تولید محتوا
به معنی انتقال اطلاعات، پیام و مفهومی به مخاطبان است. امروزه، تولید محتوا در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از استراتژیهای بازاریابی است. محتوایی که ایجاد میکنید به شدت با رشد کسب و کار شما مرتبط است. مانند تمام فعالیتهای بازاریابی، ایجاد محتوای برنامه ریزی شده و بهخوبی اجرا شده، مخاطبان شما را درگیر میکند و باعث افزایش اعتماد آنها به شما میشود. در نتیجه مستقیماً بر فروش شما تأثیر میگذارد.
برای به دست آوردن بهترین بازده از تولید و پیادهسازی محتوای خود، باید بدانید که چه نوع محتوایی محبوبیت بیشتری دارد. در ادامه مطالب بیشتری در رابطه با اهمیت تولید محتوا ارائه میگردد، پس با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا
اهمیت تولید محتوا
طبق مقالهای که Ahrefs بر اساس آمار SEO در سال 2020 منتشر کرده است، 53.3 درصد از کل ترافیک وبسایت از طریق سرچ در گوگل صورت میگیرد. این مطالعه همچنین نشان میدهد که 92.96٪ از کل ترافیک وب سایت از Google،Google Image و Google Maps است.
همانطور که مشخص است، گوگل همچنان بیشترین میزان جستجو را دارد. تمامی موتورهای جستجو اعم از گوگل مجموعه دستورالعملهایی برای کسب رتبه بالاتر دارند. سئو به فرآیند فنی افزایش ترافیک سایت و جذب حداکثری بازدیدکنندگان گفته میشود. امروزه تولید محتوا سوخت موتور جستجو محسوب میشود.
هدف از تولید محتوا
هدف از تولید محتوا این است که مرتبطترین پاسخ را برای درخواست کاربران ارائه دهیم؛ به عبارت دیگر، هدف رفع تمامی نیازهای کاربر در رابطه با محصول مورد نظر است. این امر از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد و در گوگل توسط الگوریتم rankbrain مورد بررسی قرار میگیرد. در واقع هدف از تولید انواع محتوا، نشان دادن حرفهای بودن در حوزه کاری خود و ایجاد حضور فعال آنلاین از طریق رسانههای اجتماعی و وبلاگها است.
نکته: در استراتژی تولید و بازاریابی محتوا، قرار دادن اطلاعات مفید و کارآمد در اختیار مخاطبان اهمیت زیادی دارد.
معرفی انواع روش های تولید محتوا
همانطور که اشاره شد، تولید محتوا به معنی انتقال یک پیام به مخاطبان است. برای انتقال پیام به کاربران روشهای مختلفی وجود دارد. بهطور کلی، روش های انتقال اطلاعات و انواع تولید محتوا برای مخاطبان به موارد زیر تقسیم میشود:
- محتوای متنی
- محتوای صوتی (مانند پادکستها)
- محتوای تصویری (مانند موشن گرافی، اینفوگرافی و…)
نکته: همه موارد فوق به یک اندازه برای گوگل اهمیت دارند، اما محتوای متنی به دلیل کاربرد وسیعی که در تولید انواع محتوای تصویری و صوتی نیز دارد بیشتر مورد توجه قرار میگیرد.
فواید تولید محتوا برای افزایش فروش محصول و معرفی برند
با پیشرفت تکنولوژی، رسانههای منتشرکننده محتوا افزایش یافتند. بهعلاوه محتوا در حداقل زمان ممکن و کمترین هزینه در اختیار مخاطبان قرار گرفت. این موضوع باعث ایجاد شوک محتوا شد. شوک محتوا به معنی بیشتر شدن عرضه محتوا نسبت به تقاضا میباشد؛ بنابراین باید در این بازار رقابتی گوی سبقت را از سایر رقبا ربود. یکی از بهترین روشها برای این امر، تولید و پیاده سازی یک محتوای حرفهای، بر اساس اصول سئو است. در ادامه به بررسی فواید تولید محتوا جهت افزایش فروش محصول میپردازیم:
1. تولید محتوا موجب درک بیشتر نیازهای مخاطبان و تلاش برای پاسخگویی به آنها میشود.
2. معرف سایت و برند شماست. در واقع سئو میتواند بخشی از برنامه برندسازی شما باشد.
3. موجب جلب اعتماد مخاطبان و افزایش اعتبار سایت شما نزد گوگل میشود.
4. موجب تبدیل بازدیدکنندگان به کاربران و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل میگردد.
5. باعث ایجاد تعامل بین فروشندگان و مشتریان میشود. (مرز بین تولیدکننده کالا و مصرفکننده از بین میرود.)
6. موجب حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید میشود.
7. از طریق تبلیغات درونگرا مخاطبان بیشتری را جذب میکند.
8. موجب بهبود ترافیک SEO و افزایش بازدید سایت (افزایش CTR) میشود.
9. رتبه الکسای سایت را افزایش میدهد.
10. پیادهسازی یک محتوای مفید و کارآمد، موجب وایرال شدن (به اشتراکگذاری) محتوا و معرفی سایت شما و در نتیجه افزایش فروش خواهد شد.
نکتهای جالب در رابطه با اهمیت بازاریابی محتوا و افزایش بازدید سایت
روزانه حدود 7 میلیارد سرچ در موتورهای جستجو صورت میگیرد. افرادی که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما میرسند (در مقایسه با سایر روشها) راحتتر تبدیل به خریداران و مشتریان شما میشوند. در این مورد تولید انواع محتوای سبز و محتواهای ویروسی اهمیت بالایی دارند. محتوای سبز به محتوایی گفته میشود که در گذر زمان اهمیت خود را از دست ندهد؛ مانند تاریخچهها، مطالب آموزشی و… همچنین، محتوای ویروسی به محتوایی گفته میشود که طرفداران زیادی دارد و مخاطبان از آن لذت میبرند.
اصول تولید محتوا
طی سالهای اخیر، تولید محتوا به یک ابزار مهم برای معرفی کسب و کار و بازاریابی تبدیلشده است. از آنجایی که تلاش برای معرفی کالا و خدمات امروزه نقش زیادی در افزایش فروش دارد، باید نکات مهم در تولید یک محتوای خوب و ارزشمند رعایت شود. یکی از مهمترین نکات در رعایت اصول تولید محتوا، انتخاب موضوع مرتبط با محصول است. انتخاب کلمه کلیدی مرتبط و نوشتن محتوایی که جامع و کامل باشد میتواند تأثیر شگفتانگیزی در افزایش فروش داشته باشد.
پیادهسازی محتوا بر اساس اصول سئو میتواند شانس بازدید افراد از وب سایت شما را افزایش دهد. برای انجام این کار، باید مطمئن شوید که محتوای شما مفید، جذاب، معتبر و منحصربهفرد است.
نقش بازاریابی محتوا در افزایش فروش
بازاریابی محتوا با در نظر گرفتن پرسونای (ویژگیهای) مخاطبان خود و حفظ یک جریان ثابت و قابلاعتماد از اطلاعات، بهراحتی باعث افزایش فروش میشود. متوجه خواهید شد که صرف پول بیشتر برای ارائه اطلاعات با کیفیت و آموزنده به خوانندگان بدون تردید فروش شما را تا چندین برابر افزایش خواهد داد. یک محتوای خوب، حرفهای، جالب و منحصربهفرد میتواند کاربران را دعوت کند تا زمان بیشتری را در صفحه شما بگذرانند و در محتوای شما بیشتر غوطهور شوند.
نکته: همیشه باید قبل از تولید هر محتوا یک استراتژی داشته باشید و صرفاً به دلیل خالی نبودن عریضه وارد تولید محتوا نشوید. هنگامی که به لطف یک استراتژی محتوای قوی، محتوایی مؤثر و مدیریتشده ایجاد میکنید، این کار علاوه بر جذب کاربران بیشتر، رتبه شما را نیز در موتورهای جستجو افزایش خواهد داد. در این صورت به تأثیر منحصر به فرد این رویکرد پی خواهید برد.
مراحل استراتژی محتوا
توسعه یک استراتژی محتوا آنقدرها هم که به نظر میرسد دشوار نیست؛ بنابراین با رعایت مراحل ذکرشده در ادامه این نوشتار میتوانید استراتژیهای مؤثر و قابلاعتمادی را تهیه کنید که مسیر تولید محتوا را برای شما روشن کند. این مراحل شامل موارد زیر است:
- اهداف خود را مشخص کنید.
- مخاطب هدف را پیدا کنید.
- بر تخصص خود تمرکز کنید.
- ارزیابی نتایج را اولویتبندی کنید.
نتیجهگیری
در دنیای امروز، حضور آنلاین قدرت زیادی برای افزایش فروش محصولتان به شما میبخشد؛ بنابراین بسیار مهم است که برای کسب و کار خود در فروش آنلاین سرمایهگذاری کنید. محتوای با کیفیت نه تنها برند شما را میسازد، بلکه به نمایش آن در نتایج جستجو کمک میکند؛ بنابراین تولید یک محتوای تاثیرگذار و با کیفیت در پلتفرم مورد نظر (چه یک وب سایت یا صفحه رسانههای اجتماعی) باعث ایجاد هویت و حضور آنلاین برند شما میشود. این عوامل باعث افزایش فروش خواهند شد و افزایش فروش ازجمله مهمترین مزایای تولید محتوا محسوب می شود.
آیا شما تجربهای از تأثیر بازاریابی محتوا در افزایش فروش محصول خود داشتهاید؟ میتوانید تجربیات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین، شما عزیزان میتوانید نظرات و پیشنهادات سازنده خود را با ما در بخش کامنتها در میان بگذارید.
سوالات متداول
-
تولید محتوا برای چه کسانی مورد نیاز است؟
تولید محتوا میتواند برای اهداف شخصی، کسب درامد بهصورت مستقیم، آموزش به پرسنل در برخی از سازمانها و همچنین برای معرفی یک کسب و کار جهت افزایش فروش مورد استفاده قرار گیرد.
-
تولید محتوا چگونه در افزایش فروش محصولات تأثیر میگذارد؟
بهطور کلی تولید انواع محتوا باعث ایجاد اعتماد و برندسازی میشود. پیادهسازی محتوای با کیفیت و استراتژی بازاریابی محتوا در کنار هم موجب افزایش فروش میگردد.
-
برای افزایش فروش لازم است چه تعداد محتوا و در چه فاصله زمانی تولید کنیم؟
برای افزایش رتبه در موتورهای جستجو، باید بیشتر از رقبای خود محتوا تولید کنید. یک الگوی منسجم برای خود برنامهریزی کنید که در آن بتوانید مطالب ارزشمندی را به مخاطبان خود ارائه دهید.