، تجربه‌ها ، آموزش‌ها و … شود را محتوا می‌گویند. زمانی که در رابطه با این مسائل صحبت می‌کنیم یا عملی را انجام می‌دهیم در واقع در حال “تولید محتوا” هستیم. حتی همین متن نیز یک محتوایی است که تولید شده و شما در حال خواندن آن هستند.

  • چرا باید محتوا تولید کنیم؟

    در قرت حاضر تمامی کسب‌و‌کار‌ها قسمتی از کار خودشان را (مثل فروش ، یا دادن اطلاعات درباره محصول و یا هر کار دیگر) بر بستر اینترنت (سایت و اینستاگرام و …) که مخصوص کسب‌و‌کار خود تدارک دیده‌اند، انجام می‌دهند. تمامی این کسب‌و‌کار‌ها به منظور معرفی بهتر خود و جذب مخاطب می بایست “تولید محتوا” کنند.

  • هدف از توید محتوا چیست؟

    “جذب مخاطب” مهم‌ترین هدف تولید محتوا است. در حال حاضز محتوا‌های تولیدشده علاوه بر این‌که باید مطابق با قواعد سئو و گوگل باشند، می‌بایست که برای کاربران و مخاطبان نیز بسیار جذاب و قابل فهم باشند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.