معماری تولید محتوا ، عبارتی که شاید کمتر به گوش تان رسیده باشد. امروزه همه جا صحبت از تولید محتوا است؟ چه نوع تولید محتوایی تولید کنیم؟ و …. اما کمتر از معماری تولید محتوا صحبت می شود.
تولید محتوا از سالیان بسیاری مورد توجه و اهمیت در کشورهای غربی بوده و شرکت های غربی در جهت نیل به هدف های خود به خوبی از این بستر تا به امروز استفاده کرده اند اما اهمیت تولید محتوا و ارزشمندی آن به تازگی در چند سال اخیر مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است . موسسات بسیاری نیز اهمیت آن را در جهت جذب مخاطب و مشتری متوجه شده اند و امروزه شاهد تولید محتوا بسیاری در حوزه های مختلف در کسب و کار های مختلف هستیم. اما آیا همه در استفاده از تولید محتوا موفق هستند. چند درصد از موسسات و شرکت ها در جهت نیل به هدف های خود موفق بوده اند. امروزه می توان گفت که تولید محتوا خود به تنهایی تبدیل به یک علم بسیار کاربردی در همه زمینه ها شده است. و برای اشنایی بیشتر با این علم بهتر است ابتدا با مطلب معماری تولید محتوا شروع کنیم.
معماری تولید محتوا چیست؟
اولین علامت سوالی که بعد از شنیدن عبارت معماری تولید محتوا چیست؟ برای ما پیش می اید این است که منظور از این حرف چه می باشد. همان طور که برای ساختن یک خانه نیاز به معماری دقیقی می باشد و منظور از معماری در اینجا داشتن برنامه و اصول ساختن می باشد. ما نیز برای تولید محتوا نیازمند یک معماری مخصوص به حوزه خود هستیم. زمانی که شما تصمیم می گیرد در حوزه خاصی شروع به تولید محتوا بکنید ، می بایست برای سایت خود یا شبکه اجتماعی خود یا هر پلتفرمی که قصد دارید محتوا خود را در بستر ان ارائه دهید یک برنامه و اصول و چهارچوبی داشته باشید و هدف خود را از تولید محتوا بدانید.
در ادامه این بحث را باز می کنیم تا به تمامی ابعاد تولید محتوا بپردازیم.
داشتن برنامه برای تولید محتوا
همانطور که در بالا به ان اشاره کردیم یکی از اصول معماری تولید محتوا داشتن برنامه می باشد. برنامه ریزی یکی از شاخصه های مهم در هر حوزه و فعالیتی می باشد. ما باید بدانیم چه نوع محتوایی قرار است تولید کنیم؟ مخاطبان محتوای ما چه اقشار و چه کسانی هستند؟ ما محتوای خود را در چه بستری می بایست ارائه بدهیم.
نوع محتوای تولیدی با توجه به برنامه ریزی و هدف ما می تواند به چندین مدل مختلف از جمله تولید محتوا نوشتاری ، ویدئو ، اینفوگرافی ، پادکست و یا اشکال دیگر باشد. در این مرحله با انتخاب موضوع برای محتوا مورد نظر خود تا حدودی می تواند بستر فعالیت ما برای تولید محتوا را به ما نشان بدهد تا بفهمیم حوزه کاری ما مورد علاقه چه کسانی است و این مخاطبان ما دوست دارند این محتوا به چه نحوی در اختیارشان قرار بگیرد. و با شناخت کامل مخاطب هدف و تعیین بستر تولید محتوا خود شروع به برنامه ریزی برای تهیه خوراک خوب و مناسب برای محتوا خود بکنیم. با تحقیق و تجربه ، اطلاعات ارزشمند و قابل اعتمادی را برای مخاطبین جمع اوری کنیم که مخاطب از صرف وقت برای محتوای تولید شده ما دچار ناراحتی و سرخوردگی نکند.
اصول تولید محتوا
شما زمانی که تصمیم به تولید محتوا در هر زمینه و در هر بستری گرفتید ، می بایست اصول آن را نیز رعایت کنید تا محتوای جذاب شما به خوبی در اختیار مخاطبان شما قرار بگیرد. یکی از اصول بسیار مهم در تولید محتوا داشتن نظم در نشر محتوا می باشد. شما می بایست به طور منظم در بازه های زمانی مشخص اقدام به ارائه محتوا بکنید. اصول بسیار مهم بعدی در تولید محتوا ، داشتن استانداردهای لازم برای هر محتوا باشد. برای مثال شما اگر بر بستر سایت ارائه به تولید محتوا در قالب متن یا مقاله می کنید می بایست اصول ان از جمله : داشتن سایت جذاب ، رعایت مسائل سئو ، خوانا و بدون غلط نوشتن مقاله ، ارائه مقاله مفید و دیگر مسائل را در نظر گرفت و یا اگر تولید محتوا شما در زمینه ویدئو و بر بستر شبکه های اجتماعی می باشد ، برای جذب هر چه بیشتر مخاطب می بایست ویدئو های تولید شده از کیفیت خوب ، داشتن موضوعات جذاب و … برخوردار باشد. همچنین از لحاظ بستر ارائه شده محتوا می بایست حتما دارای زمان بندی خاصی در جهت نشر آن ها باشد. و یا در مثال دیگر در زمینه پادکست می بایست نکاتی را رعایت کرد. از جمله اینکه کیفیت صدای ضبط شده بسیار مهم می باشد. مدت زمان هر پادکست با توجه به موضوع آن چه میزان باشد که مخاطب را دچار خستگی نکند. استفاده از موسیقی هایی در راستای موضوعات پادکست. امروزه با توجه به افزایش برنامه ها و نرم افزارهای مختلف در رابطه با پخش موزیک و پادکست ، شاهد تنوع پلتفرم های ارائه دهنده این نوع محتوا می باشند. و یا در هر نوع محتوای تولید شده دیگری می بایست بر اساس شرایط ان محتوا یک سری از اصول ها را رعایت کرد.
هدف از تولید محتوا
هدف ما از تولید محتوا در هر زمینه ای چه می باشد. محتواها یا به دلایل اموزشی می باشند یعنی دارای محتواهایی برای آموزش می باشند یا محتواهایی در زمینه سرگرمی مردم می باشد که به دنبال ایجاد تفریح و سرگرم کردن مردم می باشد و یا در زمینه ارائه خبر. البته محتواها را می توان به دسته بندی های مختلفی به همراه زیر مجموعه های زیادی طبقه بندی کرد. اما به هرحال محتوای شما در رابطه با هر زمینه باشد می بایست مخاطب را جذب کند ، علاقه مند به محتوا شما بکند و در اخر بتواند وفاداری مخاطب را نسبت به محتوا شما جلب کند و به گونه ای باشد که مخاطب تشنه شنیدن ودیدن شما باشد. زمانی این امر مهم محقق می شود که شما در ابتدا معماری تولید محتوا را به خوبی رعایت کرده باشید. مخاطبان خود را به خوبی شناخته باشید ، محتواهای با کیفیت و درستی ارائه کرده باشید. پلتفرم مناسب ارائه خود را برگزیده باشید