مقالات آموزشی

بررسی چند نکته برای رعایت اصول محتوانویسی

مفید بود؟

اگر در گذشته نوشتن متون مختلف را تجربه نکرده باشید؛ شاید نوشتن یک متن بسیار عادی برایتان یک کار بسیار سخت باشد. شناخت اصول محتوا نویسی یکی از ملزوماتی است؛ که هر نویسنده‌ی محتوا، باید به آن‌ها مسلط شود. شاید هر کاری از دور بسیار آسان بنظر برسد. بسیاری از افراد غیر متخصص این نظر را نسبت به هر موضوع دارند. آن ها همیشه گمان می‌کنند؛ نوشتن محتوا مناسب مثل آب خوردن راحت است! اما حقیقت آن است که تا زمانی که وارد دنیای تولید محتوا نشوید فکر می‌کنید به اصول محتوا نویسی وارد هستید.

تولید محتوا نیز مانند بسیاری از کارهای دیگر قواعد مخصوص به خودش را دارد. همین قواعد هم به شما کمک می‌کنند؛ تا چهره ی متفاوتی از خود به دیگران ارائه دهید. به لزوم همین امر نیز، برای کمک به پیدا کردن قلم خود و اصطلاحا استاد هنر نوشتن محتوای دیجیتالی خوب، پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا

انجام تحقیق برای شناخت نوع نوشتار در اصول محتوا نویسی

در ابتدای امر باید به فرم نوشتن خود آشنایی پیدا کنید. با یک بررسی اجمالی در صفحات مختلف وب و بررسی ساختار نوشتاری هر کدام، به خوبی می‌توانید متوجه شوید که هر کس قلم خودش را دارد. ابتدایی‌ترین نکته در اصول محتوا نویسی نیز چنین است. همانطور که چهره‌ی هیچ انسانی مشابه با دیگری نیست؛ محتوای یک سایت خاص نیز نباید با شباهت به صفحه‌ی دیگری با همان فرم، ارائه شود.

بعد از شناخت و عبور از این مرحله، باید ببینید که اگر برای نشان تجاری یا کسب‌وکار خود محتوا می‌نویسید؛ اطمینان حاصل کنید که درک خوبی از اینکه چه کسی هستید؛ و منظورتان از ارائه این مطالب چیست داشته باشید. در قدم بعدی با تولید محتوا ی منظم می‌توانید، تصویر خود را چند پله بالاتر ببرید. تصور کنید که محتوای شما همان چهره‌ای است که همگان آن را می‌بینند؛ و موضوعاتی که انتخاب می‌کنید ادبیات و فن بیانی است که گوش مخاطب را نوازش می‌دهد.

یافتن لحن مناسب در اصول محتوا نویسی

در ابتدای امر باید ببینید که هدف‌تان از تولید این محتوا چیست؟ این است که فروش را افزایش دهید؟ ترافیک وب سایت را افزایش داده، علایم الکترونیکی را جمع‌آوری کرده، و یا موارد دیگری را به اطلاع همگان برسانید و یا الهام ‌بخش کنید؟ قبل از شروع هرگونه نوشتن باید هدف داشته باشید. درست است که تولید محتوا یک پروسه است. اما هدف نهایی در آن بسیار ارزشمند است. وقتی بی هدف مطالب را کنار هم قرار می‌دهید می‌توانید انتظار داشته باشید که مخاطب به سرعت خسته شده و یا دچار سردرگمی شود.

سپس باید لحن مورد نیاز خود را بیابید. لحن مورد نیاز به این معنی است که یک مطلب چگونه نوشته شود؟ به شکل عادی، محاوره‌ای، حرفه‌ای و آکادمیک نوشته شود؟ یا شاید بین یکی از این دو مورد. این مسئله به شناخت مخاطب باز می‌گردد. باید ببینید که چه کسی مخاطب مورد نظر محتوا است. اینکه با چه سنی، جنسیتی، موقعیت و شخصیتی مطالب شما را دنبال می‌کنند.

انجام تقسیم بندی مشخص در اصول محتوا نویسی

اگر واقعا نمی‌دانید که درباره چه می‌نویسید، باید تقسیم بندی را آغاز کنید. خلاصه کردن کل مطلب در اصول محتوا نویسی به شما کمک می‌کند، نقاط ضعف خود را مشخص کنید؛ تا بتوانید اطلاعات زیادی برای یک بخش داشته باشید و محتوای شما برای مخاطب ناکافی جلوه نکند.

با ایجاد یک اسکلت ساختاری از موضوعی که در ذهن دارید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مهم‌ترین بخش‌ها را پوشش می‌دهید؛ و پیام مورد نظر را با تاکید بیشتری به دست بیننده می‌رسانید. از سویی دیگر اضافه کردن تصاویر جذاب به قسمتی از محتوا می‌تواند ترافیک را بر روی سایت افزایش دهد. و همچنین افراد بیشتری را تشویق کند تا بر روی قطعه‌ای از محتوای شما در مکان اول کلیک کنند. این همان جذابیت بصری است که در ظاهر هر محتوایی باید حضور داشته باشد. محتوایی که تقسیم بندی درستی داشته باشد؛ می‌تواند بسیار بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید تعامل برانگیز باشد.

ویرایش کردن مکرر در اصول محتوا نویسی

نکته نهایی این مطلب برای اصول محتوا نویسی خوب و مناسب در فضای مجازی این است که همیشه کار خود را ادیت کنید. و اگر می‌توانید، یک نفر دیگر را نیز برای بررسی این کار استخدام کنید. خواندن مکرر از روی محتوای مورد نظر به نظر کار مناسبی برای شناخت ایرادات احتمالی است. یک ‌بار مطلب را بخوانید و بعد از  ویرایش آن را مرور کنید. ترجیحا روز بعد یا زمانی که فرصت دارید؛ با ذهنی آزادتر ویرایش متون خود را انجام دهید.

زمانی که به سراغ مرحله ویرایش می‌‌روید، و یا درست بعد از اینکه نوشتن را به پایان رساندید؛ زمان کافی برای چک کردن و بررسی کار خود، قبل از اینکه آن را در معرض نمایش مخاطب بگذارید وجود دارد. سعی کنید تا زمان ویرایش مطالب را بیشتر از هر کار دیگری در اصول محتوا نویسی با اهمیت در نظر بگیرید.

چند نکته برای رعایت اصول محتوانویسی

خواننده را درک کنید

چالش شما این است که خواننده خود را متقاعد کنید. با این حال، برای محتوا نویسی متقاعد کننده نیازی به روانشناسی ندارید. شما باید درک کنید که یک شخص احساسی را مورد خطاب قرار می دهید. یک یا چند مورد از خواسته‌های این شخص را شناسایی کنید و درباره آن صحبت کنید. سعی کنید احساسات خواننده را درگیر کنید. مردم برای برطرف کردن نیاز خود اقدام به خرید می کنند.

وقتی به این روش اقدام به محنوا نویسی می‌کنید، تمرکز بر مزایا به جای ویژگی‌ها بسیار مؤثرتر خواهد بود. ویژگی‌ها عمدتا جذابیت منطقی دارند. وظیفه شما این است که ویژگی‌ها را به مزایایی تبدیل کنید که احساسات را برمی‌انگیزند. وقتی محصول و مشتری را بشناسید می‌توانید روشی برای معرفی درست محصول خود بیایید.

برای شفافیت تلاش کنید

هدف شما از هر جمله‌ای که می‌نویسید این است که خواننده خود را به خواندن جمله بعدی ترغیب کنید. سردرگمی از عوامل تهدید کننده تلاش شما است. باید توجه کنید که از گیج شدن خواننده خود جلوگیری کنید.

یکی از اشتباهاتی که برخی از نویسندگان مرتکب می‌شوند این است که از توضیحات صرف نظر می‌کنند یا از آن غافل می‌شوند زیرا تصور می‌‎کنند خواننده همان سطح دانش را دارد. این یک اشتباه بزرگ است. احتیاط کنید و در توضیح ایده‌های خود دقت کنید. از اصطلاحات خاص خودداری کنید. وقتی با صحبت‌های صنعتی، کلمات کلیدی و اصطلاحات فنی صحبت می‌کنید، ممکن است خواننده از صفحه شما خارج شود و مطلب را تا انتها مطالعه نکند. می‌توانید با استفاده از اصطلاحات ساده به خواننده اطلاع دهید که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید.

مدرک ارائه کنید

یک اصل مهم متقاعدسازی چیزی به نام «اثبات اجتماعی» است. این مفهوم از نیاز مصرف کننده به اطمینان صحبت می‌کند. به این فکر کنید که وقتی به پنجره رستورانی نگاه می‌کنید و چیزی جز میزهای خالی در آن دیده نمیشود، چه واکنشی نشان می‌دهید. آن را با رستوران مملو از یک لیست انتظار مقایسه کنید. کدام رستورن را ترجیح می‌دهید؟ اثبات اجتماعی به اشکال مختلف ارائه می‌شود: توصیفات، آمار، تمجیدها، تأییدیه ها، فهرست ها یا مثال های مشتریان، بررسی ها و غیره. برای ایجاد اعتبار، منابع را به نوشته خود اضافه کنید.

با ریتم بنویسید

وقتی نوشته شما ریتم خوبی داشته باشد، خوانندگان مطمئناً بیشتر درگیر می شوند. شما این کار را با مخلوط کردن طول جملات و پاراگراف های خود انجام می‌دهید. سعی کنید از جملات طولانی خودداری کنید. یا وقتی یکی را می‌نویسید، یک مورد کوتاه را به دنبال آن بنویسید. متن‌های کوتاه جذاب‌ترند. خواندن پاراگراف‌های کوتاه هزینه کمتری دارد.

به خوانندگان خود بگویید چه اقدامی انجام دهند

آیا با اصطلاح اقدام به عمل آشنایی دارید؟ این نسخه مکتوب درخواست فروش است، تقریباً در هر شکلی ضروری است. هدف این است که خواننده خود را وادار به انجام کاری کنید. میزان موفقیت شما زمانی افزایش می‌یابد که به خواننده بگویید دقیقاً چه کاری باید انجام دهد، کجا برود، چگونه سفارش دهد و چه زمانی اقدام کند.

شامل فوریت‌ها: بازه‌های زمانی محدود، ضرب‌الاجل‌ها، دلایلی برای سریع‌تر بودن.

ارائه پیشنهاد: تخفیف، جایزه، اطلاعات رایگان.

ارزش برجسته: گزارش آموزنده خود را دریافت کنید، به انجمن انحصاری ما بپیوندید.

غلبه بر مخالفت‌ها: با آزمایش های رایگان یا ضمانت بازگشت پول، خطرات را حذف یا کاهش دهید.

تیترهای مقاومت ناپذیر بنویسید

بدیهی است که ابتدا تیتر شما خوانده می‌شود. و بدون شک، این مهم‌ترین خطی است که می‌نویسید، زیرا همان خطی است که می‌دانید خوانده می‌شود. البته، این همان چیزی است که خواننده را برای ادامه خواندن ترغیب می‌کند (یا نمی‌کند).

مطمئناً، اگر ایده‌ای دارید که می‌تواند الهام‌بخش ادامه متن شما باشد ، آن را دنبال کنید. من تقریبا همیشه انجام می‌دهم. با این حال، به همین راحتی می‌توانید آن را کم کم گسترش بدهید. نسخه آخر نوشته شما، ممکن است زمانی که به اتمام نزدیک می‌شوید واضح‌تر شود. بسیاری از نویسندگان تیترها را به این شکل مدیریت می‌کنند.

برای نوشتن یک تیتر مناسب ممکن است در ذهن شما یک تیتر وجود داشته باشد که ممکن است عالی کار کند. یا ممکن است سعی کنید آن را بهبود بخشید. تغییرات را بنویسید قبل از اینکه تیتر خود را تمام شده اعلام کنید، از خود بپرسید آیا این تیتر موجب می‌شود که ادامه مطلب خوانده شود؟

مراحل تولید محتوا

ایده پردازی

اولین قدم جمع آوری ایده برای محتوای خود است. در حالی که این مرحله ممکن است بیهوده به نظر برسد، ضروری است که یک فرآیند ایده‌پردازی ساختاریافته را دنبال کنید تا ایده‌های درست را به دست آورید. اساس یک پست باید در طول روزها و حتی هفته‌ها ایجاد شود. برای اینکه برای فرآیند ایده‌پردازی آماده شوید، باید از تیم خود بخواهید که همیشه نبض مخاطب و جایگاه شما را کنترل کند. این تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که شما و تیم محتوایتان در جریان آخرین اتفاقات باشید. رهبران فکری را دنبال کنید، آخرین اخبار را ردیابی کنید، از طریق تالارهای گفت و گو بگردید، و در رسانه‌های اجتماعی شکار کنید. اساساً تمام تلاش خود را بکنید تا از همه پیشرفت‌ها در حوزه خود و نوع اطلاعاتی که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند مطلع شوید.

بر اساس آمادگی خود، فهرستی از ایده‌هایی تهیه کنید که برای ارائه محتوای جامع و مرتبط با جایگاه شما مناسب هستند. آن‌ها ابزارهای زیادی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید تا ایده‌هایی را که فکر می‌کنید برای مخاطبانتان مفید هستند، به کار ببرید. بگویید که فهرستی از ده ایده ارائه کرده‌اید که احساس می‌کنید شایسته پیگیری هستند. اکنون باید اینها را مدیریت کنید تا فقط بر روی ایده‌هایی تمرکز کنید که مطمئن هستید به یک محتوای فوق العاده تبدیل می‌شوند. پس از تکمیل ایده‌ها، 3 تا 4 ایده خواهید داشت که محتوای مناسبی در سراسر آنها نوشته شده‌است. یکی را انتخاب کنید و بقیه را برای مراجعه و استفاده در آینده در بانک ایده‌های خود ذخیره کنید.

تحقیق

شما باید از منابع مختلفی استفاده کنید تا حقایق و ارقامی را که به دنبال آن هستید به دست آورید، که به شما کمک می‌کند تا از نکاتی که در قطعه محتوا به آن اشاره می‌کنید حمایت کنید. نظرسنجی‌ها، اینفوگرافیک‌ها، پادکست‌ها، ویدئوها، سایت‌های خبری، انجمن ها، مجلات و غیره منابع ایده آلی برای تحقیق هستند. از منابعی که برای ایده پردازی استفاده کرده‌اید، دوباره بازدید کنید. این به شما کمک می‌کند تا از طریق منشور ایده به تحقیق نگاه کنید. این به شما امکان می‌دهد تمرکز کنید و به تحقیق شما جهت می‌دهد. این تحقیق را جمع آوری کنید و آن را به راحتی در دسترس و قابل مصرف قرار دهید.

قالب محتوا را تعریف کنید

پس از اتمام کار، قالب محتوایی را شناسایی کنید که به شما کمک می‌کند پتانسیل ایده‌های محتوایی، تحقیقات مرتبط و درک موضوع را به حداکثر برسانید. همچنین، با در نظر گرفتن ترجیحات مخاطب و اینکه آیا این قالب به شما اجازه می‌دهد تا ایده خود را کاملاً رعایت کنید، قالب را انتخاب کنید. دو جنبه برای انتخاب قالب محتوای مناسب وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اولین عامل راحتی شما با قالب است، به عنوان مثال اگر اینفوگرافیک را انتخاب کرده‌اید، باید بتوانید آن را با مشکل بسیار کمی ایجاد کنید. دوم، شما باید قالب‌های محتوایی را شناسایی کنید که کارایی آنها را پشتیبان‌گیری می‌کنند. به آن به عنوان یک عمل متعادل کننده خوب فکر کنید که باید با در نظر گرفتن متغیرهای مختلف انجام دهید.

تعریف ساختار محتوا

این یکی از مراحل حیاتی این فرآیند است. شما باید یک قالب محتوایی ایجاد کنید که تمام نکات مهمی را که می‌خواهید پوشش دهید و همچنین جریان آنها را فهرست می‌کند. این تضمین می‌کند که ذکر هر چیزی را که برای تأثیرگذاری بر مخاطب هدف کاملاً ضروری است فراموش نکنید. در حالی که ساختار محتوای خود را ایجاد می‌کنید، تحقیقات خود را در ذهن داشته باشید و داده‌های کلیدی را بخشی از این قاب قرار دهید. باز هم، این تضمین می‌کند که شما هیچ چیز مهمی را از محتوای خود حذف نکنید. ساختار محتوای شما به قالبی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. ساختار یک پست وبلاگ به طور قابل توجهی با ساختار یک ویدیو متفاوت خواهد بود.

ایجاد عناوین جذاب

چه یک پست وبلاگ، یک اینفوگرافیک، یک ویدیو یا چیز دیگری باشد، باید عناوین جذابی برای محتوای خود ایجاد کنید. عناوین شما باید قابل کلیک و جستجو باشند. این زمینه را برای ویروسی شدن محتوا فراهم می‌کند. عناوین کوتاه و متمرکز زمان زیادی دارند. آنها باید محتویات قابل تحویل را به وضوح بیان کنند. کاربران باید بدانند که نگاه کردن به محتوای شما چه سودی برای آنها خواهد داشت. هنگامی که عنوان را از سر راه برداشتید، روند واقعی تولید محتوا را شروع کنید. این محتوا باید عنوانی را که ایجاد کرده‌اید توجیه کند.

شما از قبل یک ساختار دارید. خطوط گسترده محتوا در حال حاضر وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شروع به شکل دادن به اشاره گرها کنید. جزئیات را پر کنید. فرض کنید می‌خواهید یک پست وبلاگ بنویسید. ایده این است که پست خود را به عنوان یک پروژه در نظر بگیرید و آن را به نقاط عطف کوچک و قابل دستیابی تقسیم کنید. پست خود را کلمه به کلمه، جمله به جمله و پاراگراف به پاراگراف بسازید. هر اشاره‌ای را که می‌خواهید در مقاله بیان کنید به عنوان یک کار جداگانه در نظر بگیرید.

همچنین خواننده باید باور کند که نویسنده می‌داند در مورد چه چیزی صحبت می‌کند. یک مقاله مطمئن و قاطعانه با پشتوانه قدرت اعتقاد نویسنده، نمونه‌های دنیای واقعی و استناد به داده‌ها از منابع معتبر، دارای اعتبار است. این نوعی است که خوانندگان به آن اعتماد می‌کنند، از آن به دست می‌آورند و با دوستان و دنبال کنندگان خود به اشتراک می‌گذارند. فرآیند اصلی برای ایجاد محتوا برای همه فرمت‌ها صادق است. کل ایده این است که برای حمایت از نظر خود در مورد پیشنهادات ارائه شده در محتوای خود، استدلال‌های معتبری ارائه دهید.

تست کردن

مرحله بعدی این است که محتوای خود را آزمایش کنید. اطمینان حاصل کنید که افرادی که برای موفقیت آن سرمایه گذاری می‌کنند، به خوبی به آن نگاه می‌کنند. دریافت بازخورد آنها و ایجاد بهبودهای پیشنهادی مهم است. سوالاتی بپرسید که به شما ایده بسیار روشنی در مورد اثربخشی محتوای شما بدهد و در صورت داشتن بازخورد منفی در مورد بخش‌های خاصی، به ایجاد تغییرات در آن کمک کند.

پالایش کنید

گام نهایی در این فرآیند این است که برای مدتی فقط از قطعه محتوا دور نگاه کنید. یک یا دو روز صبر کنید و دوباره به آن نگاه کنید. به یاد داشته باشید، شما قبلاً تغییراتی را که افراد به شما پیشنهاد کرده‌اند انجام داده‌اید. اما هنوز ممکن است با یک یا دو جمله روبرو شوید که بخواهید آن را تغییر دهید یا منبعی را اضافه کنید که فکر می‌کنید دلیلی را که شما بیان کرده‌اید را ثابت می‌کند. به اصلاح مقاله ادامه دهید تا زمانی که کاملاً مطمئن شوید که کامل است و استانداردهای خواسته شده را برآورده می‌کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.