مرکز تولید محتوا
، به مکان یا مرکزی مجازی یا حقیقی اطلاق میگردد، که بر اساس سفارش متقاضیان تولید محتوا، مضامین مورد نیاز آنان را دریافت و در آن زمینه برای آنان، ایجاد محتواهای گوناگون متنی، فیلم های آموزشی، رپورتاژ آگهی، و دیگر انواع محتوا
می نماید. در این زمینه در کشور، مراکز زیادی وجود دارد که نیازهای متقاضیان و مشتریان را برآورده می نمایند. در این میان شرکت هایی با اعتبار بالا وجود دارند که از طریق سازمان های مربوط به تایید و تضمین تولید در آنها، به آنان مجوز داده اند و انواع دیگری از شرکت ها یا اشخاص، که بدون مجوز و تایید مراجع مربوط به تایید این مراکز، اقدام به تولید محتوا می نمایند.
مرکز تولید محتوا، که دارای تاییدیه از سازمان های ذیربط و همینطور امتیاز بالایی در کیفیت تولید و میزان و تعداد پرسنل محتوا سازان و نگارندگان محتوا باشند، در کشور ما محدود هستند و هر شرکتی نمی تواند بدون رعایت ضوابط، به یک مرکز تولید محتوا مبدل گردد. برای یک سفارش دهنده تولید محتوای دیجیتال، شرط اول مجاز بودن مرکز تولید محتوا و در ادامه قوانینی است که می بایست بر اساس قانون، آن شرکت را ملزم به رعایت آن کند تا محتوای دیجیتالی مناسب و یونیکی در اختیار متقاضیان تولید محتوا قرار دهد.
به صورت قانونی، مرکز تولید محتوا یک مرکز بازاریابی محتوایی است و باید دارای خصوصیاتی باشد که در تعریف آن در زیر می آید.
تعریف مرکز تولید محتوا:
قبل از اینکه مرکز هایی که محتوا تولید می کنند را تعریف کنیم، ابتدا باید به سراغ محتوا برویم. محتوا چیست؟
ما هنگام معرفی این راهنما از دو اصطلاح استفاده کرده ایم، تولید محتوا و فرآیند تولید محتوا. اگرچه هر دو تقریباً یکسان به نظر می رسند، اما به دو چیز متفاوت اشاره می کنند.
بنابراین، بیایید با تعریف هر یک از آنها شروع کنیم.
اصطلاح «تولید محتوا» به مجموعهای از فعالیتها با هدف ایجاد اطلاعات برای دستیابی، ارتباط و تعامل با مخاطب هدف دلخواه اشاره دارد.
توجه داشته باشید که گفتیم، ارتباط و تعامل با مخاطبان هدف، نه ایجاد مخاطب. اینجاست که تولید با استراتژی بازاریابی محتوا که بر ایجاد مخاطب تمرکز دارد، متفاوت است.
هنگامی که در تولید محتوا شرکت می کنید، هدف شما این است که با افراد خاصی که توسط پرسونای مخاطب تعریف شده است، ارتباط برقرار کنید.
به همین دلیل، یک تولید محتوای معمولی بر ایجاد سه نوع محتوا تمرکز دارد:
آموزشی: این دارایی ها به مخاطب کمک می کند تا بر مسائل یا چالش های خاص غلبه کند. به دلیل تمرکز بر حل مشکل، این قطعات محتوا تمایل دارند تا مخاطبان را در مرحله بالای قیف فرآیند خرید هدف قرار دهند.
عاطفی:این محتوا از اصول بازاریابی احساسی استفاده میکند تا احساسی منحصر به فرد مانند شادی، غم، عصبانیت، ناامیدی و غیره را ایجاد کند.
تجاری: محتوای تجاری مخاطبین پایین قیف را هدف قرار می دهد، آنها را درگیر یک مکالمه خرید می کند و آنها را به نقطه خرید می رساند.
در ادامه به تعریف مرکز محتوا می پردازیم. مرکز تولید محتوا به جایی اطلاق می گردد، که مجوز های لازم برای تولید انبوه محتوا های مختلف مانند فیلم های آموزشی و انواع دیگر فیلم، تولید موسیقی متناسب با محتوای متقاضی، ایجاد اپلیکیشن های خاص برای متقاضیان، محتواهای متنی بر اساس موضوع مورد درخواست متقاضی و سایر فرآورده های دیجیتالی بر اساس قانون های مربوطه و دارای تاییدیه های لازم برای تولید محتواهای دیجیتالی، از جانب سازمان های متولی این امور به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد باشند.
در صورتی که هر گونه مرکز تولید محتوا یا شخص تولید کننده محتوای دیجیتالی غیر مجاز، مبادرت به انجام تولید این گونه محتواها کند، نه تنها برای متقاضی تضمینی برای صحت و تضمین محتوا وجود ندارد، بلکه در صورت تولید محتوایی خارج از حوزه ی عرف و مبتذل یا هرگونه محتوای کاذب، متقاضی نیز به مشکلات قانونی زیادی اعم از جریمه نقدی و سلب صلاحیت و سوء سابقه خواهد شد.
پس در درجه اول اهمیت فراوانی دارد که سفارشات متقاضیان در مراکز مجاز تولید محتوا انجام گیرد، که دارای تاییدیه، نرخ نامه، تابعیت از قوانین مندرج در قوانین مربوط به تولید محتوا از جانب مراجع ذیربط و دارای کنترل و تضمین کیفیت محتوا هستند صورت گیرد؛ در غیر اینصورت محتوای تولید شده احتمالا ً دارای استانداردهایی که یک محتوای دیجیتال باید داشته باشد، نخواهد بود.
اما این گونه مرکز تولید محتوا ها چه مسائلی را باید رعایت کنند تا متقاضی از یک محتوای مجاز، یونیک و دارای تضمین کیفیت برخوردار گردد .
قوانین و سرفصل های مورد نیاز و الزامی در یک مرکز تولید محتوا :
یک مرکز تولید محتوا به طور قانونی می بایست از قوانینی تبعیت کند که آنها را به صورت فهرست وار در زیر، به صورت اجمالی بیان می کنیم.
1. آشنایی و تسلط و در نظر گرفتن کامل موارد مربوط به تولید محتوا بر اساس رعایت شئونات شرعی و غیر تفرقه افکنانه
2. اشراف کلی مرکز تولید محتوا به اعمال تولید محتوا در زمینه های گوناگون سفارشی
3. آگاهی از اثراتی که رسانه ها و مرکز تولید محتوا بر جامعه می گذارد
4. اشراف به فعالیت های هنری خصوصا ً انواع هنرهای تجسمی، دیداری، شنیداری، و همینطور متد ها و ژانرهای گوناگون آنها
5. مسلط بودن به هنر تولید محتوا و تسلط به شناخت بهترین ماخذ ها در زمینه های گوناگون برای تولید محتواهای متنی، دیداری، شنیداری و …
با این شرایط می توان گفت که یک مرکز تولید محتوا، مرکزی مورد اعتماد و مجاز است که می توان برای تولید هر گونه محتوایی از آن یاری طلبید. اما یک مرکز تولید محتوا برای اقدام به تولید هر گونه محتوا باید مسائلی را مورد توجه اکید، قرار دهد تا بتوان به عنوان یک مرکز قابل اطمینان و سطح اول به آن اعتماد کرد.
مسائل الزامی تولید محتوا در مرکز تولید محتوا :
یک مرکز تولید محتوا باید توان تولید هر گونه محتوای دیجیتالی دیداری، شنیداری، نوشتاری و یا تلفیقی از این مضامین را داشته باشد. اینگونه مراکز، می بایست مطالبی را که تولید می کنند از ماخذ ها و مرجع های معتبر و قابل استناد تهیه نموده باشند تا مشتری بتواند، از آن به عنوان یک محتوای قابل استناد، استفاده کند.
مرکز تولید محتوای حرفه ای و مناسب مرکزی است که به صورت مداوم از پرسنل خود بازرسی محتوایی در جهت تضمین کیفیت وکنترل کیفی تولیدات را انجام دهد. همچنین از دیگر نشانه های یک مرکز تولید محتوای حرفه ای، استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای به روز و مدرن است و همواره می باید در این زمینه همه ی لوازم نرم افزاری و سخت افزاری خود را، جهت ارائه محصولات بسیار با کیفیت به روز نماید.
مرکز تولید محتوا یک مرکز فرهنگی است؛ یعنی اولین مشیت آن ارتقاء فرهنگ از طریق ارتقاء دانش فرهنگی به وسیله تولید محتوا در زمینه های گوناگون می باشد و هم مرکز ایجاد محتوای دیجیتال ایده آل، مرکزی است که سود مالی و عواید حاصل از تولیداتش را آخرین اولویت خود بداند و همواره در کسب رضایت مشتری از هر طریق، کوشش نماید.
مرکز تولید محتوا باید بر حیطه هایی از امور دیجیتالی در زمینه ای که در آن مشغول به کار است تسلط داشته باشد که از این قبیل می توان به تسلط کامل و کافی بر امور دیجیتال ماینینگ و دیجیتال مارکتینگ از طریق پرسنل خبره و مستعد و به روز در زمینه ی تولیدات دیجیتال، تولید انبوه محتوا بر اساس قواعد و قوانین دیجیتالی کشوری و جهانی، مسلط بودن به پابلیشینگ و انتشارات دیجیتالی، با خبر بودن از تولید آخرین ورژن های نرم افزاری در حیطه های گوناگون مانند نرم افزارهای کنترل کیفیت محصولات، نرم افزار های بازی و گیم های دیجیتال، نرم افزارهای حاوی اطلاعات در زمینه ی دیتا مارکتینگ و دیگر نرم افزارها را داشته باشد و بسیاری از عوامل دیگر که در ارتقا و رشد یک مرکز تولید محتوا، نقش بنیادین و اساسی دارد.