پس از تولید و معرفی اولین شبکه های اجتماعی در سراسر دنیا، این پدیده ی جذاب و جدید در قالب ایجاد ارتباطات بیشتر، البته در فضای محدود مورد استفاده قرار گرفت. پس از گذشت چند سال از حضور اولین شبکه های اجتماعی در بین مردم در سرتاسر دنیا و رشد استفاده از آنها، این فضا پرطرفدارتر از قبل به کار خود ادامه داد و به وضوح نیازمند ارائه ی امکانات وسیع تر و بیشتری برای کاربران خود بود. این ارتقاها خیلی زود و به دنبال رشد فناوری های ارتباطی و تکنولوژی در شبکه های اجتماعی صورت گرفت و مجموعه های دیگری در قالب های متفاوت و به اصطلاح به روز شده به کاربران مختلف معرفی شد.
ایده ی شبکه های اجتماعی شاید در ابتدا محدود به محیط، تعداد کم و البته اهداف متفاوت تری می شد. این پدیده پس از فراگیر شدن و نیاز بخش زیادی از جامعه ی مصرف کننده، سروشکل تازه ای به خود گرفت. به گونه ای که امروزه حتی اگر از این شبکه ها استفاده نکنیم، باز هم اسامی آنها و دسته ای از اولین شبکه هایی که با ایده های متفاوت ایجاد شده اند را می دانیم. پس از ارائه ی ایده ی کلی و ساخت اولین و مطرح ترین شبکه های اجتماعی در ابتدا، فرهنگ ها و جوامع مختلف به دنبال نیاز مردم به سمت و سوی طراحی و تولید شبکه های اجتماعی مطابق با سطح نیازهای مردم و فرهنگ خود کرده اند.
شاید بتوان حضور پررنگ شبکه های اجتماعی خارجی برای کاربران ایرانی را از آغاز قرن 21 دانست. این سالها مصادف با ورود ایده های قدرتمند و تأثیرگذاری از شبکه های اجتماعی بود. پس از ارائه های مختلف و رشد تکنولوژی ساخت نرم افزارهای کاربردی در داخل کشور و توانایی مهندسین نرم افزار و متخصصین علوم کامپیوتر، در ابتدا نمونه هایی از شبکه های اجتماعی، طراحی و به کاربران اینترنت معرفی شد. برخی از این نمونه ها به دلیل ویژگی هایی که داشتند، نتوانستند رشد قابل قبولی در پیش گیرند. بخشی از مشکلات موجود در ابتدای ساخت شبکه های اجتماعی ایرانی را می توان موارد زیر دانست:
- کارایی مشابه آن ها با نمونه های خارجی و کپی برداری از آن ها در ساخت
- عدم حمایت کافی
- سطح بالای توقع کاربران این شبکه ها از فضای به وجود آمده
مطالعه ی کم و عدم نیازسنجی صحیح برای ارائه ی شبکه های اجتماعی
پس از اینکه برخی از شبکه های اجتماعی ایرانی، ارائه های ناموفقی در سال های ابتدایی حضورشان داشتند، مطالعات گسترده ای در این زمینه صورت گرفت. متخصصین علوم کامپیوتر در دهه ی 1380 موفق به ارائه ی یکی از نمونه های موفق و امروزه پرطرفدار در بین کاربران ایرانی شدند.
حضور پررنگ سازندگان و مهندسین طراحی نرم افزار در زمینه ی تولید شبکه های اجتماعی ایرانی به شکلی پیش رفت که دیگر نمی توان آنها را جایگزین یا نمونه های مشابه شبکه های اجتماعی خارجی توصیف کرد. این مسأله موجب شده تا شبکه های اجتماعی متعددی بر مبنای نیاز کاربران در سطح کشور طراحی گردد.
این نیاز در سطوح و سنین مختلف از دانش آموزان، دانشجویان، کسب و کارها و ایجاد ارتباطات به شکل های مختلف تشخیص داده شد و توسط طراحان به بهترین و بهینه ترین شکل پیاده سازی گردید. یکی از مزیت های فراوان شبکه های اجتماعی ایرانی را می توان سرعت ارتباط بهتر و حجم ترافیک کمتر و در نتیجه هزینه ی پایین تر برای کاربران در استفاده از آنها دانست.
عصر جدید شبکه های اجتماعی ایرانی
پس از اینکه فناوری های ارائه شده در ساخت ابزارهای ارتباطی گسترش یافت، شبکه های اجتماعی به تبع آن نیازمند ارتقای عملکرد خود برای کاربران بودند. در این بین در عصر جدید حضور شبکه های اجتماعی ایرانی در بین کاربران عمده ی داخلی، عناوین زیاد و نسبتاً باکیفیت دیگری نیز در سال های اخیر راه اندازی شد. این عناوین بستری جهت مبادله ی اطلاعات و انتقال دانش، کالا و خدمات، نیازها و … برای کاربران خود است که به منظور رفع آنها به شیوه ای بهینه، قابلیت ها وا امکانات مناسب و آسانی در شبکه های اجتماعی تعبیه شده است. جالب است که برخی از این شبکه ها تنها به کاربران داخلی محدود نمی شوند و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز فعالیت ها و کاربران پرشماری دارند.
برنامه ریزی های متفاوت و تولید نمونه های اخیر شبکه های اجتماعی ایرانی، نیازمند سطح اطلاع رسانی متفاوت تری است. بسیاری از شبکه های اجتماعی ساخته شده توسط مهندسین جوان در داخل کشور، نمونه های بسیار موفق و دقیقی هستند که در صورت عدم تعریف صحیح در بین کاربران داخلی، مسیر نامشخصی را طی خواهند کرد. بنابراین رشد شبکه های اجتماعی و گسترش آن در بین کاربران ایرانی نیازمند تبلیغات، معرفی و بازاریابی صحیحی در بین کاربران داخل است و هرگونه اشتباه در تعریف آنها می تواند موجب تأثیرات سوء در میان کاربران شود.