نشر محتوای بی کیفیت، می تواند سبب پایین امدن رتبه ی سایت، وب سایت و یا وبلاگ شده و در صورت تکرار این محتوا، سایت مورد جریمه قرار گرفته و اسپم می شود. به همین سبب شناخت ویژگی های محتوای بی کیفیت ضروری بوده و با اگاهی از معیارهای گوگل برای محتوای باکیفیت می توان سبب ارتقای رتبه ی سایت شد. معیارهای گوگل برای تشخیص محتوای باکیفیت به صورت یک معما بوده و هیچوقت توسط گوگل این معیارها فاش نمی شود. اما بر طبق تجربه های متخصصین سئو پارامترهایی برای محتوای باکیفیت مد نظر قرار گرفته است، که با رعایت این پارامترها می توان باعث ارتقای رتبه ی سایت شد و سایت را در ردیف اول پیشنهاد های گوگل قرار داد.
اما قبل از توضیح پارامترهای مهم محتوای باکیفیت بهتر است کمی راجع به نحوه ی تشخیص محتوای بی کیفیت توسط گوگل توضیحاتی ارائه شود، این توضیحات می تواند به سئو کاران و تولید کنندگان محتوا و مدیران سایت در جهت رفع مشکلات سایت و محتواهای تولید شده کمک زیادی نماید.
گوگل با استفاده از خزنده های هوش مصنوعی خود اقدام به تشخیص محتوای بی کیفیت می نماید. چگونگی تشخیص گوگل توسط خزنده های هوش مصنوعی به صورت سکرت بوده و به سبب آزمون و خطاهای متعدد، تا اندازه ای این راز بر ملا شده است.
نرخ مشارکت داخل سایت، نرخ مشارکت خارج سایت، تعداد بازدید کنندگان کل از صفحه، زمان باقی ماندن کاربران در صفحه، نظرات کاربران در بخش نظر سنجی سایت، کیفیت بک لینک ها، میزان و کیفیت لینک های دریافت شده، کیفیت لینک های خروجی، تعداد لینک های خروجی، ایندکس شدن محتوا، نرخ کلیک صفحات، نحوه و کیفیت تولید محتوا از ابزارهایی هستند که گوگل با استفاده از آن ها کیفیت محتوای تولید شده صفحه را مورد سنجش قرار می دهد.
بررسی کیفیت محتوای تولید شده با بک لینک
یکی از ابزارهای مهم و تاثیر گذاری که گوگل با استفاده از آن کیفیت محتوا را تایید می کند، لینک های صفحات سایت می باشند. تعداد بک لینک ها از پارامترهای تشخیص محتوای باکیفیت می باشد. اگر مدیر سایت از لینک هایی استفاده نماید که موقت بوده و جزو لینک های خریداری شده باشد، بعد از مدتی که حدودا سه ماه می باشد، بک لینک حذف شده و در صورت عدم تمدید بک لینک اعتبار سایت پایین می آید. اگر استفاده از بک لینک های دائمی را جایگزین بک لینک های موقت کنیم، گوگل با استفاده از ابزارهای هوشمند خود کیفیت صفحات سایت را بالاتر نشان می دهد.
آمار بازدید از سایت
آمار بازدید از سایت از ابزارهایی است که گوگل به کمک آن اعتبار و کیفیت محتواهای موجود در صفحات را بررسی می کند. اگر تعداد کاربرانی که پس از ورود به یک سایت بلافاصله از سایت خارج شده و روی صفحات پیشنهادی دیگری کلیک می کنند، زیاد شود، آن سایت توسط گوگل سایتی با محتوای بی کیفیت تلقی شده و از ردیف اول پیشنهادهای گوگل حذف شده و در ردیف ها پایین تر قرار می گیرد.
اگر امار بازدید کنندگان از سایت افزایش پیدا کند و کاربران اینترنتی پس از ورود به وب سایت به صفحات مختلف سایت نگاهی بیندازند، سبب بالا رفتن اعتبار سایت می گردد.
اگر بازدید کنندگان از سایت، لینک مطالب سایت را در شبکه های اجتماعی مختلف نشر دهند، گوگل این محتوا را باکیفیت در نظر گرفته و از ردیف محتوای بی کیفیت حذف می شود.
رتبه ی دامنه لینک های دریافتی، برخی از پارامترهای off site، و در بعضی مواقع معیارهایی چون زمان باقی ماندن در صفحه و معیار بانس ریت می تواند در تشخیص محتوای بی کیفیت و محتوای با کیفیت به گوگل کمک شایان توجهی نماید.
محتواهای تصویر بدون توضیح کافی
محتواهای تصویری از جذابیت بالایی برای کاربران اینترنتی برخوردار بوده و برای انتقال مفاهیم خصوصا مفاهیم محتواهای آموزشی کمک زیادی می کند. همانگونه که محتواهای تصویری مورد توجه کاربران قرار می گیرد، مورد توجه موتور جستجوگر گوگل نیز بوده و با استفاده از آن کیفیت محتوا را بررسی می کند. حساسیت گوگل برای محتواهای تصویری بیشتر بوده و اگر محتوای تصویری فاقد توضیح باشد و از تگ alt استفاده نشده باشد، توسط گوگل محتوایی بی کیفیت تلقی شده و موجب جریمه شدن صفحه و یا اسپم شدن آن توسط گوگل می شود. طول تگ alt تا 125 کاراکتر می تواند باشد.
استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل در عناوین و محتواها باعث بالا رفتن شانس سایت برای قرارگیری در نتایج اولیه ی گوگل می باشد. داشتن غلط املایی در محتواها سبب می شود تا محتوا،بی کیفیت تشخیص داده شود.