مدیریت استراتژیک محتوا چه تاثیری بر روی فعالیت های ما دارد؟ زمانی که شروع به تولید محتوا می کنیم، باید هدف و قصد خود را از تولید محتوا مشخص کنیم. بارها از اهمیت تولید محتوا برای کسب و کارها و اثرات مثبتی که برای ما به همراه دارد، صحبت شده است. اما یک مسئله را نباید فراموش کرد و آن مدیریت استراتژیک محتوا می باشد. شما تنها با تولید محتوا و انتشار آن به اهداف خود دست نخواهید یافت، بلکه می بایست مدیریت استراتژیک محتوا را اعمال کنید.
هدف از تولید محتوا
زمانی که صحبت از مدیریت استراتژیک محتوا می شود، در ابتدا باید این مسئله را موشکافی کرد که هدف از تولید محتوا چیست؟. تولید محتوا چه اثراتی بر روی کسب و کار ما خواهد داشت.
با استفاده از تولید محتوا ما قصد داریم با چه مخاطبینی ارتباط داشته باشیم. کسب و کار خود را می خواهیم به چه اشخاصی معرفی کنیم. از چه نوع محتواهایی باید استفاده کنیم. زمانی که به تمامی این سوالات پاسخ بدهیم، می توانیم یک مدیریت استراتژیک محتوا قوی و کارآمدی را برای سازمان خود پایه ریزی کنیم.
منظور از مدیریت استراتژیک محتوا چیست؟
ما در این مقاله قصد داریم در رابطه با مدیریت استراتژیک محتوا با شما صحبت کنیم. بنابراین اولین سوالی که برای شما به وجود می آید این موضوع می باشد که مدیریت استراتژیک محتوا به چه معنایی می باشد؟
اگر بخواهیم به زبان ساده مدیریت استراتژیک محتوا را برای شما تعریف کنیم می توانیم بگوییم مدیریت استراتژیک محتوا یعنی داشتن برنامه ریزی و هدف برای تولید محتوا و انتشار آن. شما به عنوان مدیر یک سایت و موسس یک وبلاگ، برای محتواهای خود، حتما می بایست مدیریت محتوا استراتژیک را برای مجموعه خود پیاده سازی کنید. برای اینکه یک مدیریت استراتژیک محتوا بسیار عالی و کارآمد را بتوانید در مجموعه خود پیاده سازی کنید، می بایست نکته هایی را رعایت کنید که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
هدف از تولید محتوا
اولین موضوعی که در مدیریت استراتژیک محتوا می بایست به آن توجه کنید، هدف شما و مجموعه شما از تولید محتوا می باشد. شما در ابتدا بایستی تمامی این مسائل را بررسی کنید و سپس اقدام به تولید محتوا کنید. منظور ما از هدف از تولید محتوا به این معنا می باشد که شما با آگاهی کامل اقدام به تولید محتوا کنید. هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید. مشخص کنید که قصد دارید با تولید محتوا، چه پیامی را منتقل کنید و همچنین نکته ی دیگری که می بایست مدنظر قرار بگیرد، مخاطبین هدف شما می باشد.
مجموعه شما در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشد، قطعا به دنبال یافتن مخاطبین و مشتریان برای خود می باشد. بنابراین شما می بایست در ابتدا با توجه به بررسی ها و تحلیل های انجام شده، مخاطبین و مشتریان هدف خود را مشخص کنید و برای جلب نظر آنها و دستیابی به آنها، فعالیت های هدفمندی را در قالب مدیریت استراتژیک محتوا انجام دهید.
تولید انواع محتوا
یکی از نکته های بسیار مهم و موثر در مدیریت استراتژیک محتوا، بررسی انواع مختلف روش های تولید محتوا و انتخاب چندین روش برای تولید محتوای مورد نظرتان می باشد. زمانی که شما در برنامه مدیریت استراتژیک محتوا، انواع روش های تولید محتوا را انتخاب می کنید و شروع به تولید محتوا می کنید، با استفاده از این برنامه می توانید به چندین هدف دست پیدا کنید. در ابتدا محتواهای تولید شده شما از یکنواختی خارج شده و شما با طیف متنوعی از محتواها رو به رو خواهید بود.
دومین اهمیتی که این موضوع دارد، باعث می شود که با طیف گسترده تری از مخاطبین شما ارتباط برقرار کنید. مشتریان یا مخاطبین هدف ما، هرکدام با توجه به سلیقه ها و گرایش هایی که دارند، مایل به استفاده از انواع مختلف محتواها هستند. بسیار از مخاطبین علاقه مند به مطالعه به مقاله و یا نوشته ها هستند. طیف دیگری علاقه دارند تا از پادکست ها، کتاب های صوتی و یا محتواهای صوتی بهره بگیرند و عده ای نیز مایل به دیدن فیلم و ویدئو هستند. بنابراین زمانی که شما مدیریت استراتژیک محتوا خود را بر اساس تولید انواع محتواها پیش می برید، قطعا طیف بیشتری از مخاطبین را به دست می آورید.
زمان بندی برای انتشار محتوا
یکی دیگر از مسائلی که در مدیریت استراتژیک محتوا می بایست مدنظر قرار بگیرد، زمان بندی منظم و مشخص برای انتشار محتوا می باشد. شما می بایست با استفاده ای از برنامه ای منسجم و تعیین شده بر اساس تحقیقات گسترده، زمان بندی های مشخصی را برای انتشار محتواها مشخص کنید.
زمانی که شما از مدیریت استراتژیک محتوا صحبت می کنید، این بدین معنا می باشد که هیچ کدام از فعالیت های شما نباید بدون برنامه ریزی صورت بگیرد. انتشار محتوا نیز یکی از مهمترین بخش هایی می باشد که باید دارای برنامه باشد. نباید بدین گونه باشد که بدون برنامه و هدف محتواهای خود را منتشر کنید. این کار باعث می شود مخاطبین خود را از دست بدهید و مخاطبان شما را دنبال نکنند. انتشار منظم و پیوسته محتوا، می تواند باعث وفاداری مخاطبین و مشتریان شما شود.
استفاده از انواع شبکه های اجتماعی
یکی دیگر از نکاتی را که می توان در رابطه با مدیریت استراتژیک محتوا مطرح کرد، استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف برای انتشار محتوا و دستیابی به مخاطبان بیشتر. هدف هر سازمان، کسب و کار و مجموعه ای دسترس به مخاطبین بیشتر می باشد.
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی به مراتب بیشتر از بازدید از سایت و وبلاگ می باشد. بنابراین بسیار عقلانی می باشد که با استفاده از این پلتفرم ها بتوانیم نظر مخاطبین بیشتری را جلب کنیم. این روزها شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از مردم زمان های بسیاری از وقت خود را در شبکه های اجتماعی صرف می کنند که این مسئله می تواند برای مدیریت استراتژیک محتوا بسیار خوشایند باشد. زیرا شما می توانید انواع محتواهای خود را در این شبکه های اجتماعی منتشر کنید، نظرات مخاطبین را جویا شوید و همچنین این شبکه ها ی توانند اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد مخاطبین به شما ارائه دهند.