Content marketing یا بازاریابی تولید محتوا باید در قلب استراتژی محتوا جای بگیرد. بدن معنی که لازم است زمانی که تولید محتوا انجام میگیرد با توجه به نیازها و استراتژیهای بازاریابی بهترین و متناسبترین مطالب تولید شده در اختیار مشتری یا کاربر قرار گیرد. در واقع Content marketing به شما این امکان را میدهد تا با مخاطبان خودتان ارتباط برقرار سازید. همچنین این کار موجب کاهش هزینه های تولید محتوا شده و افزایش و تداوم رابطه مشتری محوری را در پی دارد.
در حالی که تا پیش از اینContent marketing به دلیل عدم نیاز به فضای مجازی و عرصه تجارت الکترونیکی چندان جدی گرفته نمیشد با افزایش محبوبیت گوگل و شبکههای اجتماعی از قبیل فیسبوک و رشد بی رویه کسب و کارهای آنلاین بازاریابی تولید محتوا نیز مورد پذیرش بسیاری از محققان و کارشناسان حوزه بازاریابی قرار گرفت. در واقع Content marketing به دادهها و اطلاعات موجود در این فضا قابلیت عملیاتی شدن، هدایت و سنجش پذیری بخشید.
امروزه کارشناسان Content marketing به عنوان یک شغل تثبیت شده تا سالها میتوانند در این زمینه به فعالیت بپردازند. امروزه Content marketing یکی از بزرگترین راههای جذب مشتری برای تولید محتوا به شمار میرود و ما سعی میکنیم تا در این زمینه برای شما توضیحاتی ارائه دهیم. البته باید بگوییم هرچند نمیتوانیم Content marketing را به طور مفصل شرح دهیم ولی سعی میکنیم تا بخشهایی از آن را که بیشتر مورد توجه و اهمیت قرار دارد بررسی نموده و اطلاعات مناسبی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.
Content marketing یا بازاریابی تولید محتوا
اجازه بدهید ابتدا بازاریابی تولید محتوا را توضیح دهیم. تعریفی که انستیتوی بازاریابی تولید محتوا از Content marketing ارائه دادهاست بدین گونه است: ((…بازاریابی تولید محتوا یک روش بازاریابی استراتژیک متمرکز برای تولید و توزیع محتوای ارزشمند منطبق با نیازهای مشتری میباشد. در واقع هدف غایی از این امر جذب و هدایت مشتری به منظور سودآوری بیشتر است)). اکنون بیایید این مسئله را با وضوح بیشتری بیان کنیم. هدف از بازاریابی تولید محتوا نشان دادن راهی است که از این طریق بتوانند مورد توجه قرار گیرند و در جستجوگرهای معروفی چون گوگل و رنکینگهای معتبر به نوعی خودنمایی نموده و در رتبه های بالاتر قرار گیرند.
در واقع مشتریان شما از این راه سعی میکنند تا خودشان را نشان دهند. Content marketing یک تبلیغ یا رپورتاژ آگهی رایگان نیست که برای مدتی فرد در این عرصه محصولش را معرفی کند. اساسا اهداف بازاریابی تولید محتوا با این کار فرق دارد. البته نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که بسیاری از شبکههای اینترنتی شکل گرفته تبدیل به پلتفرمهای تبلیغی شدهاند.
مثال بارز این قضیه اینستاگرام است که رنگ تبلیغی دارد. در واقع از این طریق تبلیغات آن پیوند عمیق معنادار بین مشتری مداری و Content marketing را از هم گسسته و شکل نوینی از تبلیغ بدون رنگ مایههای محتوای ارزشمند ترویج میشود. در واقع این نوع جنبه تبلیغات اصالت مشتری مداری را زیر سوال میبرد. زمانی که شما در مورد موضوعی میاندیشید باید محتوا در قلب و بطن آن موضوع جای بگیرد. به عبارتی موضوع بتواند محتوای لازم را بدین منظور تولید کند. اگر این کار نتواند با معیارهای دیجیتال مارکتینگ هم سویی لازم را داشته باشد بدین معنی است که شما در این زمینه دچار اشتباه شدهاید.
مواردی که در بازاریابی محتوا باید رعایت کنید
بازاریابی رسانههای اجتماعی: بدین معنی که استراتژی بازاریابی محتوا قبل از استراتژی رسانههای اجتماعی شما مطرح میشود.
سئو
شما ملزم به رعایت نکات سئو هستید. این یک اصل در تولید محتوا به شمار میرود. موتورهای جستجوگر هوشمند به طور مداوم مطالبی را جستجو و منتشر میکنند که قوانین سئو در آن به نحو مطلوبی استانداردسازی شده و به کار رفته باشد. به نظر میرسد در این زمینه باید پیشرفتهای اساسی داشته باشید.
استراتژیهای روابط عمومی: این استراتژیها در حوزه کسب و کار نمیتوانند چندان موفق عمل کنند چرا که ارتباط بازدیدکنندگان با سایت را در نظر میگیرند.
ppc
این همان روش پرداخت به ازای هر کلیک است شما برای این کار نیاز به تولید محتوای عالی این زمینه دارید.
بازاریابی ورودی
این نوع بازاریابی محتوا در واقع کلیدی برای هدایت لینکهای ورودی به شمار میرود. به عنوان مثال زمانی که یک وبلاگ آشپزی ایجاد میکنید میتوانید تنوع محتوا داشته باشید. یعنی در این وبلاگ انواع دستورات آشپزی، نکات میزبانی و آداب مهمانی، ایدههایی برای تولد و سالگرد ازدواج و موارد متعدد دیگری را در این زمینه باید قرار دهید تا از این طریق با مخاطبان خودتان ارتباط برقرار کنید.
بازاریابی محتوا و رابطه آن با احساسات و عواطف مشتریان
امروزه بیشتر از هر زمان دیگری مردم تمایل دارند تا نسبت به شما احساساتشان را نشان دهند و از این طریق بر شما تاثیر بگذارند. جهانی مملو از صداهای مختلف و تنوع مضامین که در کسری از ثانیه میتوان به هزاران تصویر و مطلب در خصوص این موضوعات دست پیدا کرد. در این شرایط دقت و تمرکز یکی از ارزشمندترین کارهایی است که باید انجام دهیم. امروزه در عصر اطلاعات دیگر خریدار بیشتر از فروشنده در مورد برخی محصولات آگاهی داشته و فقط مشاوره و به نوعی راهنمایی در خصوص تصمیم گیری نهایی است که میتواند به آن نیاز پیدا کند.
آمار جالبی در این زمینه در دست است به نحوی که نشان میدهد بیش از 81 درصد مشتریان در خصوص یک محصول قبل از خرید آنلاین آن اطلاعات کافی دارند و تحقیق کردهاند. همین منبع اطلاعاتی خاطرنشان میسازد که مشتریان قبل از خرید نهایی از طریق فروشگاههای اینترنتی 79 روز را صرف مطالعه و تحقیق در این زمینه میکنند. در واقع در شرایطی که مشتریان تحقیقات خود را از منابع مختلفی مانند گوگل انجام میدهند این بازاریابی تولید محتوا است که میتواند به کمک شما بیاید.
آنها در این جستجوگرها مطالب عجیبی را سرچ میکنند از قبیل ایدههایی برای روز تولد همسرم و ناگهان به مطلبی از این دست برخورد میکنند: “پنج هدیه محبوب برای روز تولد همسرتان” از اینجا به بعد کسب و کار شما آغاز میشود. در واقع این Content marketing است که به یاری شما آمدهاست. فراموش نکنید بازاریابی تولید محتوا یک ماراتن است و نه لزوما دو سرعت. در واقع تعیین و تعریف کلید واژههای مشخص نیاز به تحقیقات گستردهای دارد که گوگل یکی از بهترین گزینهها در این مورد است.
انواع بازاریابی محتوا
انواع مختلفی از بازاریابی محتوا وجود دارد که میتوانید در استراتژی خود وارد کنید . در اینجا برخی از رایجترین آنها ذکر شدهاست:
1. بازاریابی محتوایی رسانههای اجتماعی
با بیش از 3.6 میلیارد کاربر جهانی رسانههای اجتماعی، به راحتی میتوان فهمید که چرا بسیاری از مشاغل در بازاریابی رسانههای اجتماعی سرمایه گذاری میکنند. تعدادی از شبکههای اجتماعی (مانند فیس بوک، اینستاگرام ، Pinterest ، LinkedIn ) برای بازاریابی محتوا وجود دارد و چندین راه برای ایجاد و اشتراک گذاری محتوا در هر یک (مانند عکس، فیلم زنده، فیلم از پیش ضبط شده، استوری) وجود دارد.
2. بازاریابی محتوایی اینفوگرافیک
تصاویر اینفوگرافیک، اطلاعات و دادهها را در قالبی گرافیکی و قابل درک به نمایش میگذارند. اینفوگرافیک با ترکیبی از عبارات ساده، جملات کوتاه و تصاویر واضح، راهی عالی برای ارتباط موثر محتوای شما است. اگر بخواهید یک موضوع آموزشی و یا پیچیده را سادهتر بیان کنید، به خوبی میتوانید از این تصاویر استفاده کنید تا همه مخاطبان آن را درک کنند.
3. بازاریابی محتوایی سایت
سایتها یک نوع قدرتمند از محتوای ورودی هستند و از نظر هدف و موضوع، خلاقیت زیادی را ایجاد میکنند. با یک سایت، میتوانید کارهایی مانند تبلیغ سایر مطالب داخلی و خارجی مطالب سایت از طریق پیوندها، افزودن دکمههای اشتراک گذاری اجتماعی و افزودن اطلاعات محصول را انجام دهید.
4. بازاریابی محتوایی پادکست
یک نظرسنجی در سال 2020 نشان داد که 49 درصد از افراد 12 تا 32 ساله در در ماه گذشته به پادکست گوش داده بودند یعنی به طور متوسط شش ساعت گوش دادن در هفته. به همین دلیل، بسیاری از مشاغل و رسانهها شروع به تولید و به اشتراک گذاری پادکستهای خود کردهاند. پادکستها میتوانند خلاقیت زیادی را ایجاد کنند زیرا میتوانند در مورد هر موضوعی باشند.
5. بازاریابی محتوای ویدئویی
طبق تحقیقات 69 درصد از مصرف کنندگان ترجیح میدهند در مورد محصول یا خدمات، از طریق ویدئو اطلاعات کسب کنند. علاوه بر این، بازاریابی ویدئویی میتواند تبدیلها را افزایش دهد، ROI را بهبود بخشد و به شما در ایجاد ارتباط با اعضای مخاطب کمک کند. شما میتوانید محتوای ویدئویی خود را در بسترهای رسانههای اجتماعی، صفحات فرود یا وب سایت یک بازاریاب با هدف مشترک به اشتراک بگذارید.
6. بازاریابی محتوای تبلیغاتی پولی
تبلیغات پولی میتواند به شما در دسترسی به مخاطبان گسترده کمک کند و به شما این امکان را میدهد که در تمام مکانهایی که میخواهید دیده شوید موقعیت خود را حفظ کنید. راههای زیادی وجود دارد که میتوانید تبلیغات پولی را از جمله در رسانههای اجتماعی، صفحات فرود، بنرها و محتوای حمایت شده به اشتراک بگذارید.
چگونه میتوان بازاریابی محتوا را آغاز کرد؟
برای آغاز بازاریابی محتوا ممکن است راههای زیادی وجود داشته باشد، اما لازم نیست ذهنتان را بیش از حد درگیر کنید. یک کمپین بازاریابی محتوای موفق باید مدیریت پذیر و پایدار باشد. برای شروع، این مراحل را انجام دهید:
مخاطبان خود را شناسایی کنید.
برای ایجاد محتوا برای یک خواننده خاص، باید دیدگاه روشنی از اولویتها و چالشها داشته باشید. اگر توضیحات مفصلی از بخشهای مختلف دارید، خلاصه آنها را برای نوشتن انتخاب کنید. در غیر این صورت، قبل از شروع، پروفایل مخاطبان و مشتریان احتمالی خود را ایجاد کنید.
فرمتهای مناسب را تعیین کنید.
قالب مناسب مربوط به مرحلهای از چرخه فروش است که برای آن محتوا تولید میکنید. یکی دیگر از ملاحظات مهم شامل فرمتهایی است که به شما کمک میکند هدف خود را به بهترین نحو نمایش دهید. برای برخی، این یک ویدئو خواهد بود. برای دیگران، یک چک لیست.
چه کسی برای شما تولید محتوا و آن را ویرایش و تصحیح میکند.
مخاطبان محتوای شما را بر اساس کیفیت آن قضاوت میکنند. منبع مناسب، داخلی یا خارجی را برای تولید محتوا مشخص کنید. صرف نظر از اینکه چه کسی آن را ایجاد میکند، یک ویرایشگر حرفهای استخدام کنید تا قبل از انتشار هر چیزی آن را بررسی کند.
نحوه توزیع را تعیین کنید.
آیا محتوایی را که در سایت خود ارسال میکنید، برای افراد ایمیل میکنید یا برای رویدادی چاپ میکنید؟ از محلی که میدانید مخاطبان هدف شما هستند شروع کنید و فرمت محتوایی را انتخاب کنید که منطقی باشد. به عنوان مثال، ارسال مقاله از طریق ایمیل منطقی است، چک لیست یا کاربرگ را میتوان در رسانههای اجتماعی ارسال کرد و راهنمای خریدار پیگیری خوبی برای یک حل یک مشکل ایجاد شده برای مخاطب است.
یک برنامه پایدار انتخاب کنید.
ایجاد یک برنامه بازاریابی محتوا که بیش از حد بلندپروازانه نباشد، آسان است. هنگامی که مخاطبان هدف و فرمت محتوای خود را شناختید، یک برنامه کوتاه مدت (3-6 ماه) برای تعداد واقعی عناصر محتوا که میتوانید بر اساس بودجه و منابع خود تولید کنید، بنویسید. پیگیری کنید که چقدر طول میکشد تا هر قطعه محتوا تولید شود، تا بتوانید در مدت زمان مشخصی به آن بپردازید.
مناسبترین محتوا را ایجاد کنید.
یک محتوای جذاب به وضوح نوشته میشود، و بدون اصطلاحاتی است که فقط افراد خاصی آن را میدانند. یک محتوای کوتاه، مرتبط و قابل اجرا بهترین گزینه است.
چرا بازاریابی محتوا؟
شاید مهمتر از درک اینکه بازاریابی محتوا چیست، درک اینکه چرا بازاریابی محتوا برای کسب و کار شما ضروری است، اهمیت دارد. ابتدا باید چهار مرحله چرخه خرید را درک کنیم:
آگاهی
قبل از آگاهی از وجود کالا یا خدمات شما، مشتری ممکن است به آن کالا یا خدمات نیاز داشته باشد، اما نمیداند که راه حلی وجود دارد.
جستجو
هنگامی که یک مشتری آگاه میشود که راه حلی وجود دارد، برای درک بیشتر خود تحقیق میکند. به عنوان مثال، یک خریدار خودرو سعی میکند بفهمد انواع مختلف خودروها کدام است و کدام یک متناسب با نیازهای او است.
رسیدگی
دراین مرحله مشتری شروع به مقایسه محصولات مختلف از فروشندگان مختلف میکند تا مطمئن شود محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب دریافت میکند.
خرید
در نهایت، مشتری تصمیم خود را میگیرد و خرید انجام میدهد.
تبلیغات و بازاریابی سنتی وقتی به مرحله دوم میرسد عالی است. بازاریابی محتوا با بالا بردن آگاهی از راه حلها و آموزش مصرف کنندگان در مورد محصولی که ممکن است قبلاً به آن توجه نکرده باشند، مشتری را به دو مرحله اول فرایند خرید وارد میکند. در شرکت ما، مشتریان بالقوه محتوای ما را پیدا میکنند، ارزش آن را درک کرده و وقتی با ما تماس میگیرند، دیگر متقاعد شدهاند که میخواهند با ما کار کنند. ما مجبور نیستیم در هیچ تاکتیک فروش فشاری وارد کنیم، قراردادهای ما فقط به بررسی جزئیات، امضای توافق نامه و شروع کار میانجامد. اعتمادی که معمولاً باید طی یک چرخه فروش گسترده ایجاد شود، قبل از اینکه بدانیم مشتری احتمالی وجود دارد، ایجاد شدهاست.
بازگشت سرمایه برای بازاریابی محتوا اگر به درستی اجرا شود میتواند خارق العاده باشد. 95 درصد از موفقیتهایی که ما در بازاریابی محتوا تجربه کردهایم را میتوان از جانب مقالههایی دید که در سایت ما نوشته شدهاست. بازاریابی محتوا از آنجایی که از سایر کانالهای بازاریابی دیجیتال پشتیبانی میکند، مزایای بیشتری نیز به همراه دارد