در واقع زمانی که از تامین محتوا برای سایت سخن میگوییم با مجموعهای کلی و نه چندان پیچیده از اهداف و استراتژیهای تولید محتوا
به منظور ارتقا برندینگ و نیز محقق ساختن اهداف مدیران وب سایت مربوطه مواجه هستیم. برای تامین محتوا لازم است تا با مراحل تولید محتوا در زمینههای مختلف آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم نیازهای سایت را تشخیص داده و نسبت به محتوا گذاری مناسب و تغذیه سایت از نظر مطالب و محتوای جامع و مفید دچار مشکل نشویم .فرض ما این است که تامین محتوا به طور کلی میتواند نیازهای سایت و جذب مشتری یا بازدیدکننده را در پی داشته باشد و همچنین قادر است تا موجب بهبود سایت در رتبه بندی گوگل شود.
لزوم تولید محتوا برای سایتهای مختلف
برای دستیابی به اهداف وب سایتهای مختلف لازم است تا نویسنده دورنمای کلی از تولید محتوا در این زمینه را تعیین نموده و با تمرکز بیشتری نسبت به آن اقدام کند. نخستین نشانهای که میتواند شما را به موفقیت نهایی رهنمون شود استفاده از قواعد سئو به منظور افزایش رتبه بندی سایت میباشد. کلمات کلیدی برای تامین محتوا در حکم برگ برندهای هستند که میتوانند در هدایت بازدیدکنندگان به وب سایت مربوطه نقش مهمی را ایفا کنند.
نویسنده به منظور تامین محتوا لازم است تا موقعیت خودش را در مقام یک محتواگذار یا تولید کننده محتوا فراموش نکند و دقیقا استراتژیهای خاصی را که میتواند در تامین سایت موثر واقع شود مورد استفاده قرار دهد. هر چند کلمات ترکیبی تولید محتوا و تامین محتوا در واقع از یک ریشه هستند و میتوانند در یک معنا و مفهوم مشترک نیز به کار گرفته شوند با این همه به نظر میرسند که مبحث تامین محتوا بسیار گستردهتر بوده و میتواند حتی شرکتهای مارکتینگ و سفارش پذیر را نیز در زمینه تولید محتوا در بر بگیرد.
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا
تامین محتوا و اهمیت آن در رقابتهای رسانهای
اگر دقت کرده باشید معمولا هر یک از کانالها یا شبکههای تلویزیونی در کشورهای مختلف به نوعی در تامین محتوا دچار رقابت بوده و هر سال اعلام میشود که یکی از کانالهای تلویزیونی یا رادیویی حائز رتبه برتر از این نظر شدهاست. در واقع این رقابت صرفا به حوزه رسانهای تعلق نداشته بلکه در وب سایتها و سایر شبکههای مجازی نیز وجود دارد. به عنوان مثال در حوزههای موازی در زمینه تجاری گاهی تامین محتوا به اشکال گوناگونی از قبیل محتوای شنیداری مانند پادکستهای بازاریابی یا حسابداری، محتوای دیداری و تصویری از قبیل فیلمها و سی دیهای آموزش مالی، محتوای نوشتاری از قبیل انواع مقالات و مطالب مختلف نمود پیدا میکند.
هر یک از این موارد که به منظور تامین محتوا در سایت خلق میشوند میتوانند در جذب و تاثیرگذاری بر مشتریان و مخاطبین تا حدود زیادی موفق باشند. فارغ از شعارهایی که در زمینه تامین محتوا و یا تولید محتوا صورت میگیرد از قبیل تولید محتوا پادشاه است نباید از این نکته غافل شد که تامین محتوا زمانی بدین صورت میتواند معنی واقعی و ملموس خود را پیدا کند که از هر نظر متناسب با معیارهای جهانی و استانداردهای لازم صورت گیرد وگرنه در حالت طبیعی و معمول آن هر فردی میتواند به عنوان یک نویسنده معرفی شود. به عبارتی دیگر وجه تمایز نویسنده محتوا گذار که در تامین محتوا برای سایت نیز نقشی اساسی دارد با سایر نویسندگان در تمرکز و تکیه بر عناوین کلیدی و حول محور همان کلمات کلیدی نوشتن میباشد.
برندینگ را فدای تامین محتوای ضعیف نسازیم
تولید و تامین محتوا بدین معنی نیست که شما صرفا مجموعهای از کلمات و علائم را در اختیار داشته باشید و با تکیه بر شناخت خودتان و یا معلوماتی که از طریق تحقیقات و مطالعه کسب کردهاید شروع به نوشتن کنید و از بقیه ماجرا غافل شوید. بدین معنی که شما در ابتدا پیش از نوشتن یک وظیفه مهم دارید که آن هم تمرکز خاص بر برند و حفظ جایگاه آن است. زمانی که شما از برندینگ غافل میمانید در واقع مطالبی را ارائه میکنید که اهداف جنبی را بر آن ترجیح دادهاید و به همین دلیل تامین محتوای شما ناقص بوده و فاقد وجاهت و کارایی مناسب در اینترنت خواهید بود.
برندها و نامهای تجاری حاصل تامل و منعکس کننده اهداف شرکت میباشند که لازم است به منظور معرفی آنها از بهترین راههای تامین محتوا استفاده شود. گاه این اشتباهات و عدم هدف گذاری و برنامه ریزی صحیح در تامین محتوا میتواند موجب آسیبهای جبران ناپذیری شود که محتملترین حالت آن ریزش اعضا و عدم جذب مشتریان و بازدیدکنندگان سایت خواهد بود. تامین محتوا صرفا نوشتن یک مطلب یا ارائه تصاویر و فیلمهایی به منظور تشریح موضوعات مختلف نمیباشد بلکه باید همزمان از استراتژیها و سایر جنبههای هوشمندانه در وب سایت بهره گرفته شود تا نتیجهای درخشان از این طریق به دست بیاید.
منطبق ساختن تامین محتوا با استراتژیهای وب سایت
استراتژیهای وب سایت توسط مدیران وب سایت که غالبا همان مدیران شرکتها و موسسات تجاری نیز به شمار میروند حاصل میشود. استراتژی سایت اینگونه اقتضا میکند که تولید محتوا نیز با توجه به اهداف، منابع و امکاناتی صورت گیرد که در اختیار شرکت حمایت کننده قرار دارد. بنابراین زمانی که محتواگذار یا نویسنده محتوا مغایر با این استراتژیها مطالب ضعیفی را ارائه میکند افرادی که در مقام مشاور یا استراتژیستهای وب سایت و تامین محتوا فعالیت دارند از انتشار محتوای ضعیف جلوگیری مینمایند.
وب سایتهایی که فاقد استراتژیستهای حرفهای و یا محتواگذاران مجرب باشند قطعا نمیتوانند در عرصه رقابت با سایر وب سایتها باقی بمانند و به ناچار سهمی نیز در رنکینگ و رتبه بندی جستجوگرهای مختلف از جمله رتبه بندی گوگل نخواهند داشت. تامین محتوا برای سایت باید به گونهای صورت گیرد که جایگاه وب سایت را تثبیت نموده و موجب اعتماد سازی در بین مشتریان شود.
نقشه راه برای استراتژی محتوای وب: 10 نکته که باید بدانید
استراتژی محتوا یک موضوع نسبتاً جدید در دنیای دیجیتال است. این برنامه با تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری، توسعه وب، سئو، بازاریابی محتوا و بازاریابی سنتی زمینه مشترک دارد. در ادامه 10 مورد که باید برای دستیابی به هدف نهایی استراتژی محتوا یعنی برآوردن انتظارات کاربران و برآوردن اهداف کسب و کار بدانید را آوردهایم.
1. استراتژی محتوا نیاز به کار گروهی دارد
محتوا به تنهایی نمیتواند یک پروژه دیجیتالی را زنده کند. کار گروهی در مورد استراتژی محتوا ضروری است. مواردی که باید در مرحله استراتژی محتوا بسیار مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
– تجربهی کاربر
– طراحی
– ساختار اطلاعات
– کپی رایت
– توسعه
– بهینه سازی موتور جستجو
– بازاریابی
– روابط عمومی و ایجاد برند
– ذینفعان کسب و کار
چه یک تیم بزرگ و چه کوچک باشید، ضروری است که دیدی جامع در زمینه ایجاد و پیاده سازی محتوا داشته باشید. در نتیجه استراتژی محتوای خوب نیاز به تلاش تیمی از همه زمینههای مربوطه دارد.
2. محتوا و افرادی که محتوای شما را ایجاد میکنند اهمیت دارند
همانطور که گفته شد، هدف اصلی یک استراتژی محتوای موثر برآوردن انتظارات کاربران و تحقق اهداف تجاری است. با در نظر گرفتن عواملی که هنگام کار پیش میآید وعواملی که هنگام تدوین استراتژی محتوا مهم هستند، میتوان محتوای مفیدتری را در اختیار مخاطبان آنلاین قرار داد، در حالی که اهداف تجاری نیز برآورده میشود.
3. نوشتار خود را با سطح سواد مخاطبان خود مطابقت دهید
هنگام استفاده از وب سایتهایی که نیاز به سطح سواد پایینی دارند، کاربران باسواد پایینتر کارهای خود را سریعتر انجام میدهند و کمتر سردرگم میشوند. با این حال کشف تصادفی از یک تحقیق این بود که کاربران با سطح سواد بالا نیز وقتی زبان در وب سایت در سطح پایینتری قرار داشت، نمره بسیار بهتری به سایت دادند. پس نتیجه میگیریم که زبان خود را ساده و واضح نگه دارید. کاربران باسواد کم و زیاد احساس بهتری خواهند داشت.
4. پاسخ به چرا و چگونگیهای استراتژی بازاریابی محتوا
چرا – چرا دارید این پروژه را شروع میکنید؟
چه – پیام چیست؟
کی – مخاطب کیست؟
کجا – پیام در کجا نمایش داده میشود؟
چگونه – چگونه باید محتوا را ارائه دهیم؟
زمان – زمان بندی فرآیند ایجاد و انتشار محتوا
5. سبک و لحن اهمیت دارد
سبک یک برند نشان دهنده شخصیت و هویت آن است. باید در تمام محتوا سازگار باشد و جریان داشته باشد. از طرف دیگر، لحن میتواند و باید با توجه به موضوع محتوا سازگار شود.
6. استفاده از سئو اهمیت دارد
سئو بخش مهمی از هر استراتژی محتوا است. استراتژیستهای محتوا برای مدیریت محتوا از دستورالعملهای موتورهای جستجو پیروی میکند و برای تولید محتوا با استفاده از کلمات کلیدی، برنامه ریزی میکنند. هر استراتژی محتوا برای موثر بودن باید بهترین شیوه سئو را در انجام دهد.
7. محتوای خود را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید
وقتی نوبت به پیاده سازی محتوا در یک سیستم مدیریت محتوا میرسد، تقسیم قطعات بزرگ محتوا به بخشهای کوچکتر لازم است. با تقسیم بندی محتوای خود به بخشهای کوچیکتر، میتوان آن را به شیوههای انعطاف پذیر کنترل و بررسی کرد.
8. از برنامه نویسان خود بخواهید محتوای شما را در متا دیتا قرار دهند
متا دیتا در زمینه توسعه وب، مجموعهای از دستورالعملهای برنامه نویسی است که توسعه دهندگان وب میتوانند از آنها برای کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر مطالب استفاده کنند. در نتیجه از توسعه دهندگان خود بخواهید محتوای شما را در متا دیتاها قرار دهند تا در نتایج جستجو بیشتر دیده شوند و تجربه کاربر غنیتری در هنگام مرور داشته باشند.
9. برنامه نویسان خود را به رعایت استانداردهای وب ملزم کنید
استانداردهای وب مجموعهای از بهترین شیوههای استاندارد شدهاست که برنامه نویسان باید هنگام کدنویسی سایت از آنها استفاده کنند. استانداردها توسط گروهی متشکل از همه تولید کنندگان اصلی مرورگرها و موتورهای جستجوی بزرگ نوشته شدهاست. دلایل اصلی ترغیب کد نویسان به ایجاد سایت با استانداردهای وب این است که محتوای وب سایتهای ما:
به طور مداوم در همه مرورگرها (قدیمی و جدید ، دسکتاپ و تلفن همراه) نمایش داده شود.
توسط موتورهای جستجو قابل جستجو باشد.
10. فضایی ایجاد کنید که به کاربران اجازه دهد داستانهای خود را بیان کنند
مهمترین محتوای وب سایت شما باید محتوای کاربران شما باشد. پربازدیدترین وب سایتهای امروزه صرفاً به دلیل خواندن/نوشتن آنها پربازدید است. وب سایتهایی مانند فیس بوک، توییتر، گوگل و یوتیوب به کاربران اجازه میدهند محتوای خود را اضافه کرده و همچنین محتوای سایر کاربران را مشاهده کرده و با آنها درگیر شوند.
منبع: wordstream
مزایای بازاریابی محتوا
امروزه تمرکز بر ارتباط در سطح شخصی با مشتریان است. این ارتباط عاطفی باعث ایجاد وفاداری میشود که به نوبه خود کسب و کار شما را تقویت میکند. اما چگونه این ارتباط را ایجاد و تقویت میکنید؟ بهترین راه برای انجام آن بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا شامل مقالات وب سایت، پستهای وبلاگ و پستهای رسانههای اجتماعی است.
اما فقط نوشتن کلمات نیست، بلکه بیان داستانی است که جنبه عاطفی مشتریان بالقوه و فعلی شما را تحت تأثیر قرار میدهد. اگر صرفاً در مورد کیفیت محصولات خود یا مدت زمانی که در آن حضور داشتهاید مقاله بنویسید، هیچ کس علاقهای به کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند شما نخواهد داشت. شما نیاز به ارائه اطلاعاتی مانند توصیههای مفید، نکات نحوه انجام و آخرین پیشرفتها دارید. اساساً هر چیزی که به آنها ارزش بدهد. البته باید به محصولات و خدمات شما مربوط باشد.
بنابراین، همانطور که یک برنامه بازاریابی برای کسب و کار خود ایجاد میکنید، از یک استراتژی بازاریابی جامع که شما را در فرآیند بازاریابی محتوا برای کسب بهترین نتایج راهنمایی میکند، کوتاهی نکنید. اگر هنوز متقاعد نشدهاید که این برای شما کارساز نخواهد بود، در اینجا چند مزیت بازاریابی محتوا وجود دارد که تغییرات مثبت شدیدی را در کسب و کار شما به ارمغان میآورد.
شناسایی مخاطبان خود
اغلب، برندها اشتباه میکنند که مشتریان خود را شناسایی و درک نمیکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها لازم است. میانگین سنی آنها چقدر است؟ آنها اطلاعات باغبانی خود را از کجا میگیرند؟ کدام شبکههای اجتماعی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند؟
برای موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا، باید مخاطبان خود را شناسایی کنید. به این ترتیب محتوای ایجاد شده به گونهای طراحی میشود که مخاطب هدف خاصی را جذب کند. هنگامی که مخاطبان خود را شناسایی و درک کردید، این دانش در سایر جنبههای بازاریابی و خدمات به مشتریان نیز به شما کمک خواهد کرد. این امر به تحکیم بیشتر ارتباط تجاری و مشتری کمک میکند.
استراتژی بهتر رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی بخشی ذاتی از بازاریابی محتوا هستند. این به این دلیل است که در یک شبکه شما صرفاً نوع مناسبی از محتوای متنی یا بصری را ارسال میکنید که باعث ایجاد تعامل از طرف دنبال کنندگان شما میشود. با گنجاندن یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب، گامهای بزرگتری در ارتقای برند در رسانههای اجتماعی برمیدارید.
افزایش ترافیک ورودی
یکی از بهترین و موثرترین راهها برای افزایش ترافیک ورودی به سایت، ایجاد محتوایی است که به طور طبیعی افراد را جذب میکند. این بازاریابی ورودی نامیده میشود که در آن بازدیدکنندگان بدون اجبار به سایت شما میآیند. این نوع ترافیک از آنجایی که احتمال تبدیل آن بیشتر است از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. البته باید از ابزارهایی مانند سئو، وبلاگها و رسانههای اجتماعی استفاده کنید تا محتوای خود را به بیرون برسانید تا دیده شود.
رتبه بالاتر در موتورهای جستجو
وقتی محتوای شما به اندازه کافی خوب باشد، در رسانههای اجتماعی بسیار پخش میشود و سایتهای دیگر به آن لینک میدهند. این دستور العمل عالی برای رتبه بندی صفحه اول در گوگل برای کلمات کلیدی خاص جستجو شده است. رتبه شما نیز تحت تأثیر کیفیت خوب و ارزش محتوا قرار خواهد گرفت. همانطور که استراتژی سئو خود را برنامه ریزی میکنید، به یاد داشته باشید که بازاریابی محتوا بخشی ضروری از آن است و زمانی که به درستی اجرا شود، نتایج میتواند شگفت انگیز باشد.
افزایش قرار گرفتن در معرض نام تجاری
به عنوان یک کسب و کار، باید به طور مستمر پایگاه مشتریان خود را با تلاش برای نشان دادن نام تجاری خود فراتر از محدودیتهای فعلی افزایش دهید. این امر منجر به جذب مشتریان جدید و در نتیجه مشتریانی میشود که رشد پایدار در فروش را تضمین میکند. بازاریابی محتوا یک راه عالی برای ایجاد این نمایش است. افزایش رتبه و تعامل در رسانههای اجتماعی تضمین میکند که افراد زیادی پیام شما را دریافت کرده و شما را بررسی میکنند. برای ایجاد تعامل بیشتر، از ویدیوها و تصاویر کوتاهی استفاده کنید که بیشتر از محتوای متنی دیده و به اشتراک گذاشته میشوند.
شما را به عنوان یک مرجع در یک زمینه خاص تثبیت میکند
هنگامی که مردم در حال جستجوی اطلاعات آنلاین هستند، آنها را از سایتی میخواهند که میتوانند به آن اعتماد کنند. این بدان معناست که برای افزایش ترافیک ورودی خود باید خود را در زمینه کسب و کار خود یک متخصص و اقتدار نشان دهید. شما میتوانید با تولید محتوای ارزشمند و مرتبط چه در سایت خود، چه در رسانههای اجتماعی و چه در وبلاگهای دیگر، به این هدف برسید. اگر گوگل سایت شما را به عنوان یک رهبر فکری درک کند، رتبه شما به شدت سود خواهد برد. علاوه بر این، افراد به احتمال زیاد سایت شما را به دیگران ترجیح میدهند.
ارتباط بیشتر با مشتریان
گاهی اوقات جمع آوری بازخورد از مشتریان واقعاً چالش برانگیز است. یک راه بهتر برای دریافت بازخورد این است که آن را به طور طبیعی با درگیر کردن مشتریان از طریق بازاریابی محتوا انجام دهید. با استفاده از یک وبلاگ، میتوانید یک انجمن ایجاد کنید و مشتریان راحتتر میتوانند خوشحالی و نارضایتی خود را در مورد تجارت شما بیان کنند. همین امر در مورد استفاده از رسانههای اجتماعی نیز صدق میکند. این بازخورد در بهبود ارائه خدمات بسیار مهم است.
اعتماد ایجاد میکند
کلمات نوشتاری قدرتمندتر از گفتاری هستند. بازاریابی محتوا باعث ایجاد اعتماد در بین مشتریان میشود زیرا آنها آن را صادقانه و معتبر میدانند.
مقرون به صرفه
اگرچه در ابتدا ممکن است مجبور شوید پول و زمان خود را برای بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کنید، اما به تدریج ثابت میشود که ارزانتر از سایر اشکال بازاریابی است. بازاریابی موتورهای جستجوی پولی، تبلیغات حمایت شده در رسانههای اجتماعی و تبلیغات بنری همگی نیاز به سرمایه گذاری مالی ثابت دارند. با بازاریابی محتوا، شما فقط باید به طور مداوم محتوای مناسب را تولید کرده و آن را گسترش دهید.
بی زمان است
بسیاری از روشهای دیجیتال مارکتینگ به دلیل ماهیت دائمی در حال تغییر اینترنت آمده و رفتهاند. اما بازاریابی محتوا یکی از تکنیکهایی است که هرگز از اثربخشی آن دست نخواهد کشید. در واقع، فقط میتواند بهتر شود.
سخن آخر
اهداف قابل اندازه گیری خود را شناسایی کنید، مخاطبان خود را درک کنید و روشهای بازاریابی محتوایی را ایجاد کنید که مطابق با هدف شما باشد.