بازاریابی محتوا چیست؟ حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که منظور از بازاریابی محتوا چیست؟ شما به عنوان یک کسب و کار یا سازمان، قطعا با موضوع تولید محتوا آشنا هستید و هر روز سعی در ارائه بهترین محتواها به مخاطبان خود هستید، شما قصد دارید با استفاده از انواع روش های تولید محتوا، مخاطبان خود را درگیر کسب و کار خود کنید و از آنها برای ارتقا خود بهره بگیرید. اما تنها تولید محتوا چاره این کار نیست، شاید بتوان گفت بازاریابی محتوا، یکی از مهمترین مسائلی می باشد که به آن باید توجه کنید.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا که به انگلیسی به آن content marketing گفته می شود، بازاریابی می باشد که با استفاده از محتوا صورت می گیرد. شما با استفاده از بازاریابی قصد دارید که مخاطبان فعلی خود را راضی نگه دارید و همچنین مخاطبان جدیدی را به دست بیاورید.
بازاریابی با استفاده از انواع مختلف محتواها از جمله کتاب های الکترونیکی، ویدئو، اینفوگرافی ها، مقاله ها، مطلب، عکس، دستورالعمل و ده ها مورد دیگر، سعی در برقراری ارتباط با مخاطبان دارد.
یکی از روش ها و راهبردهای استراتژیک بازاریابی، بازاریابی محتوا می باشد. شما با استفاده از بازاریابی قصد دارید با تولید محتواهای ارزشمند و اثر گذار، و بعد از آن توزیع و نشر آن تعامل با مخاطبان خود را حفظ کنید. و در آخر هدف از بازاریابی محتوا، رساندن کسب و کار شما به سود دهی می باشد.
ویژگی های بازاریابی محتوا
زمانی که شما قصد دارید از بازاریابی محتوا استفاده کنید و در آن موفق شوید، باید ویژگی های یک بازاریابی محتوا مناسب را رعایت کنید. ویژگی های یک بازاریابی محتوا مناسب، عبارت است از :
- محتوای مفید: هدف از ارائه محتوای مفید این مسئله می باشد که به مخاطبان خود یک مهارت یا هنر را آموزش دهید.
- محتوای سرگرم کننده: شما با استفاده از این نوع محتوا قصد دارید با تحریک احساسات مخاطبان آنها را به شادی و سرگرمی هدایت کنید.
اگر بخواهیم در رابطه با بازاریابی ، تولید محتوا را تقسیم بندی کنیم، می توانیم محتواها را به دو دسته کلی که در بالا به آن اشاره کردیم، دسته بندی کنیم.
بازاریابی محتوا می بایست با تمرکز بر اهداف برند و اهداف سیاست های مجموعه و سازمان، شروع به تولید محتوا کند. شما در بازاریابی محتوا هر فعالیتی را که صورت می دهید، می بایست در انتها به سوددهی سازان و یا کسب و کار شما منجر شود، که برای شما مثمرثمر گردد.
بازاریابی محتوا و تبلیغات
بسیاری از افراد زمانی که کلمه بازاریابی را می شنوند، تصور می کنند که صحبت از تبلیغات می باشد. ولی باید گفت که این تصور کاملا اشتباه می باشد. استراتژی های بازاریابی محتوا با استراتژی های تبلیغات به طور کلی با یکدیگر تفاوت دارد.
اگر بخواهیم به صورت کلی در رابطه با تفاوت های بازاریابی محتوا و تبلیغات اشاره کنیم، به طور کلی می توانیم دو تفاوت عمده را اعلام کنیم. اولین نکته این مسئله می باشد که شما در بازاریابی ، زمانی که محتوا تولید می کنید و قصد انتشار آن را دارید، محتوا را در رسانه شخصی خود که می توان سایت، مجموعه و یا شبکه های اجتماعی منتسب به سازمان می باشد، منتشر می کنید. ولی در تبلیغات شما باید زمان رسانه ای را خریداری کنید و تبلیغات خود را در آن نمایش دهید.
دومین تفاوت عمده بین بازاریابی محتوا و تبلیغات این مسئله می باشد که هدف و استراتژی ما از تولید محتوا و سپس بازاریابی محتوا، هدف جذب کننده مخاطب دارد و مسلما ایجاد مزاحمت برای مخاطب ندارد، ولی تبلیغات به این گونه نمی باشد، به دلیل اینکه در رسانه ای دیگر و نمایش دادن به مخاطبان صورت می گیرد، در مواقعی شاهد این مسئله هستیم که برای مخاطب ناخوشایند می باشد.
استراتژی بازاریابی محتوا
هدف ما از بازاریابی چیست؟ برای رسیدن به این هدف چه استراتژی هایی را باید مد نظر قرار بدهیم.؟ قطعا هر شخصی از تولید محتوا هدفی را دنبال می کند اما اگر بخواهیم به طور استراتژی های بازاریابی را تقسیم بندی کنیم می توانیم آنها را به 3 دسته تقسیم کنیم: استراتژی بازاریابی محتوا شامل بالا رفتن فروش، کاسته شدن هزینه ها و وفاداری بیشتر مشتریان می باشد.
این سه مورد که به آن اشاره کردیم، اهداف هر سازمانی می باشد که قصد پیشرفت و یا حفظ موقعیت فعلی آن شرکت را دارند، می باشد. نباید این مسئله را فراموش کنید که امروزه بازاریابی از طریق محتوا، یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت می باشد. شما نباید از بازاریابی محتوا توقع بازده زود و سریع را داشته باشید.
اما از طرف دیگر با استفاده از بازاریابی محتوا، شما در حال ساختن برند خود می باشید. شما برای اینکه با استفاده از این روش بازاریابی بتوانید به هدف های خود دست پیدا کنید، می بایست با تولید محتواهای هدفمند و برنامه ریزی شده، به سمت ارتباط با مخاطب و مشتری قدم بردارید.
2 نمونه از موفق ترین بازاریابی های محتوا
بازاریابی محتوا فقط مخصوص به فضای مجازی، اینترنت و شبکه های اجتماعی نیست. اگر بخواهیم در رابطه با بازاریابی در دهه های گذشته صحبت کنیم، می توانیم به دو نمونه معروف آن اشاره کنیم. برای مثال در سال 1900 شرکت لاستیک سازی میشلن دفترچه ای 400 صفحه ای با جلد قرمز در اختیار تمام اشخاصی که ماشین فعالیت داشتند قرار داد. در این دفترچه 400 صفحه ای اطلاعاتی در رابطه با برطرف کردن اشکالات احتمالی که در ماشین ها رخ می دهد، بیان شده بود.
و نمونه دیگر می توان به شخصی به نام ژل او اشاره کرد که این شخص در سال 1904 کتاب آشپزی چاپ کرد و به رایگان در اختیار مشتریان خود قرار داد. او با استفاده از این استراتژی بازاریابی توانست تا دو سال بعد با استفاده از این کمپین بازاریابی ، به فروشی 1 میلیون دلاری در سال 1906 برسد.
اگر شما هم قصد دارید برای سازمان و یا کسب و کار خود، روشی از بازاریابی را انتخاب کنید، قطعا در صدر آنها می بایست بازاریابی محتوا مد نظر شما باشد. ماندگاری و توجه به بازاریابی محتوا قطعا نسبت به دیگر شیوه های بازاریابی اهمیت بالایی دارد.