مقالات آموزشی

بررسی تاثیر روانشناسی رنگ در تولید محتوا

مفید بود؟

تولید محتوا در سال های اخیر دچار تغییرات زیادی شده است و دیگر مانند سابق فرایند تولید محتوا انجام نمی‌شود و از استانداردها ویژگی های زیادی در تولید محتوا استفاده شده است و یک از موارد مهم در تولید محتوا روانشناسی رنگ در تولید محتوا است. به این معنی که رنگ ها را در محتوای خود چگونه به کار ببریم که باعث جذب مخاطب شود.

 روانشناسی رنگ در تولید محتوا یعنی چه؟

 روانشناسی رنگ در تولید محتوا در واقع به این معنی است که با استفاده از رنگ ها در بخش های محتوا کاربران را به استفاده از یک محصول و یا تصمیم گیری در مورد خرید یک کالا و محصول کمک کنید. این کمک با استفاده از رنگ ها صورت می گیرد و در واقع با استفاده از رنگ ها نسبت به متقاعد کردن مخاطب اقدام می کنیم. در این بین مشکلات بسیاری نیز وجود دارد به عنوان مثال تمام کاربران سایت ها از یک رنگ خوششان نمی آید و یا اینکه رنگ ها تأثیر یکنواختی در طول ساعات شبانه روز بر روی کاربران ندارند.

 موارد مهم درباره رنگ‌ها در تولید محتوا

تحقیقات بسیاری درباره تأثیر رنگ‌ها بر روی کاربران بر اساس روانشناسی رنگ در تولید محتوا صورت گرفته است. در این بین سوءتفاهم های زیادی نیز در بین افراد به وجود آمده است. به عنوان مثال استفاده از رنگ های دلخواه و ترجیحات شخصی در انتخاب رنگ ها، تفاوت های فرهنگی، روش های تربیتی و آموزشی افراد می توانند تأثیرات مهمی در انتخاب رنگ ها توسط افراد داشته باشند. به عنوان مثال رنگ های زرد و ارغوانی کمتر توسط کاربران استفاده می‌شود در حالی که این رنگ‌ها نوعی حس ماورایی و خاص را در بین افراد آزاد می کند.

اهمیت رنگ در تولید محتوا و برندینگ

 روانشناسی رنگ در تولید محتوا همواره به اهمیت رنگ ها در مورد لوگوها و برند ها اشاره می کند. برند ها همواره باید در ذهن مردم قرار گیرند. در این بین رنگ‌ها نیز نادی از برند ها محسوب می شوند. هرچه که رنگ های قرار گرفته در نماد ها و برند ها خاص تر باشد به خاطر سپردن آن‌ها راحت تر می شود. کاربران بر اساس رنگ های قرار داده شده در لوگو محصولات و کالا ها نسبت به تهیه آن‌ها اقدام می کنند. بعضی از رنگ های بکار رفته در لوگو از روانشناسی رنگ ها در تولید محتوا استفاده کرده اند و با این کار می توانند افراد را به صورت ناخودآگاه به سمت خود جذب کنند.

در عکس زیر رنگ ها و نماد ها با هم نشان داده شده‌اند. بر اساس روانشناسی رنگ در تولید محتوا هر کدام از این رنگ ها دارای ویژگی هایی هستند که بر اساس آن‌ها می توانند نسبت به جذب کاربران در بعد های روانشناسی اقدام کنند.

 در عکس بالا هر کدام از رنگ ها دارای ویژگی های زیر می باشند

  • رنگ زرد: دارای ویژگی های خوشبینی، شفافیت، گرمی و صمیمیت است
  • رنگ نارنجی دارای ویژگی های دوستانه، شاد، با اعتماد به نفس است
  • رنگ صورتی دارای ویژگی های هیجانی و جوانی و جسارت است.
  • رنگ بنفش دارای ویژگی های خلاقیت، قوه تخیل بالا و دانایی است
  • رنگ آبی دارای ویژگی های اطمینان، قابل اعتماد بودن و قدرت است
  • رنگ سبز دارای ویژگی های صلح طلب، رشد و سلامتی است.
  • رنگ خاکستری دارای ویژگی های تعادل، بی طرفی و آرامش است.

طبق تحقیقاتی که موسسه های گوناگون در مورد روانشناسی رنگ در تولید محتوا در برند ها و رابطه آن ها با تولیدات محتوایی انجام دادند، بیش از 90 درصد انتخاب های کاربران بر اساس نوع رنگ هایی به کار رفته در محصولات و برند ها و محتوا ها بوده است. هرچه که رنگ ها برای کاربران جذاب تر بوده باشد انتخاب های آن‌ها بیشتر بوده است.

تأثیر رنگ ها در محتوای سایت ها

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه های روانشناسی در دنیا استفاده از رنگ های خاص در محتوای تولید شده در سایت ها می تواند به کاربران این سایت ها پیام های گوناگونی را منتقل کند. به عنوان مثال در فروشگاه های اینترنتی با استفاده از روانشناسی رنگ در تولید محتوا بخش های فروش محصولات با رنگ های خاص تغییر پیدا کرده اند. این تغییر رنگ ها باعث شده است که کاربران بیشتر از قبل بر روی کلید های خرید محصولات کلید نمایند چرا که رنگ های به کار رفته در کلید ها برای کاربران جذاب بوده و آن‌ها تحت تأثیر رنگ ها انتخاب های راحت تری را انجام داده اند.

تأثیر رنگ ها در محتوای سایت ها بسیار بیشتر از این موارد است و روانشناسی رنگ در تولید محتوا به ما نتایج جالبی را در خصوص رنگ ها نشان داده است؛ و به عنوان مثال رنگ های قهوه ای نوعی رنگ های سخت و خشن به حساب می آیند که کاربران تمایل کمتری به آن‌ها دارند.

رنگ های ارغوانی و قرمز به نوعی رنگ های دلفریب و فریبنده به حساب می آیند برای همین هم دکمه های خرید محصولات در فروشگاه ها اغلب به رنگ قرمز است چرا که باعث تحریک ناخودآگاه ذهن کاربران نسبت به خرید سریع‌تر محصولات می شود. رنگ سبز نیز که در ذهن بعضی از افراد به عنوان رنگ آرامش بخش تداعی شده است در واقع نشان دهنده محیط زیست بوده و کاربران با دیدن رنگ سبز حس ترحم به محیط زیست پیدا می کنند.

البته در این موارد مثال های نقضی هم وجود دارد که به برند محصولات مربوط می‌شود. به عنوان مثال در سایت های مربوط به شکلات و قهوه از رنگ قهوه ای به دفعات استفاده شده است و در اینجا این رنگ به معنی سختی نیست بلکه تداعی کننده شکلات و رنگ خاص ان برای کاربران می باشد که نوعی حس دلگرمی و قدردانی را به کاربران القا می کند.

روانشناسی رنگ در تولید محتوا در خصوص آقایان و خانم ها

 آقایان نسبت به خانم ها رنگ های متفاوت تری را پسند می کنند. در واقع جنسیت کاربران در انتخاب رنگ ها تأثیر گذار است. به عنوان مثال در آقایان تمایل به استفاده از رنگ آبی بیشتر از بقیه رنگ ها است و این در حالی که در خانم ها تمایل به استفاده از رنگ های ترکیبی ارغوانی بیشتر است.

عکس زیر به خوبی می تواند تفاوت سلیقه افراد در انتخاب رنگ های مناسب بر اساس جنسیت و تأثیر روانشناسی رنگ در تولید محتوا را به خوبی نشان دهد.

 در پایان باید به این نکته اشاره داشت که روانشناسی رنگ در تولید محتوا برای سایت ها از موارد مهم است که باید به خوبی در خصوص آن تحقیق شود. اینکه عمده کاربران سایت شما جه افرادی هستند و یا اینکه این افراد تنها مربوط به کشور شما می شود و یا از کشور های دیگر هم از سایت شما بازدید می کنند می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال سایت هایی که با قشر جوان سروکار دارند عموماً از رنگ های هیجانی استفاده می کنند تا به نوعی کاربران خود را برای استفاده از خدمات و محصولات خود تحریک کنند

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.