بازاریابی محتوا در واقع یکی از انواع بازاریابی است که بر تهیه و توزیع محتوا برای مخاطبان و کاربران آنلاین تمرکز دارد. بسیاری از کسب و کار های اینترنتی از نوع بازاریابی برای جلب توجه بیشتر و کسب مشتری بیشتر، گسترش دامنه پایگاه های مردمی، افزایش میزان فروش آنلاین، معرفی برند و ساخت جامعه آنلاین کاربران استفاده می کنند.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا با استفاده از تولید محتوا جذاب و رایگان باعث جذب افراد مختلف در اینترنت تبدیل آن ها به مشتریان سایت می شود. محتوای خوب می تواند به کارخانجات کمک کند که مشتریان وفادار و پایدار برای کسب و کار خود پیدا کنند، اخبار و اطلاعات مناسب در اختیار مشتریان خود قرار دهند و آن ها را برای خرید های آینده از محصولات سایت آماده کنند. در واقع این نوع بازاریابی جدیدی از بازاریابی است که در آن استراتژی فروش مستقیم تحت تاثیر ایجاد اعتماد و ارائه اطلاعات کافی به مشتری قرار گرفته است.
تفاوت بازاریابی محتوا با سایر استراتژی ها
بر خلاف انواع دیگر بازاریابی های آنلاین، بازاریابی محتوا منتظر ایجاد احساس نیاز جدید در مشتری و رفع آن نمی ماند. بلکه نکته اصلی در بازاریابی این است که در این استراتژی شما نیاز های مشتری را پیش بینی می کنید و با استفاده از اطلاعات همه این نیاز ها را پوشش می دهید. در این نوع بازاریابی باید حجم زیادی از محتوا به صورت های مختلف در اختیار مشتریان بالقوه و احتمالی قرار داده شود تا این افراد به مرور زمان به دنبال کنندگان همیشگی سایت و خریداران با وفا تبدیل شوند.
بازاریابی محتوا با شناسایی و پیش بینی نیاز های مشتری اطلاعات و اخبار را به صورت مقالات، ویدئو، اینفوگرافیک، راهنما، پادکست و سایر روش های تولید محتوا در اختیار افراد مختلف قرار می دهد. این اطلاعات حتی در موارد احساس نیاز جدیدی که قبلا وجود نداشت را در مشتری به وجود می آورند. در واقع در بازاریابی محتوا از طریق اطلاعاتی که در اختیار مشتریان قرار داده می شود آن ها را به خرید محصولات و خدمات ترغیب می کنند، اما این کار به طور کاملا غیر مستقیم انجام می شود. هیچگاه از یک بازدید کننده درخواست نمی شود که محصول مورد نظر را تهیه کند بلکه اطلاعاتی از نقاط ضعف و قوت محصول به صورت بی طرفانه به مشتری ارائه می شود تا برای آن ها اعتماد سازی انجام شود. این روش فروش کارآمد سبب افزایش محبوبیت برند های تجاری و ایجاد حس وفاداری در مشتریان آن ها می شود.
پیشینه بازاریابی محتوا
اولین نمونه های مدرن بازاریابی محتوا را باید در اواخر قرن 19 میلادی جستجو کرد. در آن زمان وسایل ارتباط جمعی مانند امروز وجود نداشت و از این نوع بازاریابی در استفاده از کتابچه های راهنما و مجلاتی که محصولات مرتبط با یک صنعت یا کسب و کار را معرفی و مقایسه می کردند خلاصه می شد. اولین سریال تبلیغاتی در سال 1933 شروع به کار کرد. یک شرکت صابون سازی معروف در آن زمان با استفاده از یک سریال درام اطلاعات محصولات خود را به خصوص برای خانم های خانه دار ارائه می کرد. استفاده ستارگان این سریال از این صابون ها محبوبیت زیادی را برای این شرکت به همراه داشت. در دهه 40 و 50 میلادی تبلیغات نقش مهمی در تولیدات تلویزیونی پیدا کردند. البته در این دوران کمپانی ها بیشتر به تبلیغات مستقیم و فروش علاقه داشتند تا ایجاد ارتباط قوی با مشتریان و بازاریابی محتوا در این دوران در حال تغییر و تحول بود.
بعد از این دوره کمپانی های موفقی با استفاده از بازاریابی محتوا در برنامه های کودک جایگاه ویژه ای نزد خانواده ها پیدا کردند. در این دوره اولین بار ازاینفوگرافیک برای بازاریابی محتوا استفاده شد. بسیاری از برند های خاطره ساز در این دوره فعالیت می کردند.
اینترنت همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و با به وجود آمدن وبسایت ها بازاریابی محتوا نقش بسیار ویژه ای در کسب و کار ها پیدا کرد. اولین بار از اصطلاح “بازاریابی محتوا” در این زمان استفاده شد. امروزه این نوع بازاریابی یک از قدرتمند ترین روش های فروش غیر مستقیم است و تقریبا همه کسب و کار های موفق استراتژی های مناسبی در این حوزه داشته اند.
نمونه های موفق بازاریابی محتوا
سایت های موفق زیادی مانند یوتیوب، یلپ، لینکداین، تامبلر، پینترست، کورا و …. وجود دارند که بر مبنای تولید محتوا و بازاریابی محتوا به وجود آمده اند. این سایت ها میلیارد ها دلار سرمایه در این راه به دست آورده اند. علاوه بر این بسیاری از افراد و کسب و کار های دیگر از این سایت ها برای بازاریابی محصولات خود استفاده می کنند.
کمپانی های بزرگ با استفاده از استراتژی های این نوع از بازاریابی کمپین های بزرگ و موفقی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک و توییتر به وجود آورده اند. خصوصا توییتر و فیسبوک جایگاه ویژه ای در بازاریابی محتوا دارند و نویسندگان موفق که دنبال کنندگان زیادی در این شبکه های اجتماعی دارند با همکاری گروه های تبلیغاتی جریان های بزرگی را در مشتریان شرکت های مختلف هدایت کرده اند.
نمونه موفق در این زمینه در ایران نیز وجود دارد. سایت دیجی کالا با استفاده از بازاریابی محتوا و استفاده از استراتژی تولید مقالات آموزشی، نقد بررسی محصولات و مقایسه محصولات توانست اعتماد سازی بزرگی در جامعه سنتی فروشگاه های ایرانی ایجاد کند و به یک غول در زمینه فروش اینترنتی تبدیل شود.
معیارها و روش های بازاریابی محتوا
معیارهای بازاریابی محتوا مواردی هستند که موفقیت کمپین های تبلیغاتی مختلف، فروش بیشتر و رسیدن به اهداف تعیین شده را امکان پذیر می کنند. کارشناسان بازاریابی محتوا از این معیار ها و روش های مختلف برای تنظیم استراتژی های خود استفاده می کنند.
آگاهی و شناخت برند
یکی از اهداف اصلی بازاریابی جلب توجه افراد مختلف و افزایش تعداد بازدیدکنندگان و خریداران است. معیار های اندازه گیری زیادی در این مورد وجود دارد. در بازاریابی دیجیتال این معیار ها جدا از معیار های فروش سنتی مانند تعداد خریداران است. چیزی که در این نوع بازاریابی اهمیت دارد تعداد بازدیدکنندگان سایت و دنبال کنندگان فضای مجازی است. هرچقدر بتوانید از برند خود در اینترنت و صفحات مجازی آگاهی و شناخت بیشتری با جذب دنبال کنندگان بیشتر ایجاد کنید، بازاریابی بهتری را تجربه خواهید کرد.
میزان سلامت برند و تاثیر شبکه های اجتماعی
باید وضعیت برند در این نوع بازاریابی از طریق دریافت پاسخ ها و نظرات مشتریان مشخص شود. بسیار مهم است که شما میزان اعتماد مشتریان به برند را اندازه گیری کنید. مهم ترین نکته بحث ها و گفتگو ها ای است که در شبکه های اجتماعی خصوصا توییتر در مورد برند شما انجام می شود. شاید شما آشنایی کمتری از توییتر نسبت به سایر شبکه های اجتماعی داشته باشید اما باید این موضوع را بدانید که معمولا کاربران توییتر قابلیت جریان سازی بسیار بیشتری نسبت به کاربران اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی دارند. به خصوص در ایران توییتر مرجع اصلی جریان های تاثیر گذار اینترنتی است. برای مثال اسنپ خیلی زود توسط کاربران توییتر شناخته شد و با اعتماد سازی در این شبکه توانست راه طولانی را در مدت کمی طی کند.
پایگاه متنوع مشتریان
در بازاریابی محتوا همواره سعی می شود افراد با سلایق و علایق جدید به دامنه نفوذ و فروش اضافه شوند. به همین دلیل همواره عادات افراد مختلف و علایق آن ها توسط کارشناسان این زمینه بررسی می شود و محتوا مناسب بر اساس این ویژگی ها ایجاد می شوند. به همین دلیل امکان ایجاد پایگاه های متنوع در کاربران و مشتریان وجود دارد و برخلاف موارد سنتی فقط بر روی یک قشر خاص تمرکز نمی شود. برای مثال مشتریان ثانویه در این نوع بازاریابی اهمیت ویژه ای دارند زیرا اطلاعاتی که شما دراختیار افراد مختلف قرار می دهید در خیلی از اوقات توسط آن ها به مشتریان اولیه و اصلی شما منتقل می شوند و تاثیر گذاری بسیار بهتری دارند.
فروش
در نهایت اهداف همه بازاریابی ها فروش بالاتر و ایجاد حاشیه سود بهتر است. در بازاریابی محتوا فروش معیار اصلی برای موفقیت یک کمپین تبلیغاتی است. برای افزایش فروش از معیار ها و روش های قبلی که در مورد آن ها صحبت کردیم استفاده می شود. افزایش فروش زمانی ایجاد می شود که پروسه بازاریابی محتوا به درستی و توسط افراد حرفه ای انجام شود. نکته مهم در اینجا این است که فروش مرحله آخر بازاریابی نیست و از آمار های فروش و نظرات مشتریان بعد از فروش برای ایجاد محتوای مناسب تر و ایجاد حس وفاداری در مشتریان استفاده می شود.
با شناخت کامل از این نوع بازاریابی می توانید کسب و کار موفق تر و متفاوت تری را تجربه کنید. اما فراموش نکنید برای این کار آشنایی کامل با ظرفیت های جامعه و استراتژی های مناسب لازم است.