مقالات آموزشی

بررسی دیدگاه پژوهشی از دریچه ی SEO به “People Also Ask”-قسمت اول

مفید بود؟

حتما شما هم تا به حال به این موضوع برخورده اید که هنگام سرچ مطلبی گوگل یک سری پیشنهاد می دهد که مثلا افرادی علاقه مند به موضوع شما فلان عبارت ها را در SERP های مختلف جست و جو کرده اند.
اگر نظر مرا بخواهید معتقدم این رفتار نوعی ترغیب به باز کردن نتایج مشابهی است که گوگل یافت کرده؛ انگار یک نفر می گوید: “آماده ای بریم یه دوری بزنیم؟ بیا اون چیزی که دنبالشی به تمام موضوعات دیگه به این شکل ارتباط داره، بیا بریم یه نگاهی بنداز!”

اما تا جایی که من بررسی کرده ام افراد کمی به نحوه ی عملکرد infinite PAA ها علاقه مند بوده اند. به واقع اگر آن دو یا سه عبارت پیشنهادی را گسترش دهید خواهید دید که لیست تا صدها نتیجه ی مشابه ادامه می یابد، من شخصا تا بیش از 75 مورد را دنبال کرده ام، معرکه است!
بسیار خب، احتمالا باید پیشنهاد ریختن یک چای یا قهوه را بدهم، فنجان خود را کنار دست خود قرار دهید و با من آماده ی آغاز سفری شگفت انگیز به دنیای PAA شوید. در این قسمت خواهیم دید که PAA چگونه کار می کند و نحوه ی عملکرد machine learning گوگل به چه صورتی است. اگر بتوانیم به این امر دست یابیم گام بعدی پرده برداری از سود و فوایدی است که چنین تسلط و اشرافی برای ما به همراه خواهد داشت.

چرا PAA باید برای شما اهمیت داشته باشد؟

این طور که آمار نشان می دهد از تاریخ 7/31/15، PAA  ها رشدی 1,723% در SERP را داشته اند. نکته ی جالب دیگر اینکه تحقیقات نشان می دهد که PAA در لیست 21 مورد پدیده ی منحصر به فرد و مخصوصِ SERP ها قرار می گیرد؛ جالب نیست؟ فکر نمی کنید که اهمیت بحث بالاست؟

علاقه و دلبستگی من به PAA از کجا می آید؟

موضوع به سال 2015 باز می گردد، زمانی که گوگل خود تحقیق روی عملکرد این حوزه را آغاز کرد. و در نوامبر 2016 من به محتویات آن تحقیقات دست یافتم:
من یک SERP سیاه چاله ای(دارای نقطه ضعف، معیوب) پیدا کرده ام، 200 پیشنهاد PAA برای این SERP یافت شده است. کسی تا به حال چنین ترکیب نامحدوی از PAA SERP دیده بود؟
متن توییت:

این PAA نامحدود و گسترده به هزاران مورد رسید و این شروعی برای تحقیقات من در این حوزه بود؛ من نام چنین پدیده ای را “PAA Black Holes” گذاشتم.
کار من شروع شده بود؛ سعی می کردم تا ببینم آیا الگویی مشخص برای PAA ها وجود دارد و آیا اینکه گوگل از خط و مشی متقنی برای گسترش نتایج مشابه استفاده می کند یا خیر؟
وقتی که چندین PAA که محدودیتی نداشتند(تعداد زیاد و قابل توجهی را به خود اختصاص داده بودند) را دیدم با خودم فکر کردم احتمالا در مسیر درستی هستم و الگویی پشت این قضیه است؛ اما چند شرکت بزرگ مورد مشورت من همه بر این نظر بودند که این امر یک باگ(bug) است. حدس بزنید نتیجه چه شد؟ آن ها اشتباه می کردند، به همین راحتی.
“People Also Ask” یا “افراد مشابه شما این موضوعات را هم سرچ کرده اند” یک پدیده ی زنده است!
این قسمت تنها برای U.S. SERP اعتبار دارد(از افردای که در خارج از ایالات متحده هستند عذر خواهی می کنیم؛ اما شاید بتوان راهی برای کشفی مشابه یافت!). این امر را می توانید روی لبتاب یا موبایل خود امتحان کنید(سراغ لینک ها بروید):

اما چرا گوگل این کار را می کند؟ آیا میلی خاص وجود دارد که ما در SERP هایی خاص بیشتر زمان بگذرانیم؟ آیا گوگل از این سایت ها به خاطر این امر هزینه دریافت می کند؟ یعنی آیا استفاده از PAAها صورت می گیرد؟ یعنی سایت هایی خاص مثل سایه اطراف ما هستند و می خواهند حتما به آن ها سر بزنیم؟
برای اینکه درک بهتری از موضوع ایجاد شود سیر PAA در گذر زمان را در این قسمت ارائه داده ایم:

April 17, 2015 – گوگل مطالعه روی  PAA  را آغاز می کند
July 29, 2015  شخصی به نام Dr. Pete برای این امر نام “Related Questions” یا پرسش های مشابه را پیشنهاد می دهد
Aug 15, 2015گوگل ساختار مدور و سیار PAA  را مورد تحقیق قرار می دهد
Dec 30, 2015 در بازه ای 5 ماهه PAA یا همان پرسش های مشابه رشدی 500 درصدی را تجربه می کنند
Mar 11, 2016 سوالاتی مشابه در Mozcast به وجود می آید
Nov 11, 2016 شخصی به نام Robin Rozhon پدیده ی Black Hole را شناسایی می کند
Nov 23, 2016 شخصی به نام Brit  هم موضوع Black Hole     در می یابد
Nov 29, 2016 STAT Analytics روی موضوع PAAها موضوعی منتشر می کند
Dec 12, 2016 در این تاریخ یافته های جدیدی پیرامون PAA  و نحوه ی گسترش آن منتشر می شود
Dec 14, 2016 در حقانیت ادعاهای گذشته حقایق و اسنادی یافت می شوند
Dec 19, 2016 هنوز Black Hole در PAA یافت می شود
Dec 22, 2016 نتیجه ای واحد برای PAA  یافت می شود
Jan 11, 2016 متوجه می شویم که یک سیستم  Machine Learningبه وجود آمده است
Jan 22, 2016 روی یک تلفن همراه یک Black Hole یافت می شود
Feb 10, 2017اینطور به نظر می رسد که  Black Hole روی PAA زنده است و ساختاری حساب شده دارد
Feb 14, 2017 نگارنده(Britney Muller) هنوز روی این موضوع مشغول کار است

سه کشف بزرگ در زمینه ی PAA

گوگل الگوهای Browsing را در لحظه و به صورت عینی سر و شکل می دهد

مدت زیادی از زمانم را به این امر اختصاص دادم که آیا می توان گوگل را به نوعی اغوا کرد که موضوع مورد نظر من را گسترش دهد؟
در تصویر(گیف) زیر مشاهده می کنید که چگونه  PAA های مربوط به واژه ی Van را با کلیک کردن روی سوال “Can I put my vans in the washing machine?”  می توان گسترش داد. و سپس همین کار برای واژه ی “mildew” به خدمت گرفته شد و اینبار “How do you get the mildew smell out of clothes” مورد کلیک کردن قرار گرفت.

همین کار با “organic SEO” دوباره تکرار شد و همان طور ه مشاهده می کنید حاصل 100+ PAA Black Hole بود(بیش 100 سیاه چاله). نتایج من از “how to clean leather” به “what is seo” و “what do you mean by organic search” تغییر کردند(چون گیف در این قسمت سرگیجه به همراه می آورد به قرار دادن اسکرین شات بسنده کرده ایم):

 

2. خط پایان مطلقی وجود ندارد؛ مرزها دینامیکی طراحی شده اند

وقتی عمل گسترش PAA را ادامه می دهم و این چرخه حالتی تکراری و خسته کننده به خود می گیرد(بیش از 300 مورد)، گوگل دوباره دو PAA ابتدایی را پیشنهاد می دهد و می گوید:
“We aren’t sure what else to provide, are you interested in these again?”
به نوعی می گوید که موضوعات مربوط به بحث به اتمام رسیده است، هنوز به ادامه دادن همین چرخه علاقه دارید؟
مثالی از این واقعه را مشاهده فرمایید، من برای “mitosis” اقدام کردم و کار را تا 300 PAA ادامه دادم؛ دوباره به “What is Alexa ranking based on?” و “What is the use of backlinks?” رسیدم.

این چرخه مرا یاد صحبتی که با یکی از مهندسان machine learning در شرت گوگل داشتم انداخت؛ او گفت وقتی مدل ML نمی تواند تصویری خاص را شناسایی کند به جای گفتن ‘I don’t know’ یا نمی دانم به صورت خودکار اعلام می کند “Men talking on cell phone” ؛ متوجه هستید که قصد دارم به چه چیزی برسم؟
وقتی شما سعی می کنید که از چرخه ی ثابتی خارج شوید گوگل در مقابل شما می ایستد و سعی دارد شما را به PAA های اولیه و آن هایی که خودش بیشتر دوست دارد ببرد.
یعنی گوگل سعی می کند 3 الی 4 PAA اولیه را به شما تحمیل کند.

3. با گسترش یک سوال به سوالاتی دقیق، اختصاصی و مشابه در همان زمینه برسید

با این روش نه تنها به مربوط ترین PAAها دست می یابید بلکه می توانید حدود و قصور موضوعات اصلی را مشخص کنید.
به عنوان مثال در گیف پایین من “What is the definition of SEO?” یا تعریف SEO را دستمایه ی همین آزمایش قرار داده ام.

متوجه شدید که چگونه واژه های “SEO” و “search engine optimization” بخش اصلی هر PAA را تشکیل می دهد؟ این امر تصادفی نیست.
قبل از اینکه به الگوی امری که اتفاقات بالا را حادث می شود بپردازیم، باید کمی machine learning فرا بگیریم و از این طریق است که می توانیم در مسیر صحیح قرار بگیریم. ادامه ی متن را مطالعه کنید؛ بسیار ساده بیان شده اند و البته که کاربردی هستند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.