مقالات آموزشی

بیان کلی تولید محتوای الکترونیکی و رابطه آن با بهینه سازی آموزشی

مفید بود؟

یکی از اهداف سایت‌های بازاریابی الکترونیکی غیر از تبلیغ و مباحث مرتبط با ایجاد و طراحی سایت به تولید محتوای الکترونیکی در حوزه دیجیتال مارکتینگ مربوط می‌شود. به عبارتی دیگر این سایت‌ها غیر از خدمات تولید محتوا در زمینه‌های مختلف به طور تخصصی نیز در زمینه تولید محتوای الکترونیکی یا دیجیتالی  که هدف آن بیشتر مبتنی بر جنبه‌های آموزشی می‌باشد نیز فعالیت دارند. بخش بزرگی از محورهای آموزشی در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری منتقل می‌شد.

برای مدتی نیز اغلب منابع و مستندات آموزشی از طریق انتقال روی لوح‌های فشرده یا دیسک انجام می‌گرفت که با وجود آن که هنوز هم این روش مرسوم است ولی انتقال مفاهیم و آموزش از راه‌های دیگر از جمله سایت‌های دانش بنیان و آموزشی جایگزین مناسبی برای این روش می باشد. این کار از طریق تولید محتوای آموزشی متناسب با اهداف سایت‌های مختلف و از طریق سایت‌های تامین و تولید محتوا در این زمینه یا سایت‌های دیجیتال مارکتینگ انجام می‌گیرد که می‌تواند آخرین مطالب و اطلاعات موجود را منطبق بر استانداردهای تولید محتوا و با رعایت قوانین سئو در اختیار مخاطبان قرار دهد. برای تشریح بیشتر این مطلب و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص توصیه می‌کنیم تا در ادامه این مطلب نیز ما را همراهی بفرمایید.

بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا

محتوای الکترونیکی

محتوای الکترونیکی به دلیل انعطاف پذیری زمان، مکان و سرعت یادگیری بالا و راحتی آن در حال محبوب شدن است. محتوای الکترونیکی شامل انواع محتوای ایجاد شده و ارائه شده از طریق رسانه‌های مختلف الکترونیکی است. تولید محتوای الکترونیکی در حوزه‌های مختلف و تقریباً در تمام سطوح آموزشی موجود است و توسط دانش ‌آموزان با نیازهای متنوع، تجربه و سطوح مختلف مهارت استفاده می‌شود. این نوع محتوا می‌تواند به راحتی و به سرعت بین تعداد نامحدودی از کاربران در سراسر جهان به اشتراک گذاشته و منتقل شود.

معلمان و دانش آموزان با استفاده از محتوای الکترونیکی به خوبی می‌توانند از آموزش‌های متفاوت بهره گیرند. سازمان‌های آموزشی می‌توانند برنامه‌های خود را برای معلمان و دانش‌آموزان خود به صورت الکترونیکی در دسترس قرار دهند. که برای موسساتی که آموزش از راه دور دارند بسیار مناسب است.

محتوای الکترونیکی که به عنوان محتوای دیجیتالی نیز شناخته می‌شود، به محتوا یا اطلاعات ارائه شده از طریق دستگاه‌های الکترونیکی مبتنی بر شبکه مانند اینترنت، گفته می‌شود. بر اساس فرهنگ لغت آکسفورد، محتوای الکترونیکی متن و تصاویر دیجیتالی است که برای نمایش در صفحات وب طراحی شده‌است. هدف از تولید محتوای الکترونیکی ایجاد جامعه‌ای غنی از اطلاعات است. هر یک از افراد جامعه این اختیار را دارد که اطلاعات را برای پیشرفت خود ایجاد و دریافت کند، به اشتراک بگذارد و از آنها استفاده کند.

طراحی، توسعه و رویکرد محتوای الکترونیکی به ماهیت محتوا و سواد دانش آموزان بستگی دارد. همچنین به کیفیت و پیچیدگی آموزشی که می‌خواهید تولید کنید بستگی دارد. مدل‌های مختلف طراحی آموزشی با توجه به نیازهای ما در دسترس هستند. اما قبل از درک طراحی و توسعه محتوای الکترونیکی، درک معنای تولید محتوای آموزشی ضروری است. بر اساس ویکی پدیا، محتوای آموزشی عبارت است از تجربیات آموزشی که کسب دانش و مهارت را کارآمدتر، مؤثرتر و جذاب‌تر می‌کند.

هدف را تعیین کنید

یکی از نخستین گام هایی که هم سفارش دهنده و هم سفارش پذیر در زمینه تولید محتوای الکترونیکی باید در نظر بگیرند هدف از تولید محتوای مذکور می باشد. بدین معنی که فرد باید ابتدا اهداف آموزشی سایت خود را بالفرض در زمینه آموزش زبان های مختلف یا مقالات آموزشی مشخص کند و سپس متناسب با عناوین و موضوعات حول محور تعیین شده نسبت به سفارش آن به سایت‌های دیجیتال مارکتینگ اقدام کند. همچنین اگر در زمینه تولید محتوا و محتوا گذاری مهارت و تجربیاتی دارد می‌تواند نسبت به آن اقدام کند.

تولید محتوای الکترونیکی متناسب با رویکردهای سایت آموزشی

در واقع تولید محتوای الکترونیکی متناسب با ذائقه مخاطبین یکی از اهداف اولیه پذیرنده می‌باشد که لازم است از طریق نویسنده در نظر گرفته شود. در مواردی نیز هدف این است که تولید محتوای الکترونیکی به عنوان تبلیغ و نیز انعکاس در شبکه‌های اجتماعی انجام گیرد. در هر حال لازم است تا نگارنده مطالب یا محتواگذار به این موارد توجه داشته باشد. به عنوان مثال مدیر سایت تخصصی آموزش فتوشاپ یا استراتژیست تولید محتوا می داند که آموزش فتوشاپ ارتباطی با سایر زمینه‌های عکاسی که در نوع خود بسیار گسترده است ندارد و یک حوزه خاص قلمداد می‌شود که صرفا مشتمل بر جنبه‌هایی از ادیت یا ویرایش در این زمینه می‌باشد.

مراحل تولید محتوای الکترونیکی برای سایت آموزشی

تجزیه و تحلیل

این اولین مرحله برای بررسی مناسب بودن تولید محتوای الکترونیکی است که باید انجام شود. تجزیه و تحلیل جهت تشخیص نیازهای یادگیری، شناسایی نیازها از دیدگاه یادگیرندگان مختلف، معلمان، کارشناسان موضوعی، شاغلین و غیره است. نیازها باید به وضوح بیان شوند. تولید محتوای الکترونیکی برای فرد یا گروه، موارد رسمی یا غیررسمی با هم متفاوت است.

تجزیه و تحلیل یادگیرنده، جمع آوری داده‌های مربوط به سطوح تحصیلی و ویژگی‌هایی مانند مهارت‌ها، انگیزه، سواد بصری، سبک های یادگیری و غیره است. دانستن در مورد یادگیرنده به تجزیه و تحلیل کمک میکند. تحلیل محتوا چیزی جز تولید محتوا نیست. درک محتوای خوب قبل از طراحی و توسعه محتوا مهم است.

طراحی

اهداف آموزشی باید به صورت واضح تعریف شوند. اهداف یادگیری عباراتی هستند که توصیف می‌کنند که یادگیرنده در پایان دوره یا برنامه چه کاری را می‌تواند انجام دهد. یک طرح کلی تولید محتوای دقیق تهیه کنید که در آن محتوا به طور کامل تجزیه و تحلیل و به طور منطقی سازماندهی شود.

توسعه

مربوط به ایجاد طرح کلی است. طرح کلی چیزی نیست جز نوشتن کل محتوای دوره‌ای که می‌خواهید ارائه دهید. در توسعه محتوای الکترونیکی، طرح کلی گام به گام نتیجه نهایی محتوای الکترونیکی را شرح می‌دهد. طرح کلی بر اساس اهداف و راهبردهای آموزشی ایجاد می‌شود. در این مرحله توسعه دهندگان، محتوا را تولید و جمع آوری می‌کنند. برنامه نویسی و ادغام همه عناصر رسانه در یک بسته چند رسانه‌ای منسجم، بخشی از این مرحله است.

پیاده سازی

در مرحله اجرا، مطالب برای دانش آموزان ارائه می‌شود. یک استراتژی پیاده سازی جامع تدوین شده‌است. این استراتژی باید شامل برنامه درسی دوره، نتایج یادگیری، روش ارائه از نظر الزامات سخت افزار و نرم افزار و روش‌های آزمون دهی باشد. در صورتی که مطالب در وب سایت قرار می‌گیرد، مطمئن شوید که وب سایت کارآمد و مناسب است.

ارزشیابی

مرحله ارزیابی شامل دو بخش است: ارزیابی تکوینی و جمع بندی.

کوتاه و موجز یا طولانی و توصیفی؟!

یکی از مواردی که در تولید محتوای الکترونیکی باید در نظر گرفته شود رعایت قواعد نگارش مطالب است. البته غیر از جنبه‌های آموزشی لازم است که فرد با توجه به اهداف سایت نسبت به تولید محتوا اقدام کند. هر چند در برخی موارد مانند تولید محتوای الکترونیکی برای شبکه‌های اجتماعی لازم است تا مطالب در نهایت اختصار و با تاثیر گذاری بر مخاطب و به نوعی ترغیب وی انجام گیرد. بر خلاف سایت‌های تخصصی که در آنها در شرایطی نیز که تولید محتوای الکترونیکی به منظور بارگیری در سایت‌های آموزشی مرتبط انجام می‌شود بسیاری از مطالب بیشتر تفصیلی و تشریحی بوده که می‌تواند در بخش‌های مختلفی و مشتمل بر جزئیات مختلف در اختیار مخاطبین سایت مربوطه قرار گیرد.

افزودن تصاویر و فیلم

یکی دیگر از مواردی که باید در تولید محتوای الکترونیکی در نظر گرفته شود بهره گیری از امکانات و افزونه‌های مختلفی است که به منظور تشریح و تاثیر بیشتر مطالب در متن گنجانده شود. به خصوص این قضیه زمانی بیشتر مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد که لازم است تا مواردی با جزئیات کامل و تصاویر دقیق ارائه شود و مخاطب بتواند از این طریق با متن ارتباط برقرار کرده و از نظر آموزشی متن کیفیت لازم را بدین منظور داشته باشد.

یقینا همزمان با استفاده از بارآموزشی کلمات و توضیحات لازم در این زمینه بهره گیری از فیلم‌های آموزشی و تصاویر مرتبط با مطالب می‌تواند روند یادگیری را در مخاطبین تسریع کند. به عنوان مثال زمانی که قرار است در خصوص تولید انواع مبل مطالبی در سایت تخصصی مربوطه قرار گیرد می‌توان ضمن تشریح مراحل تولید در هر یک از مراحل با توجه به توضیحات متن از تصاویر مناسب با آن نیز بهره گرفت. در واقع از آشنایی مخاطب از طریق فیلم به عنوان یکی از موثرترین جنبه‌های آموزشی نام برده می‌شود که می‌تواند توان تجزیه و تحلیل مخاطب از متن را نیز افزایش دهد.

تولید محتوای الکترونیکی مبتنی بر تبلیغ

در مواردی نیز تولید محتوای الکترونیکی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به منظور تبلیغ سایتهای مختلف با استفاده از رپورتاژ آگهی یا سایر روش‌های مرسوم در این زمینه صورت می‌گیرد. طبیعتا سایت‌هایی که از تبلیغات بیشتری در شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی فضای مجازی بهره مند هستند شانس بیشتری نیز برای دیده شدن دارند و بازدیدکنندگان بیشتری را نیز جذب می‌کنند. از همین رو روش‌های تبلیغی که غالبا به صورت اختصار به مطالبی در زمینه سایت مربوطه و نیز منابع موجود در سایت اشاره می‌شود نیز می‌تواند راه مناسبی برای هدایت بازدیدکنندگان به سایت مربوطه تلقی شود. البته غیر از تولید محتوای الکترونیکی به منظور تبلیغ سایت می‌توان از همین روش به شیوه‌ای موجز و موثر نیز به منظور القای مفاهیم آموزشی استفاده کرد.

افزونه جستجوگر و نقش آن در سایت‌های آموزشی

یکی از ساده‌ترین راه‌های دستیابی به مطالب آموزشی استفاده از جستجوگر مناسب در این زمینه می‌باشد. بدین معنی که فرد به منظور دسترسی سریع به مطالب کلمه یا کلمات مورد نظر را در جستجوگر وارد می‌نماید و می‌تواند عین آن کلمه یا کلمات را در سایت مربوطه پیدا کند. این کار می‌تواند در تولید محتوای الکترونیکی منطبق بر استانداردهای سئو نیز در سایت مربوطه نقش مهمی داشته باشد.

استاندارهای محتوای الکترونیکی

استانداردهای محتوای الکترونیکی قوانینی هستند که اکثر توسعه دهندگان محتوای الکترونیکی باید از آنها پیروی کنند. استانداردها مشخصات فنی یا مهندسی هستند که به توسعه دهندگان محتوای الکترونیکی کمک می‌کنند تا بتوانند محتوای مناسبی ارائه دهند. اطمینان از کیفیت بالای محتوای الکترونیکی مربوط به حفظ استانداردهای توسعه است. باید از استانداردها و دستورالعمل‌های نوشتاری، گرافیکی، سوالات و تست، استانداردهای صوتی/تصویری قبل از نهایی شدن اطمینان حاصل شود.

مزایای بازاریابی محتوا

به ایجاد اعتماد بین مخاطبان شما کمک می‌کند

اعتماد به فردی که با شما ارتباط برقرار نمی‌کند سخت است و به همین ترتیب، اعتماد به برندی که حرفی برای گفتن ندارد سخت است. برخی از مارک‌ها صرفاً به پیام‌رسانی برند پایبند هستند، که می‌تواند کارساز باشد، اما از نظر برقراری ارتباط با مردم، کار زیادی را به شما نمی‌دهد. و هنگامی که کمی گسترش می‌دهید و با صنعت گسترده‌تر صحبت می‌کنید، می‌توانید خود (و نام تجاری خود) را به عنوان یک رهبر فکری معرفی کنید. چه تصمیم بگیرید که پستی در مورد آنچه شرکت شما برای رسیدن به آن تلاش می‌کند بنویسید یا منبعی ایجاد کنید که به نفع مشتریان شما باشد، محتوای با کیفیت بالا به شما امکان می‌دهد ارزش‌های خود را نشان دهید و بنابراین شروع به ایجاد اعتماد کنید.

آگاهی از برند را گسترش می‌دهد

هر چیزی که ایجاد می‌کنید و تبلیغ می‌کنید یک نقطه دسترسی جدید برای مشتری یا مشتری بالقوه فراهم می‌کند تا با برند شما آشنا شود. شما سعی می‌کنید در هر قسمت از قیف بازاریابی خود به افراد دسترسی پیدا کنید. محتوا اغلب در اینجا جواب می‌دهد. به عنوان مثال، وبلاگ نویسی به خوبی در بالای قیف کار می‌کند. شما می‌‎توانید یک محتوای آگاهی داشته باشید که در گوگل رتبه بندی می‌شود و نام برند شما را در مراحل اولیه سفر خریدار به مردم می‌رساند. فقط به چیزهایی که با نام تجاری فوق العاده هستند پایبند نباشید، به خصوص اگر فقط می‌خواهید نام خود را در ارتباط با صنعت خود مطرح کنید. تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید و بررسی کنید که چه موضوعات مرتبط دیگری مورد علاقه مخاطبان هدف شما هستند.

می‌تواند سبب برقراری ارتباط با صدای برند شما شود

یک نام تجاری از جنبه‌های بسیاری از تلاش‌های یک شرکت تشکیل شده‌است، از خدمات مشتری گرفته تا وب سایت گرفته تا اظهار نظر رهبری در مورد بررسی‌های آنلاین. اما همچنان می‌تواند دشوار باشد که بدون استفاده از محتوا با شخصیت کامل برند خود ارتباط برقرار کنید. به این فکر کنید که چگونه محتوا می‌تواند به شما کمک کند تا تمام جنبه‌های برند خود را که می‌خواهید مردم ببینند، نشان دهید.

می‌تواند به بزرگترین سؤالات مشتریان احتمالی شما پاسخ دهد

بین بازاریابی و فروش همپوشانی‌های زیادی وجود دارد و این به بهترین وجه با محتوایی که به تبدیل بازدیدکنندگان متوسط ​​و پایین به سایت شما کمک می‌کند، نشان داده می‌شود. یک پست وبلاگ که مزیت خدمات یا محصول شما را توضیح می‌دهد، می‌تواند به عنوان محتوای تبدیل خوب و همچنین به عنوان محتوای آموزشی خوب در قیف فروش خدمت کند. اگر در خرید برای کمپین‌های بازاریابی محتوا مشکل دارید، این مکان عالی برای شروع است زیرا مزایای مستقیمی برای فروش و تبدیل دارد.

شانس شما را برای رتبه بندی برای اصطلاحات مرتبط بهبود می‌بخشد

بدون محتوا، بهینه سازی موتور جستجو به سختی وجود دارد. تمام هدف بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، داشتن وب‌سایتی است که می‌خواهید رتبه‌بندی کنید، و احتمالاً، آن وب‌سایت باید محتوایی در آن داشته باشد تا اصلاً مفید باشد. اما احتمالاً می‌خواهید برای عبارات بیشتری که مرتبط با صفحات اصلی شما هستند، مانند محصولات، خدمات، درباره صفحه و غیره رتبه‌بندی کنید. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها وبلاگ‌ها یا بخش‌های منابع دارند برای ارائه ارزش اضافی و رتبه‌بندی برای سایر کلمات کلیدی مرتبط که مربوط به مخاطبان هدف خود است.

به گوگل و کاربران کمک می‌کند تا برند شما را درک کنند

هنگامی که محتوای استراتژیک برای وب سایت خود ایجاد می‌کنید، به Google اجازه می‌‎دهد تا درک بهتری از آنچه ارائه می‌دهید و وب سایت شما در مورد آن چیست. اگر می‌خواهید به عنوان یک متخصص در چیزی دیده شوید، به بیش از چند صفحه خدمات/محصول نیاز دارید. شما به محتوایی نیاز خواهید داشت که این تخصص را نشان دهد. گوگل به عنوان محتوای با کیفیت و مرتبط مدت‌هاست که یکی از ملاحظات اولیه الگوریتم رتبه‌بندی آن‌ها در نظر گرفته شده‌است. اگر به جستجوی ارگانیک اهمیت می‌دهید، باید به این موضوع اهمیت دهید. ایجاد محتوا در مورد موضوعات کلی منطقی به نظر می‌رسد اما سپس برای نشان دادن تخصص خاص خود در موضوعات فرعی نیز عمیق‌تر به آن بپردازید.

این بهترین راه برای ایجاد پیوندهای عالی است

لینک سازی یکی از سخت‌ترین بخش‌های سئو است. اگر روی جنبه محتوا کار می‌کنید و مطمئن نیستید که چرا لینک سازی مهم است، توضیح ساده این است که گوگل از لینک‌های سایت‌های دیگر به عنوان شاخصی استفاده می‌کند که آیا میدانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید یا خیر. اگر هیچ وب سایت دیگری محتوای شما را جالب یا قابل اعتماد نداند، احتمالاً به شما پیوند نمی‌دهد. بنابراین گوگل به دنبال این سیگنال‌های بک لینک است تا ببیند آیا محتوایی ایجاد می‌کنید که ارزش لینک شدن توسط سایت‌های دیگر را داشته باشد یا خیر.

اگر تعداد زیادی بک لینک مرتبط و با کیفیت بالا دارید، به احتمال زیاد رتبه‌های بهتری را برای صفحات وب سایت خود در نتایج گوگل مشاهده خواهید کرد. اساساً، شما تحقیقات ارزشمندی را ایجاد می‌کنید، خواه این تحقیقات جدید، نظرسنجی یا گزارش باشد، و سپس آن اطلاعات جدید را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهید. اگر روی آن سرمایه گذاری کنید، در طول زمان می تواند به معنای رشد قابل توجهی باشد.

می‌توانید با تبلیغ محتوای طولانی‌تر خود، شکاف‌های تقویم اجتماعی خود را پر کنید

وقتی محتوایی را که به دلایل دیگر (پست‌های وبلاگ، تحقیق و غیره) ایجاد کرده‌اید با کانال‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارید، هر دو به تبلیغ و توزیع کاری که انجام داده‌اید بین مخاطبان گسترده‌تر خود کمک می‌کنید و در عین حال نوع آن را نیز متنوع می‌کنید. محتوایی که در پلتفرم به آنها ارائه می‌کنید. در حالی که می‌توانید فقط در کانال‌های اجتماعی بمانید و فقط تصاویر و متن‌های کوتاه را به اشتراک بگذارید، داشتن محتوای اساسی‌تر برای ارائه هر از گاهی ارزشمند است.

سخن آخر

برای تبلیغ برند خود، به چیزی برای تبلیغ نیاز دارید. گاهی اوقات این محصول یا خدمات خاص شما است، مطمئناً، اما تیم بازاریابی دیجیتال شما ممکن است بخواهد با چیز دیگری کار کند تا پیام شما را به مخاطبان بیشتری برساند، چه در شبکه‌های اجتماعی، با استفاده از روابط عمومی دیجیتال، تبلیغات پولی و غیره. تمرکز دائمی بر برند ممکن است شبیه انبوهی از تبلیغات مداوم باشد که ممکن است به خوبی در بین مخاطبان ظاهر نشود. به همین دلیل است که محتوای با کیفیت اغلب یک بخش اساسی از تمام تاکتیک‌‎های بازاریابی است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.