مفید بود؟

محتوا در بازاریابی رقابتی امروز پادشاه است. مشاغل از بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار بازاریابی ضروری برای افزایش آگاهی از برند و نرخ فروش استفاده می‌کنند. به طور طبیعی، تقاضای زیادی برای متخصصانی وجود دارد که بتوانند محتوا را توسعه داده و مدیریت کنند. استراتژیست محتوا کسی است که کل استراتژی بازاریابی محتوا را برای یک کسب و کار برنامه ریزی، نظارت و مدیریت می‌کند. اگر به برنامه ریزی و توسعه محتوا برای یک نام تجاری علاقه دارید، نقش استراتژیست محتوا برای شما ایده آل است.

(بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا)

استراتژیست محتوا کیست؟

رشد بازاریابی محتوا در دهه گذشته بسیار چشمگیر بوده‌است و هیچ نشانه‌ای از توقف آن وجود ندارد. مصرف کنندگان کمتر از همیشه به تکنیک‌های بازاریابی سنتی پاسخ می‌دهند. بازاریابان هوشمند برای جلب توجه، افزایش آگاهی و وفاداری مشتریان احتمالی به سمت محتوای دیجیتالی حرکت می‌کنند. تولید محتوای مناسب، با کیفیت و تأثیرگذار، بیش از هر استراتژی دیگری بر تصمیم گیری مصرف کنندگان تأثیر می‌گذارد. کسب و کارها از طریق پست‌های وبلاگ، توییت‌ها، ویدیوهای YouTube، سایت‌ها و موارد دیگر محتوای مربوطه را برای ارتباط با مشتریان ارائه می‌دهند. شغل استراتژیست محتوا بر برنامه ریزی و توسعه استراتژی‌های محتوا برای استفاده از محتوا به عنوان وسیله‌ای برای برآوردن نیازهای تجاری و کاربران متمرکز است.

استراتژیست محتوا یکی از اصلی‌ترین و تخصصی‌ترین کارها

استراتژیست محتوا یکی از اصلی‌ترین و تخصصی‌ترین کارهایی است که به منظور مدیریت و نظارت تولید محتوا باید انجام شود. در واقع دیجیتال مارکتینگ یا هر حوزه دیگری از تولید محتوا بدون وجود استراتژیست محتوا به کشتی بدون ناخدا شبیه است که هدف و انجام مشخصی ندارد.

LinkedIn امروزه نشان می‌دهد که حدود 434،000 نفر دارای عنوان شغلی استراتژیست محتوا هستند و 17،073 موقعیت استراتژیست محتوا در سراسر جهان برای افرادی که خواهان این شغل هستند وجود دارد. تقاضا برای این شغل در حال افزایش است، زیرا تولید محتوا برای 53 درصد از بازاریابان در اولویت قرار دارد و بازاریابی محتوا تقریباً 29 درصد از بودجه‌های بازاریابی B2B را شامل می‌شود.

شما هم می‌توانید به راحتی نقش یک استراتژیست محتوا را ایفا کنید به شرطی که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و نکاتی را که در این مطلب به آن اشاره می‌شود رعایت نمایید. در واقع اگر یک استراتژیست محتوا در مجموعه شما وجود نداشته باشد این یک تهدید جدی برای سایت شما و محتوا گذاری در سایت می‌باشد که می‌تواند ضمن تنزل رتبه وب سایت شما موجب صدمات جبران ناپذیری شود.

از همین رو به منظور جلوگیری از یک بحران بازاریابی برای سایت بهتر است قبل از هر چیز خودتان در مقام یک استراتژیست محتوا ظاهر شوید یا نسبت به استخدام فردی که این توانایی را داشته باشد اقدام کنید. استراتژیست محتوا می‌تواند دارای مجموعه‌ای از مهارت‌های استثنایی باشد که به تقویت محتواگذاری یاری برساند. این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا موضوعات و ایده‌های جالب‌تری را برای تولید محتوا خلق کنید.

دستاوردهای یک استراتژی در تولید محتوا

یک استراتژیست محتوا همانطور که در روند تولید محتوا مشارکت دارد و یا ممکن است خود نیز به تامین و تولید محتوا دست بزند ولی وظایف مشخص و تعریف شده‌ای دارد که می‌توان یکی از مهم‌ترین وظایف او ارائه و تنظیم یک طرح جامع به منظور دستیابی به موفقیت در بازاریابی یا مارکتینگ می‌باشد. این افراد با روش‌های کاملا تخصصی بازار هدف یا مشتریان را شناسایی کرده و نسبت به آنالیز این گروه و نیز جداسازی آنها در زیرگروه‌های مختلف اقدام می‌کنند.

 آنها در واقع با این تجزیه و تحلیل قصد دارند تا در گام نخست به 3 دستاورد مختلف در این زمینه دست پیدا کنند که عبارتند از:

– تعیین اهداف شغلی و تجاری مشتریان

– شناسایی نقاط ضعف چشمگیر

– نحوه پیام رسانی

البته موارد ذکر شده صرفا در مراحل اولیه کار یک استراتژیست محتوا مورد نظر قرار می‌گیرد و در ادامه کار موارد دیگری نیز باید مورد توجه قرار گرفته و اجرا شوند تا یک محتوای مناسب و تاثیرگذار به منظور جلب و جذب مشتریان شکل گرفته و در موقعیت مناسبی انتشار پیدا کند.

نقش استراتژیست محتوا در بهینه سازی محتوا

 در واقع استراتژیست محتوا با تجزیه و تحلیل عملکرد، ارزیابی خود را از موفقیت یا عدم موفقیت محتوای شما ارائه می‌دهد. در واقع استراتژی‌هایی که وی بر آنها تمرکز دارد می‌توانند نتایج درخشانی را برای شما در پی داشته باشند و یا مسیرهای جدیدی را پیش روی شما قرار دهند تا موفقیت تا حدود زیادی تضمین شود. یک استراتژیست محتوا می‌تواند نسبت به توسعه محتوا نیز اقدام کند و یا به منظور حفظ برندینگ و حمایت از یک سبک متفاوت و خاص راهبردهای خلاقانه و چندمنظوره را ارائه نمایند که از هر نظر با گسترش و موفقیت تولید محتوای شما در ارتباط است.

در واقع یک استراتژیست محتوا در گستره عظیمی فعالیت می‌کند و نقش خود را که تشخیص و تعیین بهترین راهبردها از بین گزینه‌های موجود می‌باشد به نحو شایسته‌ای به انجام می‌رساند. ولی با وجود این یک استراتژیست محتوا وظایف متعدد و مهمی دارد که نمی‌توان آنها را در یک یا چند مورد برشمرد بلکه لازم است تا در این زمینه با تفصیل بیشتری به شرح وظایف وی پرداخت.

وظایف یک استراتژیست محتوا

توصیف شغل استراتژیست محتوا شامل برنامه ریزی، طراحی، تولید، ویرایش و انتشار محتوای مرتبط بر اساس اهداف تجاری شرکت و نیازهای کاربران است. وظیفه اصلی استراتژیست این است که استراتژی محتوا را مطابق و برای دستیابی به اهداف تجاری تنظیم کند. محتوای دقیق و استراتژیک توسعه یافته با هدف اطلاع رسانی، سرگرمی، الهام بخشیدن و جذب مشتریان بالقوه انجام می‌شود.

تمرکز اصلی شغل استراتژیست محتوا برنامه ریزی محتوا است که شامل تولید محتوا، تنظیم، برنامه ریزی و تحقیق است. به عنوان یک استراتژیست، باید ایده‌های خلاقانه‌ای در مورد نحوه جذب مخاطب آنلاین و تولید انواع محتوای جذاب ایجاد کنید. در نهایت ، وظیفه شماست که اطمینان حاصل کنید که محتوای وب با نام تجاری مطابقت دارد و به مشتریان موجود و آینده می‌افزاید. هدف از یک استراتژی محتوای موثر این است که ترافیک ورودی را به سایت برند وارد کند و خواننده را به انجام یک اقدام تجاری سودآور تشویق کند. نقش استراتژیست محتوا مستلزم مهارت‌های نوشتاری عالی، مهارت‌های برخورد با مشتری و دانش SEO است.

استراتژیست باید با سیستم مدیریت محتوای سازمان، پلت فرم تجزیه و تحلیل وب، نرم افزار تحقیق SEO و سایر ابزارهایی که به برنامه ریزی و انتشار محتوا کمک می‌کند، آشنایی داشته باشد. تحقیق و تجزیه و تحلیل گسترده در مورد افکار مشتریان، و سپس تدوین استراتژی‌های محتوا برای تبدیل مشتریان جدید و موجود از ملزومات است.

در کنار مواردی که در مطالب فوق به آنها اشاره شد همچنین یک استراتژیست محتوا دارای وظایف مشخصی است که می‌تواند موفقیت محتوا را تا حدود زیادی تضمین کند. نقش استراتژیست محتوا در سازمان ها متفاوت است، اما برخی مسئولیت‌های استراتژیست‌های محتوا ثابت می‌مانند.

برخی مسئولیت های استراتژیست‌های محتوا که ثابت هستند

انجام تحقیقات جامع برای درک و شناخت عمیق از مخاطبان و مشتریان

انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل گسترده در مورد افکار و گرایش‌های مصرف کننده

ایجاد مشخصات و محتوای متناسب با شخصیت مشتریان برند

استراتژی ستون‌های محتوا و ستون‌های فرعی

برنامه ریزی و داشتن تقویم محتوا

همکاری با تیم‌های مدیریت محتوا، تیم‌های خلاق و نویسندگان برای پیاده سازی استراتژی

نظارت بر سبک و لحن نوشتن برای همه مطالب

سازگاری محتوا در همه سیستم عامل‌ها و پلتفرم‌ها

انجام ممیزی‌های محتوا

پیگیری و محاسبه ROI محتوا

اطمینان از برآورده کردن اهداف تجاری در استراتژی محتوا

تجزیه و تحلیل داده‌ها

در ادامه چند مورد از این ویژگی‌ها را توضیح می‌دهیم:

1-درک و شناخت عمیق از مخاطبان و مشتریان

بدین معنی که اگر یک استراتژیست محتوا در تشخیص نیازهای مختلف کاربران و مشتریان دچار اشتباه شود قادر نخواهد بود تا اهداف مورد نظر را به انجام برساند. در واقع او باید بتواند نیازهای روز مشتریان را شناسایی کرده و تولید محتوا را متناسب با این نیازها عرضه نماید. در واقع یک استراتژیست باید مشتریان هدف را به گروه‌ها و زیر مجموعه‌های مختلفی تقسیم کند و دورنمای کسب و کار را با توجه به ایده‌ها و فرصت‌های پیش رو تعیین نماید.

مطرح نمودن سوالات کلیدی در زمینه آشنایی کاربران با محصولات و یا راه حل‌های ارائه شده از جانب استراتژیست محتوا می‌تواند در تشخیص این نکته به آنها یاری برساند که آیا توانسته‌اند به موفقیت هایی در این زمینه دست پیدا کنند یا هنوز باید به سوالات و مباحثی که ممکن است دنبال کنندگان و بازدیدکنندگان سایت در جستجوی آن باشند بیندیشند و جواب‌های قانع کننده‌ای بدین منظور پیدا کنند.

 

2-تجزیه و تحلیل داده‌ها

منظور این است که استراتژیست محتوا باید نگاه موشکافانه و نقادانه‌ای نسبت به محتوای ایجاد شده داشته باشد و با انجام اصلاح و تغییرات لازم زمینه تبدیل آن را به یک محتوای درخشان فراهم سازد. در واقع یک استراتژیست محتوا در نقش راهبردی خود به عنوان یک کنشگر به منظور افزایش روند جذب مشتریان به محتوا و بازاریابی دیجیتالی از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. وجه بارز یک استراتژیست محتوا در قدرت تفکر تحلیلی وی نهفته است.

استراتژیست محتوا ذهن حریصی دارد که می‌تواند از راهکارهای مناسبی در جهت پیشبرد اهداف تجاری و مالی بهره بگیرد و محتوای متناسب با این مضامین را ارائه نماید. در واقع آشنایی مشتریان یا مخاطبین با تولید محتوا از طریق راهبردهای استراتژیست‌های محتوا انجام می‌گیرد که در مقام یک هدایت کننده به طور مدام با چالش‌های اساسی روبرو می‌شود. از جمله مهم‌ترین سوالاتی که یک استراتژیست با آن مواجه می‌شود می‌توان به سوالاتی در زمینه محتوا اشاره کرد که انگیزه‌هایی برای مشتریان را برای خرید یا تصمیم گیری به خرید را در این زمینه فراهم می‌کند.

3-انجام ممیزی محتوا

در واقع این داده‌ها هستند که موجب شکل گیری سیستم منظمی از ممیزی محتوا می‌شوند. اگر سایت خود را به شکل موجود زنده‌ای ببینید که تولید محتوا نقش هوا را برای زنده نگه داشتن آن دارد قطعا سعی می‌کنید تا با انجام ممیزی دقیق مانع از بین رفتن آن شوید از همین رو استراتژیست محتوا با ممیزی مناسب می‌تواند به تداوم و بقای سایت مربوطه همچنان امیدوار بماند.

چگونه می‌توان استراتژیست محتوا شد؟

هنگامی که مهارت‌های لازم را برای یک استراتژیست محتوا کسب کردید، چطور به دنبال شغل استراتژیست محتوا می‌گردید؟

استراتژیست محتوا شغلی با درآمد مناسب است و به گفته ZipRecruiter ، متوسط حقوق سالانه یک استراتژیست محتوا در ایالات متحده 85،859 دلار است. اکثر کارفرمایان به دنبال حداقل سه تا پنج سال تجربه در نقشهای مرتبط با بازاریابی مانند مدیر محتوای دیجیتال، نویسنده وب یا ویرایشگر محتوا هستند. مدرک کارشناسی در هر یک از موضوعات مانند انگلیسی، روزنامه نگاری، ارتباطات، بازاریابی، نوشتن خلاق، نوشتن فنی، مدیریت اطلاعات و غیره مورد نیاز است. برای برتری بر رقبایی که به دنبال شغل استراتژیست محتوا هستند، تجربه عملی در ایجاد محتوای دیجیتال، ویرایش محتوا، یادگیری اصول سئو، توسعه مجموعه مهارت استراتژیست محتوا لازم است. در نهایت، یک کارفرما و شغلی پیدا کنید که به شما کمک می‌کند نقاط قوت خود را به حداکثر برسانید.

یک مثال از یک مسیر شغلی برای تبدیل شدن به یک استراتژیست محتوا می‌تواند این باشد که مهارت‌های خود را در نقش‌های مختلف مانند تولید کننده محتوا، ویرایشگر محتوا، متخصص سئو قبل از انتقال به شغل استراتژیست محتوا توسعه دهید. در عصر نیروی کار مدرن که به سرعت در حال پیشرفت است، نیاز مداوم به یادگیری مهارت‌های جدید برای حفظ روند وجود دارد. به منظور حرکت در این دنیای کاری غیرقابل پیش بینی، متخصصان باید به مهارت‌های امروزی نگاه کنند تا از آنها عقب نمانند.

مهارت آموزی برای متخصصانی که خواهان شغلی هیجان انگیز هستند بسیار مهم است این امر به شما کمک می‌کند تا دانش حوزه خود را تطبیق داده و تکامل دهید، بنابراین به راحتی می‌توانید یک شغل جدید، یک سازمان جدید یا یک حرفه جدید را پیدا کنید

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.