هزینه تولید محتوا در سایت، جزو دغدغههایی است، که معمولا ً یک کارفرما یا صاحب یک وبسایت و هر گونه سفارش دهنده ی دیگری، با نگرانی به آن نگاه می کند. اگر کمی جامع تر صحبت کنیم، به علت اینکه هنوز در کشور ما آن چنان که باید و شاید ، اهمیت تبلیغات از هر نوع و هزینه بر بودن آن، از جمله هزینه تولید محتوا در سایت های اینترنتی ، چندان برای کارفرمایان و صاحبان مشاغل حقیقی و مجازی ، به خوبی روشن نشده است.
این موضوع نه تنها در زمان حال، بلکه از دیدگاه تاریخی هم ، سابقه خوبی ندارد. سوال اینجاست که در زمان قدیم، چگونه یک محصول به فروش بالایی ؛ آن هم بدون تبلیغات دست پیدا می کرده است؟! در زمانی که نه رسانه های سمعی و بصری بوده است ، و نه روزنامه و اعلامیه که بتوان از طریق آن تبلیغات انجام داد و نه اینترنت که برای تبلیغ نمودن کالا، راه هایی مانند ایجاد وب سایت و یا وبلاگ یا هر گونه سامانه ی دیگری وجود داشته باشد و هزینه ای بابت هزینه تولید محتوا در سایت ، پرداخت شود؟
تولید محتوا برای تبلیغات بازارهای محلی
تنها راه تبلیغ در بازارهای محلی جارچی ها بودند و یا اینکه یک محصول مانند چاقوی زنجان، از لحاظ کیفی آن قدر زبانزد باشد که به صورت سینه به سینه به جامعه القا شود که بهترین محصول در این نوع در زنجان است.
اما با پیشرفت تکنولوژی و انقلاب عظیم کامپیوتری، که پس از اختراع ماشین بخار تحول بسیار عظیمی در جامعه ی انسانی ایجاد کرد، انجام تبلیغات بسیار تسهیل شد. در ابتدا و با سیستم عامل های اولیه این کار کمی سخت تر از امروز بود ، ولی با سرعت سرسام آوری که در پیشبرد سخت افزاری و نرم افزاری سیستم های کامپبوتری وجود دارد، امروزه به راحتی می توان حتی بدون پرداخت هیچ هزینه ای، تبلیغات یک محصول را انجام داد یا فیلمی آموزشی تهیه نمود و هزاران راه دیگر که از طریق کامپیوتر میسر شده است.
از جمله ی این تبلیغات ، تولید محتوا به روش سئو برای سایت های فروش محصول یا هر وب سایت برای انجام کار دیگری است. اینگونه تبلیغ از لحاظ علمی ، بسیار تاثیر گذار است چرا که تقریبا همه ی مردم برای خرید یک محصول ، حتی از بازار حقیقی و نه از طریق سایت های فروشگاهی ، ابتدا در اینترنت جستجو می کنند و کالایی را که می خواهند تهیه کنند ، در بروزر ها یا موتورهای جستجو نظیر گوگل، بینگ و … وارد می کنند و معمولا گزینه هایی که در رده ی بالای گوگل قرار دارند را برای کاوش و راهنمایی خرید محصول و دیدن مشخصات آن انتخاب می کنند.
هرچه تعداد این بازدیدها از وب سایت بیشتر باشد آن وب سایت، درآمد مستقیم یا غیر مستقیم بیشتری کسب می نماید. این کار یعنی قرار گرفتن در رده های بالای موتورهای جستجوگر میسر نیست جز با ایجاد متنی سلیس و روان و یونیک با هزینه تولید محتوا در سایت که چندان هم زیاد نیست ، اما به نوبه خود جزو کارآمدترین روش های تبلیغات مستقیم به حساب می آید.
المان هایی برای میزان هزینه تولید محتوا
برای محاسبه ی هزینه تولید محتوا در سایت المان هایی وجود دارد که بر اساس آن میزان هزینه تولید محتوا در سایت مشخص می گردد و معمولا نسبت به کارایی بسیار خوبش، واقعا ناچیز است. این المان ها را به اختصار بررسی می کنیم:
1- تاثیر نوع خدمت وب سایت تولید محتوا در هزینه تولید محتوا در سایت :
برای بررسی هزینه تولید محتوا در سایت ، ابتدا باید مشخص کرد که متن مورد نظری که باید تولید شود، چگونه محتوایی است؟ فارسی است یا باید ترجمه گردد؟ رپورتاژی است یا متنی یونیک است که برای یک محصول تازه از طریق تحقیق و تفحص یک سئو کار باید تولید شود؟ و عوامل معدود دیگری که در تخمین هزینه تولید محتوا در سایت ها باید مورد توجه قرار گیرد.
به عنوان مثال یک متن کوتاه 300 کلمه ای برای یک محصول پر کاربرد که منابع و مآخذ زیادی برای آن در اینترنت وجود داشته باشد ، بسیار ارزان تمام خواهد شد. در برابر آن اگر برای یک سایت مثلا فروشگاهی مقرر گردد که برای تعداد زیادی محصول جدید که چندان اطلاعی از نوع فرمولاسیون و مشخصه های دیگر آن، در وب سایت ها وجود ندارد و احتمالا نیاز به تحقیق و بررسی از سایت تولید کننده گردد ، هزینه تولید محتوا در سایت به میزان قابل توجهی نسبت به نمونه اول بیشتر می شود.
2- تاثیر زبان محتوا در هزینه تولید محتوا در سایت :
از المان های دیگر که در تخمین هزینه تولید محتوا در سایت موثر است، این است که زبان مقصد و نهایی محتوا باید چه زبانی باشد؟ آیا باید فارسی باشد یا انگلیسی یا هر زبان دیگری؟ در صورتی که محتوای درخواستی به زبان فارسی باشد، با رعایت تمام قواعد سئو که سبب بالا رفتن رتبه ی آن در گوگل می گردد ، هزینه ی زیادی نمی برد؛ اما اگر زبان مقصد زبانی غیر فارسی، باشد تخمین هزینه تولید محتوا در سایت بیشتر می شود و حدودا (در سامانه های تولید محتوای استاندارد مختلف مانند رایا مارکتینگ) این هزینه بین 20 تا 40 درصد گرانتر تمام می شود.
توجه به این نکته ضروری است که بازار هدف کارفرما، در ایران است یا خارج از ایران؟ اگر محتوا برای استفاده ی داخلی تهیه گردد، و زبان آن فارسی باشد اثرگذاری آن مناسب خواهد بود. اما مثلا اگر یک شرکت دست به اختراع سیستمی زده که مشابه خارجی ندارد و می خواهد برای تبلیغ آن به یک یا چند زبان خارجی مطلب تهیه گردد، این میزان هزینه تولید محتوا در سایت ، طبعا ً افزایش خواهد یافت. البته به طبع پرداخت این هزینه، نتیجه گیری آن شرکت هم بهتر می شود و یقینا ً این کار سبب فروش بیشتر آن محصول بی رقیب می گردد.
3- تاثیر میزان و تعداد محتوا های مورد نیاز سفارش دهنده در هزینه تولید محتوا در سایت:
یکی دیگر از عوامل در محاسبه ی هزینه تولید محتوا در سایت ، مقدار و تعداد محتواهایی است که آن شخص حقیقی یا حقوقی، برای محصول یا محصولات یا توضیحات دیگر نیاز دارد. اگر او نیاز به یک محتوا داشته باشد ، هزینه اش زیاد نخواهد بود.
اما در کارهایی که به صورت حجم بالایی برای تولید محتوا به وب سایت های تولید محتوا، سفارش داده می شود، هزینه تولید محتوا در سایت به علت عمده بودن آن تا حد قابل قبولی کمتر می شود. مثلا اگر شما سفارش تولید 100 عدد محتوای سئو و یونیک را بدهید با رعایت تمام موازین مورد نظر، هزینه تولید محتوا در سایت در حدود 20 تا 30 درصد کاهش خواهد داشت.
پس بهتر است اگر یک وب سایت نیاز به تولید محتوا دارد و می داند که باید یک باره یا به صورت روزانه ، برای محصول یا خدمتی که ارائه می نماید، کمی دست نگه دارد تا تعداد محتواها هرچه بیشتر گردد و بدین وسیله و با سفارش یک باره ی تعداد زیادی محتوا، از کاهش مناسبی در هزینه تولید محتوا در سایت ، سود ببرد و این کار باعث به صرفه تر شدن هزینه تولید محتوا در سایت گردد.
4- اثر هزینه ی کلمات بر هزینه تولید محتوا در سایت :
عامل نهایی در محاسبه ی هزینه تولید محتوا در سایت ، هزینه ی کلماتی است که در محتوا به کار می رود. روال کار در وب سایت های تولید محتوا و محاسبه ی هزینه تولید محتوا در سایت، به این گونه است که در ازای هر کلمه رقمی را مشخص می کنند. دو عامل در محاسبه هزینه تولید محتوا در سایت در این زمینه اثر گذار است . یکی مجموعه ی عوامل سه گانه ی قبلی است و دیگری فوری بودن یا نبودن آن و تاثیر سفارشات خاص می باشد . یعنی ایجاد محتوایی طبق ایده هایی که سفارش دهنده ، می خواهد از آن سود ببرد مانند رعایت نکردن چگالی کلمات یا بیش از حد استفاده کردن از چگالی یا عواملی دیگر که یک محتوا را سفارشی می کند. به صورت رایج این هزینه به طور تقریبی برای کارهای فارسی و با تعداد سفارش کم به ازای هر کلمه 40 تومان می باشد. ولی همان گونه که گفتیم عواملی در کاهش یا افزایش این رقم برای هزینه تولید محتوا در سایت موثر است.