مقالات آموزشی

هر آنچه در باره تدوین استراتژی محتوا در خصوص وب سایت خود باید در نظر بگیریم

مفید بود؟

استراتژی محتوا برای وب، اولین نکته‌ای می‌باشد که به آن باید فکر کرد. زمانی که شما برای کسب و کار خود یک سایت طراحی می‌کنید و یا اینکه سایت را طراحی می‌کنید، و قصد دارید از طریق سایت به درآمد برسید، اولین نکته‌ای که باید درباره آن فکر کنید و تصمیم گیری کنید، استراتژی محتوا برای وب سایت شما می‌باشد. بعد از تعیین استراتژی محتوا شما شروع به تولید محتوا می‌کنید.

استراتژی محتوا چیست؟

منظور از استراتژی محتوا چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟ همانطور که در بالا به  آن اشاره کردیم، مهمترین مسئله برای هر سایتی بعد از طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوا برای سایت می‌باشد. شما نمی‌توانید بدون داشتن یک استراتژی محتوا معین و درست به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنید. به زبان ساده تر شما باری به هر جهت نمی‌توانید شروع به تولید محتوا کنید، حتما می‌بایست با استراتژی معینی حرکت کنید.

برای تعیین استراتژی محتوا برای وب سایت خود باید چندین موضوع را مد نظر قرار دهید. اولین موضوع  تعیین سیاست‌های کلی سازمان یا سایت شما در خصوص محتواهایی که برای سایت شما تولید و در سایت شما منتشر می‌شوند را استراتژی محتوا می‌گویند. شما به عنوان مدیر یک سازمان یا سایت، می‌بایست سیاست‌های سازمان خود را در این زمینه کاملا شفاف و مشخص کنید. این مسئله بسیار مهم می‌باشد که ساختار، زمان بندی، نحوه انتشار و سیاست‌های شما در خصوص محتواهای کسب و کارتان کاملا مشخص شده باشد.

چگونگی تدوین استراتژی محتوا

وقتی نوبت به تولید محتوا می‌رسد، ممکن است تعدادی از افراد روی محتوای شما کار کنندتا محتوی شما بی‌نقص باشد: نویسندگان متن، طراحان، تهیه کنندگان، تحلیل گران، کارشناسان سئو و سایر افراد. یک راه برای از بین بردن هرگونه سردرگمی و ساده سازی محتوا در تیم بازاریابی، تدوین استراتژی محتوا برای کل تیم است که توسط همه اعضای اصلی قابل مشاهده است و اهداف همه را تراز می‌کند.

در این مقاله ما به آموزش طراحی استراتژی محتوا با زبان ساده می‌پردازیم و امیدواریم که با خواندن آن بتوانید یک محتوی خوب  برای یک وبسایت، وبلاگ یا … تهیه کنید. کارشناسان مختلف تعاریف گوناگونی از استراتژی محتوا داشته‌اند که هیچ کدام یکسان نیست ولی هر کدام از جهتی می‌تواند درست باشد اگر بخواهیم تدوین استراتژی محتوای را در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم برای نوشتن استراتژی محتوای اول باید بدانیم کارهایمان را چگونه انجام دهیم و دوم این که چه نتیجه‌ای خواهیم گرفت؟ مثل  کسب رتبه در گوگل، لایک، فروش و.

طبق نیاز کارفرما ما می‌توانیم انواع استراتژی تولید محتوا را تعریف کنیم ولی باید توجه داشته باشیم که استراتژی انتخاب شده باید با نیازهای یک برند، شرکت یا … متناسب باشد.

مراحل تدوین استراتژی محتوا:

  1. هدف‌گذاری
  2. توصیف برند
  3. توضیح محصولات و کسب‌وکار و خدمات
  4. شناخت مخاطبان
  5. تحلیل رقبا
  6. تحقیق کلیدواژه ها
  7. نقشه سفر مشتری
  8. راهنمای نوشتن
  9. نحوه توزیع محتوا
  10. تقویم محتوایی
  11. شاخص‌های عملکرد

تدوین استراتژی محتوا فقط یکبار انجام می‌گیرد ولی باید در طول مسیر مدام به آن مراجعه کنیم و مطمئن شویم که راه درستی را طی می‌کنیم.

 

یک استراتژی محتوای قوی در ایجاد نوع مناسب محتوا برای مخاطبان هدف شما خلاصه می‌شود. این برنامه ریزی جامع، نمای کاملی از استراتژی محتوا را به شما ارائه می‌دهد و شما را در بین عناصر اصلی برنامه ریزی، اجرا، انتشار و بهینه سازی مطالب رهنمون می‌کند.

به زبان ساده، داشتن یک استراتژی می‌تواند به شرکت شما در ایجاد محتوای بهتر کمک کند. همچنین مهم است که محتوای شما مفید باشد. شما می‌خواهید مردم  محتوای شما را طوری ببینند که گویی جوابی برای یک سوال طولانی پیدا کرده‌اند یا چیزی را یاد گرفته‌اند که قبلاً نمی‌دانستند. اگر محتوای شما به مخاطبین کمکی نمی‌کند، بهتر است برای تهیه محتوای بی‌فایده آنلاین تلاش نکنید. یک محتوی خوب باید بتواند گره‌ای را بگشاید و به حل مشکلی کمک کند.

هدف گذاری

اولین قدم برای تدوین استراتژی محتوا، شناسایی اهدافی است که سعی می‌کنید از طریق محتوا یا بازاریابی به آن برسید.  چند هدف تعیین کنید و محتوای خود را پیرامون آن‌ها بسازید.

توصیف برند

محصولات و خدمات خود را در معرض دید قرار دهید. هنگامی که کاربران برای یافتن سؤالات خود محتوای شما را می‌خوانند،این کار می‌تواند آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند.

محتوایی که تولید می‌کنید بازتابی از تصویر برند شماست. اگر محتوای با کیفیتی تولید کنید که تجسم ذهنیت شرکت شما باشد و برای مخاطبان شما ارزش ایجاد کند، می‌توانید شرکت خود را به یک برند برتر تبدیل کنید.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

برای نشان دادن موفقیت مطالب خود به چه متغیرهایی نگاه خواهید کرد؟ این شاخص‌های موفقیت خود را در این بخش مشخص کنید. این بسته به محصول و خدمات شما و همچنین اهدافی که سعی در رسیدن به آن دارید متفاوت خواهد بود.

برخی از KPI های رایج عبارتند از:

  • تعداد کاربران یا مشتریان جدید
  • درآمد کل
  • تعداد ثبت نام در خبرنامه
  • تعداد دفعاتی که محتوای شما به اشتراک گذاشته شده است

اکنون اهداف خود را به معیارهایی تبدیل کنید که می توانید با مشاهده KPI های خود اندازه گیری کنید:

  • در ماه به تعداد X بازدید در وبلاگ برسید.
  • تعداد X دنبال کننده جدید در شبکه های اجتماعی به دست آورید.
  • X دلار درآمد کسب کنید
  • هر ماه تعداد X انتخابهای جدید را به خبرنامه اضافه کنید.
  • به ازای هر پست وبلاگ در هر ماه به میزان X سهام دسترسی پیدا کنید.

KPI های خود را تعریف کنید تا با اهداف اصلی کسب و کار شما همسو شود.

مخاطبان

گروهی که می‌خواهید محتوای شما را بخوانند چه کسانی هستند؟ درک اینکه مخاطبان شما چه کسانی هستند و به چه چیزی اهمیت می‌دهند به شما کمک می‌کند محتوای مرتبط با آن ها را تولید کنید. مخاطبان به دنبال چه اطلاعاتی هستند؟ آنها می‌خواهند چه مشکلاتی را حل کنند؟ محتوای شما باید مستقیماً به این سؤالات پاسخ دهد. چندین شخصیت ایجاد کنید که بخش خاصی از مخاطبان شما را نشان می‌دهد و از الگوی مقایسه شخصیت برای مقایسه و تضاد استفاده کنید. این افراد نه تنها گزینه‌های محتوای شما را راهنمایی می‌کنند بلکه لحن محتوا را نیز به شما نشان می‌دهند.

کلید واژه‌ها

با تعریف کلمات کلیدی موضوعاتی که مخاطبان شما به آن‌ها اهمیت می‌دهند، اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با شخصیت‌های شما هماهنگ است. کلمات کلیدی به نوع محتوی شما جهت می‌دهد. استفاده از کلمات کلیدی مناسب سئوی محتوای شما را بهبود می‌بخشد.

همچنین برای تولید محتویتان می‌توانید از ابزار زیر بهره بگیرید.

  • Google Analytics – با این ابزارکلمات کلیدی را که از قبل به وب سایت شما ترافیک ارسال می‌کنند پیدا می‌کنید.
  • Google Keyword Planner – برای تعیین این که کدام کلمات کلیدی یا عبارات پربازدید هستند.
  • Google Trends – با این ابزار می‌توانید ببینید که سؤالات چگونه جستجو می‌شوند و در طول زمان چه تغییری کرده‌اند.

نوع محتوا ( لحن، نوع و …)

مخاطبان شما چه نوع محتوایی را مصرف می کنند؟ باز هم در مورد شخصیت‌های خود و نقاط درد آنها فکر کنید. در همان لحظه، آن‌ها به دنبال چه نوع محتوایی هستند؟ اگر کالای زیبایی می‌فروشید و مخاطبان شما دختران 14 تا 21 ساله هستند، ممکن است بخواهید آموزش‌های ویدیویی تهیه کنید زیرا آن‌ها به احتمال زیاد در YouTube برای یافتن نکاتی جستجو می کنند. یا شاید شما در حال تلاش برای جذب حرفه‌ای های تجاری هستید که مطالعه موردی را با قالب‌های کتاب الکترونیکی ترجیح می دهند.

برخی از نمونه‌ها عبارتند از:

  • قطعات نظر، پست‌های مهمان، یا وبلاگ نویسی مهمان
  • عکس، اینفوگرافیک
  • فیلم‌ها، وبینارها
  • کتاب‌های الکترونیکی یا سایر منابع رایگان
  • خبرنامه‌ها

منظور از نمونه استراتژی دیدن فعالیت‌های یک مجموعه می‌باشد که از برنامه ریزی خاصی استفاده می‌کند نمونه استراتژی محتوا شما می‌تواند یک فروشگاه باشد یا یک آموزش آنلاین.

هدف از تولید محتوا

در قدم بعدی، شما باید اهداف خود را از تولید محتوا مشخص کنید. در این مرحله می‌باشد که شما می‌بایست به درستی استراتژی محتوا را تعیین کنید. در این مرحله شما باید مشخص کنید که هدف شما از تولید محتوا چیست. به چه دلیلی شما قصد دارید که تولید محتوا کنید.

هر سایتی با توجه به اهدافی که دارد، استراتژی محتوا مناسب خود را تعیین می‌کند. هر سایتی با توجه به اهدافی می‌تواند استراتژی محتوا خود را مشخص کند. برای مثال اهداف سایت‌ها از تولید محتوا می‌تواند این موارد باشد. به منظور بالا بردن ترافیک سایت، افزایش فروش و درآمد زایی از سایت از طریق فروش محصولات، سایت‌های آموزشی آنلاین و …. . همه این مسائل اهدافی می‌تواند باشد که سایت ها می‌توانند با توجه به نوع فعالیت خود، شروع به تولید محتوا کنند.

زمانی که هدف شما مشخص می‌شود، می‌توانید استراتژی محتوا خود را پیاده کنید. استراتژی محتوا شامل این  موارد می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. اولین قدم موضوعاتی که در رابطه با آن‌ها باید تولید محتوا صورت بگیرد را مشخص کنید. با توجه به اهداف و سیاست‌هایی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم، وقت آن رسیده است که به طور مشخص موضوعات و عنوان‌ها را مشخص کنید. زمانی که شما به طور دقیق موضوعات مورد نظر خود را مشخص می‌کنید، باعث می‌شوید که اشخاصی که برای شما تولید محتوا می‌کنند، به طور دقیق از خواسته و نظر شما آگاه شوند. زمانی که تولید کنندگان محتوا در رابطه با تولید محتوا مورد نظر برای سازمان شما، به خوبی توجیه می‌شوند، محتواهای استاندارد و بهتری را برای شما تولید می‌کنند.

به این منظور شما می‌بایست کلمات کلیدی که شما قصد دارید سایت خود در آن حوزه‌ها شناخته شود را انتخاب می‌کنید، تا با توجه به آنها تولید محتوا صورت بگیرد.

انواع روش‌های تولید محتوا

در استراتژی محتوا قدم بعدی که بعد از تعیین موضوعات تولید محتوا باید بردارید، انتخاب نوع تولید محتوا می‌باشد. همانطور که می‌دانید برای تولید محتوا روش‌های بسیاری وجود دارد. از جمله تولید محتوا متنی، ویدئو، عکس، پادکست و …. . شما با توجه به سازمان و استراتژی که تعیین کرده‌اید می‌بایست نوع تولید محتوا را نیز مشخص کنید.

معمول‌ترین شیوه تولید محتوا، تولید محتوا به صورت متنی می‌باشد. این محتواها به صورت مقاله، گزارش، یادداشت، مطلب و غیره می‌باشد. زمانی که شما تولید محتوا متنی می‌کنید، باید به سئو مقاله‌های خود بسیار توجه داشته باشید. برای اینکه یکی از ابزارهای ارتقا رتبه سایت شما در گوگل سئو می‌باشد. در صورت اینکه از این ابزار به خوبی استفاده کنید، می‌توانید بسیار سریع به اهداف مورد نظر خود و سازمان دست پیدا کنید.

البته این روزها مخاطبان بیشتر به دنبال تنوع می‌باشند. این روزها مخاطبین بیشتر به ویدئو و عکس توجه می کنند. با دانستن این نکته شما می‌توانید با تولید محتوا در این زمینه ها، مخاطبین بیشتری را جذب سایت خود کنید.

برنامه ریزی و زمان بندی

یکی دیگر از موضوعاتی که در استراتژی محتوا می بایست به آن توجه کنید، برنامه ریزی و زمان بندی می‌باشد. شما با توجه به اهداف سایت، می‌بایست طبق یک برنامه ریزی کاملا مشخص حرکت کنید. بسیار از افراد توصیه می‌کنند که در این زمان، از تقویم تولید محتوا استفاده کنید. برای تولید محتواهای خود برنامه ریزی کنید، به هر کدام از افراد تیم تولید محتوا، با توجه به توانایی‌ها شخص و نیازهای سازمان وظیفه‌ای را واگذار کنید.

طبق برنامه ریزی تولید محتوا صورت بگیرد. شما همچنین برای انتشار محتواها نیز می‌بایست به لحاظ زمانی برنامه ریزی کنید. زمان بندی به غیر از انتشار محتواها، در کلیه‌ی فعالیت‌ها اهمیت به خصوصی دارد. برای رسیدن به اهداف می‌بایست با برنامه‌ای منسجم و دقیق که در آن تمامی مسائل به خوبی زمان بندی شده اند، سعی و تلاش کرد.

ما در این مقاله در رابطه با استراتژی محتوا برای وب صحبت کردیم. از اهمیت آن سخن گفتیم و نکات مهمی که در رابطه با استراتژی محتوا می‌بایست رعایت شود را توضیح دادیم. شما به عنوان مدیر، مالک و یا حتی سرپرست یک مجموعه، باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که بدون داشتن یک استراتژی محتوای دقیق، به هیچ عنوان موفق نخواهید شد. در همه سازمان‌ها برای هر فعالیتی می‌بایست استراتژی مخصوص به آن را تعیین کرد. امروزه که همه کسب و کارها می‌بایست در فضای مجازی حضور داشته باشند، تعیین استراتژی محتوا برای وب سایت های آنان نیز بسیار امر مهم و لازمی می‌باشد. و نباید از آن غافل باشید.

سوالات متداول

  • استراتژی محتوا چیست؟

    عین سیاست‌های کلی سازمان یا سایت شما در خصوص محتواهایی که برای سایت شما تولید و در سایت شما منتشر می‌شوند را استراتژی محتوا می‌گویند. این مسئله بسیار مهم می‌باشد که ساختار، زمان بندی، نحوه انتشار و سیاست‌های شما در خصوص محتواهای کسب و کارتان کاملا مشخص شده باشد.

  • مراحل تدوین استراتژی محتوا

    هدف‌گذاری، توصیف برند، توضیح محصولات و کسب‌وکار و خدمات، شناخت مخاطبان، تحلیل رقبا، تحقیق کلیدواژه‌ها، نقشه سفر مشتری، راهنمای نوشتن، نحوه توزیع محتوا، تقویم محتوایی و شاخص‌های عملکرد از مراحل تدوین استراتژی محتوا هستند.

  • شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در استراتژی محتوا کدامند؟

    برخی از KPI های رایج عبارتند از: تعداد کاربران یا مشتریان جدید، درآمد کل، تعداد ثبت نام در خبرنامه و تعداد دفعاتی که محتوای شما به اشتراک گذاشته شده است.

  • چرا تدوین استراتژی محتوا برای وب سایت مهم است؟

    استراتژی محتوا برای وب، اولین نکته‌ای می‌باشد که به آن باید فکر کرد. زمانی که شما برای کسب و کار خود یک سایت طراحی می‌کنید و یا اینکه سایت را طراحی می‌کنید، و قصد دارید از طریق سایت به درآمد برسید، اولین نکته‌ای که باید درباره آن فکر کنید و تصمیم گیری کنید، استراتژی محتوا برای وب و سایت شما می‌باشد. بعد از تعیین استراتژی محتوا شما شروع به تولید محتوا می‌کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.