امروزه استفاده از فرآیند تولید محتوا برای بهبود سئو و رتبه سایت ها به امری ضروری تبدیل شده است. یکی از مواردی که در زمینه تولید محتوا باید در نظر گرفت نحوه انتشار محتوا در فضاهای مجازی است و این امر باعث به وجود آمد شغلی جدید شده است. کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی به معنی این است که افرادی خاص محتوا تولید شده را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند.
کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی چه فردی است؟
کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی در واقع به افرادی گفته میشود که توانایی انتشار را در انواع فضای مجازی داشته باشد و این فضای مجازی شامل وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، فروم ها، سایت های تبلیغاتی، پیام رسان ها و دیگر بخش ها در فضای اینترنت است.
انتشار محتوا در فضای مجازی باعث می شود که وب سایت ، برند ، محصولات و خدمات شما بیشتر از قبل در معرض دید کاربران قرار گیرد و زمینه برند سازی شما و معرفی محصولات و خدمات شما به کاربران فراهم شود. با این کار بازدیدکننده های سایت شما افزایش یافته و فروش خدمات و محصولات شما رشد بالایی پیدا می کند و در نتیجه باعث رونق کسب و کار شما میشود.
کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی باید قابلیت های بالایی داشته باشد تا بتواند به راحتی محتوا تولید شده در فضای های مختلف روی بستر اینترنت قرار دهد. فرآیند تولید محتوا و انتشار محتوا روی بستر اینترنت نیازمند دانش و آگاهی بالایی است و کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی باید با تمام بخش های شبکه های اجتماعی، با تمام بخش های وب سایت ها و پیام رسان و همچنین نحوه کارکرد هر کدام به خوبی آشنا باشد.
این به این معنی است که محتوا ی که قرار است در اینستاگرام منتشر شود با محتوا که قرار است در وب سایت و یا فیسبوک منتشر شود متفاوت است. به همین دلیل این کارشناس باید به خوبی با این شبکه ها و فضاهای آنها و قواعد و قانون های آنها آشنا باشند.
به عنوان مثال انتشار محتوا در لینکدین به پیدا کردن افراد با استعداد در زمینه شغلی ها و معرفی خدمات بسیار مفید خواهد بود چرا که نفرات موجود در این شبکه اجتماعی عموماً کارآفرینان هستند که به خوبی با فضای کسب و کار و فعالیت ها آشنایی دارند.
انتشار محتوا در فضای اینستاگرام به این معنی است که اکثر مخاطبان شما افراد عادی و صاحبان مشاغل هستند که یا برای گذران وقت به این شبکه اجتماعی مراجعه می کنند و یا اینکه صاحب کسب و کار هستند و برای تبلیغ کسب و کار خود وارد این فضا شده اند.
همانطور که مشاهده میکنید فضای مجازی دارای بخش های مختلفی است که هر کدام از آنها دارای ویژگیهای خاصی هستند. این ویژگی های باعث میشود که همه افراد میتوانند به خوبی با این شبکه ها کار کنند و عموماً افراد عادی تنها توانایی کار با یک شبکه و یا نهایت دو شبکه اجتماعی را داشته باشند در حالی که کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی با این شبکه ها به خوبی آشنا بوده و توانای انتشار انواع محتوا را در این فضاها دارا می باشند.
تخصص های مورد نیاز برای کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی
کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی باید توانایی های خاص و زیادی داشته باشد این توانایی ها به او کمک میکند ک به راحتی بتواند در انواع محیط ها فعالیت کنند. این تخصص ها عبارتاند از:
تجربه کار با انواع وب سایت ها و محیط های وب سایت ها
تجربه کار با انواع شبکه های اجتماعی و آشنایی با قوانین و مقررات و نحوه تعامل با آنها
آشنایی به مباحث سئو و اصول و استاندارد های سئو بر اساس آخرین تغییرات در فضای مجازی
توانایی جمع آوری و تولید انواع مختلف محتوا
توانایی کار با نرم افزار های فتوشاپ و آفیس
تسلط کامل بر ویندوز و کار با اینترنت
سابقه فعالیت تخصصی در زمینه انتشار محتوا در انواع فضای شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و فضای مجازی
آشنایی با مباحث روز دنیا و قابلیت استفاده از ابزار های اطلاع رسانی
توانایی و تخصص ویژه در زمینه بررسی کلیدواژه ها و برندهای روز دنیا و اخبار ها
توانایی بالا در نگارش متون به زبان فارسی و استفاده از قواعد و دستور زبان فارسی به صورت مناسب
توانایی ترجمه متون انگلیسی آشنایی با زبان انگلیسی در حد مناسب
همچنین کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی باید دارای شرایط عمومی خاصی هم باشد این شرایط عبارتاند از:
تعهد و مسئولیت پذیری در قبال وظایف مربوطه
دقت و نظم بسیار بالا و زمانبندی مناسب در انتشار محتوا در فضای مجازی
روحیه کار تیمی و توانایی تعامل با دیگر افراد تیم
خلاقیت و نوآوری در زمینه انتشار انواع محتوا در فضای مجازی
با توجه به موارد اعلام شده در بالا کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی از جمله کارهایی است که دارای وظایف سنگین می باشد. این کارشناسان در واقع افرادی هستند که وظیفه انتشار محتوا در اینترنت را بر عهده دارند. این به این معناست که هر آنچه که در فضای اینترنت مربوط به کسب و کار شما و یا برند شما تولید شود مربوط به کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی است و او باید نظارت دقیقی بر محتوا قرار گرفته شده روی اینترنت داشته باشد.
وظایف کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی عبارتاند از:
پشتیبانی کامل از محتوا قرار گرفته شده بر روی وبسایت ها
پشتیبانی و نظارت کامل بر محتوا قرار گرفته شده در شبکه های اجتماعی
نظارت دقیق بر محتوا منتشر شده در سایت های تبلیغاتی
نظارت دقیق بر روند جمع آوری و تولید محتوا مناسب با هر کدام از بخش های فضای مجازی
تحلیل محتوا های منتشر شده با استفاده از ابزارهای سئو
تحلیل رفتار کاربران و نحوه استفاده آنها از محتوا قرار گرفته شده روی وب سایت ها با استفاده از ابزار های دیجیتال مارکتینگ
بررسی ایمیل ها و نظرات کاربران و نحوه تعامل آنها با محتوا منتشر شده در سایت ها
بررسی کامنت ها و نظرات کاربران در فضای شبکه های اجتماعی
استفاده از ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ برای بررسی نحوه کارکرد محتوا های تولید شده و کلمات کلیدی استفاده شده
همانطور که اعلام شد کارشناس انتشار محتوا در فضای مجازی از شغل های جدیدی است که در سال های اخیر به وجود آمده است این افراد دارای وظایف سنگینی بوده و اهمیت کار خانمها در زمینه دیجیتال برندینگ بسیار بالا می باشد.