مقالات آموزشی

تروند نوشتن یک محتوای قانع کننده

مفید بود؟

معنای تولید یک محتوای عالی خیلی بیشتر از ترکیب چند جمله است. ایجاد محتوایی که مردم بخواهند آن را بخوانند سخت‌تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می‌کنند و همچنین محتواهایی که تأثیر ماندگاری بر خواننده داشته باشد حتی می‌تواند چالش برانگیزتر باشد. هنگام تولید محتوایی با کیفیت بالا، صرف نظر از این که پست وبلاگ، مقاله یا محتوای وب سایت شما باشد مراحل زیادی وجود دارد. این بدان معنا نیست که نوشتن محتوا باید یک فرآیند طولانی باشد، اما باید یک فرآیند خوب باشد.

اگر بنشینید و با سرعت به مقاله‌ای بپردازید، بدون اینکه وقت خود را برای نگارش مقاله در نظر بگیرید، نتیجه دلخواه را بدست نخواهید آورد. محتوا به اندازه طراحی و زیبایی وب سایت شما اهمیت دارد، زیرا موتورهای جستجو را هدایت می‌کند، ترافیک صفحه شما را افزایش می‌دهد و سازمان شما را به عنوان یک رهبر صنعت معرفی می‌کند. و در بازار محتوای امروز، هم کیفیت و هم میزان توانایی شما در استفاده از محتوا برای نتایج کسب و کار را تعیین می‌کند. در اینجا نحوه تولید محتوای نوشتاری قانع کننده، را برای شما شرح می‌دهیم.

توصیه‌ها و نکاتی برای تولید محتوای قانع کننده

بدانید برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنید

هر نوشته ای یک هدف دارد. هدف ممکن است شخصی و برای بیان خود باشد، یا مانند جذب مخاطب برای یک نام تجاری و متقاعد کردن مخاطب، پیچیده تر باشد. قبل از نوشتن هر چیزی، به این فکر کنید که میخواهید با محتوای خود به چه چیزی برسید، زیرا این امر به شما نشان می‌دهد که چه نوشتاری را ایجاد می‌کنید  و در نهایت نتیجه نهایی چقدر موثر خواهد بود.

وقتی صحبت از بازاریابی محتوا می‌شود، یک هدف بسیار مشخص و قابل پیگیری وجود دارد. این را باید بیش از هر چیز در ذهن خود داشته باشید زیرا به عنوان نویسنده می‌توانید به راحتی درگیر نوشتن قطعه‌ای شوید که در مورد آن اطلاعات کافی دارید. یک راه مفید برای شروع این فرایند این است که هدف خود را در یک جمله بنویسید تا بتوانید در حین نوشتن در این مورد تأمل کنید.

سازگار باشید

یک نویسنده محتوای خوب بودن به معنای سازگار بودن و داشتن توانایی ایجاد همه نوع محتوا برای همه نوع مخاطب است. این بدان معناست که نمی‌توانید در سبک نوشتن خود سردرگم بوده یا بیش از حد به عبارات خاصی وابسته شوید. شما باید بتوانید لحن و سبک درست و مناسب را در تعریف یک محتوا رعایت کرده و بتوانید توجه برخی از گروه‌های جمعیتی خاص را جلب کنید.

به عنوان مثال، مقاله‌ای درباره مراقبت از سالمندان به گروه خاصی مربوط می‌شود و زبان باید این را نشان دهد. بحث در مورد اینکه آیا شخص مورد علاقه خود را تحت مراقبت سالمندان قرار دهید، یک موضوع حساس است که برای بسیاری از خانواده‌ها مملو از پیچیدگی است و لحن شوخی و سبک بینی با محتوا مطابقت ندارد. در مقابل، نوشتن در مورد تعطیلات تابستانی باید به نحوی باشد که باعث ایجاد هیجان و شادی شود، به همین دلیل، هدف مورد بحث شما به تولید محتوای قانع کننده در مورد چگونگی سازگاری با نیازهای دیگران و شکل دادن به لحن و سبک مورد استفاده شما منجر می‌شود.

تحقیقات خود را انجام دهید

قبل از محتوای مکتوب عالی، تحقیقات  قابل قبولی در مورد موضوعی که در مورد آن می‌نویسید انجام دهید. تحقیقات برای اعتبار بخشیدن به نوشته شما ضروری است و لازم است که برای یک محتوای ارزشمند در نظر گرفته شود. برای اینکه بتوانید چیزی را به مخاطبان خود نشان دهید، نیاز به نوشتن دارید و برای اینکه بتوانید محتوای تولید شده خود را اثبات کنید به تحقیقات نیاز دارید. سعی نکنید ابتدا مقاله را بنویسید و سپس موارد بدست آمده از تحقیق یا حقایق و ارقام را به آن تزریق کنید. این نوع داده‌ها باید اول باشند و محتوای شما را شکل دهند. مقالاتی که اطلاعات نادرست دارند می‌توانند بسیار مضر باشند و بر اعتبار یک برند تأثیر منفی بگذارند.

منظورتان را بگویید

غالباً وقتی افراد می‌نویسند، آنقدر روی نوشتن آن متمرکز می‌شوند و به آن شاخ و برگ می‌دهند که پیچیده به نظر می‌رسد و به همین خاطر هدف از نوشتن و معنی متن از بین می‌رود. با نوشتن، همیشه باید به دنبال کیفیت باشید تا کمیت. بهترین نوع محتوا یک محتوای طولانی نیست، محتوایی است که تأثیرگذار است و پرسشی را در خوانندگان ایجاد می‌کند.

بهترین راهی که می‌توانید این موضوع را رعایت کنید این است که منظور خود را به شیوه‌ای قدرتمند، مستقیم و موثر بیان کنید. اگر می‌بینید که در کنارهم قرار دادن جمله مشکل دارید، یک نفس عمیق بکشید و فکر کنید که دقیقاً می‌خواهید چه چیزی را بگویید. از این موضوع نگران نباشید که جمله شما خیلی ساده به نظر برسد زیرا جملات بیش از حد پیچیده، آنچه را که می‌خواهید با نوشتن به مخاطب نشان دهید را تضعیف می‌کند.

به یاد داشته باشید که ویرایش به اندازه نوشتن اهمیت دارد

ویرایش اغلب به عنوان یک فرایند ثانویه برای نوشتن تلقی می‌شود، اما هنگام ایجاد محتوای با کیفیت به همان اندازه مهم است. بسیاری از نوشتارهای خوب محتواهایی هستند که بازنویسی، ویرایش و اصلاح شده‌اند و مهارت‌های ویرایش خوب اغلب دشوارتر از مهارت‌های نوشتاری خوب است. ویرایش فقط تصحیح اشتباهات املایی و خطاهای دستوری نیست. ویرایش این است که اطمینان حاصل کنید هدف شما با آنچه می‌گویید مطابقت دارد و کارایی کلی نوشتار را بهبود می‌بخشد. ویرایش متن اطمینان حاصل می‌کند که محتوا در جریان هدف قرار دارد و هر نکته‌ای که ذکر می‌شود مرتبط است.

هرگز نباید اولین پیش نویس چیزی را منتشر کنید. در حالت ایده آل، هنگامی که کار خود را بررسی کردید و به نقطه‌ای رسیدید که از آن راضی هستید، باید به شخص دیگری بدهید که بخواند یا خودتان یک روز منتظر بمانید و دوباره بخوانید. چشمان تازه می‌تواند چیزهایی را که فراموش کرده‌اید را ببیند و اگر شخص دیگری کار شما را تصحیح کند فرصت یادگیری عالی را برای شما فراهم می‌کند تا ببینید چطور می‌توانید نوشته‌های خود را بهبود ببخشید. این فقط منجر به مهارت بیشتر شما در ایجاد محتوای جذاب در آینده می‌شود.

بازاریابی محتوا یکی از پیچیده‌ترین فضاهای موجود بین تولید کننده محتوا و سفارش دهنده محتوا است

مارکتینگ و بازاریابی محتوا فارغ از دغدغه‌های مالی و تجاری حاکم بر آن در نوع خود یکی از پیچیده‌ترین و ساده‌ترین فضاهای موجود بین تولید کننده محتوا و سفارش دهنده محتوا که بهتر است آن را مشتری بنامیم می‌باشد.

شما به عنوان یک نویسنده سئو یا محتواگذار مجاز به انتخاب برخی از کلیدواژه‌های مشخص می‌باشید که باید ضمن رعایت قواعد چگالی کلمات، آنها را متناسب با موضوع، در کل مطلب جای بدهید. تولید محتوا به تنهایی یک هنر، یک فن و تجربه یک دنیای نوین از نویسندگی می‌باشد که کاملا قاعده مند و دارای دستورالعمل‌های مشخصی می‌باشد. امروزه از تولید محتوا برای تغذیه و محتوا گذاری در سایت های معتبری استفاده می‌شود که به قصد ایجاد رقابت در عرصه تجارت الکترونیکی ایجاد شده‌اند.

نویسندگان سئو به خوبی می‌دانند که لازم است ضمن رعایت قواعد نگارشی از لحاظ دستوری نیز بر ادبیات نگارش تسلط کافی داشته باشند تا مطالب جذاب و حرفه‌ای را به مشتریان خود تحویل دهند. هر چند جذابیت متن به تنهایی یک عنصر قدرتمند محسوب می‌شود ولی به خاطر داشته باشید که در تولید محتوا از آن صرفا برای محتوای تبلیغی که در نهایت به منظور فروش بیشتر به کار می رود استفاده نمی‌شود.

تولید محتوا و رابطه آن با جذابیت متن

جذابیت متن یعنی قدرت کشش و حفظ خواننده یا بازدید کننده سایت از طریق کلمات و جملات تاثیر گذار به نحوی که خواننده را به تامل بکشاند. در نظر داشته باشید که تولید محتوا به تنهایی تولید کلمات و چینش آنها نبوده بلکه در واقع هنر جذب و جادوی مشتری از طریق واژگان است. این واژگان نباید ذهن خواننده را بمباران کنند و بدون اطلاعات جامع وی را از سایت به بیرون پرتاب کنند بلکه باید آنقدر عمق و جلای کافی داشته باشند که بتوانند در همان نگاه نخست وی را واردار سازند تا مطلب را پیگیری کند.

نویسنده سئو می‌داند که نباید ریسک کند و بهتر است تمرکز را در هنگام نوشتن فدای برخی چیزهای سطحی از قبیل وسواس نسبت به بعضی جملات یا کلمات ساده که نقش چندانی در انتقال مفاهیم ندارند نکند. هر چند حساسیت نویسنده، می‌تواند متن را از ساده نگاری و عدم انتقال پیام و مفهوم رهایی بخشد. در ادامه سعی می‌کنیم تا توصیه‌هایی را برای جذابیت متن در اختیار شما قرار دهیم که قطعا با رعایت آنها می‌توانید در تولید محتوا به یک نویسنده حرفه‌ای و موفق تبدیل شوید.

توصیه‌ها و نکاتی برای تولید محتوای جذاب

مهم‌ترین نکاتی که باید در این زمینه رعایت کنید عبارتند از:

کوتاه و تاثیر گذار بنویسید

به خاطر داشته باشید که سبک نوشتارتان به گونه‌ای نباشد که خواننده یا بازدید کننده سایت را خسته کند. باور کنید بازدیدکنندگان به خصوص در سایت‌های فروشگاهی منتظر نمی‌مانند تا به ادامه مطلب برسند پس بعضی وقت‌ها لازم است در نهایت ایجاز و اختصار به چیزهای ضروری در همان ابتدای مطلب اشاره کرد. بقیه را می‌توانید در ادامه مطلب به آن اشاره کنید. فراموش نکنید که از عنصر جذابیت در کنار خلاقیت بدین منظور استفاده کنید تا به نتایج لازم دست پیدا کنید. خلاصه طوری بنویسید که کسالت بار نباشد.

 

تولید محتوا را هدف گذاری کنید

تعیین کنید که تولید محتوای شما در نهایت به چه هدفی صورت می‌گیرد. آیا هدف مشتری از این مطلب صرفا فروش بیشتر است یا این که اهداف دیگری مانند جذب بیشتر کاربران سایت و یا افزایش رتبه سایت در رنکینگ جهانی را نیز در نظر دارد. شما باید چشم انداز تولید محتوای خودتان را منطبق و متناسب با سیاست‌های سفارش دهنده مطلب تعیین کنید و بر همین اساس تولید محتوا را انجام دهید.

در توجه به جزئیات و کلیات اغراق نکنید

شما زمانی که یک محصول را برای مشتری توصیف می‌کنید غیر از خصوصیات فنی و فیزیکی محصول از قبیل ابعاد، رنگ، جنس و نوع کارکرد آن لازم است تا از  توصیف و تشریح بعضی موارد غیر ضروری اجتناب کنید. یعنی به همان اندازه که شما در هنگام نوشتن جزئیات لازم است تا از این قضیه تبعیت کنید بهتر است در زمینه توصیف و بازگویی کلیات محصول نیز اغراق و یا زیاده روی نکنید. در هر دو حالت بازدید کننده ممکن است تصور دیگری از محصول یا کالایی که شما به تعریف و تمجید از آن پرداخته‌اید پیدا کند که ممکن است در اصالت آن کالا یا خدمات شک کند.

 

به زبان خوانندگان خود صحبت کنید

ساده و صمیمی و بدون اشاره به مخاطب خاص بنویسید. بهتر است زمانی که در خصوص یک محصول تولید محتوا می کنید  قشر خاصی را در نظر نگیرید. به عنوان مثال لازم نیست در تولید محتوا برای خودکار بیک صرفا به معلم و دانش آموز اشاره کنیم بلکه خودکار یک وسیله نوشتن برای عموم است و باید جامعه هدف ما فراتر از این موارد باشد.

 

سعی کنید در تولید محتوا جریان لازم را حفظ کنید

کلمات خشک و رسمی می‌توانند موجب دور شدن بازدیدکننده از سایت شما شود. تصور کنید در کنار تصویر زیبایی که از یک گلدان سفالی گذاشته‌اید، توصیفی خشک و بی روح از همان گلدان و طرح‌های مختلف آن  ارائه بدهید. چنین متنی حتی با وجود رعایت نکات سئو باز هم نمی‌تواند یک تولید محتوای موفق و ارزشمند باشد.

 

تعیین کنید که چه چیزی می‌خواهید بنویسید

بهتر است مشخص کنید که قرار است با چه متنی دست و پنجه نرم کنید. البته در همان مراحل اولیه تولید محتوا طی یک توافق بین طرفین یعنی نویسنده و مشتری چنین مواردی ذکر می‌شود. ولی به طور کلی هدف این است که نوع نوشته را درک کنید. یعنی شما باید تعیین کنید که می‌خواهید مطالب تبلیغی برای کانال‌های مختلف تلگرامی یا سایر شبکه‌های مجازی بنویسید و یا قصد دارید تا برای یک سایت حرفه‌ای تولید محتوا انجام دهید.

کلیشه‌ای ننویسید

سعی کنید مطالب‌تان کپی برداری نباشد. تکراری و یکنواخت ننویسید. زمانی که یک مطلب کلیشه‌ای نباشد قطعا می‌تواند حامل پیام‌های متعددی باشد و به نوعی می‌توان با افزودن اطلاعات روزآمد آن را باز آفرینی کرد. بنابراین یکی از اصول جذابیت متن در تولید محتوا پرهیز از کلیشه‌ای نوشتن است.

 

مخاطبان خود را بشناسید

فراتر از اصول جمعیت شناختی، روان شناسی و رفتارهای گذشته مخاطبان خود، باشید تا متوجه شوید که آنها از خواندن محتوای شما به دنبال چه چیزی هستند. پرسونای بازاریابی و ترکیبی از ویژگی‌های بازدیدکننده، نویسندگان را قادر می‌سازد شخصی را که برای او می‌نویسند، تجسم کنند. اگر در حال نوشتن برای یک رسانه آنلاین معتبر مانند وبلاگ یا وب سایت هستید، بررسی عملکرد محتوای گذشته می‌تواند به عنوان یک شاخص مفید باشد. از طرف دیگر، از نظرات و اقدامات رسانه‌های اجتماعی برای شناخت بیشتر استفاده کنید. در نهایت، از بازدیدکنندگان بپرسید که آنها چه می‌خواهند.

 

با یک تیتر قدرتمند شروع کنید

این اولین مرحله‌ای است که خوانندگان را به خود جذب می‌کند و آنها را وادار به خواندن مقاله می‌کند! عنوان باید با اطلاعاتی که ارائه می‌دهید مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، ترجیحاً در ابتدا از یک یا دو کلمه کلیدی مرتبط استفاده کنید. در حالی که لازم نیست ابتدا عنوان را تعیین کنید. می‌توانید پس از اتمام محتوای خود، آن را بازبینی کنید تا مطمئن شوید که تا آنجا که می‌تواند قوی باشد.

اصل مطلب خود را در پاراگراف اول بیان کنید

پاراگراف اولیه بخش اصلی نوشته شما است. باید در ادامه عنوان متن باشد و خوانندگان را بیشتر به سمت خود بکشاند تا آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر درگیر کند.

اطلاعات مفیدی ارائه دهید

خوانندگان زمان زیادی ندارند. تنها چیزی که برای آنها اهمیت دارد این است که “چه چیزی برای من مفید است؟” محتوا باید به آنها کمک و اطلاع رسانی کند یا حاوی اموزش و سرگرمی باشد.

خوانندگان را با حروف برجسته و لیست راهنمایی کنید

عبارات مهم را برجسته کنید. همچنین ایجاد لیست به خوانندگان در خواندن سریع مطالب شما کمک می‌کند و باعث می‌شود اطلاعات شما از لحاظ بصری جذاب باشد. تصاویر اینفوگرافیک نیز مانند لیست‌ها عمل می‌کند و شامل خلاصه مطالبی می‌باشد که با طراحی خاص‌شان خواننده را به خود جذب می‌کنند.

متن نهایی را ویرایش کنید

محتوای نهایی خود را بررسی کنید تا غلط املایی یا ساختاری نداشته باشد. هیچ چیز سریع‌تر از محتوای ضعیف با غلط املایی و دستور زبانی، کار شما را از بین نمی‌برد

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.