شبکه های اجتماعی به علت برخورداری از ویژگی های خاص که برای کاربران دارند، مطابق آمارها دسته های مختلفی از آنها را دربرمی گیرند.
طبق آمارها اکثریت آمریکایی ها از فیسبوک و یوتیوب استفاده می کنند که در این بین جوانان و به ویژه کاربرانی که استفاده های بسیار زیادی از شبکه های اجتماعی دارند، از اینستاگرام و اسنپچت استفاده می کنند.
یک نظرسنجی جدید از مرکز تحقیقاتی pew در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که چشم اندازهای شبکه های اجتماعی در سال 2018 با ترکیبی از روندهای طولانی و روایت های تازه در حال شکل گیری است. فیسبوک و یوتیوب بر این چشم انداز مسلط خواهند بود چرا که اکثریت بزرگسالان ایالات متحده از این سایت ها استفاده می کنند.
مطابق آمار در حدود 78 درصد از افراد بین 18 تا 24 سال از Snapchat استفاده می کنند و اکثریت آنها یعنی 7 درصدشان چندین بار در روز به این شبکه های اجتماعی مراجعه دارند. به همین ترتیب در مورد یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی دیگر یعنی اینستاگرام نیز 71 درصد آمریکایی ها در این گروه سنی از آن استفاده می کنند و نزدیک به 45 درصد نیز کاربران توییتر هستند.
این تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات شبکه های اجتماعی در سال 2012 آغاز شد که از آن زمان فیسبوک سهم اصلی کاربران آمریکایی را تشکیل می دهد.
تقریبا دو سوم بزرگسالان(68 درصد) گزارش می دهند که کاربران فیسبوک هستند و تقریباً سه چهارم کاربران، روزانه به فیسبوک دسترسی دارند.
اما داستان شبکه های اجتماعی فراتر از فیسبوک است. سایت یوتیوب که عناصر اجتماعی زیادی دارد، در حال حاضر توسط سه چهارم بزرگسالان ایالات متحده و 94 درصد از افراد 18 تا 24 سال مورد استفاده قرار می گیرد. گزارش های رسمی نشان می دهد که مردم به طور عمده از سه پلتفرم معرفی شده از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و این 3 مورد معیار اندازه گیری های تحقیقات قرار گرفته است.
نگرش های متقابل مردم در برابر شبکه های اجتماعی
یافته های آماری موجود، نگرش های گوناگون و متقابل مردم را نسبت به شبکه های اجتماعی برجسته تر می کند. به عنوان مثال سهم کاربران شبکه های اجتماعی که می گویند این پلتفرم ها به سختی تسلیم می شوند، در مقایسه با بررسی های انجام شده در اوایل 2014، 12 درصد افزایش یافته است. همانطور که اکثریت کاربران(59 درصد) می گویند، استفاده از این سایت ها به هیچ وجه توقف پذیر نخواهند بود.
رشد پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی نشان دهنده ی تنوع است. فیسبوک با استفاده از یک حاشیه ی نسبتاً سالم از پلتفرم های شبکه های اجتماعی مختلف، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. حدود 68 درصد بزرگسالان هم اکنون از آن استفاه می کنند. این آمار به استثنای یوتیوب که به اشتراک گذاری ویدئو است، در باقی شبکه های اجتماعی کمتر از 40 درصد را نشان می دهد.
این مرکز نشان می دهد که 88 درصد از افراد بین 18 تا 29 سال به طور قطع از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. این میزان در سنین 30 تا 49 سال به 78 درصد می رسد و در سنین 50 تا 64 سال، 64 درصد و در میان افراد بالای 65 سال به 37 درصد کاهش می یابد. در این بین تفاوت انتخاب پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی توسط سنین مختلف نیز محسوس است.
علاوه بر دلایل سنی در افراد مختلف، نحوه ی استفاده از شبکه های اجتماعی نشان دهنده ی پارامترهای دیگری نیز هست:
به عنوان مثال pinterest به طور قابل ملاحظه ای از سوی زنان استفاده می شود. 41 درصد زنان اذعان می کنند که از این شبکه اجتماعی استفاده می کنند و این عدد در مردان به 16 درصد می رسد.
Linkedin به ویژه در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و کسانی که در خانواده های متمول زندگی می کنند استفاده می شود. حدود 50 درصد از افرادی که مدرک دانشگاهی دارند از linkedin استفاده می کنند.
مطالعات انجام شده، استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف و همپوشانی های معنی داری را نشان می دهد. تقریباً سه چهارم از مردم(73 درصد) به طور قطع بیش از یکی از هشت پلتفرم محبوب شبکه های اجتماعی را استفاده می کنند و تمایل برای استفاده از انواع مختلف به طور عمده در بین جوانان بیشتر است.
به طور متوسط افراد 18 تا 29 ساله از 4 پلتفرم مختلف به طور همزمان استفاده می کنند که این رقم در سنین 30 تا 49 سال به 3 پلتفرم و در سنین 50 تا 64 به 2 پلتفرم کاهش می یابد.