از سال گذشته که شرکت گوگل بخش مرتبط با پادکست خود را راهاندازی نمود، تمرکز اصلی آن بر روی دستگاههای اندرویدی بود و بخش گوگل پادکست مرتبط با سطح وب تنها یک برنامه درحال توسعه محسوب میشد.
این روز ها گوگل از بخش جدید خود یعنی Google Podcasts با آدرس podcasts.google.com رونمایی کرده و این قابلیت را با امکانات گوش دادن، همگام سازی و دنبال کردن قسمتهای مختلف پادکست توسعه و عرضه کردهاست.
گوگل پادکست بر روی مرورگرهای وب عرضه شد!
زمانی که شما یک قسمت جدید از مجموعههای پادکست یا حتی یک پادکست جدید را در برنامه اندرویدی گوگل پادکست انتشار میدهید، گوگل به صورت خودکار یک لینک یونیک و منحصر به فرد به پادکست شما اختصاص داده و پادکست شما توسط پلتفرم گوگل پادکست ایندکس و فهرست بندی خواهد شد.
پس از تولید لینک منحصر به فرد هر محتوای صوتی توسط پلتفرم گوگل پادکست تنها با کلیک بر روی لینک میتوان مستقیما وارد صفحه مرتبط با پادکست شد. گوگل پادکست برای هر محتوای صوتی منتشر شده یک صفحه خاص دارد و در این صفحه اطلاعاتی مانند نام پادکست و نام قسمت مورد نظر، تصویر کاور پادکست و نام ناشر را نمایش خواهد داد.
از لینکهای موجود در Google Podcasts به صورت دستی نیز استفاده می شود و میتوانید در شبکههای مجازی از این لینکها برای گسترش کار خود استفاده کنید.
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوای صوتی
اکنون با توسعه یافتن قابلیت Google Podcasts در وب، کاربران میتوانند تمامی این مراحل را در مرورگرهای وب نیز تجربه نمایند، در صفحه مرتبط به گوگل پادکست امکاناتی از قبیل پخش یا مکث فایل محتوای صوتی، عقب و جلو بردن محتوای صوتی، قابلیت تنظیم سرعت پخش پادکست و قابلیتهای جانبی اشتراک گذاری و غیره وجود دارد که می توانید از آن ها متناسب با نیاز خود استفاده کنید.
گوگل پادکست محتواهای صوتی را در نتایج جستجو لیست میکند!
قابلیت گوگل پادکست چند هفته پیش در مرورگر های وب نیز در دسترس کاربران قرار گرفت و تنها با چند کلیک ساده این امکان را به شما خواهد داد تا محتوای صوتی مرتبط با کلید واژه مورد نظر خود و همچنین دیگر پادکستهای مرتبط با آن کلمه کلیدی را در لیست نتایج جستجو مشاهده نمایید.
حتی در میان نتایج جستجو این قابلیت نیز وجود دارد که جدیدترین قسمتهای منتشر شده محتوای صوتی مرتبط به صورت یک لیست به شما نشان داده شود، این قابلیت در نسخههای اندرویدی گوگل پادکست وجود داشته و اکنون به سطح وب نیز توسعه داده شده است، متخصصان و توسعه دهندگان گوگل اظهار داشتهاند که به زودی نسخه سازگار با سیستم عامل IOS نیز منتشر خواهد شد.
پخش کننده استفاده شده در نسخه وب گوگل پادکست که در اواخر ماه مارس میلادی منتشر شد دارای کنترلهای مشابه با نسخههای اندرویدی است و همچنین اگر شما به حساب کاربری خود در گوگل وارد شوید میتوانید از قابلیت همگامسازی اطلاعات بین دستگاههای مختلفی که به آن متصل است استفاده نمایید.
تنها ایرادی که تاکنون به سیستم تحت وب گوگل پادکست وارد شده این است که تنها اجازه گوش دادن و بررسی قسمتهای مختلف یک پادکست را دارید و نمیتوانید پادکستهای متفاوتی را در عین حال جستجو کنید.
هم اکنون گوگل بدون رقیب تنها شرکتی است که به صورت عمومی نسبت به پخش محتوای صوتی و پادکستهای اینترنتی اقدام کرده است و این سرویس را برای عموم کاربران خود عرضه نموده و هیچ محدودیتی در استفاده از آن قائل نشده است.
شرکت بزرگ اپل نیز در ماه آپریل رابط کاربری جدیدی را برای iTunes منتشر نمود و این به روزرسانی باعث شد تا iTunes اکنون یک بخش مجزا و اختصاصی برای پادکستها داشته باشد اما این مسئله نمیتواند باعث شود تا اپل را رقیبی برای گوگل پادکست دانست.
استراتژیهای مرتبط با سئو گوگل پادکست
پادکستها در اصل فایلهای صوتی هستند که گوگل نمیتواند متن آنها را ایندکس کند اما با توجه به تأثیرگذار بودن محتوای صوتی بر سئو سایت و جدید بودن تکنولوژی پلتفرم گوگل پادکست، نمیتوان از اهمیت آن چشم پوشی کرد. شما وقتی شروع به تولید محتوای متنی خواهید کرد قطعاً باید با غولهای این عرصه رقابت کنید و این کار بسیار سخت و زمان بر است اما با توجه به جدید بودن تکنولوژی گوگل پادکست با کمی تلاش میتوانید خود شما به یک غول سئو تبدیل شوید و از سایر رقبا فاصله بگیرید.
پس خیلی زود کار تولید محتواهای صوتی را نیز آغاز کنید، توسط گوگل پادکست خیلی زود میتوانید شاهد پیشرفت کسب و کار خود بوده و مشتریان بالقوهای را برای خود به ارمغان آورید.
سئو ابزار بازاریابی بسیار مهمی محسوب میشود که با کمترین هزینه قابل دستیابی است و تنها با استفاده درست و بهجا از کلمات، صوت، تصاویر و فیلمها در کنار سرعت بارگذاری مناسب و برخی فاکتورهای اساسی با هزینه خیلی کم میتوانید رتبه خود را در گوگل بهبود دهید.
با وجود جدید بودن تکنولوژی گوگل پادکست بر بستر وب، قدرت نفوذ آن را دست کم نگرفته و سعی کنید در این زمینه جز اولینها باشید، هم اکنون میتوانید از خدمات رایا مارکتینگ برای تولید محتوای صوتی با بهترین کیفیت اقدام نمایید.
نکات بهبود سئو برای گوگل پادکست
همانطور که پیشتر اشاره شد موارد بسیار زیادی وجود دارند که سئوی سایت شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد، پادکستها نیز مانند محتوای متنی و یا محتوای ویدیویی تأثیر مستقیمی بر سئو سایت خواهند گذاشت و رتبه شما را بهبود خواهد داد.
اما با توجه به راحتی تولید پادکست و محتوای صوتی در نتیجه هزینههای نهایی آن نیز کمتر خواهد بود و میتواند گزینه مناسبی برای بهبود سئو سایت و سرمایه گذاری باشد. نکتهای که حائز اهمیت میباشد این است که در تولید محتوای صوتی با توجه به اینکه این تکنولوژی به تازگی به قابلیتهای گوگل افزوده شده چه نکاتی باید رعایت شود؟
بدیهی است که با توجه به عرضه عمومی گوگل پادکست در هفتههای اخیر، شرکتها و سایتهایی که برای اولین بار نسبت به تولید محتوای صوتی اقدام نمایند و اصول اولیه آن را رعایت کنند قطعاً موفقتر خواهند بود و برنده این مرحله از بازی تکنولوژیهای به روز گوگل خواهند شد.
برای تولید محتوای صوتی و درج آن در گوگل پادکست با هدف بهبود سئوی سایت حتماً به موارد زیر توجه کنید
1– برای هر قسمت در گوگل پادکست یک کلیدواژه خاص انتخاب کنید
برای داشتن یک محتوای صوتی خوب با سئوی مناسب اولین قدم و مهمترین قدم انتخاب کلید واژه درست و البته کوتاه بری تمامی قسمتهای پادکست است، سعی کنید در گوگل پادکست هر قسمت یک کلیدواژه منحصر به فرد داشته باشد.
کلمه کلیدی در محتوای متنی تنها برای جستجو و به کارگیری موتور جستجو برای یک محتوا در نظر گرفته میشود اما در محتوای صوتی مهمترین معیار فهرست بندی در گوگل است.
2– برای هر قسمت یک صفحه اختصاصی ایجاد کنید
در وب سایت شما ممکن است صفحات مختلفی وجود داشته باشد پس بهتر است برای هر یک از قسمتهای پادکست خود یک صفحه اختصاصی تولید کرده و به نوعی در آن صفحه به تبلیغ پادکست خود بپردازید، سعی کنید این لینک اختصاصی را اشتراک گذاری کنید تا از لحاظ سئو رتبه بندی بهتری را به شما هدیه دهد.
3– برای پادکستهای خود یک محتوای متنی نیز تولید کنید
قدم بعدی این است که حتماً پس از انتشار یک پادکست در پلتفرم Google Podcasts برای آن یک محتوای متنی کوتاه بین 300 الی 500 کلمه تولید کنید که نمایانگر محتوای پادکست شما باشد، سعی کنید در این محتوای متنی چگالی و تراکم استفاده از کلمه کلیدی بین 1 تا 3 درصد باشد و از تشریح غیر ضروری مطالب پرهیز کنید.
4– حتماً از تگ عنوان در متن استفاده کنید
استفاده از تگهای عنوان به عنوان مثال h2 در محتوای متنی نیز رایج است، این موضوع در تولید محتوای صوتی و پستهای مرتبط با آن نیز صدق میکند و شما در محتوای خود بهتر است دست کم از دو عنوان استفاده کنید، این نکته کوچک میتواند کمک شایانی به سئو سایت شما و پادکست منتشر شده در Google Podcasts داشته باشد.
5– پادکست را همراه یک تصویر زمینه منتشر کنید
هیچ گاه پادکست خود را بدون تصویر و کاور منتشر نکنید، تصاویر به نوعی نمایانگر کلیات یک محتوا است، چه در محتوای متنی و چه در محتوای صوتی! در محتوای متنی کاربر میتواند کل متن را خیلی زود مرور نماید و تصاویر تنها راهنمایی برای وی محسوب میشوند اما در نقطه مقابل یعنی محتوای صوتی، تصویر تنها چیزی است که کاربر به آن دسترسی دارد پس آن را فراموش نکنید.
تصویر پادکست منتشر شده شما در Google Podcasts بهتر است نمایانگر موضوع اصلی و کلید واژه آن قسمت از پادکستهای شما باشد.
6– سرعت بارگذاری وب سایت و پادکست را افزایش دهید
هیچ کاربری دوست ندارد که برای گوش دادن به یک محتوای صوتی و یا حتی تماشای یک ویدیو زمان زیادی را منتظر بماند تا اطلاعات مورد نیاز بارگذاری شوند، در نتیجه توجه داشته باشید که انتخاب درست یکهاست میزبانی با سرعت بالا برای حفظ و جذب کاربران نسبت به محتوای صوتی بسیار حائز اهمیت است.
7– توضیحات متای مناسبی برای پادکست انتخاب کنید
هر صفحه از وب سایت شما باید دارای یک توضیحات متا باشد که به صورت خیلی خلاصه در حدود 150 حرف کل آن صفحه را تشریح کند، یک توصیف مناسب و کوتاه میتواند سهم عمدهای بر جذب کاربر علاوه بر بررسی دقیق رباتهای رتبه بندی گوگل داشته باشد.
8– با استفاده از لینک تولید شده گوگل پادکست، پادکست خود را اشتراک گذاری کنید!
این روزها شبکههای اجتماعی در هر سن و سالی استفاده میشود و یکی از ابزارهای روز بازاریابی محسوب میگردد، لذا برای بهره بردن از این قابلیت و دریافت بک لینک و بهبود سئوی محتوای صوتی، پیشنهاد میشود از این ابزار رایگان استفاده مفید و کاربردی و البته درستی را داشته باشید.
9– محتوای صوتی خود را در دایرکتوری منتشر کنید
امروزه سایتهایی وجود دارند که مانند یک دفترچه تلفن و راهنمای بزرگ عمل میکنند و تمامی اطلاعات مرتبط با زمینههای مختلف را در خود درج خواهند کرد، شما نیز میتوانید سایتهای جمع آوری و دایرکتوری پادکستها را جستجو کرده و پادکست خود را مستقیماً در آن جا انتشار دهید تا میزان بازدید بهتری داشته باشد.
مزایای پادکست برای سئوی سایت
همه ما میدانیم که پادکست (در صورت انجام صحیح) میتواند راهی کارآمد برای انتشار محتوای اصلی شما در هر گوشه ممکن از اینترنت باشد. اما آیا میدانستید که پادکست معمولی دارای کاربردهای شگفت انگیز SEO (بهینه سازی موتور جستجو) است؟ بیایید دانش شما را آزمایش کنیم و برخی از مزایای اصلی سئو پادکست و کارهایی که باید انجام دهید تا آنها را در جریانهای خود تجربه کنید را بررسی کنیم:
به لطف عبارات کلیدی، ترافیک جستجوی ارگانیک بالاتر است
در حالی که هر پادکست دارای موضوعی است، بسیاری از آنها از کلمات کلیدی یا اصطلاحات مرتبط آنطور که باید استفاده نمیکنند. این به این دلیل است که در گذشتهای نه چندان دور، کلمات کلیدی و عبارات جستجویی که در ضبط گفته میشود به اندازه مواردی که در عناوین قسمتهای نوشته شده قرار میگیرند مهم نبودند.
تا همین اواخر، موتورهای جستجوی اصلی برای اسکن گفتار ضبط شده هماهنگ نبودند. اما به لطف فناوری در حال تکامل Google در زیرنویس، رونویسی و نمایه سازی محتوای صوتی، این در حال تغییر است. آنها میتوانند به طور خودکار صدا را به ابرداده تبدیل کنند تا موضوعات پادکست و کلمات کلیدی را با هم مقایسه و رتبه بندی کنند و بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار دیگر به سرعت از آن پیروی میکنند.
هنگام انتخاب موضوع قسمت پادکست، جستجوی سریع عبارات کلیدی مرتبط را انجام دهید و آنها را در دسترس خود نگه دارید تا هم شما و هم مهمانانتان بتوانید آنها را در طول پادکست به طور معمول ذکر کنید. مطمئن شوید که آنها را در عنوان قسمت و توضیحات برای بهترین نتایج SEO نیز لحاظ کنید.
بازدیدکنندگان بیشتر سایت با ارائه یک برنامه زمانبندی ارسال
مخاطبان و موتورهای جستجو چه چیزی مشترک دارند؟ آنها هر دو از منظم بودن و برنامه قابل پیش بینی قدردانی میکنند. چه یک قسمت پادکست در روز، یک هفته یا حتی یک ماه باشد، ترافیک منظم کاربران به پادکستها و موتورهای جستجوی وبسایت شما نشان میدهد که شما یک تولیدکننده محتوای قابل اعتماد در حوزه تخصصی خود هستید. این باعث بهبود رتبه و شهرت کلی وب سایت شما در طول زمان میشود. در حالی که بسیاری از عوامل داخلی و خارجی میتوانند بر تعداد دفعات پخش پادکست تأثیر بگذارند، نکته کلیدی این است که آهنگی را پیدا کنید که برای شما کار کند و سپس تا آنجا که ممکن است به آن پایبند باشید.
یک نظرسنجی سریع توسط مخاطبان خود انجام دهید تا بسنجید که آنها هر چند وقت یک بار قسمتهای جدید میخواهند و همچنین مشاهده کنید که 2 تا 3 رقیب نزدیک شما چقدر پست میگذارند. از این اطلاعات ترکیبی برای ایجاد تقویم محتوایی استفاده کنید که میدانید میتوانید (و خواهید داشت) حفظ کنید.
پیوندهای بهتر و روابط نزدیکتر ایجاد کنید
توسعه بک لینکهای قوی (یعنی لینکهایی از سایر وب سایتها به وب سایت شما) سنگ بنای هر استراتژی موفق سئو است. هرچه بک لینکهای باکیفیت بیشتری داشته باشید، سایت شما از نظر موتورهای جستجو و شنوندگان بالقوه معتبرتر و قابل اعتمادتر است. به علاوه، به تلاشهای سئوی همه کمک میکند و شما را در لطف مهمانانتان قرار میدهد.
وقتی پادکست ایجاد میکنید، مهمانها را دعوت میکنید یا در پادکست شخص دیگری ظاهر میشوید، توجه داشته باشید که نمایش حاوی لینکهایی به صفحات هر شرکتکننده است تا تلاشهای شما برای ایجاد لینکسازی برونگرا و ورودی را افزایش دهد.
قابلیت اسکن بهتر از طریق فرمت محتوای مناسب
یافتن کلمات کلیدی در دادههای خام زمانبر و نادقیق است. از مجبور کردن موتورهای جستجو برای غربال کردن بیش از 20 صفحه از رونوشتهای حاوی خطا در هر پادکست خودداری کنید، یا به آنها اجازه دهید بهترین حدسهای خود را درباره محتوای بصری که پست کردهاید انجام دهند. در عوض، با برچسب گذاری درست همه چیز در باطن وب سایت خود به آنها کمک کنید.
مقالات نوشته شده و صفحات سایت را با عناوین غنی از کلمات کلیدی، تگهای H1 و H2 سازماندهی کنید. استفاده از متن جایگزین برای برچسبگذاری تصاویر یا منابع بصری بهترین روش ساده برای سازماندهی داراییها به گونهای است که کاربران و هوش مصنوعی به راحتی آن را تشخیص دهند. این میتواند به ترافیک ارگانیک بیشتر و ارجاعات با کیفیت بالاتر منجر شود.
تعامل بیشتر در رسانههای اجتماعی
با وصل کردن کانالهای رسانههای اجتماعی خود به صورت گفتاری و نوشتاری، راههای بیشتری برای ارتباط با شما به مخاطبان خود ارائه دهید. این باعث ایجاد حلقههای تعامل میشود که مردم را بارها و بارها در صفحات رسمی شما فراهم میکند.
رسانههای اجتماعی خود را به روز نگه دارید و به طور مرتب به وب سایت و پادکست خود بک لینک دهید. اگر تعداد زیادی کانال برای مدیریت دارید، فقط یک یا دو کانال را کاهش دهید و تلاش خود را روی آنها متمرکز کنید.
ساخت محتوا با منابع تغییر کاربری
پادکستهای شما میتوانند بلوکهای سازنده بسیاری از محتوای دیگر، از جمله پستهای وبلاگ، اینفوگرافیک، کاغذهای سفید، ارائهها، حلقههای تبلیغاتی و موارد دیگر را فراهم کنند. همیشه استفاده مجدد از محتوای موجود کارآمدتر از ایجاد محتوای جدید از ابتدا است، بنابراین از منابعی که در حال حاضر دارید نهایت استفاده را ببرید.
هم افزایی از طریق تلاشهای انباشته SEO
هر چه استراتژیهای افزایش سئو بیشتر را در یک زمان اجرا کنید، نتایج انباشتهای به کل امتیازات و رتبهبندی سئو شما بیشتر میشود. بنابراین از آزمایش کردن نترسید و خودتان کشف کنید که کدام راه حل برای شما بهتر است تا بازدید از وب سایت و پادکست خود را به ارتفاعات جدید و باورنکردنی ببرید.
سخن آخر
بر کسی پوشیده نیست که داشتن مخاطب میتواند تأثیر زیادی بر روی خط نهایی کسب و کار شما داشته باشد. مهم نیست که کسب و کار شما چیست، باید پادکست را در استراتژی سئو و بازاریابی محتوایی خود قرار دهید. راه اندازی یک پادکست یک راه آسان برای تولید محتوا برای کسب و کار شما است و در مقایسه با سایر اشکال محتوا، با کار کمتر، از مزایای بسیار بیشتری برخوردار خواهید شد.
در صورتیکه قصد داشتهباشید در این زمینه تولید محتوا انجام دهید، به شما پیشنهاد میکنیم سایت رایا مارکتینگ را انتخاب کنید تا سفارش خود را با بالاترین کیفیت و در کوتاهترین زمان ممکن تحویل بگیرید.