چرا باید سایت داشته باشیم؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است و نمیدانید چرا همه افراد، سازمانها و کسب و کارها به سمت فضای مجازی هجوم بردهاند و هر شخصی سعی دارد بهرهای از این فضا بگیرد. قطعا اولین قدم برای موفقیت داشتن یک سایت حرفهای میباشد. فضای مجازی به قدری دارای فضایی قابل پیشرفت و گسترش میباشد که باید گفت که چرا نباید سایت داشته باشیم.
بیشتر بخوانید: هزینه طراحی سایت
سایت چیست؟
شاید بهتر باشد با این سوال شروع کنیم که سایت چیست و چه کاراییهایی دارد. اگر بخواهیم در این مورد به زبان ساده صحبت کنیم، میبایست به این صورت بیان کنیم که سایت مکانی در اینترنت میباشد که دارای صفحات مختلف است و متعلق به یک شخص خاص میباشد. هر شخصی میتواند در اینترنت سایتهایی با نامهای مختلف متعلق به خود داشته باشد و در آنها فعالیت کند.
طراحی سایت
حالا که با یک تعریف بسیار ساده از سایت آشنا شدید، زمان آن رسیده که به سوال اصلی این مقاله که چرا باید سایت داشته باشیم، بپردازیم. فعالیت در دنیای مجازی و در بستر اینترنت مزایای بسیاری به همراه دارد. هر شخص یا سازمانی با هدف مشخص تصمیم به فعالیت در اینترنت را میگیرد. شما در ابتدا برای بهره بردن از مزایای آن میبایست هدف خود را از فعالیت در این فضا مشخص کنید. مطمئنا در قرن 21 بهترین مکان برای هر کسب و کاری، سازمان و یا مجموعهای برای معرفی خود و فروش محصولات خود، اینترنت میباشد.
زمانی که شما هدف خود را از داشتن سایت مشخص کنید میبایست در راستای سیاست و اهداف خود سایتی مناسب طراحی کنید. این روزها دیگر سازمان یا مجموعهای وجود ندارد که علاوه بر فعالیت در دنیای حقیقی، پایگاهی در فضای مجازی نداشته باشد. حتی این روزها شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از افراد بدون اینکه دارای جایگاه حقیقی باشند، در این فضا فعالیت دارند و در راستای اهداف و سیاستهای خود به کسب درآمد نیز میپردازند.
مزایای سایت
حالا در این بخش قصد داریم در رابطه با مزایا این مسئله صحبت کنیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم، در هنگام طراحی آن در مرحله اول میبایست اهداف و سیاستهای سازمان و مجموعه خود را در نظر بگیریم و با توجه به همه آن مسائل سایت را طراحی کنیم.
به منزله فروشگاه
اولین و پرکاربردترین شیوه استفاده از سایت، برای سازمانها، کسب و کارها، مجموعهها و … به عنوان مکانی برای فروش محصولات و خدمات میباشد. باید قبول کرد سیستم و روش زندگی مردم تفاوت پیدا کردهاست و بسیاری از افراد بخش اعظمی از نیازهای خود را از طریق فضای مجازی برطرف میکنند. این روزها شاهد انواع فروشگاههای اینترنتی هستیم که محصولات متنوع و خدمات را در اختیار مردم میگذارند و به فروش میرسانند.
در این روزگار هیچ تفاوتی ندارد که محصول شما چه میباشد و یا چه نوع خدماتی ارائه میدهید، بلکه تنها کاری که باید انجام دهید، نحوه درست و مناسب ارائه دادن آن در فضای مجازی را بشناسید و شروع به فروش کنید. این فضا، بستر بسیار مناسبی برای کسب و کارهای کوچک به وجود آوردهاست. بسیاری از کسب و کارهای کوچک و خانگی همیشه برای ارائه محصولات خود دچار مشکل بودند. غالبا بسیاری از این کسب و کارها به دلیل اینکه از لحاظ بودجه اقتصادی در شرایط مناسبی قرار نداشتند، نمیتوانستند محلی را برای محصولات خود دست و پا کنند، و فروش مناسب داشته باشند.
ولی در حال حاضر در فضای مجازی شاهد این مسئله هستیم، که بسیاری از این کسب و کارها، با داشتن سایت فروشگاهی در اینترنت، نه تنها توانستهاند به خوبی محصولات خود را به فروش برسانند، بلکه در بیشتر اوقات پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند، به گونهای که توانستهاند کسب و کار خود را گسترش دهند و از حالت کسب و کار خانگی خارج شده و تبدیل به یک مجموعه اقتصادی تقریبا بزرگ شدهاند. که تمامی این پیشرفتها فقط از طریق فضای مجازی و داشتن سایت پدید آمده است.
به منزله معرفی سازمان
یکی دیگر از اهدافی که میتوان با داشتن سایت در فضای مجازی به آن دست پیدا کرد، معرفی سازمان، کارخانه و یا مجموعه شما میباشد. اگر حتی سازمان شما به نحوی باشد که نتواند به طور مستقیم برای فروش محصولات از سایت بهره بگیرد، برای معرفی و جذب مخاطب میتواند از این بستر نهایت استفاده را ببرد.
همچنین بسیاری از سازمانهای مردم نهاد، سازمانهایی که فعالیتهای اقتصادی ندارند، نیز با داشتن سایت میتوانند با توجه به اهدافی که در سر دارند، در این فضا مخاطبان بسیاری را برای خود جذب کنند. این مسائلی که در بالا به آنها اشاره داشتیم، تنها در حد اشاره کردن به مزایای داشتن سایت میباشد. ولی به طور کلی در حال حاضر شما مجبور هستید که برای جذب مخاطب و مشتری، معرفی محصولات و خدمات خود، کسب سود و فروش در اینترنت فعالیت داشته باشید.
دنیا به طور کلی در حال تغییر میباشد و رفتار افراد و مردمان جامعه نیز در حال تغییر میباشد و شما اگر بخواهید که در حال حاضر و در این زمانه، مشتریان خود را داشته باشید و یا اینکه به طور کلی سازمان شما بتواند به فعالیتهای خود ادامه بدهد، میبایست حضوری فعال در فضای مجازی داشته باشید. البته این مسئله را نیز در نظر بگیرید که تنها با طراحی یک سایت نمیتوانید به تمام اهداف خود دست پیدا کنید، بلکه اولین قدم این مسئله میباشد، شما در ادامه مسیر برای موفقیت میبایست با هدف گذاری و داشتن سیاستهای مشخص در این فضا شروع به حرکت کنید.
داشتن استراتژی، برنامه های فروش و بازاریابی، استراتژی جذب مخاطب، نحوه معرفی سازمان و محصولات، ارتباط با مخاطبان و مشتریان، فعالیت در شبکههای اجتماعی و … . همه این مسائل میبایست با استفاده از یک برنامه منسجم دست به دست هم بدهند تا شما بتوانید پیشرفت خود را در این فضا شاهد باشید و به پاسخ این سوال که چرا باید سایت داشته باشیم، برسید.
10 دلیل ضروری که چرا باید حضور خود را با یک سایت تقویت کنید:
1. شما به یک کارت ویزیت دیجیتال نیاز دارید
انسانها به طور متوسط هر هفته 23.6 ساعت آنلاین و تقریباً 5 ساعت در روز را با دستگاههای تلفن همراه خود میگذرانند. بنابراین، اگر میخواهید مورد توجه مردم قرار بگیرید، داشتن اطلاعات دقیق در مورد شرکت شما در آن فضا ضروری است.
یک سایت مانند یک کارت ویزیت دیجیتال برای یک شرکت عمل میکند. افراد میتوانند بارها و بارها برای مواردی مانند اطلاعات تماس، نام کارمندان، خدمات ارائه شده و موارد دیگر به آن مراجعه کنند.
2. شما باید در نتایج موتورهای جستجو قابل کشف باشید
93 درصد از تجربیات آنلاین با موتور جستجو شروع میشود. و تقریباً نیمی از این جستجوها برای مشاغل محلی است. بنابراین، شما باید یک سایت شرکتی بهینه شده برای جستجو داشته باشید که بتواند رتبه خوبی در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد. این گونه اطمینان حاصل میکنید که بازدید کنندگان میتوانند کسب و کار شما را پیدا کنند و با آن ارتباط برقرار کنند.
3. جستجوی مشتریان
مهم است که یک وب سایت بهینه داشته باشید تا در نتایج جستجو ظاهر شوید، به خصوص به این دلیل که مطالعات نشان دادهاست که افراد تمایل دارند به رایانه یا دستگاههای تلفن همراه خود مراجعه کنند تا چیزهایی را که به آنها نزدیک است جستجو کنند. در واقع از هر 5 بازدید کننده 4 نفر از موتورهای جستجو برای اطلاعات محلی استفاده میکنند. این جستجوها فقط در حال گشت و گذار در سایت نیستند. 88٪ از جستجوهای کسب و کار محلی در یک دستگاه تلفن همراه در عرض 24 ساعت با آن کسب و کار تماس گرفته یا بازدید میکنند. داشتن یک وب سایت به جستجوگرانی که به دنبال کسب و کاری در نزدیکی هستند این امکان را میدهد تا کسب و کار شما را کشف کنند و با شما در تماس باشند.
4. میتواند به شما در ایجاد اعتبار کمک کند
وقتی صحبت از متقاعد کردن مصرف کنندگان به خرید میشود، اولین برداشت آنها از کار شما مهم است. پنجاه و هفت درصد از مردم کسبوکاری با طراحی ضعیف سایت را توصیه نمیکنند. بازدید کنندگان بر اساس ظاهر وب سایت شما درباره کسب و کار شما قضاوت میکنند. داشتن یک وب سایت حرفهای، کامل و با کاربری آسان میتواند به شما کمک کند تا به راحتی به مشتریان بگویید که شما یک سازمان معتبر هستید.
5. سئو یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه است
هر شرکتی میخواهد با کمترین هزینه بیشترین سود را به دست آورد. وقتی صحبت از بازاریابی میشود، داشتن یک وب سایت بهینه شده برای جستجو میتواند یکی از مقرون به صرفهترین استراتژیهای بازاریابی باشد. برخی از تاکتیکهای اساسی وجود دارد که میتوانید با استفاده از آنها موقعیت خود را پیدا کنید تا از طریق جستجو کشف شوید.
6.گوگل کسب و کارهای محلی را بالاتر می برد
گوگل فرض میکند که کاربری که در تلفن همراه خود جستجو میکند به احتمال زیاد در حال حرکت است و به نوبه خود به دنبال کسب و کاری در نزدیکی خود است. بنابراین، هنگامی که مردم جستجوهای تلفن همراه را انجام میدهند، موتور جستجو از مشاغل محلی حمایت میکند.
7. وب سایت شما 24 ساعت در روز باز میماند
برخلاف کسب و کار شما، که به احتمال زیاد شبانه روزی کار نمیکند و با مشتریان در ساعات پایانی کار ارتباط برقرار نمیکند، وب سایت شما 24 ساعت در روز و 7 روز در هفته باز میماند. این بدان معنی است که حتی زمانی که کارکنان شما برای تعامل با مشتریان در دسترس نیستند، وب سایت شما در دسترس است و میتواند اطلاعات مفیدی را ارائه دهد و حتی به مشتریان اجازه خرید دهد.
8. رقبای شما هم احتمالاً وب سایت دارند
64 درصد از مشاغل کوچک دارای وب سایت هستند. این یعنی اکثر کسب و کارهای کوچک به صورت آنلاین حضور دارند، و این احتمال وجود دارد که رقبای شما وب سایتی داشته باشند که برای مردم منطقه شما جذاب باشد. اگر میخواهید در حوزه کاری خود فعال و رقابتی بمانید، مهم است که کسب و کار شما به صورت آنلاین ردپایی داشته باشد. این نه تنها به شما کمک میکند فعال بمانید، بلکه به تثبیت نقش شما به عنوان یک کسب و کار آینده نگر و آگاه به فناوری نیز کمک میکند.
9. میتواند به رشد کسب و کار شما کمک کند
اگر امیدوارید کسب و کار خود را گسترش دهید و مشتریان جدید بیاورید، داشتن یک وب سایت یک استراتژی مهم است. کسبوکارهای کوچکی که راهاندازی یک وبسایت را تجربه کردهاند، از موفقیت خود راضی هستند. بررسیها نشان میدهد که 81 درصد از شرکتهایی که سایتها را راهاندازی کردند، شاهد رشد کسبوکار خود بودند و 97 درصد از صاحبان مشاغل کوچک داشتن یک وبسایت را به دیگر صاحبان مشاغل کوچک توصیه میکردند.
10. به شما این امکان را میدهد که برند شرکت خود را ارتقا دهید
یک وبسایت مکان خوبی برای تقویت برند شما و شکل دادن به روال کاری شرکتتان است. با ایجاد و مدیریت سایت و محتوای شرکت خود، میتوانید تصویر کسب و کار خود را ترسیم کنید.
نکات داشتن وبسایت حرفهای
کسب و کار شما میتواند بهترین نام دامنه را داشته باشد و پتانسیل بالایی داشته باشد، اما اگر وب سایت شما درجه دو باشد، بعید است که مشتریان بالقوه درگیر شوند و برای مدت طولانی در سایت شما باقی نخواهند ماند. در نهایت، اگر وبسایت شما غیرحرفهای به نظر برسد، شرکت شما را غیرحرفهای جلوه میدهد که میتواند به شهرت و برنامههای تجاری شما آسیب جدی وارد کند. در اینجا چند استراتژی ساده طراحی وب برای اطمینان از اینکه کسب و کار شما به بهترین شکل ممکن دیده میشود، آورده شدهاست.
فونت و پس زمینه مناسب را انتخاب کنید
یک فونت میتواند لحن کل وب سایت شما را تنظیم کند. فونتهای ارزان قیمت این تصور را به وجود میآورند که محصولات و خدمات شما نیز ارزان هستند و فونتهای خوانا، نرخ پرش شما را از سقف میفرستند. برخی فونتها راحتتر روی صفحه کامپیوتر خوانده میشوند، و فونتهای سیاه یا خاکستری تیره در پسزمینه سفید یا مایل به سفید برای چشم آسانتر است. همچنین از سایتهای برندهای بزرگ الهام بگیرید که از فضای سفید زیادی در اطراف متن استفاده میکنند تا حس لوکس و وضوح ایجاد کنند.
از تصاویر بزرگتر استفاده کنید
جدا از متن، این تصاویر هستند که میتوانند یک صفحه معمولی را به چیزی خاصتر و خاطره انگیزتر تبدیل کنند. روند رو به رشد تصاویر بزرگتر در وب سایتهای تجاری داستانی را بیان میکند. امروزه مصرف کنندگان با دیدن تصاویر واضح و همسو با پیام کلی یک برند بیشتر درگیر میشوند. اگر بودجه شما اجازه میدهد، به جای استفاده از تصاویر استوک، با یک عکاس حرفهای همکاری کنید. وقتی در نظر بگیرید که چگونه میتواند بر اعتبار شما در چشم مشتریان بالقوه تأثیر بگذارد، سرمایه گذاری ارزشمندی است.
از نکات بصری استفاده کنید
یکی از وظایف اصلی طراحی وب، راهنمای کاربر است. شما میتوانید این کار را با چسباندن وزنهای مختلف به عناصر مختلف انجام دهید، و سپس توجه کاربران را به جایی که برای شما و اهداف شما مهم است، هدایت کنید. همچنین میتوانید از چندین نشانه بصری برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید. از این واقعیت استفاده کنید که مردم تمایل دارند به همان سمتی که افرادی را که در تبلیغات میبینند نگاه کنند.
آن را ساده نگه دارید
داشتن یک وب سایت حرفهای به این معنی نیست که باید عناصر پر زرق و برق را به سایت اضافه کنید. در واقع، مانند بسیاری از طرحهای پیشرفته، کمتر، بیشتر است. فقط به هر فروشگاه خرده فروشی لوکس نگاهی بیندازید. در مقایسه با یک فروشگاه ارزان قیمت، معمولاً کمتر در معرض نمایش قرار میگیرد و فضای زیادی برای جلب توجه به محصولات ارزشمند ارائه شده وجود دارد. همین اصل را میتوان در مورد وب سایتها نیز اعمال کرد. برای انتقال حس حرفهای بودن آن را منظم و بدون درهم ریختگی نگه دارید. همچنین به جلب توجه بازدیدکننده به مواردی که در هر صفحه واقعا اهمیت دارند کمک میکند.
از لیستها استفاده کنید
استفاده از فهرستها، چه مرتب و چه نامرتب، راه بسیار خوبی برای دسترسی بیشتر به اطلاعات است. با این حال، معلوم میشود که توجه انسان در اینجا نیز غیرقابل پیش بینی است. این به دلیل به اصطلاح اثر موقعیت یابی متوالی است. بیشتر در لیست، به احتمال زیاد کاربر مقالات ارسال شده در ابتدا و انتهای آن را بهتر به خاطر میآورد. مقالاتی که در موقعیت مرکزی قرار دارند تا حد زیادی نادیده گرفته میشوند.
صفحه نمایشهای کوچک را فراموش نکنید
ارائه خدمات به مصرف کننده تلفن همراه بیش از هر زمان دیگری مهم است، به ویژه از آنجایی که دوستی تلفن همراه اکنون یک عامل رتبه بندی برای Google است. محتوا را با صفحه نمایشهای کوچک تطبیق دهید. با توجه به دسترسی افراد زیادی به اینترنت از طریق تلفنهای هوشمند، طراحیهای پاسخگوی تلفن همراه در نبرد برای جلب توجه مصرف کنندگان بسیار مهم است. اگر سایت شما در صفحه نمایشهای کوچک خوب به نظر نمیرسد، به سادگی قدیمی و غیرحرفهای به نظر میرسید.
با آژانس طراحی مناسب کار کنید
مگر اینکه حرفه ای باشید، ایجاد تغییرات طراحی در یک وب سایت میتواند مشکل باشد. یک اشتباه کوچک در کدنویسی میتواند کل صفحه را خراب کند. خوشبختانه ابزارهای زیادی مانند وردپرس وجود دارد که ایجاد سایت را برای یک آماتور امکان پذیر میکند. با این حال، اگر واقعاً میخواهید مخاطبان خود را درگیر کنید، ممکن است ارزش داشته باشد که سایتی با طراحی حرفهای سرمایهگذاری کنید که مردم بخواهند مدت بیشتری در آن بمانند و در آینده به آن بازگردند.
هنگام انتخاب یک آژانس، مطمئن شوید که آنها به اهداف تجاری شما گوش میدهند و نمونه کارهای خود را برای کارهای قبلی بررسی میکنند. اگرچه ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشد، یک طراحی حرفهای میتواند در درازمدت به سود کسب و کار شما باشد و میتوانید وب سایتی داشته باشید که بتوانید به آن افتخار کنید.
از نظرات استفاده کنید
آخرین پیشنهاد ما برای طراحی وب، به اصطلاح تایید میشود. این تمایل افراد به انجام کاری است که دیگران انجام میدهند. این بدان معنی است که اگر گروهی از مردم چیزی را تایید کنند، دیگران نیز به احتمال زیاد همین کار را میکنند. یکی از راههای استفاده از این پدیده در وب سایت خود استفاده از نظرات است. اگر بتوانید نشان دهید که مشتریان نظر مثبتی در مورد سایت، محتوا، محصولات یا خدمات شما دارند، کاربران جدید نیز احتمالاً همین کار را خواهند کرد.
نتیجه گیری
به طور خلاصه، فونتها و طرح رنگ خود را با دقت انتخاب کنید، از تصاویر بزرگتر استفاده کنید، برای دستگاههای تلفن همراه بهینه سازی کنید، با یک آژانس طراحی کار کنید که تجارت شما را درک میکند، و به یاد داشته باشید که طرحهای ساده اغلب بهترین هستند. گاهی اوقات، این تغییرات کوچکی است که در وب سایت خود ایجاد میکنید که بیشترین تأثیر را بر تصویر و شهرت شما میگذارد. وب سایت خود را حرفهایتر جلوه دهید و میتوانید مخاطبان مناسب را جذب کنید، دنبال کنندگان وفادار ایجاد کنید و در نهایت فروش را افزایش دهید.
در صورتیکه قصد داشتهباشید در این زمینه تولید محتوا انجام دهید، پیشنهاد ما انتخاب سایت رایا مارکتینگ میباشد تا سفارش خود را با حفظ کیفیت تحویل بگیرید.