مقالات آموزشی

چارچوب محتوا نویسی با جذب مخاطب

مفید بود؟

اصول محتوا نویسی را رعایت کنید تا مخاطبان شما را انتخاب کنند. در این روزهایی که هر کسی در هر شغلی به فکر تولید محتوا می باشد ، اشخاصی برنده بازی این میدان می شوند که اصول محتوا نویسی را رعایت کنند.

هر چقدر مطالب شما جذاب باشد ، با کیفیت و ارزشمند باشد در صورتی که اصول محتوا نویسی را رعایت نکرده باشد ، مخاطبین را جذب نمی‌کند و ارزش خود را از دست می‌دهد. امروزه در اینترنت و دیگر شبکه های اجتماعی تولید محتوا اصلی ترین رکن می‌باشد و اما اصول محتوا نویسی چیست؟

محتوا می بایست جذاب و کاربردی باشد

همواره در هنگام نگارش محتوا به این نکته توجه کنید که این محتوای تولید شده می‌بایست کاربردی باشد. برای نوشتن یک محتوا شما باید وقت صرف کنید ، مطالعه کنید، از کپی کردن مقالات دیگر سایت ها خودداری کنید و برای نوشته خود ارزش قائل شوید تا تکراری نباشد ، و نیاز مخاطب را به هر نوعی که می‌باشد برطرف کند. فرقی نمی کند که محتوا شما در چه زمینه ای باشد. چه در زمینه سرگرمی ، چه در زمینه آموزشی و چه در زمینه خبری ، می‌بایست جامع ، کامل و جذاب باشد.

گوگل یا مخاطب؟

زمانی که شما برای سایت خود شروع به نوشتن محتوا می کنید حتما ذهن شما از لحاظ سئو نیز درگیر می‌باشد و می‌خواهید که بهترین محتوا از لحاظ سئو را داشته باشید تا به رتبه های بالا در گوگل دست پیدا کنید. اما اولین و مهم‌ترین اصول محتوا نویسی این است که شما باید برای مخاطب تولید محتوا کنید و در مرحله بعد سئو (seo) را درنظر بگیرید.

این کار به این دلیل می باشد که موتور جستجو گوگل بسیار هوشمند می باشد و افرادی را که در نوشته هایشان فقط به دنبال سئو سایت هستند را برای آنها نمره منفی در نظر می‌گیرد. یکی از اتفاقاتی که برای سایت شما پیش می آید و از لحاظ گوگل برای شما نمره منفی به همراه دارد این است که مخاطب وارد سایت شما بشود و به هر علتی سایت شما را زود ترک کند.

بهتر است برای پیشبرد اهداف خود در زمینه تولید محتوا مقاله چگونه یک محتوا خوب تولید کنیم؟ را مطالعه کنید.

افزایش مخاطبان مساوی است با توجه گوگل به محتوا و سایت شما

این موضوع برای گوگل که بسیار هوشمند می‌باشد بسیار با اهمیت است. شما با استفاده از محتوای جذاب می بایست به دنبال جذب مخاطب باشید و هرچقدر که مخاطبان شما بیشتر باشد ، توجه گوگل به محتوا و سایت شما بیشتر می‌شود. مقاله شما می‌بایست با کیفیت ، جذاب باشد و به گونه ای تا انتها مطلب را بنویسید که در درجه اول مخاطب از خواندن آن خسته نشود و در مرحله دوم احساس نکند که زمانی را که برای مطالعه این مقاله صرف کرده است ، به بطالت گذشته است.

عنوان مقاله

یکی دیگر از مهم‌‌ترین اصول محتوا نویسی عنوان مقاله یا محتوا شما می‌باشد. شما در هنگام تولید محتوا حتما می‌بایست کلمه کلیدی مورد نظر خود را در عنوان مقاله ذکر کنید و برای جذب مخاطب از عنوان های جذاب استفاده کنید.

عنوان مقاله شما باید به گونه ای باشد که مخاطب علاقه مند به خواندن مطلب شما بشود. زیرا عنوان مقاله به منزله ویترین مطلب شما می‌باشد و هرچقدر که این ویترین جذاب تر و هیجان انگیز تر باشد، مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد. سعی کنید در عنوان مقالات خود از اعداد نیز بهره بگیرید ، برای اینکه ثابت شده است که تیترهای همراه با اعداد طیف بیشتری از مخاطبان را درگیر می‌کند و ذهن کنجکاو مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند.

اگر چه تولید محتوا پرخرج بود ولی رایا مارکتینگ با راهکاری ویژه توانسته است ضمن حفظ کیفیت، هزینه تولید محتوا را به شدت کاهش دهد.

رعایت اصول محتوا نویسی در هر پاراگراف

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم در هنگام نگارش مقاله توجه شما می‌بایست به مخاطب باشد و نه گوگل. اما شما می بایست با رعایت کردن اصول سئو در درون مقاله خود نیز آشنایی داشته باشید.

کلمه کلیدی

یکی دیگر از اصول محتوا نویسی که بسیار توصیه می‌شود این است که کلمه کلیدی مورد نظر خود را در ابتدای پاراگراف اول استفاده کنید. برای درک بهتر این موضوع به این نکته باید توجه کنید که زمانی که شما در گوگل جستجو می‌کنید ،در صفحه جستجو گوگل زیر عنوان مطلب ، مقداری از پاراگراف اول مقاله شما نیز با یک فونت کوچکتر دیده می شود و این امر به لحاظ سئو سایت بسیار مهم می باشد.

جملات کوتاه

از جملات کوتاه ، ساده ، موثر و کاربردی استفاده کنید. مخاطبان امروزی حوصله خواندن جمله های بلند و عبارات پیچیده را ندارند و مایل هستند مطلبی را که به دنبال آن هستند ، را به ساده ترین نوع بیان و بدون از هرگونه پیچیدگی دریافت و مطالعه کنند.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد از پاراگراف های کوتاه و اجمالی بهره ببرید. از تگ ها و انواع سایز فونت ها استفاده کنید. فاصله بین خطوط را رعایت کنید ، اشتباه ننویسید و ایرادات نگارشی نداشته باشید.

آسودگی خاطر مخاطب

زمانی که شما همه این مسائل را رعایت می کنید ، باعث می شود که چشم مخاطب خسته نشود و جملات را گم نکند. زمانی که شما از سایز فونت مناسب استفاده می‌کنید ، مخاطب راحت تر مقاله را می خواند و یا زمانی که قسمت‌هایی از مطلب که مهم می‌باشد و شما آنها را بولد می‌کنید ، باعث توجه بیشتر مخاطب می شود. مطلب شما باید به صورتی باشد که مخاطب را تا انتهای مقاله علاقه مند به خواندن نگه دارد.

استفاده از عکس ، ویدئو و موارد دیگر

از هر ترفندی برای نگه داشتن مخاطب در سایت خود و خواندن محتوای خود استفاده کنید. یکی دیگر از اصول محتوا نویسی استفاده از عکس های زیبا و جذاب و در صورت امکان استفاده از ویدئو می باشد. زمانی که شما از عکس های زیبا و تصاویر جذاب استفاده می‌کنید علاوه بر اینکه محتوا خود را زیباتر کرده‌اید.

با انتخاب درست تصاویر باعث می‌شوید که نظر کاربر را به بعد دیگری از محتوا شما جلب شود و هنگامی که شما از ویدئوهای مرتبط به محتوا خود استفاده می‌کنید ، مخاطب را بیشتر جذب می کنید. می توان گفت استفاده از تصاویر و ویدئو و آمار موارد دیگر در تولید محتوا باعث می‌شود که مخاطب علاقه مند سایت شما بشود و با پیگیری بیشتری مطالب را دنبال کند.

از عنوان های خاص ، شگفت انگیز و شوکه کننده در عنوان نویسی استفاده کنید

یکی از راه‌هایی که می‌توان دو هدف عنوان نویسی سئو شده و کلیک خور را در کنار هم دنبال کرد اضافه کردن کلمات هیجان برانگیز و کنجکاو کننده در عنوان نویسی است.  یکی از اصول محتوا نویسی چشمانی است که به دنبال محتوا های جادویی و منحصر به فرد می‌گردد! خود را به عنوان یک مخاطب قرار دهید در لیست سایت هایی که در گوگل بالا می‌آیند عنوان هایی مثل:

  • ترفندهای عجیب و شگفت انگیز تولید محتوا
  •  راز ها و حقایق پنهان تولید محتوا چیست؟
  • تولید محتوا مخاطب پسند را با این 3 فن یاد بگیر!

هشدار

حتما در محتوای مقاله خود یک ترفند هوشمندانه یا یک راز و مرزی قرار دهید. شما قرار نیست به مخاطب دروغ بگویید! شما برای مخاطب خود احترارم زیادی قائل هستید و اهداف بزرگی دارید . اگر دقت کرده باشید در سایت‌های خبری بسیار از این ترفند کلیک خور بودن برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند.

 

نکته

یک نکته بسیار مهم این است که فقط به دروغ در عنوان از همچین کلماتی استفاده نکنید ، بلکه در محتوای ارائه شده در متن مقاله هم همین مساله شگفت انگیزی یا عجیب و غریبی وجود داشته باشد .
وقتی ترافیک طبیعی به سمت سایت تان هدایت کنید ، حالا زمانی است که می‌توانید برند سازی کنید ، محصولات‌تان را بفروشید ، برای خدمات تان مشترک بگیرید و …

هدف مخاطب  از سرچ کردن

زمانی که فردی در گوگل یک عبارت کلیدی را جستجو می‌کند دنبال این 4 هدف است :

  • برای کسب اطلاعات :

کاربر با جستجوی یک کلمه کلیدی می خواهد در مورد یک موضوع خاص بیشتر بداند
مثلا میخواهد بداند  تولید محتوا چیست؟ یا بداند بازار کار دیجیتال مارکتینگ به چه صورت است؟
مخاطب همه سوالاتش را واقعی و بی حاشیه تایپ میکند! سعی کنید عنوان را به گونه ای قرار دهید که مخاطب در حین تایپ سوال را در باکس سرچ گوگل می‌نویسد.

  • برای پیدا کردن یک کسب و کار :

کاربر با جستجوی یک کلمه کلیدی می خواهد همه برندها و شرکت‌هایی که حول و حوش این موضوع خدمات یا محصولاتی دارند را پیدا کند.
فرض کنید یک شرکت که در حوزه روانشناسی فعالیت م‌یکند در سایت ها معتبر و مخاطب دار دنبال برند سازی خود و معرفی خود به مخاطبان بیشتری است . برای این کار اولین قدمی که بر می دارد . سرچ عبارتی است که به دنبال آن می‌گردد.

یعنی با توجه به هدف خود دنبال خرید رپورتاژ اگهی است. از این طریق با شرکت های مختلف که بخش رپورتاژ اگهی دارند آشنا می شود و از طریق آن اقدام به سفارش به یکی از سایت های معتبر می‌دهد.

 

  • برای خرید یک محصول :

کاربر با جستجوی نام محصول مورد نظر می خواهد دقیقا فروشگاه‌های اینترنتی(Online Stores) و یا حتی فیزیکی را پیدا کند که این محصول مورد نظر را می‌فروشند .
مثلا شما به دنبال خرید یک گوشی سامسونگ هستید به محض نوشتن این عبارت در موتور  های جستجو  انواع فروشگاه های موبایلی در اختیار شما قرار می گیرد تا به راحتی از طریق آن سایت بتوانید یک انتخاب مناسب داشته باشد.

  • برای مقایسه :

کاربر با جستجوی دو عبارت یا دو محصول می خواهد آنها را با هم مقایسه کند.
تبلت بخریم یا لپ تاپ؟ اگر این سوال ما باشد گوگل این دو محصول را برای ما ارزیابی میکند مزایا و معایب آن را برای ما شرح می دهد تا با دید بازتری بتوانیم خرید خود را انجام دهیم.
تا اینجای مطالب نکات کلیدی مهمی را در رابطه با اصول محتوا نویسی آموختیم. حال می‌خواهیم بپردازیم به یک ترفند جذاب دیگر در اصول محتوا نویسی
با یک عنوان در مقاله برای مخاطب خود افشا گری کنید!

یکی از بهترین راه ها برای عنوان نویسی کلیک خور در فضای آنلاین و یا حتی تبلیغات ، افشاگری قسمت بسیار جذاب از مقاله در عنوان مقاله است .

 

افشاگری قسمت بسیار جذاب از مقاله

به عنوان های زیر دقت کنید :

چطور می‌توانم در زندگی موفق تر باشم؟
6 رمز خوشحالی در زندگی
10 ترفند برای اینکه  مقاله نویس حرفه ای شوید.

چرا سیاست مداران باید دروغ بگویند

32 ترفند برای اینکه یک مدیر خوب باشید ( شماره 28 را حتما انجام دهید )
7 روش برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی

با بازی با این کلمات می توانید روی ذهن مخاطب اثر بگذارید. قظعا او روی سایت شما تامل بیشتری خواهد کرد.

 

سوالات متداول

  • اصول محتوا نویسی چیست؟

    در پاسخ به این سوال می خواهیم به صحبت آلن لیتل استناد کنیم. ارائه اخبار قابل ‌فهم و مؤثر کار ما است و محتوا باید به راحتی فهمیده شود؛ در ضمن ما باید طوری از زبان استفاده کنیم که خواننده از خواندن مطلب و فهم آن، لذت ببرد!”

  • محتوا نویسی چیست؟

    تولید محتوا برای انواع مارکتینگ ها و کسب و کارهای اینترنتی که به منظور بالا آمدن در موتورهای جستجو انجام می شود را محتوا نویسی می نامند

  • چرا محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است؟

    ارزش یک سایت از دید کاربر به محتوای آن بستگی دارد زیرا هرچه بتوانید نیاز کاربر را برطرف کنید، از دید او سایت شما معتبرتر است. هر کاربری که وارد سایت شما می‌شود به دنبال اطلاعاتی می‌گردد تا از طریق آن بتواند به نیاز خود پاسخ دهد. پاسخ گوی نیاز مخاطب باشید تا مخاطب شما را دنبال کند و از طریق جلب اعتماد او محصولات خود را ارائه کنید.

  • مخاطب در گوگل دنبال چیست ؟

    باید در نظر داشته باشید اولین موردی که مخاطب دنبال آن در گوگل می‌گردد کسب آگاهی است. که در مقایسه با محصولات یا از طریق اقدام به خریدی محصولی یا پیدا کردن یک کسب و کار آگاهی خود را افزایش می‌دهد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.