یکی از مشاغلی که توانسته است ضمن کسب درآمد برای شرکتهای دیجیتال مارکتینگ موجب تحولاتی در زمینه محتوا گذاری برای سایتهای مختلف شود، تولید محتوا به شکل حرفهای میباشد. تولید محتوا فرآیند توسعه و ایجاد مطالب بصری یا مکتوب، مانند فیلمها، کتابهای الکترونیکی، پستهای وبلاگ، تصاویر سفید یا اینفوگرافیک است. این اصطلاح ممکن است در مفهوم وسیعی مفید باشد، اما واقعیت این است که جزئیات تولید محتوا بسته به نوع محتوا بسیار متفاوت است. برخی از این شرکتها از وجود نویسندههای سئو که در اصطلاح سئوکاران نامیده میشوند یا سایر افراد و تیمهای حرفهای تولید محتوا، بهره میبرند. این افراد به دلیل مهارتهای خاصی که در این زمینه دارند در شرکتهای مارکتینگ به ارائه خدمات تولید محتوا میپردازند.
سفارش دهنده محتوا، حجم و میزان کاراکترهای مطالب مورد نظر خود و مدت زمان انجام تولید محتوا را در سایتهای دیجیتال مارکتینگ که خدمات خود را به صورت آنلاین انجام میدهند، ثبت میکنند. همچنین غیر از صاحبان وبلاگها یا وب سایتهای تخصصی، افرادی که تمایل دارند تا منابع یا مقالات آموزشی خود را به نحو جامع و حرفهای تنظیم و تدوین نمایند به این شرکتها یا آژانسهای مارکتینگ مراجعه مینمایند.
البته این شرکتها به غیر از خدمات تولید محتوا، خدمات دیگری از قبیل بازنویسی یا تالیف کتاب نیز انجام میدهند و مرجع مناسبی بدین منظور محسوب میشوند. سفارش خدمات تولید محتوا در این سایتها با مبالغ بسیار مناسب و منصفانهای صورت میگیرد. این شرکتها دارای دستورالعملهای مشخصی به منظور دریافت تعرفههای تولید محتوا بوده ولی به طور کلی این تعرفهها تفاوت چندانی با همدیگر ندارند. برای آشنایی بیشتر با روند خدمات تولید محتوا و تعرفههای آن در ادامهی این مطلب نیز ما را همراهی بفرمایید.
چرا تعرفهها یکسان نیست؟
شرکتهای دیجیتال مارکتینگ در کل ضمن ارائه و طراحی وب سایت و بهره گیری از توان گرافیستهای حرفهای در این زمینه، خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه میدهند. از جمله خدماتی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است خدمات تولید محتوا میباشد. این خدمات با توجه به نوع فعالیت شرکتهای مارکتینگ تعرفههای مختلفی را برای تولید محتوا دریافت میکنند. بدین معنی که شاید تعرفه یک محتوا در یکی از شرکتها در مقایسه با شرکت دیگر متفاوت باشد. با این وجود این تفاوت چندان چشمگیر نبوده و میتوان گفت که تعرفههای مذکور تقریبا برای سایتها یکسان است.
البته به غیر از تهیه و تدوین پایان نامهها و یا همکاری در ارائه رساله دکتری یا پروژههای دیگر که در این صورت این مبالغ میتواند افزایش پیدا کند. معمولا آژانسهای ارائه خدمات تولید محتوا که در شهرهای مختلف فعالیت دارند بابت این خدمات هزینههای بیشتری اخذ میکنند که در شرکتهای مارکتینگ و بازاریابی تولید محتوا این مبالغ بسیار مناسب بوده و نویسندگان میتوانند با توجه به نوع سفارش با همان کیفیت به تولید محتوا بپردازند.
خدمات تولید محتوای درخواستی میتواند شامل موارد زیر باشد:
محتوای صفحه وب
– توضیحات محصول
– محتوای صفحه فرود
– مطالب طنز
– محتوای CTA
هزینه ایجاد محتوای صفحات وب عمدتا به طول و تعداد صفحات بستگی دارد.
محتوای رسانههای اجتماعی
تقریبا 3.80 میلیارد کاربر از شبکههای اجتماعی در جهان وجود دارد. به همین دلیل است که رسانههای اجتماعی به سرعت به عنوان اولین انتخاب بازاریابان برای تبلیغ مشاغل در حال رشد است. در اینجا انواع محتوای اجتماعی که به طور گسترده به سازندگان محتوا سپرده شدهاست:
– به روز رسانی اینستاگرام
– به روز رسانی فیس بوک
– به روز رسانی LinkedIn
– به روز رسانی توییتر
– به روز رسانی Pinterest
محتوای رسانههای دیجیتال
محتوای رسانههای دیجیتال شامل مطالعات موردی، گرافیکهای ثابت برای رسانههای اجتماعی، بروشورها، بنرهای رسانههای اجتماعی و غیره است. اکثر مشاغل برای تاثیرگذاری محتوای دیجیتالی خود روی مخاطبین مورد نظر، روی ایجاد محتوای دیجیتالی سرمایه گذاری میکنند.
محتوای ویدئویی
محتوای ویدئویی شامل همه چیز در قالب ویدئو است که مشتریان را آموزش میدهد و فروش را ارتقا میبخشد. محتوای ویدئویی کامل میتواند باعث ایجاد ترافیک، فروش و مشارکت شود. در اینجا انواع ویدئوهایی که اغلب درخواست میشوند آورده شدهاست:
– ویدئوهای اموزشی
– ویدئوهای یوتیوب
– ویدئوهای شرکتی
– فیلمهای مصاحبه
– فیلمهای بررسی محصول
– فیلمهای متحرک
– فیلمهای پشت صحنه
هزینه محتوای ویدئویی با توجه به طول فیلم بالا و پایین میرود. هر آژانس محتوا و فریلنسر متناسب با تجربه، نوع و کیفیت فیلم، هزینه محتوای ویدئویی را دریافت میکند.
موارد موثر در تعرفههای خدمات تولید محتوا
تولید محتوا یک تخصص است که میتواند در گذر زمان دستخوش تغییر و تحول شده و بیشتر از قبل شکوفا شود. امروزه شرکتهای متعددی در سطح جهان مشغول فعالیتهای بازاریابی تولید محتوا میباشند. البته در این بین شرکتهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی نیز وارد عرصه رقابت در این زمینه شده و توانستهاند خدمات تولید محتوا را در کشور ما نیز شکوفا نموده و به مشتریان ارائه دهند. یکی از معتبرترین این شرکتها شرکت رایا مارکتینگ میباشد که در طی سالیان اخیر فعالیتهای درخشانی را در زمینه خدمات تولید محتوا انجام داده است.
این شرکت همچنین توانسته است مشتریان دائمی و سفارشات متعددی را از جانب سایر مشتریان و وب سایتهای معتبر دریافت نماید که نشان از اعتماد مشتریان میباشد. از طرفی وجود شرکتهای متعددی در این حوزه میتواند بیانگر این نکته باشد که یک شرکت ایرانی، میتواند همزمان با شرکتهای دیگر تعهد را بر کیفیت نامطلوب یا فقر مطالب و ضعف آنها ترجیح دهد. البته موارد متعددی در تعیین تعرفه خدمات تولید محتوا موثر هستند که مهمترین این موارد عبارتند از:
– تعداد کاراکترها و زمان
– نوع خدمات تولید محتوا
– تخصصی یا عمومی بودن محتوا
– حجم مطلب درخواستی
– تجربه محتوا نویس
– موقعیت محتوا نویس
در ادامه به منظور ابهام زدایی بیشتر از موارد فوق سعی میکنیم توضیح مختصری را درباره هر یک از آنها ارائه دهیم.
تعداد کاراکترها و زمان صرف شده
شرکتهای دیجیتال مارکتینگ که به صورت حرفهای در زمینه خدمات تولید محتوا فعالیت میکنند معمولا تعرفههای خود را بر اساس تعداد کاراکترها و کلمات هر متن و مطالب تولید شده وضع میکنند. هر چند به دلایل بسیاری این تعرفهها منطبق با قیمت واقعی و منطقی یک متن نمیباشد. کارشناسان این حوزه پیشنهاد میکنند که تعرفه خدمات تولید محتوا بر اساس نوع متن و اهمیت آن در نظر گرفته شوند. به عبارت دیگر، تعداد کلمات نمیتواند معیار مناسبی برای تعیین کیفیت یک مطلب باشد.
زیرا ممکن است در طولانی مدت محتوا نویس را به نوشتن مطالب بی کیفیت ترغیب کند تا صرفا تعداد کاراکترها افزایش یابد و مبلغ دریافتی بیشتر شود. با این وجود هنوز از این شیوه در اغلب شرکتهای دیجیتال مارکتینگ کشور استفاده میشود. همچنین اگرمحتوای شما نیاز به زمان زیادی برای تحقیق داشته باشد، هزینه آن افزایش مییابد.
نوع خدمات تولید محتوا
نوع مطالب سفارش داده شده از جانب مشتریان نیز یکی از مواردی است که میتواند در تعیین تعرفه خدمات تولید محتوا دخیل باشد.
– خلاق
– تبلیغاتی
– آموزنده
محتوای خلاقانه گرانترین است زیرا به مفهوم سازی، برنامه ریزی و ایجاد زمان زیادی نیاز دارد. محتوای تبلیغاتی نسبتاً ارزانتر است مگر اینکه در قالب ویدئو باشد. همچنین زمانی که شما در تهیه و تدوین یک کتاب همکاری میکنید و مطالبی را به صورت پیوسته برای مشتری تولید میکنید با قیمت مطالبی که در مدت زمان کمتر و با حساسیت کمتری تولید میشوند باید متفاوت باشد.
تخصصی یا عمومی بودن محتوا
یکی دیگر از معیارهایی که میتواند در تعرفه خدمات تولید محتوا موثر باشد تخصصی یا عمومی بودن مطالب میباشد. مطالب تخصصی به مهارتهای تخصصی نیاز دارند که نویسندگان همین حوزه تخصصی میتوانند در این زمینه به تولید محتوا بپردازند در حالی که در موضوعاتی که جنبه عمومی دارند اغلب نویسندگان میتوانند به تولید محتوا بپردازند.
حجم مطلب درخواستی
معمولا در شرکتهای دیجیتال مارکتینگ کاربرانی که به سفارش بیش از یک مطلب میپردازند در مراجعات و ثبت سفارشات بعدی از تخفیفات مناسبی برخوردار میشوند. همچنین تعرفه خدمات تولید محتوا برای کاربران دائمی کمتر از سایر مشتریان محاسبه میشود که با توجه به سیاستهای مالی شرکت و همچنین تخصصی یا عمومی بودن مطالب میتواند متفاوت باشد. رایا مارکتینگ بهترین گزینه و مرجع مناسبی برای اطلاع از خدمات تعرفه تولید محتوا میباشد که میتوانید با مراجعه به سایت این شرکت از تعرفهها و سایر فعالیتهای این شرکت اطلاع پیدا کنید.
تجربه محتوا نویس
تجربه تخصص را به ارمغان میآورد و تخصص بهایی دارد. هرچه تجربهی خالق محتوای مورد نظر بیشتر باشد، قیمت تولید محتوا بیشتر خواهد بود. استخدام تولیدکنندگان محتوا با تجربه کمتر به شما در صرفه جویی در هزینهها کمک میکند اما کیفیت را نیز پایین میآورد. اما استخدام متخصصان مجرب توصیه میشود، زیرا آنها درک عمیقی از بهترین شیوهها در ایجاد محتوا دارند.
موقعیت محتوا نویس
تولیدکنندگان محتوا به تنهایی و گروهی کار میکنند. به کسانی که به تنهایی کار میکنند فریلنسر گفته میشود. در حالی که یافتن یک فریلنسر مناسب بسیار دشوار است، اما مشاغل آنها را استخدام میکنند زیرا هزینه کمتری دریافت میکنند.
آژانسهای محتوا (مانند ما) محل تولیدکنندگان محتوا هستند که با یکدیگر همکاری میکنند و به کسب و کارها در زمینه محتوا کمک میکنند. بهترین بخش استخدام آژانسها برای ایجاد محتوا این است که با کمی هزینه اضافی از نظر هزینه، حرفهای بودن را مطرح کنند