امروزه چندین راه تهیه محتوا وجود دارد. استفاده از تولید محتوا برای پیشبرد اهداف دیجیتال مارکتینگ امری ضروری به حساب میآید. فرقی نمیکند که سایت شما شخصی باشد و یا برای کسب و کار شما راه اندازی شده باشد. تولید محتوا به عنوان یکی از روشهای نوین بازاریابی دیجیتال کاربردهای فراوانی پیدا کردهاست.
راه تهیه محتوا و انواع آن
با توجه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ راه تهیه محتوا بر اساس فضای کاری و کسب و کار افراد میتواند متفاوت باشد. امروزه به دلیل تفاوت فضاهای کسب و کار و روشهای بازاریابی دیجیتال راه تهیه محتوا نسبت به انواع مختلف سایتها متفاوت میباشد. نکته مشترک در تولید انواع محتوا با کیفیت بودن این محتواها است.
یکی از اهداف تولید محتوا در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبدیل بازدید کنندهها و کاربران به مشتریان و خریداران واقعی است. با توجه به تنوع محصولات و تنوع انواع سلیقهها بین مشتریان راه تهیه محتوا نیز متفاوت میباشد. در این روشها با تولید محتوای مناسب میتوان انواع مختلف مشتریان را جذب کرد.
با توجه به موارد گفته شده میتوان به این نتیجه رسید که راه تهیه محتوا بسته به نوع مشتری میتواند متفاوت باشد ولی هدف اصلی تولید محتوا به هر روش و مسیری که باشد، این است که بازدیدکنندگان را به صورت فرایندی غیر مستقیم به مشتری تبدیل کند و باعث کسب درآمد و بهبود برند محصولات و خدمات سایت شود.
با توجه به انواع راه تهیه محتوا میتوان به این نتیجه رسید که اگر محتوای با کیفیت تولید شود می تواند در جذب مخاطبان موفق عمل کند حال اگر به این محتوای با کیفیت استاندارد ها و اصول سئو نیز اضافه شود میتواند تأثیر بزرگی در امر جذب مخاطب داشته باشد. محتوای سئو شده باعث میشود که رتبه سایت در بین موتورهای جستجو (Search engine) بهبود پیدا کند و اعتبار سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل افزایش پیدا کند.
این افزایش اعتبار باعث میشود که سایت در هنگام جست و جوی کلمات کلیدی خاص در رتبههای بالاتر جست و جو قرار گیرد و در نتیجه مخاطبان و کاربران بیشتری به سمت سایت هدایت خواهند شد. هر چه که تعداد کاربران و مخاطبان سایت بیشتر باشد مشتریان سایت بیشتر شده و کسب و کار بهبود پیدا میکند.
راه تهیه محتوا و روشهای مختلف تولید محتوا
راه تهیه محتوا همان طور که گفته شد می تواند متفاوت باشد انواع روشهای تولید محتوا را می توان به صورت زیر نام برد. این روشها عبارتاند از:
-
استفاده از کتاب و مقالات مرتبط
یکی از بهترین روشهای و راه تهیه محتوا را میتوان استفاده از کتابها و مقالات مرتبط دانست. شما میتوانید این مقالات را مطالعه کرده و برداشت و خلاصه آن را به زبان خودتان در صفحات وب سایتها منتشر کنید. شما میتوانید با خلاصه نویسی مطالعات خود و ثبت ایدههای و نظرهای خود نسبت به مقالات منتشر شده و کتابهای نوشته شده بانک و مخزن بزرگی از ایدهها و مطالب را داشته باشید.
-
استفاده از جلسات طوفان فکری
موثرترین راه تهیه محتوا را میتوان استفاده از جلسات طوفان فکری نامید. در این جلسات کارهای تیمی انجام شده و تیم خلاق و پویا و مورد اعتماد شما میتواند انواع ایدهها و روشهای تولید محتوا را برای شما ابداع کند. در این حالت تولد محتوا و خلق ایدههای جذاب برای تولید محتوا حاصل یک کار تیمی و تفکر جمعی خواهد بود.
استفاده از سؤالات و پاسخگویی به آنها
-
دریافت نظرات و انتقادات کاربران
یک راه تهیه محتوای دیگر استفاده از نظرات و انتقادات کاربران و مشتریان است. مشتریان شما در واقع افرادی هستند که بیشترین زمان را با محصولات شما میگذرانند و از کاربران محصولات و خدمات شما می باشند. استفاده از نظرات و بررسی انتقادات آنها در قالب یک متن محتوایی میتواند هم باعث جلب اعتماد مشتریان شما شود و هم اینکه باعث میشود شما بتوانید یک محتوای کامل و بی نقص را تهیه و منتشر کنید.
-
مصاحبه با شخصیتها
راه تهیه محتوای دیگری که امروزه بسیار از آن استفاده میشود مصاحبه با افراد سرشناس است. شما میتوانید برای اینکه ایدههای جدیدی به دست بیاورید با افراد سرشناس در صنعت خود مصاحبه و گفت و گو کنید. مصاحبهها همواره به عنوان معدن انواع ایدهها و محتواها به حساب میآیند و از دل آنها میتوان انواع محتوای نوشتاری، تدوین ویدیو و محتوای صوتی را به دست آورد.
-
استفاده از شبکههای اجتماعی
راه تهیه محتوای دیگر که امروزه به شدت پر کاربرد است استفاده از شبکههای اجتماعی است. شما میتوانید با راه اندازی شبکه اجتماعی کسب و کار خود با مردم در کاربران و مشتریان خود در تعامل بوده و از آنها بخواهید که در مسابقه و چالشها و برنامههای اجتماعی شما شرکت کننده و محتوای مورد نظر شما را تهیه کنند. شما میتوانید این محتوا را از کاربران خود دریافت کرده و بعد از بررسی و انتخاب بهترین آن را به عنوان محتواهای برتر در شبکههای اجتماعی خود منتشر کنید. این کار باعث میشود که مخاطبان بیشتری جذب سایت و شبکههای اجتماعی شده و در نتیجه کاربران و مشتریان شما افزایش پیدا کند. همچنینی این کار به بهبود برندینگ محصولات و خدمات شما کمک بسیار زیادی میکند.
همواره راههای زیادی برای تولید محتوا وجود دارد و یک راه تهیه محتوا نمیتواند برای شما کافی و کارآمد باشد. شما باید انواع راههای تهیه و تولید محتوا را به کار ببرید و با استفاده از راههای گوناگون انواع محتوا را تولید و منتشر نمایید تا بتوانید همه سلیقهها و مخاطبها را جذب کنید