مقالات آموزشی

قدمت تولید محتوا از ابتدا تا انتها

مفید بود؟

سابقه تولید محتوا به سالیان قبل نیز باز می گردد. تولید محتوا سابقه ی بسیار طولانی دارد. وقتی صحبت از تولید محتوا به میان می آید همه به فکر محتوای دیجیتال می افتند. در صورتی که ایجاد محتوا فقط مختص به فضای مجازی نمی باشد و با توجه به اینکه امروزه محتوای دیجیتال رشد بسیاری داشته است اما این یک گونه از تولید محتوا محسوب می گردد.

اگر شما در حال نوشتن یک متن هستید و یا اینکه اگر شما یک نویسنده کتاب هستید، این نیز ایجاد محتوا محسوب می گردد. حتی زمانی را که در حال ارسال پیامک هستید از طریق یک نرم افزار، شما در حال ایجاد محتوا هستید.  برخی شغل ها به طور مستقیم در حال ایجاد محتوا هستند و یک فرایند بازاریابی تولید محتوا را پیش گرفته اند.

سابقه تولید محتوا

سابقه تولید محتوا از زمان های گذشته تا امروز نشان دهنده ی میزان اهمیت محتوا می باشد. با گذشت زمان متوجه خواهید شد که چقدر ایجاد محتوا در توسعه کسب وکار شما موثر خواهد بود.

  • تولید محتوا از زمان انسان های اولیه

انسان های اولیه با ایجاد تصاویر بر روی دیوار غارها، با دیگران ارتباط برقرار می کردند و به گونه ای تولید محتوا انجام می دادند.

  • تولید محتوا به صورت پیام

با انتقال پیام از یک فرستنده به گیرنده نیز تولید محتوا صورت می گیرد. در یک دوره تبلیغ ها به صورت پیامک ارسال می گشت که این خود نوعی ایجاد محتوا محسوب می گردد.

  • روزنامه

در زمان انتشار روزنامه، تولید محتوا صورت می گرفته است. در این زمان ایجاد محتوا به صورت یک شغل به طور رسمی شکل گرفته است. در روزنامه علاوه بر ایجاد محتوا در مورد وقایع و گزارشات، صاحبان کسب وکار نیز به تولید محتوا راجع به کسب و کار خود در روزنامه پرداختند. آن زمان این کار نوعی تبلیغ محسوب می شد و این کار به معنای ایجاد محتوا شناخته نشده بود.

  • رادیو

در نسل بعدی از رادیو برای تولید محتوا استفاده می شد. قبلاً محتوا فقط به صورت نوشتاری بود حال محتوا به صورت صدا در آمده و بعد از رادیو تلویزیون که محتوا را به صورت تصویری و صوتی منتشر می کرد.

  • مجله

با گذشت زمان روزنامه جای خود را به مجله های تخصصی داد. مجله تخصصی که به صورت هفتگی و یا ماهیانه و در مورد موضوعات خاص مانند پزشکی، خانوادگی، ورزشی و … تولید و منتشر می شد. این باعث شد که هر فردی که صاحب یک کسب و کار است بتواند مشتریان خود را هدف بگیرد و بهتر به تبلیغ خود بپردازد.

  • ماهواره

ماهواره نیز یک از رسانه های ارتباطی است که بسیار فراگیر می باشد و فراتر از مرزها می توان با همه ی افراد جامعه ارتباط برقرار کرد. حالا با کمک ماهواره محتوا تولید کنید. همه ی کسب وکار ها می توانند به طور فراگیر تولید محتوا انجام دهند و حتی محتوا را با توجه به سلیقه مردم ایجاد کنند. مثلاً صنعت توریسم دریافت که برای تبلیغ جاذبه های گردشگری علاوه بر تولید محتوای نوشتاری لازم است یک محتوای خوش آب و رنگ تر برای همه ی افراد جهان تولید کند و این کار با کمک ماهواره بسیار آسان شد.

  • با گذشت زمان تولید محتوا شکل تخصصی تری پیدا کرد.

حالا صاحبان روزنامه خود را از اصحاب رسانه می دانند. هزینه تولید  و بازاریابی محتوا بالا تر رفت. به گونه ای که برای تولید یک محتوا مانند فیلم و موسیقی و کتاب و … به اطلاعاتی در زمینه روانشناسی، انسان شناسی و بازاریابی و مدیریت نیاز دارند.

  • دنیای وب

با روی کار آمدن اینترنت و فضای مجازی، وب سایت ها ابزارهای ارزان تری برای انتشار محتوا بودند. اینترنت چون یک فناوری جهانی می باشد و افراد بیش تر زندگی روزمره خود را در فضای مجازی سپری می کنند. بنابراین می توانید به راحتی تولید محتوا انجام دهید و در فضای مجازی به انتشار بگذارید. با وب سایت ها و شبکه های اجتماعی پا را فراتر از مرزها گذاشته و مخاطبان زیادی پیدا خواهید کرد.

با ظهور اینترنت و استفاده همگانی از آن، عصر جدیدی از تولید محتوا شکل گرفت و در پی آن بازاریابی محتوا و تدوین استراتژی تولید محتوا شکل گرفت و ایجاد محتوا به یک دغدغه تبدیل شد. یکی از مهم ترین تغییراتی که امروزه بسیار به چشم می آید، تغییر در سطح دانش و آگاهی مردم می باشد. امروزه مردم نسبت به گذشته در مورد بیش تر محصولات اطلاعات و آگاهی دارند، به همین دلیل دیگر بیلبورد ها و تبلیغ های تلویزیونی مانند سابق تاثیر گذار نخواهد بود و دلیل دیگر این است که امروزه افراد ساعت های طولانی را در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام و … می گذرانند و حتی کسب وکارهایی راه اندازی کرده اند. پس تولید محتوا در دنیای مجازی بیش از بیش اهمیت پیدا کرده است.

برقراری ارتباط با مخاطبان در دنیای مجازی بسیار راحت امکان پذیر است. وقتی یک محصول را به نمایش می گذارید و به فروش می رسد می توانید با نظرخواهی از مخاطبان خود، می توانید برای توسعه خود تلاش کنید. بیلبوردها و بنرها و تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، به دلیل اینکه در جاهای خاص قرار داده می شود و یا در شهرهایی که محصول تولید می شود قرار داده می شود و یا اینکه در ساعت های خاصی پخش می شود و همیشه حضور ندارند، پس به احتمال زیاد در معرض دید همه قرار نخواهد گرفت و بیش تر افراد راجع به این محصول و کسب وکار چیزی نشنیده اند. اما در وب سایت ها و سایر شبکه های اجتماعی تبلیغ ها حضور دارند و همیشه هستند و تا زمانی که توسط خود منتشر کننده حذف و یا  تغییر داده نشود، در وب سایت ها وجود دارد و حتی توسط مخاطبان به اشتراک گذاشته می شوند. بنابراین تولید محتوا در دنیای مجازی موثر ترین و مطمئن ترین  راه برای کسب وکار شما می باشد.

یکی دیگر از عواملی که منجر به موفقیت و توسعه تولید محتوا شد این است که می توانید راجع به محصول و یا خدمات ارائه شده یک محتوای آموزشی ایجاد کنید. مخاطبان همیشه از محتوای آموزشی استقبال می کنند. اگر شما یک محتوای با کیفیت تولید کنید که برای مخاطبان شما ارزش ایجاد کند، مطمئناً منجر به افزایش مخاطبان شما می شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.