برترین ایده های تولید محتوا
از کجا می آیند؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؟ در دنیای دیجیتال امروزی رقابت زیادی میان نویسندگان محتوا برای جذب مخاطبان وجود دارد. زیرا همه ی محتوا هایی که در وب وجود دارد به یک اندازه مورد توجه قرار نمیگیرد و در میان این حجم از محتوا موجود در سایت ها آن هایی که از برترین ایده های تولید محتوا برخوردار هستند بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند و تاثیر بیشتری روی مخاطبان دارند. برای کسب ایده برای تولید محتوا به 2 صورت می توانید عمل کنید: به صورت تکی و یا گروهی. در ادامه می خواهیم به صورت عمیق تر این 2 را بررسی کنیم.
1-ایجاد برترین ایده های تولید محتوا به صورت فردی
برای این که بتوانید به تنهایی ایده های خود را برای تولید محتوا مدیریت کنید ابتدا باید این 4 مورد را به خاطر بسپارید:
- علایق مشتریان و مخاطبان شما چیست؟
- رقبای شما در این زمینه چگونه فعالیت می کنند؟
- مردم در Quora راجع به چه چیز هایی صحبت می کنند؟
- از بهینه سازی موتور جستجوگر خود چگونه استفاده می کنید؟
به منظور کمک به شما برای بدست آوردن برترین ایده های تولید محتوا می خواهیم این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.
پیدا کردن علایق مخاطبان و مشتریان
خود را جای مخاطبین قرار دهید و سعی کنید ذهن آن ها را بخوانید. چه موضوعاتی آن ها را در وب به خود جذب می کند؟ آن ها در وب سایت های مختلف به دنبال چه مقالاتی هستند و از چه منابعی اطلاعات علمی کسب می کنند؟ از چه سایت هایی اغلب در روز بازدید می کنند؟ با پیدا کردن جواب این سوال ها می توانید در پیدا کردن برترین ایده ها برای تولید محتوا موفق عمل کنید و دقیقا چیزی را که مشتریان و مخاطبان شما از شما می خواهند به آن ها بدهید.
اگر برایتان مقدور است با یکی از مشتریان ثابت خود ارتباط بر قرار کنید و راجع به این که چه چیزی در سایت شما و محتوای آن او را به خود جذب می کند و هم چنین مواردی که از نظر او مورد پسند نیست سوال کنید.
پیدا کردن این که کدام یک از محتوا های شما مخاطبان شما را به خود جذب کرده کار بسیار ساده ای است. شما می توانید با ایجاد یک smart لیست از مخاطبان سایت خود می توانید دریابید که آن ها به خواندن چه موضوعاتی علاقه دارند و راجع به چه موضوعاتی می خواهند بیشتر بدانند؟
به عنوان قدم پیشرفته تر برای پیدا کردن برترین ایده های تولید محتوا می توانید از ابزاری مانند Buzzsumo برای این که فعال ترین مخاطبان خود را پیدا کنید استفاده کنید. فقط کافی است موضوع مورد نظر خود را سرچ کنید، این ابزار فوقالعاده به شما لیستی از صفحات و شبکه های اجتماعی که در آن کاربران در مورد موضوعات مربوط به آن صحبت کرده اند، می دهد تا بتوانید از میان آن ها بهترین عنوان را برای محتوای خود انتخاب کنید. علاوه بر این ها شما می توانید به طور مستقیم وارد سایت ها و وبلاگ هایی بشوید که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد وارد شوید و محبوب ترین پست ها را ببینید.
در مورد رقبای خود تحقیق کنید
اگر هنوز در مورد علایق کاربران خود مطمئن نیستید، نگاهی به فعالیت های رقبای خود در زمینه ی تولید محتوا بیاندازید. اگر شما هر دو یک قشر از مخاطبان را مورد هدف محتوا های خود قرار داده باشید، محتواهای جذاب موجود در سایت آن ها می تواند به بازدید های سایت شما ضربه وارد کند. بنابراین به موضوعاتی که آن ها می نویسند دقت کنید و دلیل جذابیت محتوا های آن ها را پیدا کنید. برای این کار نیز می توانید از ابزار Buzzsumo استفاده کنید و وب سایت رقیب خود را به سرعت بررسی کنید و دلیل محبوبیت آن را دریابید. با انتخاب برترین ایده های تولید محتوا مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید.
برای به دست آوردن برترین ایده های تولید محتوا سایت Quora را بررسی کنید
وقتی موضوعی را برای تولید محتوا در ذهن دارید عنوان های زیادی راجع به آن وجود دارد که می توانید به عنوان سر تیتر و یا کلمه ی کلیدی از آن استفاده کرد. اما کدام یک از آن ها جذاب تر و پر کاربرد تر هستند و می توانند محتوای ما را برای مخاطب مفید و خواندنی جلوه دهد؟
Quora یک وب سایت پرسش و پاسخ آنلاین است که هر کسی در آن می تواند سوال خود را مطرح کند و پاسخ خود را از سایت و یا انجمن های دیگر دریافت کند. پس برای این که متوجه شوید پیرامون موضوع مورد نظر شما چه سوالات و موضوعات دیگری توسط مخاطبان پرسیده می شود و یا راجع به آن در انجمن های اینترنتی دیگر صحبت می شود، به وب سایت Quora بروید و ایده ی خود را در آن تایپ کنید، این ابزار قدرتمند تعداد زیادی سوال که کاربران سایت های مختلف در صفحه های مختلف پیرامون ایده ی شما پرسیده اند را به شما نشان می دهد. به این ترتیب می توانید ببینید که چه سوالاتی بیشتر از همه ذهن کاربران را به خود مشغول کرده، و حتی بدون توجه به پاسخ ها، ایده و راه حل خود را در مورد سوالات کاربران ارائه دهید. این گونه می توانید متنی بنویسید که حاوی برترین ایده های تولید محتوا است و خوانندگان بیشتری را به خود جذب می کند.
نتایج سئو ی خود را تجزیه و تحلیل کنید
برای بررسی و تجزیه تحلیل نتایج سئو چند ابزار وجود دارد که از آن بتوان برترین ایده های تولید محتوا را استخراج کرد. یکی از این ابزار که استفاده از آن بسیار ساده است و هر روزه از آن استفاده می کنیم کنسول جستجوی گوگل است. وقتی در گوگل موضوع مورد نظر خود را جستجو می کنید، گوگل پیشنهاداتی پیرامون آن به شما می دهد که قبلا توسط مردم واقعی جستجو شده. و یا می توانید بفهمید مردم با چه کلید واژه هایی به دنبال سایت شما می گردند.
نتایجی که گوگل در جستجوی شما در اختیارتان قرار می دهد بسیار ارزشمند است زیرا با استفاده از آن می توانید کلمه ی کلیدی پر کاربرد موضوع خود را انتخاب کرده و محتوایی با برترین ایده های تولید محتوا بنویسید.
دو راه دیگر برای استفاده از گوگل در انتخاب برترین ایده های تولید محتوا قابلیت تکمیل خودکار و “جستجوهای مربوطه” است. قابلیت تکمیل خودکار زمانی اتفاق می افتد که شما قسمتی از موضوع مورد خود را در نوار جستجوی گوگل تایپ می کنید، گوگل به صورت اتوماتیک پیشبینی های جستجو را نمایش می دهد و در این میان ممکن است به موضوعی بر بخورید که تا به حال به آن فکر نکرده بودید و به نظرتان ایده ی خوبی برای تولید محتوا باشد.
جستجو های مربوطه وقتی شما موضوع مورد نظر خود را جستجو کردید در پایین صفحه ی نتایج نمایان می شود و ایده هایی برای انتخاب کلمه ی کلیدی و عنوان متن به شما می دهند. همان طور که دیدید گوگل به سادگی جزئیاتی را در اختیار شما می گذارد که با آن به راحتی می توانید برترین ایده ها برای تولید محتوا را برای متن های خود انتخاب کنید.
2- ایجاد برترین ایده های تولید محتوا به صورت گروهی
شکل گیری برترین ایده ها برای تولید محتوا می تواند توسط هر گروه و بخش از یک مجموعه به وجود بیاید، نه فقط بخش بازاریابی. یک راه کاربردی برای استخراج ایده های ناب از سر همه ی اقراد یک گروه تشکیل یک طوفان مغزی یا برین استورمینگ(brain storming) است.
تشکیل یک طوفان مغزی یا برین استورمینگ
برای شروع، اعضای تیم را از افرادی تشکیل دهید که روز خود را صرف فکر کردن درباره محتوا نمیکنند، با این کار احتمالا ایده های جدید را از منظر دیگری به دست خواهید آورد.
روش های زیادی برای تشکیل و مدیریت یک طوفان ذهنی وجود دارد که می توان از آن ها برترین ایده های تولید محتوا را به دست آورد و در ادامه برای کمک به شما در شروع این جریان فکری آن ها را بررسی خواهیم کرد.
اولا فردی را انتخاب کنید که بتوانید آن را کنترل کنید، سپس برنامه ای واضح تنظیم کنید. برنامه ی شما می تواند شامل موارد زیر باشد:
- مشکلی که باید حل شود چیست؟
- تایم جلسه ی آینده چقدر خواهد بود؟
- قوانین تعامل
اگر مسیر مشخصی برای این طوفان مغزی وجود نداشته باشد این گروه به سرعت از هم می پاشد. پس سعی کنید در هر جلسه یک نفر هدایت گر باشد و همه از رهنمود های آن پیروی کنند.
به عنوان قدم بعدی فضایی را ایجاد کنید تا افراد گروه به راحتی بتوانند ایده ها و نظرات خود را عنوان کنند. گاهی اوقات این که از هم گروه خود بخواهید حتما با ایده های شما همراه شود می تواند آزار دهنده باشد زیرا ممکن است در یک جلسه همه ی افراد افکار متمرکز برروی یک موضوع را نداشته باشند. در ضمن دقت کنید که هیچ اجبار و عجله ای نیست که ایده ی مورد نظر را در یک جلسه استخراج کنید.
دقت کنید در طوفان مغزی کمیت ایده های استخراج شده مهمتر از کیفیت آن ها است. پس همه ایده ها ای که به ذهن شما می رسد را یادداشت کنید و با گروه خود در میان بگذارید. هرچه تعداد ایده ها بیشتر باشد احتمال رسیدن به یک ایده با کیفیت بیشتر خواهد بود.
شما می توانید از روش های معرفی شده در این مقاله برای انتخاب برترین ایده های تولید محتوا استفاده کنید و به راحتی یک محتوای جذاب خواندنی برای مخاطبین خود تهیه کنید.