بر اساس آمار های آنلاین از اینترنت، بیش از 900 میلیون وب سایت در شبکه جهانی وب قرار دارد، هر روز بیش از 3.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود و حدود 350 هزار توییت در هر دقیقه ارسال می شود. این آمار نشان دهنده میزان اهمیت تعداد زیاد مخاطبان در اینترنت و جذب آن ها با نوشتن محتوا مناسب برای وب سایت است.
جلب کردن توجه کاربران در فضای پر مخاطب اینترنت کار بسیار چالش برانگیزی است زیرا طی تحقیقات انجام شده توسط یک سازمان آماری 55 درصد بازدید کنندگان زمانی حدود 15ثانیه یا حتی کمتر را صرف ماندن در یک صفحه ی وب می کنند.
شاه کلید شکستن این آمار نوشتن محتوا مناسب در وب سایت شما است. نوشتن محتوا مناسب و جذاب سبب جلب توجه کاربران به وبسایت شما شده و رتبه ی بهتری در نتایج جستجوی گوگل به ارمغان خواهد آورد.
بعضی از نکات نوشتاری، صرف نظر از متنی که نوشته اید در صفحه ی سایت جلب توجه می کنند. این 11 اصل را دنبال کنید تا اطمینان حاصل کنید که محتوا نوشته شده برای وب سایت شما مورد توجه دیگران قرار می گیرد.
1. برای نوشتن محتوا ابتدا باید مخاطبان خود را بشناسید
شناختن مخاطب به نظر ساده می آید، اما اکثر نویسندگان قبل از نوشتن محتوا، بدون اندیشیدن به اینکه به چه چیزی می خواهند دست پیدا کنند و چه کسانی را تحت تاثیر قرار دهند دست به قلم می شوند. قبل از نوشتن محتوا این سوالات را از خود بپرسید: چه کسی مخاطب اصلی من است؟ چگونه یک مخاطب ثانویه می تواند روی مخاطب اصلی من تاثیر بگذارد؟
به عنوان مثال، از شما می خواهند تعدادی محتوا برای وب سایت حقوقی تهیه کنید. مخاطبین اصلی شما ممکن است مشتریان حقوقی باشند. با این حال، مخاطبان ثانویه شما بسیار گسترده تر هستند و می توانند شامل وکیل های دیگر، خبرنگاران حقوقی و یا هر کسی باشد که ممکن است در آینده به خدمات شما نیاز پیدا کند. شما باید مطمئن شوید که با نوشتن محتوای مناسب، مطالب شما برای همه ی این مخاطبان قابل دسترس و جالب است. قبل از نوشتن محتوا از خود بپرسید این گروه از مخاطبان چه سوالاتی را در مورد یک مقاله ی خاص ممکن است مطرح کنند؟ آن ها به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارند؟
2. در نوشتن محتوا مدل هرم معکوس را دنبال کنید
خوانندگان وب به دلیل صبر کمی که دارند در همان لحظات اول ورود به سایت تصمیم می گیرند که اطلاعات سایت شما مورد نیاز آنها هست یا نه. به همین دلیل حرفه ای ها تاکید می کنند در نوشتن محتوا برای وبسایت از مدل هرم معکوس استفاده کنید. در این مدل مهمترین پیام ها باید در بالای صفحه قرار گیرد. سپس، با اطلاعات ویژه و مطالب تکمیلی دیگر صفحه ی وب را پر کنید و در انتها جزئیات فرعی را قرار دهید.
به عنوان مثال، از شما می خواهند تا نوشتن محتوا برای ساین یک کنفرانس را بر عهده بگیرند. در هنگام نوشتن محتوا برای چنین سایتی مهم ترین جزئیات مانند توضیحات، تاریخ و مکان مراسم باید در بالای صفحه ظاهر شود. جزئیات تکمیلی مانند سخنرانان و موضوعات سخنرانی پس از آنها قرار می گیرد. اطلاعاتی که از اهمیت کمتری برخوردار هستند مانند برگزارکنندگان کنفرانس، تاریخچه کنفرانس و یا فهرست منابع مرتبط در پایین صفحه ظاهر می شود.
3. دقت کنید در هنگام نوشتن محتوا برای وب سایت جملات کوتاه و ساده بنویسید
با در نظر گرفتن کم صبر بودن خوانندگان امروزی تعداد کلماتی که در یک جمله استفاده می کنید نباید از35 عدد بیشتر شود. در زمان نوشتن محتوا در استفاده از افعال و کلمات تمرکز و دقت کافی به خرج دهید، از قید ها و صفت ها کمتر استفاده کنید. از کلماتی با املاء و تلفظ پیچیده استفاده نکنید و سعی کنید در محتوای متنی منظور را هرچه ساده تر بیان کنید.
4. در زمان نوشتن محتوا مخاطب را با خود همراه کنید
برای اینکه متن محتوای خود را برای مخاطب ملموس تر کنید از افعال فعال استفاده کنید و مخاطب را با خود همراه کنید. به عنوان مثال به جای نوشتن “این محصولات را می توان از سایت ما سفارش داد” بنویسید “این محصولات را می توانید از سایت ما سفارش دهید.”
استفاده از بیان فعال به شما کمک می کند جملات مختصر و محبوب خوانندگان را ایجاد کنید. هم چنین با این روش به طور مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار می کنید. “شما می توانید این کار را انجام دهید” از “این کار می تواند انجام شود” بسیار جذاب تر است.
5. به جای تعریف کردن از چیزی آن را به نمایش بگذارید
متن خود را فقط به کلمات و عبارات سطح بالا محدود نکنید. استفاده از مثال های دنیای واقعی در هنگام نوشتن محتوا به مخاطب کمک می کند تا پیام شما را تصور کند و بهتر متوجه شود. این دو مثال را در نظر بگیرید:
“این بهترین اسباب بازی سگ است که می توان خریداری کرد.”
یا
“ما اسباب بازی سگ “راف راول” را از کائوچوی 100 درصد طبیعی و با دوام ساخته ایم تا در برابر پارگی و سوراخ شدن مقاوم باشد.”
کدام یک از متن های بالا به شما یک تصویر واضح تر از نوع اسباب بازی می دهد؟ جزئیات خاص در شرح دوم بیشتر اسباب بازی سگ را به مخاطب نشان می دهد به جای اینکه راجب آن بگوید.
علاوه بر این ها اطلاعات مشخص تر و توصیفی تر به سایت شما این قابلیت را می دهد تا مخاطبان بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را از آن استخراج کنند.
6. سعی کنید در نوشتن محتوا از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید
محتوای وب سایت برای تمام اقشار مردم نوشته می شود و فقط مخصوص متخصصان نیست. پس مطمئن شوید که اصطلاحاتی که در محتوای خود قرار داده این برای افراد تحصیل کرده ای که متخصص نیستند نیز قابل فهم و درک باشد. حتما در محتوا وب سایت خود اصطلاحات اختصاری را با یک مرجع توضیح دهید. از زبان عامیانه نیز برای نوشتن محتوا استفاده نکنید. موارد سخت و پیچیده را توضیح دهید. از هایپر لینک ها در متن خود استفاده کنید تا خواننده بتواند در مورد موضوع مورد نظر خود اطلاعات بیشتری از مقالات دیگر به دست آورد.
اگر برای یک صنعت فنی کار می کنید اما می خواهید محتوای وب سایت شما افراد غیر متخصص را نیز جذب کند رعایت این نکته بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که شما باید برای مخاطبانتان بنویسید نه برای همکارانتان. استفاده از یک زبان ساده و قابل فهم برای همه به شما کمک می کند تا منظور خود را به درستی به مشتریان آینده منتقل کنید.
7. متن محتوا باید قابلیت برقراری ارتباط با مخاطبان را داشته باشد.
علاوه بر اینکه اطلاعات مهم را در بالای صفحه قرار می دهید، مطمئن شوید که متن محتوا قابلیت برقراری ارتباط را برای خوانندگان داشته باشد. اکثر خوانندگان متن را بررسی می کنند تا اطلاعاتی که به دنبال آن هستند را پیدا کنند. اگر به آسانی آن را در محتوا ی سایت پیدا نکنند وب سایت شما را ترک خواهند کرد.
برای فهمیدن میزان اهمیت این موضوع کافی است به جستجوی خود در سایر سایت ها دقت کنید. آیا تمام کلمات آن را از اول تا آخر می خوانید یا فقط به اطلاعات مهمی که به دنبال آن بودید توجه می کنید؟
• به جای استفاده از پاراگراف های طولانی از لیست های شماره گذاری شده استفاده کنید. هم چنین به جای استفاده از یک صفحه ی وب، محتوای سایت خود را در زبانه های برچسب گذاری شده سازماندهی کنید.
• همیشه از “فضای سفید” استفاده کنید. این فضای خالی است که پاراگراف ها، تصاویر و سایر عناصر را در صفحه وب شما احاطه کرده است. اگر چه ممکن است به نظر برسد این فقط فضای هدر رفته است، اما این در واقع بهترین ویژگی برای طراحی وب است. مقدار قابل توجهی از فضای سفید در اطراف متن، آن را برای مخاطب قابل خواندن و لذت بخش تر می کند.
• همچنین لازم است در هنگام نوشتن محتوا متن خود را به زیر گروه های مختلف تقسیم کنید. به عنوان مثال، یک صفحه وب در مورد تغییرات آب و هوایی ممکن است اطلاعات را در عنوان های زیر قرار دهد:
تغییرات اقلیمی چیست؟
تاثیرات فعلی و پیش بینی شده تغییر آب و هوا
بیشتر بدانید
این زیرگروه ها نه تنها به خوانندگان کمک می کنند که در صفحه حرکت کنند، بلکه به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوای شما را پیدا کنند. برای این که از ویژگیHeader در سایت خود استفاده کنید. از یک H1 که بزرگترین هدر است در بالای هر صفحه استفاده کنید، از هدرH2 استفاده کنید تا محتوای اصلی خود را جدا کنید و از H3 های کوچک تر برای هر توضیح جزئی زیر H2 ها استفاده کنید.
8. از محتوای چند رسانه ای استفاده کنید
گاهی اوقات یک عکس یا تصویر یا فیلم به اندازه ی هزار کلمه ارزش دارد. تحقیقات نشان می دهد که 90 درصد از اطلاعاتی که به مغز انسان منتقل می شود بصری است. و مردم اطلاعات بصری را 60 هزار بار سریعتر از متن پردازش می کنند. یک نمودار که فهم آن ساده باشد نیز می تواند به تنهایی یک موضوع پیچیده را توضیح دهد. اگر طراح گرافیک حرفه ای نیستید، خدمات زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا طرح های گرافیکی خود را بسازید و از آن ها در وب سایت خود استفاده کنید.
تصاویر همچنین به تجزیه وتحلیل متن کمک می کنند و باعث می شود صفحات شما به راحتی قابل خواندن باشند. توصیه میکنیم حداقل یک تصویر را در هر صفحه وب سایت خود داشته باشید.
9. برای نوشتن محتوا پر بازدید باید مانند یک موتور جستجو فکر کنید
خوانندگان محتوای وب را از راه های مختلفی پیدا می کنند مانند: به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی، لینک در سایت های دیگر، اشتراک گذاری ایمیل و نتایج موتور جستجو. آخرین راه که موتور جستجو است برای نویسندگان وب بسیار مهم است. متن شما می تواند بسیار خوب نوشته شده و آموزنده باشد، اما اگر در زمان نوشتن محتوا، آن را برای موتورهای جستجو بهینه سازی نکنید، احتمالا تعداد کمی از مردم آن را پیدا خواهند کرد. دوباره مخاطبان خود را در نظر بگیرید: چه اصطلاحاتی را برای جستجو در گوگل تایپ می کنند؟ اطمینان حاصل کنید که این اصطلاحات را در سرفصل ها و زیر سرفصل ها قرار داده باشید.
10. محتوای وب سایت را لایه بندی کنید
یک مورد کاربردی برای وب سایت ها این است که یک خواننده به راحتی می تواند از یک صفحه به صفحه ای دیگر برود. با قرار دادن هایپرلینک ها و عبارت های مربوط به محتوا به خواننده کمک کنید تا محتوا های مشابه را در منابع دیگر پیدا کند. این کار محتوای سایت شما را جذاب تر می کند و باعث می شود مخاطب در سایت شما بیشتر جستجو کند.
ساختن این لینک های داخلی در سایت خود شما نیز به SEO سایت شما کمک می کند، اما به خاطر داشته باشید که لینک ها همیشه باید مناسب و مفید باشند. اگر متن خود را با لینک ها بیش از حد پر کنید، مردم نمی دانند باید روی کدام لینک کلیک کنند و باعث سرگردان شدن خوانندگان می شود. گوگل توصیه می کند میزان لینک های یک صفحه را در “تعداد معقولی” نگه دارید.
11. با نوشتن محتوا کاربردی مخاطبان خود را فعال کنید
نوشتن محتوا کاربردی و خوب همراه با محتوای چند رسانه ایی باعث می شوند مخاطب از آن اطلاعات بیشتری بخواهد مانند یک فیلم جذاب و یا یک پست در یک وبلاگ که به موضوعی خاص مرتبط باشد یا گزارشی که بتوانند آن را دانلود کنند. این استراتژی به خوانندگان کمک می کند تا به قسمت های دیگر سایت شما بروند و هم چنین آن ها را تشویق می کند تا مطالب سایت شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.
برای این کار باید راه های ارتباطی بیشتری برای مخاطبان بسازید. به این منظور می توانید از عنوان هایی مانند «دانلود»، «به اشتراک گذاری»، «پیوستن»، «ثبت نام»، «یادگیری بیشتر» یا «تماشا» برای شروع استفاده کنید. برای اینکه توجه خوانندگان را جلب کنید، سعی کنید برای این عنوان ها یک باکس طراحی کنید. و البته، مطمئن شوید که این عنوان هایی که ساخته اید شامل یک هایپر لینک است تا خواننده را دقیقا به قسمتی که مرتبط با آن عنوان است هدایت کند.