زمانی که ما از اهمیت محتوا و تولید محتوا در کسب و کارهای امروزی صحبت می کنیم، باید به چند نکته توجه داشته باشیم تا محتوای تولید شده ما، محتوای خوب و مناسبی باشد. در غیر این صورت محتوای تولید شده نظر مخاطبین را جلب نخواهد کرد و ما در رسیدن به هدف خود دچار مشکل خواهیم شد. در این مقاله قصد داریم تا ویژگی های اصلی یک محتوای خوب را مورد بررسی قرار دهیم.
مخاطبان محتوای خوب
اولین نکته ای که در رابطه با تولید محتوای خوب می بایست درباره آن تفکر کرد، این مسئله می باشد که مخاطبان یک محتوای خوب چه کسانی هستند و به طور کلی هدف از تولید محتوای خوب چیست، قصد ما از تولید محتوا چیست، با تولید محتوا در نظر داریم چه مخاطبینی را جذب کنیم، مخاطبین مورد نظر ما به دنبال چه نوع محتوایی هستند.
ما قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با ویژگی های اصلی محتوای خوب صحبت کنیم، می بایست جامعه هدف و مخاطبان مورد نظر خود را مشخص نموده و آنها را تجزیه و تحلیل و بررسی کنیم تا متوجه شویم برای دست یافتن به آنها چه فعالیت هایی را باید صورت بدهیم.
محتوای هدفمند
اولین نکته ای که در رابطه با تولید محتوا باید در نظر داشته باشیم و جزء ویژگی های اصلی محتوای خوب می باشد، این مسئله است که محتوا هدفمند باشد. منظور این است که ما برای تولید محتوا باید هدف خود را مشخص کنیم و باید تمام سعی خود را انجام دهیم تا محتوای تولید شده، نیاز مخاطب در هر زمینه ای را برطرف کند. زمانی که تصمیم به تولید محتوا گرفته می شود، ما به عنوان سازمان و یا مدیر سایت، باید هدف خود را از تولید محتوا به روشنی مشخص کنیم. هدف ما باید برطرف کردن نیاز مخاطبمان باشد. تنها در این صورت می توانیم نظر مخاطبین را جلب کنیم.
مخاطب زمانی که تصمیم می گیرد از محتوای ارائه شده از جانب ما بهره بگیرد، در واقع تصمیم گرفته است وقت و زمان خود را بر روی این محتوا صرف کند. بنابراین محتوای تولید شده ما باید به گونه ای باشد که در انتها مخاطب از صرف وقت و هزینه بابت این محتوا، رضایت کامل را داشته باشد.
محتوای دست اول
دومین ویژگی یک محتوای خوب، این مسئله است که محتوا دست اول باشد. یعنی محتوا کپی شده نباشد. زمانی که شما از محتواهای دیگران استفاده می کنید و در واقع محتوای آنها را کپی می کنید. در حال ضربه زدن به فعالیت های خود هستید.
در تولید محتوا همیشه خلاقیت حرف اول را می زند. مخاطب زمانی که با محتوای خوب، تازه و همراه با خلاقیت رو به رو می شود، به سرعت جذب آن می شود. بنابراین باید تمام سعی خود را بر این نکته متمرکز کنیم که محتواهای ما در هر زمینه ای که باشند و با هر هدفی که نگارش می شوند، می بایست همراه با خلاقیت و نوآوری باشند. شما هر زمانی که قصد داشته باشید در رابطه با هر موضوعی، شروع به تولید محتوا کنید، مطمئن باشید در این دنیای بزرگ اینترنت حتما در رابطه با آن موضوع محتواهای بسیاری وجود دارد. یعنی این که موضوعات همگی تکراری هستند. زمانی که موضوعات تکراری می شوند، تنها در صورتی محتوای شما مورد توجه قرار می گیرد که نسبت به دیگر محتواها ویژگی های بارز دیگری داشته باشد.
محتوای خوب، محتوایی است که برای تولید آن فکر شده و قبل از شروع به تولید محتوا، تمام جوانب مورد بررسی قرار گرفته باشد. محتوای دیگر سایت ها در این موضوع خاص مورد بررسی قرار گیرد و محتوای تولید شده در عین کارآمدی همراه با خلاقیت و نوآوری باشد.
محتوای باکیفیت
بعد از اینکه هدف از تولید محتوا مشخص شد و برای تولید آن خلاقیت مد نظر قرار گرفت. ویژگی بعدی یک محتوای خوب، کیفیت آن است. هر محتوایی اگر همراه با بالاترین کیفیت نباشد، قطعا در برقراری ارتباط با مخاطب دچار مشکل خواهد شد. در پروسه تولید محتوا، شما باید تمام سعی خود را کنید که محتوای تولید شده شما همراه با بالاترین کیفیت باشد. حتما برای شما هم این سوال پیش می آید که منظور از کیفیت چه مسائلی می باشند.
برای مثال در هنگام تولید محتوای متنی، شما می بایست حتما از جملات کوتاه و پاراگراف های کوتاه استفاده کنید، به زبان خیلی ساده مقاله خود را بنویسید، از زیاده گویی و پیچیده گویی پرهیز کنید و مهمترین نکته در مورد تولید محتوای متنی، رعایت کردن نکات و مسائل سئو می باشد. به سئو باید توجه بسیار داشته باشید. برای اینکه مهمترین نکته برای ارتقا رتبه سایت شما، سئو می باشد. البته این بدین معنی نیست که فقط توجه خود را معطوف به سئو کنید و از مخاطب غافل شوید. بلکه شما قطعا می بایست محتوای خوب برای مخاطب بنویسید و در آن سئو را رعایت کنید.
یا در رابطه با تولید محتوای ویدئویی، کیفیت ویدئو شما باید بالا باشد. نحوه انتقال مفهوم مورد نظر شما می بایست همراه با خلاقیت و زیبایی باشد. امروزه ویدئو پرمخاطب ترین نوع محتواست. بنابراین شما می توانید با تولید محتوای ویدئویی همراه با ویژگی های یک محتوای خوب که در این مقاله به آن اشاره کردیم و در رابطه با آن صحبت کردیم، تعداد بسیار زیادی از مخاطبین را به سوی خود جذب کنید.
در این مقاله ما متوجه شدیم که یک محتوای خوب می بایست چه ویژگی هایی داشته باشد، به چه نکاتی توجه داشته باشد و از چه مسائلی می بایست دوری کند. اما برای جذب مخاطب تنها تولید محتوای خوب و با کیفیت نمی تواند ما را به هدفمان برساند. البته که بسیار ما را به هدف نزدیک می کند، ولی شما می بایست در سطح وسیع و جامع نسبت به کلیه محتواهای تولید شده خود استراتژی مشخص و معینی داشته باشید.