گوگل عنوان کردهاست که محتوا یکی از سه فاکتور رتبه بندی سایت به شمار میرود اما چگونه میتوان از دیدگاه سئو به تولید محتوای خوب و با کیفیت پرداخت؟ در این مقاله رهنمودهایی برای تولید محتوای خوب و باکیفیت عنوان میشود.
تولید محتوای خوب موتور سئو مدرن است. همانند چرخ یک ماشین که بدون موتور نمیتواند حرکت کند، تمام فعالیتهای سئو نیز بدون تولید محتوای خوب و باکیفیت و بدون داشتن استراتژی مناسب تولید محتوا در دنیای مدرن وب موفق نخواهد بود. همانطور که چرخ ماشین برای حرکت به موتور نیاز دارد، سئو نیز بدون محتوا یک ماشین لوکس خواهد بود که به هیچ کجا نمیرود. گوگل نیز عنوان کرده است که محتوا یکی از سه فاکتور مهم رتبه بندی وب سایت ها در صفحه نخست نتایج گوگل به شمار میرود. اما این به چه معناست؟
مطمعناً نظر گوگل هر محتوایی نبوده است. متاسفانه موتورهای جستجو چک لیستی برای محتوای خوب ندارند و احتمالا نخواهند داشت. این بستگی به خود ما دارد که چه قواعدی و اصولی را برای تولید محتوا به کار ببریم. اما در این قسمت سعی کرده ایم فهرستی از اصولی که باید در هنگام تولید محتوا رعایت کنیم را به صورت گام به گام برایتان شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا
اصول مربوط به تولید محتوا
گام اول: استراتژی محتوای خود را سئو پسند کنید
بسیاری از بازاریابان ابتدا محتوا را تولید کرده و بعد قواعد سئو را در آن پیاده میکنند و احتمالا چند کلمه کلیدی به آن اضافه میکنند. اما یک استراتژی خوب تولید محتوا ابتدا با یافتن کلمات کلیدی و تحقیق در مورد نیت کاربران آغاز میشود.
زمانی که دریابید کاربران از چه نوع کوئری برای جستجوی نیازهای خود استفاده میکنند و به دنبال چه نوع محتوایی هستند آنگاه می توانید استراتژی تولید محتوای خود را طراحی کنید و به سوالات و درخواستهای آنان پاسخ دهید.
در این زمینه یک محتوای خوب:
بر اساس درک مخاطب و همینطور کلمات کلیدی و نیت کاربر قرار دارد. زبان مخاطب خود را بشناسید و اطلاعاتی به او ارائه دهید که واقعا به آن نیاز دارد.
به خواننده کمک میکند فعالیت خاصی را به اتمام برساند. محتوای طولانی بیش از 1000 کلمه شانس بیشتری برای رتبه بندی دارد. تا حدودی این موضوع به کامل بودن و جامع بودن مطلب باز میگردد.
دارای یک فراخوان عمل یا کال تو اکشن مجاب کننده و یا گام بعدی روشن است. زمانی که شما مسیر حرکت خواننده و خرید وی را درک کنید میتوانید در موقع لزوم او را به سمتی هدایت کنید که بتواند کاری را انجام دهد و یا خریدی را تکمیل کند.
گام دوم: محتوای خوب تولید کنید
محتوای خوب و کاربر پسند که تجربه کاربر را ارتقا دهد سئو پسند نیز هست. زمانی که آنها محتوایی را خوب تصور کنند به دنبال محتوای بیشتری هستند. از ساختار محتوا گرفته تا طراحی و چیدمان صفحه و .. سعی کنید محتوای خوب و جذابی تولید کنید.
در این زمینه محتوای خوب :
– ساده/ روشن/ منسجم
– غیر قابل انتظار
– ناب
– باور کردنی/ معتبر/تجربه شده
– احساسی
– آموزنده
– مرتبط
– عمیق و جامع
– عملی
– منحصر به فرد
– قابل اعتماد
است.
در هنگام تولید محتوا همواره به یاد داشته باشید که ابتدا در حال نوشتن محتوا برای کاربران هستید و بعد موتورهای جستجو.
گام سوم: محتوای درست تولید کنید
آیا یک محتوای خوب پر از غلط گرامری اعتباری دارد؟ معلوم است که نه. قواعد و اصول گرامری خود یکی از سیگنالهای رتبه بندی است. موضوع به اعتبار و تجربه کاربر باز میگردد. علاوه بر این میتوان لینک سازی به منابع معتبر یکی از بهترین تکنیکها برای افزایش سئو سایت است. زمانی که به سایتهای معتبر لینک میفرستید به موتور جستجو اعلام میکنید که در کارتان اشراف دارید و با جمعیت درستی در تبادل هستید.
در این زمینه محتوای خوب :
– عاری از اشتباهات گرامری و غلطهای املایی است.
– به سایتها و منابع خوب لینک دهی انجام میدهد. ویکی پدیا یکی از منابع خوب به شمار میرود.
– با واقعیتها تطبیق داده شدهاست. با وجود اینکه شخصی از آمار استفاده کردهاست دلیل بر صحت و درستی آن نمیباشد. باید منبع آن آمار را پیدا کنید.
گام چهارم: در تولید محتوا کاربرد کلمات کلیدی خود را بیابید
شما با جستجوی کلمات کلیدی و تحقیق در مورد نیت کاربران کار تولید محتوا را آغاز کردید. سوال این نیست که چه کلماتی کلیدی برای محتوا مناسب هستند بلکه مسئله این است که کلمات کلیدی در محتوا چگونه استفاده شدهاست. مثلا زمانی محتوا را با کلمات کلیدی اشباع میکردند (کیورد استافینگ) به گمان اینکه برای سئو مفید است اما امروزه این امر نه تنها کمکی به سئو محتوا نمیکند بلکه یک امتیاز منفی نیز تلقی میشود. واقعیت این است که گوگل در مورد کلمات کلیدی بسیار هوشمند است.
از طرف دیگر کاربران از کلمات کلیدی برای کوئری خود استفاده میکنند. گوگل به حدی هوشمند است که مترادف کلمات را نیز درمییابد. اما وقتی کسی با کلمات کلیدی موضوعی را سرچ میکند به دنبال همان کلمات در عنوانهای صفحه نتایج میگردد.
در این زمینه یک محتوای خوب:
– با کلمات کلیدی اشباع نشده است. اگر در تولید محتوا از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده شدهاست از مترادف های آن استفاده کنید.
– از کلمات کلیدی و مترادفهای آن به طور طبیعی در محتوا استفاده میکند. زیاد در این مورد فکر نکنید. از مترادفها، کلمات اختصار، حالت جمع و .. در محتوا استفاده کنید.
– از کلمات کلیدی در عنوان به طور طبیعی استفاده میکند. ابتدا یک عنوان جذاب بنویسید و سپس کلمه کلیدی هدف را در اول عنوان به کار برید.
-از کلمات کلیدی برای تصاویر به طور طبیعی استفاده میکند. عناوین تصاویر، متن آلت و کپشن ها از مکانهای استراتژیک برای به کار بردن کلمات کلیدی هستند. درصورت کاربردی بودن از آنها استفاده کنید.
-از کلمات کلیدی به صورت طبیعی در آدرس URL استفاده میکند. اگر در عنوان از کلمات کلیدی استفاده کردهاید برای این قسمت نباید با مشکل رو به رو شوید.
-از کلمات کلیدی و مترادف های آن در 100 کلمه اول محتوا استفاده کنید. هر چه کارت در دست دارید روی میز بریزید و تعلل نکنید. در صورت امکان کلمات کلیدی را در همان ابتدای محتوا استفاده کنید.
اگر میخواهید استراتژی بازاریابی محتوای خود را راه انداری کنید اما هنوز در مورد سئو تحقیقی نکردهاید دوباره شروع کنید. زمانی که چرخ و موتور ماشین با یکدیکر در هماهنگی باشند رانندگی آسانتر خواهد بود.
بیایید نگاهی به سه دلیل بیاندازیم که چرا محتوا برای سایت شما بسیار مهم است!
محتوا به آموزش کاربران شما کمک میکند. همچنین کمک میکند که آنها برای خرید خود تصمیم هوشمندانهای بگیرند.
محتوای قوی میتواند به شما کمک کند تا در موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی بیشتر دیده شوید.
محتوای با کیفیت را میتوان به سراسر وب پیوند داد، ترافیک وب سایت شما را افزایش داد و با موتورهای جستجو اعتبار سازی کرد.
1. محتوا به کاربران شما آموزش میدهد
آموزش اولین قدمی است که یک مشتری هنگام تصمیم گیری در مورد مناسب بودن محصول یا خدمات برمیدارد. قبل از اینکه بتوانند محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند، باید ویژگیهای محصولات را به طور کامل درک کنند. در نتیجه شما باید محتوایی تولید کنید که به درستی به کاربران درباره خدمات و محصولات شما آموزش دهد. محتوای آموزشی معمولاً به شکل پست، در صفحات محصول، صفحه اصلی شما و صفحات «درباره» شرکت شما است. محتوای آموزشی باید بر روی آموزش بیشتر در مورد تجارت و پیشنهادات شما به مخاطبان تمرکز کند.
برای آموزش مخاطبان خود از طریق محتوایی که ایجاد میکنید، میتوانید روی سؤالات یا نگرانیهایی که ممکن است در ذهن خود داشته باشند تمرکز کنید. هنگامی که مخاطب هدف خود را مورد خطاب قرار میدهید، در نظر بگیرید که محصولات و خدمات شما چه مشکلاتی را حل میکند.
2. محتوا به سئو کمک میکند
موتورهای جستجو تقریباً هر زمان که کسی سؤال یا نگرانی داشته باشد، منبعی است که به آن دسترسی پیدا میکند. این بدان معنی است که بهینه سازی محتوای شما برای نمایش در جستجوهای مرتبط میتواند به شما کمک کند تا کاربران جدیدی را به وب سایت خود جذب کنید. با این حال، برای تقویت استراتژی بهینه سازی موتور جستجو خود، باید محتوای قوی داشته باشید. سئو حول محور قرار دادن کلمات کلیدی، بک لینکها و بازدیدکنندگان وب سایت میچرخد و محتوای شما به شما این امکان را میدهد که صفحات وب ایجاد کنید که به هر یک از این مؤلفهها کمک میکند. بدون محتوا، جایی برای قرار دادن کلمات کلیدی خود، هیچ صفحهای برای خواندن بازدیدکنندگان و هیچ اطلاعاتی برای سایر وب سایتها برای پیوند به آن ندارید.
3. محتوا استراتژیهای رسانههای اجتماعی را هدایت میکند
رسانههای اجتماعی شما یکی از بهترین راهها برای ارتباط با مخاطبان هدف شما هستند.با این حال با ایجاد محتوای قوی تقویت میشود. محتوای عالی مخاطبان شما را تشویق میکند تا برای کسب اطلاعات بیشتر شما را دنبال کنند. این به شما کمک میکند تا ارتباط بهتری با مخاطبان هدف خود برقرار کنید. به علاوه، شما همچنین میتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را برای وب سایت خود به دست آورید. استراتژی رسانه اجتماعی شما باید از محتوایی استفاده کند که ارزش بالایی را برای مخاطبان هدف شما فراهم کند.
نکات بهبود بازاریابی محتوا
در حالی که اقدامات سئو به شما کمک میکند، این استراتژی بازاریابی محتوای شما است که توجه شما را جلب میکند، آگاهی از برند را افزایش میدهد و منجر به افزایش نرخ تبدیل میشود. بازاریابی محتوا راهی است که در آن محتوای آنلاین خود را ایجاد، توزیع و مدیریت میکنید. هدف آن دستیابی به مخاطبان هدف شما در جایی که هستند و با آنچه نیاز دارند است. به دلیل این اهداف عالی، محتوای شما باید به بهترین شکل ممکن باشد و استراتژی شما برای موفقیت باید به خوبی تعریف شود. چه در بازاریابی محتوا تازه کار هستید و چه در حال حاضر حرفهای هستید، نکات بازاریابی محتوای زیر را در نظر بگیرید تا به شما در رسیدن به این اهداف و بهبود نتایج خود کمک کند.
مخاطب هدف خود را درک کنید
در مرکز بازاریابی محتوا جذب مخاطب خاصی است که با برند خاص شما درگیر میشود و خرید میکند. بنابراین، قبل از نوشتن یا استراتژی محتوای خود، در نظر بگیرید و درک کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و به چه چیزی نیاز دارند. آنها را در سطح شخصی بشناسید تا بتوانید محتوایی ایجاد کنید که مستقیماً با آنها صحبت کند.
روی ایجاد اعتماد و اقتدار با محتوای خود تمرکز کنید
امروزه مصرف کنندگان به دنبال برندهایی هستند که بتوانند به آنها اعتماد کنند و بتوانند در اطراف مشکلات، مسائل یا علایقی که تجربه میکنند، مرجع باشند. برای انجام این کار، بر این تمرکز کنید که چگونه میتوانید آنها را در مورد حل آن مشکل یا موضوع آگاه یا آموزش دهید یا آن علاقه را تغذیه کنید. رویکردی همدلانه داشته باشید تا به شما نشان دهد که آنها از کجا میآیند و چگونه میتوانید کمک کنید. ابتدا یک منبع قابل اعتماد شوید. سپس، میتوانید محتوای متقاعد کنندهتری را در نظر بگیرید که آنها را به سمت تبدیل سوق میدهد.
محتوای طولانی و همیشه جدید بنویسید
برای نتایج بهینه، محتوای طولانیتر و همیشه جدیئ را در نظر بگیرید. محتوای طولانیتر نه تنها برای الگوریتمهای موتور جستجو بهتر عمل میکند و تلاشهای سئوی شما را بهبود میبخشد، بلکه مخاطبان اختصاصی را نیز جذب و حفظ میکند. ایجاد محتوایی که همیشه سبز یا ماندگار باشد، ارزشمندترین استفاده از زمان و بودجه بازاریابی شما خواهد بود. دلیل این امر این است که آن نوع محتوا در طول زمان همچنان مرتبط است و در کوتاه مدت ارزش خود را از دست نخواهد داد. محتوای همیشه سبز نیز همچنان به جذب بینندگان جدید ادامه خواهد داد.
ثبات صدای برند را حفظ کنید
با اطمینان از حفظ ثبات صدای برند، نام تجاری خود را در کانالهای مختلف بازاریابی قابل شناسایی کنید. پیامهای نام تجاری خود را هماهنگ کنید و اطمینان حاصل کنید که همه محتوا از همین روش پیروی میکند و صدای یکسانی را منعکس میکند. برای کمک به این امر، دستورالعملهای برند و استانداردهای سرمقاله را توسعه دهید و آنها را با کل تیم خود از جمله نویسندگان، ویراستاران، طراحان گرافیک و مدیران به اشتراک بگذارید. حتی ممکن است سازمان شما بخواهد آن را فراتر بگذارد و یک برنامه مدیریت محتوا در مقیاس کامل برای ردیابی و مدیریت استراتژی بازاریابی محتوای شما طراحی کند.
خوانایی محتوای خود را در اولویت قرار دهید
امروزه مزایای زیادی برای اولویت دادن به خوانایی محتوای شما وجود دارد. خوانایی سهولتی است که مصرف کنندگان میتوانند محتوای شما را درک کنند. شما میتوانید با اجتناب از کلمات پیچیده، جملات طولانی و پاراگرافهای طولانی، خوانایی بهینه را به دست آورید. واضح بنویسید و به قالب بندی خود توجه کنید. خوانایی محتوای شما میتواند مستقیماً با نگه داشتن خوانندگان در صفحه شما به طور مستقیم بر SEO شما تأثیر بگذارد.
علاوه بر این، با افزایش جستجوی صوتی، میخواهید متن شما تا حد امکان واضح باشد تا بتوانید به راحتی پیدا کنید. گوگل این را در رتبه بندی شما لحاظ میکند. ابزارهای آنلاین مفیدی برای کمک به ایجاد و تجزیه و تحلیل متن خود برای خوانایی وجود دارد.
در استفاده مجدد از محتوا خلاق باشید
لازم نیست هر ذره محتوایی که در آنجا منتشر میکنید کاملاً جدید باشد. در عوض، در نظر بگیرید که چگونه میتوانید محتوای خود را برای کانالهای مختلف تغییر دهید. با تغییر خلاقانه محتوا، میتوانید پیام خود را به روشهای مختلف به اشتراک بگذارید. شاید پادکست موفقی داشته باشید. اگر چنین است، یک قسمت را به یک پست وبلاگ یا اینفوگرافیک تبدیل کنید. همچنین میتوانید نقل قولهایی را از قسمت ضبط کنید و با آنها پستهای رسانههای اجتماعی ایجاد کنید. اساساً، استفاده مجدد از محتوای شما نه تنها پیام شما را به طرق مختلف منتقل میکند، بلکه در زمان و تلاش ارزشمند شما نیز صرفه جویی میکند.
از روشهای توزیع چندگانه استفاده کنید
هنگامی که محتوای خود را دریافت کردید، زمان آن است که روشهای توزیع و کانالهای متعددی را که در دسترس دارید در نظر بگیرید. امروزه راههای زیادی برای تبلیغ محتوای شما و کانالهای دیجیتال مارکتینگ متعددی وجود دارد که میتوانید این کار را انجام دهید. ابتدا کانالهای متعلق به خود را در نظر بگیرید، مانند وب سایت، لیست ایمیل و حسابهای پلت فرم اجتماعی. در مرحله بعد، هر کانال کسب درآمدی مانند وبلاگ نویسی مهمان یا مشارکت افراد تأثیرگذار را در نظر بگیرید. در نهایت، ممکن است بخواهید کانالهای پولی را برای تبلیغ محتوای خود در نظر بگیرید.
سخن آخر
امروزه بازاریابی محتوا به عنوان یکی از ضروریترین عناصر برای یافتن، اطلاع رسانی، آموزش و تبدیل مشتریان آنلاین به خدمت خود ادامه میدهد. ایجاد بهترین محتوایی که میتوانید کار میکند، و با این نکات بازاریابی محتوا، میتوانید بدون اتلاف وقت و منابع ارزشمند، نتایج را به شدت بهبود بخشید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما متناسب با نیازهای مخاطب هدف شما در طول سفر خریدار است، استراتژی خود را با تقویم محتوا سازماندهی کنید، راههای خلاقانه و مفیدی را برای هدفگذاری مجدد محتوا پیدا کنید، روشهای توزیع چندگانه را انتخاب کنید و عملکرد را دنبال کنید تا به شما در تنظیم در مواقع نیاز کمک کند. سپس، مراقب بهبود نتایج خود باشید.
در صورتیکه قصد داشتهباشید تولید محتوا انجام دهید، به شما پیشنهاد میکنیم سایت رایا مارکتینگ را انتخاب کنید زیرا با داشتن نویسندگان متخصص، سفارش شما را با بالاترین کیفیت و در کوتاهترین زمان ممکن تحویل خواهند داد.