تولید محتوا یکی از کارهای تخصصی در زمینه تامین محتوا برای وب سایتها یا وبلاگهایی با موضوعات مختلف میباشد. بازاریابی محتوا بر استفاده از محتوای ارزشمند و مرتبط، متمرکز است تا بتواند نظر مشتریان و مدیران وب سایت را جلب کند و بتوانند به این مطالب دسترسی داشته باشند. و در نهایت میتواند از جنبههای مختلفی بر رشد و ارتقا سایت تاثیر بگذارد. با این وجود لازم است تا محتواگذاران بر اساس قواعد و قوانین مشخصی این کار را انجام دهند تا ضمن حفظ جایگاه و رتبه سایت خود بتوانند رنکینگ خود را افزایش دهند. این قوانین که میتواند جنبه پیشگیرانه یا تقویت کننده را نیز در تولید محتوا داشته باشد به نام سئو یا بهینه سازی سایت نامیده میشود.
سئو شامل قواعد و قوانین تثبیت کننده جایگاه سایت از طریق تولید محتوای جامع و با کیفیت میباشد. به تعبیری دیگر قوانین سئو را میتوان به نوعی استاندارد تولید محتوا به شمار آورد که میتواند به حفظ و تقویت جایگاه وب سایت و تولید محتوای ارزشمند نیز اثرگذار باشد. در واقع بازاریابی محتوا بدون سئو مانند بدن بدون روح است. و وجود نویسندگانی که در خصوص تولید محتوا و سئو دارای تجارب و مهارت هستند تا حدود زیادی توانسته است این کار را تسهیل کند. (بیشتر بخوانید: هزینه تولید محتوا)
برای این که در خصوص سئو و نیز آشنایی با تولید محتوای منطبق با قوانین سئو بیشتر آشنا شوید شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت میکنیم.
سئو را یاد بگیرید
امروزه موسسات و به خصوص شرکتهای دیجیتال مارکتینگ یا گرایش بازاریابی تولید محتوا در زمینه آموزش سئو گامهای اساسی و قابل اهمیتی برداشتهاند. وجود دورههای آموزش سئو و آشنایی با روشهای تولید محتوا توانسته است ضمن اشتغال زایی موجب ایجاد رقابت در فضای مجازی به منظور دستیابی به بهترین مطالب و کسب رتبههای برتر در رنکینگهای معتبر شوند. این دورهها در قابل آموزشهای حضوری و یا آموزش آنلاین از طریق سایتهای مرتبط با دیجیتال مارکتینگ برگزار میشود. شرکت رایا مارکتینگ یکی از معتبرترین و بهترین ارائه کننده دورههای آموزش آنلاین در این زمینه میباشد.
این شرکت همچنین به منظور توسعه دانش تولید محتوا این دورهها را غیر از کلان شهرها در سایر مراکز استانها نیز برگزار نموده و افراد زیادی توانستهاند با حضور در دورههای آموزش تولید محتوا و سئو این مهارتها را کسب نموده و در این زمینه مشغول به کار شوند. در واقع سئو و روشهای تولید محتوا هر چند در سالیان اخیر به کشور ما راه پیدا کردهاست ولی در سایر کشورها دارای سوابق و پیشینه طولانیتری میباشد.
شرکتهای دیجیتال مارکتینگ را میتوان به نوعی دانش محور عنوان نمود که از اطلاعات مناسب روز بدین منظور استفاده میکنند. فراگیری نکات سئو میتواند شما را به عنوان یک سئوکار حرفهای معرفی کند که بر ظرافتهای تولید محتوا اشراف کامل دارد و میتواند در زمینههای مختلفی قلمزنی کند. (بیشتر بخوانید: هزینه سئو)
همراستایی سئو با تولید محتوا
همانطور که اشاره شد یکی از مواردی که لازم است تا تولید محتوا به نحو موفقیت آمیزی انجام شود استفاده از سئو در تولید محتوا میباشد. نویسنده ضمن تولید محتوا، میتواند یک سئوکار نیز باشد که از مهارتهای خود به منظور افزایش امتیاز و رتبه بندی سایت استفاده میکند. این افراد هم به صورت فردی و یا به صورت گروهی و تیمی در شرکتهای دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی محتوا مشغول به کار بوده و تولیدات خود را در سطح گستردهای انجام میدهند.
تولید محتوا و سئو از جمله مواردی هستند که از نوعی همراستایی برخوردار هستند. بدین معنی که تاثیر پذیری مستقیمی بر یکدیگر دارند. در واقع بازاریابی محتوا یک صنعت بزرگتر و گستردهتر از سئو است و باید بگوییم سئو بخش از بازاریابی محتواست. در صورتی که تولید محتوا بتواند در هدف گذاری و رعایت نکات سئو موفق باشد بنابراین میتواند نتیجهای معکوس را برای وب سایت مربوطه رقم بزند.
چگونگی همراستا قرار دادن تولید محتوا و سئو
1. معیارهای خود را مشخص کنید
موفقیت سئو و بازاریابی محتوا از یک چیز ناشی میشود: اعتبار. اگر گوگل و مخاطبین خودتان، شما را منبع معتبر اطلاعات بدانند، احتمالاً هم مخاطب بیشتری جذب خواهید کرد و هم رتبه بهتری کسب خواهید کرد. با شناسایی آنچه در صنعت شما به عنوان “معتبر” شناخته میشود، شروع کنید. این هدف شما برای بازاریابی محتوا خواهد بود. هر تصمیمی که میگیرید باید تنها با یک سوال همراه باشد: آیا این تصمیم به شما کمک میکند بیشتر شبیه معیار مورد نظر خود شوید؟ هنگامی که چند معیار را مشخص کردید، آنها را یادداشت کنید:
معیارهای سئو : مانند TrustFlow یا CitationFlow ، بک لینکهای کلی، ترافیک و رتبه بندی کلمات کلیدی.
معیارهای اجتماعی: مانند دنبال کنندگان توییتر، طرفداران فیس بوک و غیره. همچنین توجه داشته باشید که منبع معتبر مورد نظر شما هر چند وقت یکبار در هر پلتفرم به روز میشوند و چه نوع مطالبی را به اشتراک میگذارند (تصاویر، فیلمها، پستهای متنی یا اشتراک گذاری مجدد)
معیارهای محتوا: مانند تعداد دفعاتی که آنها پستهای وبلاگ خود را به روز میکنند، از چه شبکههایی برای تبلیغ محتوای خود استفاده میکنند (مانند YouTube یا Slideshare) و چه نوع محتوایی ایجاد میکنند (پستهای وبلاگ، تصاویر سفید ، و غیره).
انجام این کار به شما کمک میکند موفقیت خود را کمی تعیین کرده و از ادامه مسیر صحیح اطمینان حاصل کنید.
2. از سئو برای هدایت تولید محتوا استفاده کنید
برنامه سئو شما باید، نوع و موضوع محتوایی را که ایجاد میکنید، مشخص کند:
ایدههای محتوا: از کلمه کلیدی برای تولید محتوا استفاده کنید. ایدههایی را که حول کلمات کلیدی مورد نظر شما میچرخند، اولویت بندی کنید.
نوع محتوا: محتوای طولانیتر رتبه بندی بهتری نسبت به محتوای کوتاه سایت دارد. برای موضوعات انتخابی خود در صورت امکان محتوای طولانی (بیشتر از 2000 کلمه) ایجاد کنید. برای کلمات کلیدی خاص، بهتر است به جای مقاله، یک ویدیوی بهینه سازی شده در YouTube ایجاد کنید.
قالب بندی محتوا: قبل از انتشار، محتوای خود را با سئو بهینه کنید. اطمینان حاصل کنید که از برچسبهای سرصفحه مناسب استفاده میکنید، کلمات کلیدی مورد نظر خود را در سراسر محتوا قرار دهید و از توضیحات متای بهینه استفاده کنید.
سعی کنید بازاریابی محتوای خود را از منشور سئو مشاهده کنید. شما هنوز هم میتوانید محتوای دوستانه خود را برای رسانههای اجتماعی ایجاد کنید، اما بیشتر تمرکز شما باید بر توسعه محتوای طولانی مدت و بهینه سازی شده برای جستجو باشد.
3. در انتشار محتوای خود بر سئو تمرکز کنید
اکثر بازاریابان محتوا کانالهای اجتماعی خود را به روز میکنند، یک ایمیل برای مشترکین ارسال میکنند و شاید یک “boot” فیس بوک بخرند تا ترافیک به یک مطلب تازه منتشر شده را افزایش دهند. اگرچه این کار ممکن است باعث ایجاد ترافیک شود، اما برای سئو شما کار چندانی نخواهد کرد. اگر بخواهید محتوای تازه منتشر شده شما پیوندهایی را بدست آورد تا در رتبه بندی صعود کند، استراتژی توزیع شبکههای اجتماعی و ایمیل محور در این زمینه کافی نیست.
استراتژی توزیع خود را سازماندهی کنید تا بیشتر به سئو نزدیک باشد. این به معنی اولویت بندی موارد زیر است:
توسعه لینک: یک روال معمول برای شناسایی اهداف لینک احتمالی برای هر مطلبی که منتشر میکنید، ایجاد کنید. این اهداف ممکن است افرادی باشند که در گذشته به مطالب مشابه پیوند دادهاند یا صفحات منابع و غیره.
روابط عمومی و بازاریابی تأثیرگذار: روابط عمومی (تماس با روزنامه نگاران برای تبلیغ در مطبوعات) و بازاریابی تأثیرگذار (دستیابی به افراد تأثیرگذار برای تبلیغ سایت یا رسانههای اجتماعی) تا حد زیادی مرتبط هستند. هر دو بر توسعه روابط بلندمدت و سودمند متقابل تمرکز میکنند. برای پرورش چنین روابطی وقت بگذارید. هنگامی که محتوای مناسبی دارید، میتوانید از این روابط برای ارتقاء (و لینک های پشتیبان) استفاده کنید.
4. محتوای خارج از سایت را توسعه دهید
یک استراتژی محتوای متمرکز بر سئو باید دارای محتوای خارج از سایت باشد. هدف از این محتوا معمولاً دو چیز است: ایجاد اعتبار و کسب بک لینک. مورد اول به ایجاد اطلاع از سایت شما کمک میکند در حالی که دومی سئو شما را بهبود میبخشد. متن زیر درباره برخی از محتوای خارج از سایت است که باید به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود ایجاد کنید:
پستهای مهمان در سایتهای مربوطه با تعداد زیادی مخاطب موجود. در ازای خوانندگان و بک لینکها، بهترین مطالب خود را در این سایتها به اشتراک بگذارید.
تصاویر اینفوگرافیک درباره موضوعات مرتبط که بعداً میتوانند در وب سایتهای مختلف (با لینک به سایت شما) منتشر شوند.
ارائهها، ویدئوها، پاسخهای Quora و غیره. محتوای موجود خود را در ارائههای Slideshare ، پاسخ Quora و غیره قرار دهید. هدف شما در اینجا بهبود دید برند و دریافت لینک به سایت شما است.
5. بهینه سازی محتوا برای قابلیت جستجوی بیشتر
در حالی که بسیاری از تاکتیکهای ذکر شده در بالا بر سئو خارج از سایت (به عنوان مثال بک لینک) متمرکز هستند، شما میتوانید جستجو را از طریق تاکتیکهای داخل سایت نیز بهبود ببخشید. برای بهینه سازی سئو در صفحه با استفاده از سرصفحهها و کلمات کلیدی مناسب در محتوای خود باید اقدامات زیر را نیز در نظر بگیرید:
از نشانه گذاری Schema.org استفاده کنید:
نشانه گذاری Schema.org یافتن سایت شما را آسانتر میکند و میتواند به شما در کسب رتبه بالاتر در SERP ها کمک کند.
بهینه سازی با rich answers:
پاسخهای غنی پاسخهای کوتاهی هستند که در بالای برخی از پرس و جوها مانند “HTTP چیست؟” نشان داده می شوند. وجود یک rich answers می تواند CTR سایت شما را در SERP ها افزایش دهد. با نوشتن یک پاسخ کوتاه و یک پاراگراف در ابتدای هر مقاله، محتوای خود را برای این قطعات بهینه کنید.
بهینه سازی عنوان برای CTR بالاتر:
تعداد کلیک هایی که از SERP دریافت می کنید بستگی به رتبه و عنوان شما دارد. یک عنوان جذاب می تواند کلیک های بیشتری را نسبت به یک عنوان خسته کننده با رتبه بهتر به خود جلب کند.
از آدرس های اینترنتی مناسب سئو استفاده کنید:
URL های کوتاه و شامل کلمات کلیدی (مانند “example.com/fast-cars”) نسبت به عناوین طولانی و سخت خواندنی (مانند “example.com/2016/05/) دارای رتبه بهتر هستند. این آدرسهای اینترنتی تجربه کاربری بهتری را ایجاد میکنند.
بهبود سرعت سایت:
گوگل سرعت سایت را یکی از عوامل اصلی رتبه بندی میداند. بهبود آن میتواند رتبه بندی شما را بهبود بخشد. این تنها چند مورد از کارهایی است که میتوانید انجام دهید. کارهای بیشتری هستند تا محتوای خود را برای رتبه بندی بهتر، بهینه کنید.
قسمتهایی از سایت که میتواند شامل محتوای سئو شده باشد
صفحههای معرفی محصولات : این صفحات هم برای محتوای سئو شده و هم به عنوان صفحه فرود مناسب است.
مقالات آموزشی: همیشه مقالاتی که جنبه آموزشی دارند از صفحات فروش محصول، جذابتر هستند و شانس بیشتری برای جذب مخاطب دارند.
لیستها: که همان مقالات هستند اما به روش بهینهتری مطالب را در دسترس مخاطبین قرار میدهند. و به نظر میرسد که این نوع عناوین هنگامی که در نتایج جستجو یا در فیدهای رسانههای اجتماعی یافت میشوند، بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
مثلا “7 روش افزایش فروش در اینستاگرام” یا “189 ایده جذاب و جدید تولید محتوا برای موضوعات مختلف“
ویدیوها: چون ویدیوها معمولا کمتر از صفحاتِ حاوی متن هستند میتوان با ایجاد یک ویدیو، رتبه بندی سایت را افزایش داد. ویدیوها میتوانند شامل نحوه استفاده از محصولات یا توضیحاتی در رابطه با حوزه کاری و فعالیت شما باشند.
تصاویر اینفوگرافیک: این تصاویر حاوی دادههای زیادی، در قالب نمودار و به صورت خلاصه شده هستند و میتوانند رتبه صفحات و بازدید لینکها را افزایش دهند.
معایب تولید محتوا بدون سئو
در صورتی که محتوای تولید شده توسط سئو کار مجرب تولید نشود ممکن است نتواند انتظارات مشتری را از یک محتوای موثر و جامع برآورده سازد. مهمترین مشکلات و معایبی که ممکن است تولید محتوا بدون سئو با آن مواجه شود عبارتند از:
1– تنزل رتبه سایت : عدم استفاده از چگالی مناسب کلمات کلیدی در متن و نیز عدم رعایت نکات سئو میتواند موجب کاهش رتبه سایت در گوگل و رنکینگ الکسا شود. بنابراین در صورتی که چگالی مناسب کلمات رعایت نشود مطالب سایت در جستجوگرها دیده نمیشوند و در نتیجه سایت از کشش مناسب به منظور جذب مخاطب بهره مند نخواهد شد. از همین رو رعایت چگالی کلمات کلیدی و حتی کاربرد صحیح کلمات فرعی میتواند در بهینه سازی و ارتقا رتبه سایت بسیار موثر واقع شود.
این چگالی برای کلمات کلیدی مطابق تعریف سئو از 1.5 درصد به نسبت کاراکترهای موجود تا 3 درصد متغیر است ولی تجارب محتوا نویسی بر پایه سئو نشان میدهد که معمولا حد وسط بین این دو عدد میتواند چگالی مطلوبی برای تولید محتوای منطبق بر سئو باشد.
2– پنالتی سایت: در صورت ارائه مطالب و بمباران آن از طریق کلمات کلیدی و نیز عدم نظارت کارشناسان سئو سایت در این زمینه گوگل سایت شما را به نوعی بلاک یا به اصطلاح پنالتی کرده و از دسترس خارج میسازد. این کار غیر از تبعات مختلفی که دارد همچنین میتواند به کسب و کار شما نیز لطمه جدی وارد کند و شما در کوتاه مدت مشتریان خودتان را از دست بدهید. بنابراین توصیه میکنیم اجازه بدهید حتما تولید محتوای شما از فیلتر سئوکاران مجرب عبور داده شود. به طور معمول شرکتهای دیجیتال مارکتینگ از کارشناسان سئو بدین منظور بهره میگیرند که میتوانند متن شما را تا حدود زیادی با مشاوره های لازم متحول سازند.
3– عدم پذیرش نویسنده: در صورتی که اشتباهات مکرر نویسنده موجب مشکلات و یا ارجاعات مکرر مشتریان و بازبینی متن شود یا متنهای کپی شده را به عنوان محتوای مورد نظر خود به مشتریان ارائه دهد و یا محتوای وی فاقد وجاهت لازم به عنوان یک محتوای قابل انتشار در وب سایت مربوطه باشد این کار غیر از این که میتواند به اعتبار نویسنده لطمه جدی وارد کند، میتواند شرکت را از ادامه کار با او منصرف سازد