هنگامی که صحبت از اطلاع رسانی و شیوه های انتقال اطلاعات اقتصادی در موضوعات مختلف اعم از ارز، سکه، طلا و … به میان می آید، کافی است تا جستجوی کوچک و مختصری در گوگل انجام دهیم. در این جستجو به صفحات و کانال های بسیار زیاد و گسترده ای برخورد خواهیم کرد که به طور مستمر و آنلاین در حال ارائه ی آخرین اطلاعات اقتصادی به کاربران خود هستند. شبکه های اجتماعی با انتشار اطلاعات و اخبار متفاوت خود، توانستند بستری متفاوت از دریافت اطلاعات تأثیر گذار در اختیار کاربران خود قرار دهند.
بسیاری از این اطلاعات و اخبار، پیش از این در صفحات وب و وبلاگ ها نیز در دسترس بودند و هنوز هم در آنها در قالب تیترها و محتواهای خبری در حال ارائه هستند. اما اقبال و سهولت در استفاده ی شبکه های اجتماعی
موجب شده تا کاربران، مسیر هموارتر و ساده تر برای دستیابی به اطلاعات را برگزینند.
شبکه های اجتماعی در قالب های مختلف و پیام رسان های همیشه فعال، یک بسته ی بسیار ایده آل و در عین حال کم هزینه از تمام موضوعات را تهیه کرده اند. این پکیج به طرز غیرقابل تصوری توانسته کاربردهای زیادی از موضوعات دیگر را نیز در خود بگنجاند و در فضای رقابت، روند استفاده از آنها را قطع کند و به طور مستقیم به کاربران خود خدمات دهد.
اهمیت بازارهای اقتصادی در بستر شبکه های اجتماعی
یکی از موضوعات اساسی بازارهای امروزی و به خصوص بازارهای اقتصادی و حساس دنیا، ارائه ی اطلاعات سریع و در عین حال به روز است. این اطلاعات که ممکن است در طی چند ساعت یا حتی دقیقه جابجا شوند، همواره در حال بروز شدن هستند و نیازمند اعمال تغییرات سریع و ارسال به مخاطبان و کاربران خود هستند. علاوه بر این مطالب، امکان ارائه در یک محدوده ی یکسان به افراد بسیار زیاد به صورت همزمان نیز در شبکه های اجتماعی به شدت قابل تأمین است. بسیاری از وب سایت ها یا وبلاگ های موجود ممکن است در هنگام اوج مصرف و مراجعات متعدد افراد آنلاین، به کندی عمل کنند یا ارائه ی اطلاعات به روزی نداشته باشند. روند درج ساده ی اطلاعات در شبکه های اجتماعی و انتقال سریع آن در این پدیده توانسته یکی از جنبه های بسیار خوب تمایز آن با مقوله های مرتبط باشد.
کشف و تحلیل اطلاعات اقتصادی مختلف در شبکه های اجتماعی در بسیاری از مواقع با توجه به ارائه ی امکانات مختلف صورت می گیرد و می تواند پاسخگوی نیازهای زیادی در این مسأله باشد. اگر تمام ابزارهای لازم برای دریافت آخرین اطلاعات لازم از منابع مستقیم و موثق صورت گیرد، شبکه های اجتماعی می توانند به طور شگفت انگیزی در این مقوله ها تأثیرگذار عمل کنند و شاهد برخی شفاف سازی های مالی در بازار نیز خواهیم بود. ارائه ی اطلاعات به روز و در اختیار مردم عادی از بسیاری سودجویان و سوء استفاده های پیش آمده در گرانفروشی یا عدم شفاف سازی در قیمت ها خودداری می کند.
بسیاری از شبکه های اجتماعی توسط کاربران خود سازوکار مشخص و منحصر به فردی به منظور ارائه ی اطلاعات اقتصادی و تحلیلی اتخاذ می کنند تا به سایر کاربران اطمینان دهند که اطلاعات موجود، به طور دقیق و مستقیم تهیه شده است.
اطلاعات و دانش اقتصادی در شبکه های اجتماعی
یکی از مهم ترین و آخرین نقش های شبکه های اجتماعی که نقش پررنگ و حضور فراگیر کاربران را موجب شده است و اتفاقاً تأثیرات بسیار زیادی بر روال اقتصادی آنها خواهد گذاشت، اطلاعات مفید و به روز اقتصادی از بازارهای مختلف داخل و دنیاست. ارائه ی روند تغییرات شاخص های بورس در سراسر دنیا و مقایسه ی تحلیلی آن با بازار بورس ایران و معرفی راهکارها و تحلیل بسیاری از بازارهای دیگر در صورتی که از متخصصین در تهیه ی آن استفاده شود، می تواند بسیار پرکاربرد و پرطرفدار باشد.
امروزه انتقال اطلاعات و اهمیت دانش در زمینه های مختلفی همچون اقتصاد که می تواند بخش زیادی از سرمایه گذاری مردم را تحت تأثیر خود قرار دهد، سرعت گرفته است. این انتقال سریع، روند استفاده از این فضا را به نفع کاربران و شبکه های اجتماعی تمام کرده است. این روند استفاده در کنار خدمات ارائه شده ی مختلف از سوی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مختلف، برای کاربران تقویت شده و روز به روز با ارائه ی آپدیت های مختلف، قدرتمندتر از گذشته خواهد شد.