با رپورتاژ کمپین بسازیم
مارکتینگ از طریق برپایی کمپین، یکی از موثر ترین راهکارهایی است که می تواند کسب و کارها را در جهت رشد، ارتقا دهد. این حداقل گزاره ای است که در وهله ی اول، ما و شما می توانیم رویش به توافق و تفاهم برسیم. اما کار جایی چالشی می شود که نتوانیم در گامِ بعد، استراتژی کمپین تبلیغاتی خود را تدوین کنیم و از هر دری، سخنی به میان آید. بررسی های ما نشان می دهد رپورتاژ با توجه به ویژگی و خصیصه هایی که دارد می تواند پرچمدار استراتژی مارکتنیگ قرار گیرد و به صورت مجازِ جز از کل، تمامی پروسه ی فعالیت را به مسیر صحیح رهنمون سازد.
به بیان دقیق تر، گام های تولید رپورتاژ با مسیر تدوین استراتژی مارکتینگ همخوانی دارد، درنتیجه ساخت یک رپورتاژ اصولی، هم معنی ایجاد چارچوب صحیح مارکتینگ خواهد بود. ما در ادامه مهم ترین بندهایی که یک رپورتاژ را به وجود می آورند را معرفی می کنیم، شما خود قضاوت کنید این ها همان المان هایی نیستند که قرار است یک کمپین تبلیغاتی بر مبنایشان شکل بگیرد با موضوع بر خلاف این مساله است.
هدف گذاری، اولین گام تدوین رپورتاژ
درست مانند زمانی که یک کمپین تبلیغاتی شکل می گیرد، قبل از آفرینش رپورتاژ هم نیاز است مشخص گردد که هدف چیست. برای مثال شاید یک وب سایت تنها قصد بالابردن بازدید کننده هایش را داشته باشد، دیگری شاید بخواهد فروش محصولی خاص را بالا ببرد و به همین ترتیب مثال ها گوناگون و متنوع هستند.
توصیه این است که هدف نه آنقدر بزرگ انتخاب شود که قابل دسترس نباشد و نه آن قدر کوچک و دم دستی که اصولا نیازی به ساخت رپورتاژ و برپایی کمپین وجود نداشته باشد.
شناخت مخاطب، گام دوم
اجازه دهید یک مثال بزنیم، شاید مشتری های شما همه سنتی و طرفدار آبگوشت باشند، اما شما بحث خود را معطوف به فست فود و انتخاب بین پیتزا مخصوص یا سبزیجات کرده باشید. رپورتاژ و تدوین استراتژی تبلیغاتی هم دقیقا به همین شکل پیش می روند. در ابتدا باید مخاطب خود و ذائقه ی او را بشناسید.
مشخصه ی اصلی، گام سوم
این یکی را از خودمان مثال می زنیم. رایا مارکیتنگ سفارش تولید رپورتاژ برای یک کارفرما را پذیرفت. بررسی ها نشان داد مشخصه ی اصلی برند مورد نظر، ارائه ی پکیجِ کامل خدمات است. در بازار مذکور، هیچ تولید کننده ای محصول مورد نظر را به صورت یک پکیج کامل ارائه نمی داد و مشتری در صورت خرید از رقبا ناچار بود به بسیاری دیگر از مشاغل وابسته مراجعه کند.
تکیه ی ما روی مشخصه ی اصلی آن کسب و کار سبب شد تا تمایز ویژه ی محصول نسبت به رقبا نمایان شود.
استفاده از تمامِ زمینِ بازی، گام چهارم
داشتن یک وب سایت به تنهایی کافی نیست. این هم مطلبی است که همه ی ما تا حدودی می دانیم و رویش متفق القول هستیم. در نتیجه ی این امر چه در حال نگارش رپورتاژ هستید و چه فراتر از آن، توصیه می کنیم کار را طوری جامع پیش ببرید، که در تمامی شبکه های اجتماعی امکان حضور وجود داشته باشد. توییتر، فیسبوک، یوتیوب و بقیه ی ابزارهایی که به خوبی از وجودشان مطلع هستید.
هیچ سرنخی را از دست ندهید، گام پنجم
پس از نگارش رپورتاژ، همواره تایید و تمجید نخواهید شنید. شاید یکی از مخاطبین هنوز شروع نشده ویدئوی تولیدی شما را ببندد، یا اگر رپورتاژ مقاله ای تولید کرده اید، شاید محتوا روی سایت مشاهده ی کمی داشته باشد، در نتیجه باید یک سیستم نظارتی درست کنید. تا جایی که امکان دارد سعی کنید با مخاطبین گفت و گو برقرار کنید، چرا از نوشته ی شما استقبال نکردند؟ ضعف محتوا چه بوده؟
خلاصه اینکه سعی کنید با نقد، چه از طرف مجموعه ی داخلی و چه مخاطب، کار خود را به سطحی بالاتر برسانید.
تا تنور داغ است کار را یکسره کنید، گام ششم
فرض کنیم رپورتاژ یا یکی از ابزارآلات کمپین تبلیغاتی شما توجه مخاطب را جلب کرد. چه می کنید؟ باید تا هنوز متن را نبسته راه ارتباطی مناسب را در اختیارش قرار دهید. اگر انتظار دارید در دنیای رنگارنگ امروز که در هر حوزه ای دنیایی از انتخاب ها قابل دسترسی است، یک مخاطب برود و باز گردد، شاید نیاز باشد به چیزی ورای کمپین و رپورتاژ متوسل شوید.
تلاش مداوم، گام هفتم
با یک رپورتاژ یا یک کمپین تبلیغاتی یک ماهه کسب و کار شما متحول نمی شود، باید مداوم پای کار باشید، هر بار چرخه ی قبل را بررسی و نقد کنید و نسخه ای جدید را منتشر سازید.