تولید محتوا چیست و چگونه انجام میگیرد؟ چگونه می توان متنی با محتوای باکیفیت ایجاد کرد؟ در این مقاله سعی بر آن داریم تا توضیحاتی در خصوص تولید محتوا و اهمیت آن در رتبه بندی سایت ارائه دهیم.
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا
تولید محتوا و اهمیت آن
تولید محتوا در دنیای اینترنت و فضای مجازی از اهمیت خاصی برخوردار است. به جرئت می توان گفت که بسیاری از فعالیت های روزانه توسط اینترنت انجام می گیرد و دنیای امروز را نمی توان بدون فضای مجازی تصورکرد. بسیاری از کسب و کارها از طریق فضای اینترنتی انجام شده و روزبه روز به فروشگاه های اینترنتی نیز افزوده می شود. این نوع فروشگاه ها همانند بازارهای معمولی نیاز به جذب مشتری دارند و اینجاست که صحبت از تولید محتوا به میان می آید. نیاز به محتوای خوب و مناسب تنها به فروشگاه های اینترنتی محدود نمی شود بلکه تمامی سایت ها و وبلاگ هایی که تمایل به بالا بردن رتبه خود در رنکینگ گوگل و افزایش بازدیدکننده دارند، باید این روش را به شیوه ای صحیح به کار گیرند. به وسیله یک محتوای خوب و پرمغز می توان اطلاعات مناسبی را که مورد نیاز کاربر است در اختیار وی قرارداد. همیشه این نکته را باید مدنظر قرار دهید که امتیازدهی گوگل بر اساس کاربر محور بودن سایت است. در نتیجه زمانی که قصد تولید محتوا دارید، ابتدا نیازهای کاربر را در نظر گرفته و بر اساس آن محتوای خود را تولید کنید.
نکات مهم در تولید محتوا
از آن جایی که تولید محتوا از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، بهتر است که همیشه در هنگام تولید آن یکسری از نکات رعایت شود. به عنوان مثال انتخاب یک موضوع مناسب تاثیر بسیار زیادی در جذب کاربر خواهد گذاشت. برای انتخاب یک موضوع باید خود را به جای کاربر بگذاریم و ببینیم که آیا ما هم تمایلی به سرچ کردن آن موضوع داریم یا خیر؟ بدین وسیله می توان بهترین موضوع را برای محتوای خود ایجاد کرد. استفاده از جذابیت های بصری نیز تاثیر به سزایی در جذب مشتری خواهد داشت. این روزها فضای اینترنتی بدون تصویر، عکس و یا ترکیب رنگ، بی معنا و مفهوم است. مسلما محتوایی که دارای عکس مرتبط با موضوع باشد، کاربران بیشتری را به سوی خود جذب خواهد کرد. از سویی دیگر افزایش مطالعات در زمینه کاری نیز موجب می شود تا بتوانیم محتوایی پرمفهوم و قابل درک را برای کاربر تولید کنیم. بررسی نیازها و بازخوردها نیز مارا نسبت به علایق مشتری آگاه می سازد و در تولید محتوا باکیفیت یاری می کند. در صورت رعایت نکات ذکر شده شما قادر خواهید بود که به روش تولید محتوا مسلط شوید.
همچنین تولید محتوا مناسب و کاربردی باعث اعتماد سازی می شود. زمانی که کاربر با مطالب مفید و کاربردی روبه رو می شود این حس در او ایجاد می شود که شما در صنعت خود متخصص هستید و کاربر با رضایت تمام به شما اعتماد کرده و از محصولات یا خدمات شما استقبال می کند.
یک مزیت دیگری که تولید محتوا کاربردی برای سایت شما به همراه دارد، این است که باعث می شود مخاطب در سایت شما بماند و زمانی را در سایت شما سپری کند و حتی ممکن است دوباره به سایت مراجعه کند و بازگردد. اگر کاربر وارد سایت شود و به سرعت از آن خارج شود یک امتیاز منفی برای شما به شمار می رود اما با وجود یک محتوای هیجان انگیز و کاربردی کاربر مدت زمان زیادی را در سایت شما سپری می کند.
نقش و اهمیت تکنولوژی در تولید محتوا
می توان گفت که تولید محتوا تنها محدود به متن نمی شود. این روزها با گسترش شبکه های اجتماعی محتواهایی نظیر عکس و فیلم در میان کاربران بسیار رایج شده است. بسیاری از کاربران امروزه به جای خواندن متن های کسل کننده به دنبال فیلم هایی جالب و سرگرم کننده هستند تا اوقات خود را به خوشی سپری کنند. به همین دلیل تولید کنندگان محتوای خبره بیکار ننشسته اند و با تولید فیلم های مفهومی و سرگرم کننده رنکینگ سایت خود را افزایش داده اند. تولید محتوای ویدیویی تنها به فیلم های سرگرم کننده محدود نمی شود بلکه به وسیله آن می توان در خصوص یک شرکت، نحوه فعالیت و ارائه خدمات آن تبلیغات انجام داد. یک روش زیرکانه برای تولید ویدیو تبلیغاتی، گنجاندن مسائل آموزشی در آن است. امروزه کاربران به دنبال کسب اطلاعات هستند و مسلما از یک ویدیو آموزشی استقبال می کنند. شما می توانید با این روش حین ارائه اطلاعات، تبلیغات کار خود را در لابه لای آن بگنجانید.
نکات مهم در محتوای ویدیویی
در صورتی که قصد دارید تولید محتوا ویدیویی در رابطه با فعالیت شرکت داشته باشید، سعی کنید که ویدیو خود را به روز رسانی کنید. علاوه برآن ویدیو نباید خیلی طولانی باشد، در صورتی که بتوانید ویدیویی یک تا دو دقیقه ای ساخته و اصل پیام را در آن بگنجانید، روشی کاربردی تر خواهد بود. تولید محتوا ویدیویی در صورتی موفق خواهد بود که بتواند در همان چند لحظه اول، پیام خود را به مشتری انتقال داده و او را جذب خود سازد. بر طبق مطالعات، بیش از نود درصد بازدیدکنندگان، ویدیوهای زیر سی ثانیه را تماشا می کنند و هرچه به مدت زمان ویدیو افزوده می شود، از تعداد بازدیدکنندگان نیز کمتر می شود. به همین دلیل متمرکز کردن اصل مطالب در چند دقیقه اول فیلم بسیار ضروری است. نکته مهم دیگری که باید رعایت کنید، ساده نگه داشتن مفهوم ویدیو است. معمولا یک محتوا ویدیوئی بر چهار اصل تمرکز دارد: مشکل، راه حل، کارکرد، اعلان.
سخن پایانی
در صورتی که تمایل دارید رنکینگ سایت و صفحه اجتماعی خود را حفظ کنید، سعی کنید هرچند وقت یکبار مطالب سایت خود را عوض کنید. کم و زیاد کردن محتوا در حد یک پاراگراف نیز موجب به روز رسانی سایت خواهد شد. در این شرایط موتور گوگل متوجه تغییر سایت شده و این قضیه را به عنوان نکته ای مثبت در نظر گرفته و امتیاز سایت را بالا خواهد برد. در صورتی که تنها اقدام به تولید محتوا به صورت متنی کرده اید، سعی کنید که در کنار آن حتما فیلم، عکس و لینک مرتبط قرار دهید. گوگل برای سایت هایی که در کنار محتوای خاص خود، عکس و فیلم مرتبط قرار می دهند، امتیاز بیشتری قائل می شود. تولید محتوا نزد موتور جستجوگر گوگل از اهمیت خاصی برخوردار است. به همین دلیل سایت هایی که به جای ایجاد محتوا، اقدام به کپی برداری می کنند، مسلم بدانند که از سوی گوگل جریمه شده و با گرفتن امتیازات منفی دچار مشکل خواهند شد. بنابراین همیشه تلاش کنید که با تولید محتوا با کیفیت، کاربران را جذب کرده و رنکینگ سایت خود را بالا ببرید.