مقالات آموزشی

تغییراتی که رپورتاژ آگهی در رتبه گوگل سایت شما ایجاد می کند

مفید بود؟
نمی دانیم تا چه اندازه یار و همراه نوشته های ما بوده اید، اما در سری مقالاتی که درباره ی رپورتاژ منتشر کرده ایم، همواره یکی از فواید این گونه تبلیغاتی، تاثیر روی SEO و رتبه ی گوگل سایت ها معرفی شده است. ساز و برگِ نوشته ی حاضر اما به طور کامل متفاوت است. یعنی قرار بر این شده تا بی طرف، رپورتاژ را تنها در چارچوب گوگل نگاه کنیم و به جنبه های علمی، نگارش، ساخت و تولیدِ آن، خیلی پر و بال ندهیم.
در هر گوشه ی دنیای مارکتینگ، SEO یا برندینگ و به طور کلی فضای دیجیتال که ایستاده اید، سطرهای بعد را اختصاصی برای شما تهیه کرده ایم. قرار است در نهایت، پاسخی مناسب، برای انبوه سوالات، درباره ی نحوه ی ارتباط گوگل و رپورتاژ بیابیم.
• بررسی رپورتاژ، “فوق العاده و محشر” یا “مارِ پنهان شده در آستین”؟
• رپورتاژ چگونه رتبه ی گوگل را متحول می کند؟
• ترس از “جریمه ی گوگل”، یا چشیدن طعمِ “ترافیک روز افزون”؟
پاسخ به این سوالات و کمی بیشتر، همه در این مقاله.

از گوگل بپرسیم، رپورتاژ آری یا نه؟

حتما متوجه شده اید که با گذشت زمان، عملکرد گوگل مرموز و پیچیده تر می شود. به عنوان مثال در گذشته می دانستیم اگر تعداد زیادی کلمه ی پر جست و جو را با تکرار پشت هم قرار دهیم، حتما رتبه ی خوبی در سرچ گوگل پیدا خواهیم کرد، اما امروز مساله به این سادگی ها نیست و عوامل و مولفه های فراوانی توامان تاثیرگذاری دارند. به بیان ساده، عملکرد گوگل Multi-Factorial شده است. درست به همین دلیل، نمی توان درباره ی رپورتاژ فورا به حکمی کلی رسید، باید مساله را زیر و رو کرد و از زوایای مختلف به موضوع نگریست. از همین رو، برای ایجاد درک و شناختی عمیق تر، سراغ Matt Cutts از مدیران ارشد گوگل رفته ایم.
“گمان نمی کنم که دیگر بتوان با ایجاد انبوهی صفحات، به رتبه های بالای گوگل دست پیدا کرد. امروز، مسائل مهم تری تاثیرگذاری دارند .”
می دانید منظور چیست؟ حتما می دانید، اما اینکه هم عقیده باشید یا نه، مساله ی دیگری است. سال های اخیر، همواره این بحث وجود داشته که دیگر کمیت، به تنهایی نمی تواند موفقیت را تضمین کند. در نتیجه باید به دنبال راه هایی هوشمندانه برای کسب حداکثر کیفیت بود. استراتژیست ها رپورتاژ آگهی(Online Advertorial) را پیشنهاد داده اند، اما باید بدانید گوگل در ارتباط با این گونه ی مارکتینگ، بسیار خاکستری و غیر قابل پیشبینی عمل می کند، گاهی مهربان و همراه، گاهی همانندِ یک ظالمِ جبار.
به واقع، مساله شبیه به حرکت روی یک خط صراط باریک است.

پیشنهاد رپورتاژ به گوگل چیست؟

رپورتاژ آن محتوای تبلیغاتی است که به قلمِ فردی حقیقی، به صورت گزارش، مقاله یا مستند نگاشته می شود. به طور دقیق تر و به بیان ساده، ما “پول” می دهیم، تا یک رسانه، مقاله ای صوری بنویسد و بگوید خود شخصا تجربه ی استفاده از خدمات و محصولات ما را دارد و به افرادی که در شرایط مشابه قرار دارند توصیه می کند حتما به ما مراجعه کنند، زیرا تجربه ی همکاری با ما فوق العاده و بینظر بوده.
این کار یک فایده ی عملکردی دارد و یک خطر و ریسک، مخصوص به خود.
سمت راست پل صراط یا طرف اول نوار

فواید رپورتاژ

اگر رپورتاژ شما با کیفیت باشد و در سایتی معتبر و پربازدید قرار داده شده باشد، مخاطبان پس از مطالعه، روی لینک شما کلیک می کنند و مراجعه به سایت شما صورت می گیرد. جالبی این کار ارجاع به سایت شما از دل یک مقاله ی معتبر است. یعنی اولا به صورت مستقیم مخاطبان سایت خود را افزایش داده اید، دوما از یک سایت معتبر برای خود تاییدیه گرفته اید، سوما با یک تیر چند نشان زده اید، یعنی سایر سایت ها و شبکه های اجتماعی هم از سایت معتبرِ مذکور، نقل قول می کنند و یک چرخه ی نا متناهی از باز تولید لینک شما به وقوع می پیوندد. در ورای همه ی این ها به خاطر داشته باشید که این چرخه دائمی است، یعنی شاید از صفحه ی اول به آرشیوهای گرد و خاک خورده ی یک سایت منتقل شوید، اما رپورتاژ شما به دلیل ماهیت مستند و مقاله گونه(نه تبلیغاتی و دارای تاریخ مصرف)، به احتمال زیاد، مدت زمان طولانی در فضای مجازی به حیات خود ادامه خواهد داد.
 سمت چپ پل صراط یا طرف دوم نوار

خطرات رپورتاژ

همان خطراتی که رپورتاژ در عالم واقعی و به صورت روزمره ممکن است برای نشر دهنده به همراه داشته باشد، در ارتباط با گوگل و فضای مجازی هم وجود دارد. از آن جا که ماهیت رپورتاژ تبلیغاتی است، اگر گوگل با استفاده از تکنیک های خود بو ببرد که شما به مخاطب اطلاع نداده اید در حال مطالعه ی متنی سفارشی است، کار کمی سخت و چالشی می شود. در عالم واقع اگر یک نشریه کاغذی مرتکب جرایمی از این دست شود، کار به دادگاه می کشد، اما گوگل مهربان تر است و سایت شما را با شدید ترین ابزارآلاتی که در اختیار دارد، جریمه می کند.
اگر موافقید با ارائه ی اصول و مولفه های کلی بحث، باز گردیم به سوالات ابتدایی، بالاخره چه باید کرد؟ از رپورتاژ آگهی در گوگل استفاده کنیم و پا به دنیای اعجاب انگیزِ تحول رتبه ی گوگل بگذاریم یا خطرناک است و به ریسک و خطری که دارد نمی ارزد؟
اجازه دهید بار دیگر سراغ Matt Cutts برویم و از او کمک بگیریم:
“اگر از رپورتاژ آگهی استفاده می کنید، شفاف و بی پرده، با مخاطب رو راست باشید .”
خلاصه ی کلام این است که باید با جهش و نوسانات عجیب و غریب ناگهانی خداحافظی کنید، اگر می خواهید در حالتی امن، مارکتینگ خود را پیش ببرید. اجازه دهید مساله را کمی بیش تر باز کنیم. ما سعی کردیم سفید و سیاه مساله را نشان دهیم و از ابتدا این ذهنیت را در شما پدید آوریم که باید در مسیری میانه حرکت کرد. اما شاید شما دوست نداشته باشید به توصیه ی ما عمل کنید، در این صورت، درست در لحظاتی که احساس می کنید رپورتاژ فوق العاده و محشر برای رتبه ی گوگل شما کار می کند، این احتمال را بدهید که شاید هر لحظه، یک مار خوش و خط و خال از آستین بیرون آید و رشته های قبلی را پنبه کند. به طور مشابه رپورتاژ می تواند ترافیک بی نظیری را به سمت سایت شما سرازیر سازد، اما این روند تا زمانی ادامه دارد که گوگل بو نبرد، به مجردی که بر ملا شود شما از طریق پول، مخاطب سایتی دیگر را به سایت خود دعوت کرده اید، کار سخت می شود.

حرکت در یک خط صراط باریک را تمرین کنید

به عنوان حسن ختام، توصیه و نظر کارشناسی ما را نیز در گوشه ی ذهن خود قرار دهید. به صورت موکد بیان شد که مطالب بالا، تنها شرح گفته ها و واقعیت، بدون اعمال نظر شخصی است، اما در این جا لازم می دانیم تجربه و تخصص خود را هم قرار دهیم، شاید به کار آمد.
نظر ما این است که می شود هم خرما را داشت و هم آن یکی را. تصور کنید که یک متن قدرتمند و محسور کننده تولید می کنید. این متن در عین رعایت اصول و ضوابط، در سایتی پر بازدید قرار می گیرد. تولید محتوا یا رپورتاژ به این شکل را ادامه می دهید، تا در نهایت تعمیق شناخت برند، خدمات و کسب و کار شما باعث شود مخاطبان بالعقوه، لباس طرفداران بالفعل شما را به تن کنند. از این طریق نه تنها رتبه گوگل خود را به طور واقعی افزایش داده اید، بلکه در فضای واقعی هم برند خود را به سمت قله های موفقیت رهنمون ساخته اید.
در این باره گفته ایم، اما بیشتر هم خواهیم نوشت. تاثیر رپورتاژ در رتبه گوگل، می تواند به صورت پیوسته و مثبت رخ دهد، اما نیاز به زمان و خرجِ تخصص دارد، چگونگی تولید رپورتاژ های استاندارد را دنبال کنید، تا به دستورالعملی جامع و کاربردی برسید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.