اولین چیزی که در یک وب سایت جلب توجه می کند وجود نظم و یکپارچگی در محتوای آن است. با استفاده از قالب ها می توانید به محتوای سایت خود انسجام دهید. هنگامی که می خواهید سایتی طراحی کنید که مخاطبان آن مشتریان یک شرکت یا کارخانه هستند و محتوای آن باید مناسب این مشتریان باشد، باید مطمئن شوید که سایت شما به یک قالب بندی خوب برای محتوای وب سایت مجهز است. این امر باعث تاثیر گذار بودن سایت برای مشتریان می شود.
• جزئیات قالب بندی محتوا وب سایت
قبل از اینکه برای قالب بندی محتوا وب سایت و نوشتن آن دست به قلم شوید باید از خود سوالاتی بپرسید و ذهنتان را پیرامون هدف مورد نظر و مشتریانی که می خواهید برای آنها بنویسید متمرکز کنید. سوالاتی که باید از خودتان راجع به مشتریان بپرسید این ها هستند: آن ها به چه چیزی نیاز دارند؟ چه خدماتی برای آن ها در سایت موجود است؟ آن ها در پروسه ی خرید خود در کدام مرحله هستند؟ و چه کلمات کلیدی را جستجو می کنند؟ بهترین نویسندگان آنهایی هستند که خود را جای مشتری گذاشته و فکر مشتری را می خوانند و محتوا را طوری می نویسند که انگار با مشتری مکالمه ی رو در رو داشته اند.
• دستورالعمل ها ای برای قالب بندی محتوا وب سایت
پس از گذشت سال ها و پیشرفت های چشمگیر در زمینه ی نوشتن محتوا، به نظر می رسد استفاده از قالب بندی مناسب برای محتوای وب سایت یکی از موثر ترین راه ها برای جلب مخاطب است. در ادامه به چند عنصر کلیدی برای قالب بندی محتوا وب سایت می پردازیم:
سر فصل ها
یک سرفصل و یا عنوان خوب می تواند یک متن یک محتوا را جذاب و خواندنی کند. نویسندگان محتوا باید جنبه ی سئو ی سایت را نیز در عنوان ها در نظر بگیرند. یکپارچه کردن کلمات و یا عبارات کلیدی در سر فصل ها و نوشتن عنوان ها با استفاده از هدر h1 می تواند به قالب بندی محتوا سایت کمک کند و باعث ایجاد نتایج بهتری در رده بندی گوگل شود.
زیر عنوان ها
خوانندگان وب قبل از خواندن محتوای سایت آن را بررسی می کنند. بنابراین نوشتن زیر عنوان های جذاب و حاوی اطلاعات مهم می تواند شانس خوانده شدن محتوا توسط افراد را افزایش دهد. پس از نوشتن متن و ایجاد یک قالب بندی مناسب برای محتوای وب سایت یک تست بررسی محتوا از سایت خود بگیرید. با این کار می توانید بفهمید که آیا می توان از طریق خواندن سرفصل ها و زیر عنوان ها مطالب مهم را از محتوا دریافت کرد یا قالب بندی محتوا سایت شما نیاز به ویرایش و تغییر دارد.
تاثیر عکس ها در قالب بندی محتوا سایت
طبق تحقیقات و مطالعه ی روانشناسان داستان ها و تصاویر قدرتمند ترین شیوه هایی هستند که توجه مارا به خود جلب می کنند و ما را برای انجام کار های مختلف متقاعد می کنند. پس یکی از تاثیر گذار ترین راه ها برای جذب مشتریان بیشتر و متقاعد کردن آنها برای خرید محصولات می تواند استفاده از عکس ها در قالب بندی محتوا سایت باشد. این کار مشتریان را با ویژگی های محتوا و جزئیات آن بیشتر آشنا می کند. به یاد داشته باشید که نباید گوگل را فراموش کنید. حتما عکس ها را با کلمات کلیدی نام گذاری کنید، این کار باعث بالا رفتن اعتبار سایت شما در نزد گوگل می شود.
استفاده از لیست های شماره گذاری شده
از بین انواع نوشتن محتوا برای سایت لیست های شماره گذاری شده در بین نویسندگان محتوا بسیار محبوب و کاربردی است. این لیست ها موضوعات پیچیده را برای خوانندگان به سادگی توضیح می دهد و محتوا را برای عموم قابل فهم می کند. هم چنین کوچکترین شماره گذاری در متن باعث جلب توجه خواننده به متن می شود. که باعث می شود کاربران مدت بیشتری را به خواندن محتوای سایت شما سپری اختصاص دهند. پس اگر به دنبال یک راه برای توضیح مسائل پیچیده در محتوای سایت خود هستید حتما این روش را در قالب بندی محتوا سایت خود به کار ببرید.
استفاده از CTA یا call to action
همانطور که از ترجمه ساده این عبارت مشخص است ، این تکنیک ، از بازدیدکننده میخواهد تا کاری را انجام دهد. مثلا میخواهید خبرنامه سایت خود را راه اندازی کنید، برای این کار در وب سایت خود فرمی قرار میدهید تا بازدیدکنندگان ایمیل خود را وارد کنند و به عضویت خبرنامه شما درآیند که این کار با متنی که طبق قوانین CTA نوشته شده باشد ، بازدهی بالاتری خواهد داشت. داشتن CTA های واضح و جهت دار شاه کلیدی برای جستجو ی بیشتر کاربران در سایت شماست. سعی کنید باکسی که برای CTA طراحی می کنید به حد کافی بزرگ باشد تا در نگاه اول نگاه کاربر را به خود جذب کند.
• ویرایش پس از نوشتن محتوای وب سایت
پس از نوشتن محتوا و قالب بندی محتوا سایت، به آیتم ها و یاداوری هایی که در قالب وجود دارد و به شما نشان می دهد که سایت شما برای شروع کار آماده است یا نه دقت کنید. اگر خودتان صفحه ی سایت را نوشته اید و از قالب استفاده نکردید مجبور نیستید آن را ویرایش کنید.
اگر از این قالب بندی برای محتوای سایت خود استفاده می کنید توجه داشته باشید که حتما لازم نیست هر صفحه در سایت شما از این قالب دقیقا پیروی کند. ساختار محتوای وب سایت خود را طوری تغییر دهید و قالب بندی کنید که به هدفتان نزدیک باشد.