مقالات آموزشی

ارائه محتوای آموزشی و تولید آن در شبکه های اجتماعی

مفید بود؟

شبکه های اجتماعی بدون تردید یکی از ابزارهای اصلی و قدرتمند برای تولید محتوا با موضوعات  مختلف است که کاربران پرشمار خود را در برابر اطلاعات زیاد و جدید قرار می دهد. این اطلاعات به طور روزانه می تواند موجب افزایش دانش آنها در برابر مسائل گوناگون شود. در این بین یکی از پرمصرف ترین و شاید پربازدیدترین محتواهای موجو در شبکه های اجتماعی، محتوای آموزشی  باشد که با توجه به تعریف خاص خود، محتوایی است که برای مخاطبین و کاربران شبکه های اجتماعی در مقوله ی خاصی، معنا و مفهوم خاص تری دارد و قابل یادگیری است.
محتوای آموزشی قابل ارائه در شبکه های اجتماعی دارای ویژگی هایی است که برای کاربران قابل توجه خواهد بود. این محتوا باید در کنار ارائه ی مطلبی خاص، اساساً به موضوعی جدید و خاص بپردازد، چرا که این مقوله در شبکه های اجتماعی به شدت اقتضا می کند و مطالب کهنه، تکراری یا کپی برداری شده موجب از بین رفتن اعتبار و بخش زیادی از حجم ترافیک و مراجعات خواهد شد.

نیاز کاربران در شبکه های اجتماعی

 

هنگامی که یک صفحه ی خاص برای ارائه ی اطلاعات جدید، به روز و تازه در مورد تغذیه، آشپزی و دستورات مختلف غذاهای مختلف ایجاد می شود و در مدت زمان بسیار کم، تعداد بسیار زیادی از افراد به آن مراجعه یا عضو آن می شوند، مساله ای است که پیام های متفاوتی به دنبال دارد. این مقوله به طور مستقیم در حال ارائه ی نیاز کاربران در این محیط به اطلاعات جدید در مورد تغذیه و روش های تغذیه ای است که به طور روزانه مطالب تازه و جدید با تنوع بسیار بالا در آن قرار می گیرد. این مثال و مثال های میلیونی مشابه آن به خوبی بیان می کند که محتوا در قالب های آموزشی می تواند در سطوح مختلف به نیاز کاربران پاسخ دهد. این محتواها و عناوین دیگری بدین شکل، هنگامی که برای مخاطبین خود دارای مفهوم و قابل یادگیری باشند، مورد استقبال و حمایت آنها قرار می گیرند و این حمایت ها در ادامه می تواند موفقیت های زیادی از جنس های مختلف به این قبیل مجموعه ها اعطا کند.

ویژگی های محتوای آموزشی در شبکه های اجتماعی

محتوای اموزشی که در قالب های مختلف در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، دارای خصوصیات و ویژگی های خاص خود است. این محتواها باید در صورت امکان کوتاه و با بیانی ساده ارائه شوند. این محتواها در عین کوتاه بودن باید این قابلیت را داشته باشند تا بهترین تاثیر خود را در زمینه ی آموزشی به کاربران خود وارد کنند.

تولید محتوای آموزشی باید به طور پویا تهیه و ارائه گردد تا با توجه به تنوع بالای مطالب در شبکه های اجتماعی، برای مخاطبین خسته کننده نباشد. محتوای ارائه شده باید واضح و شفاف باشد و در آن از کلی گویی پرهیز گردد. چرا که اگر در یک محتوای کوتاه به دنبال ارائه ی کلیات باشیم، بخشی از زمان و فرصت کافی برای تفهیم مطلب به مخاطب را از دست خواهیم داد.
یکی از اصلی ترین معیارهای محتوای اموزشی شبکه های اجتماعی، رعایت نیاز کاربران و برطرف کردن بخش زیادی از مشکلات و مسائل مطرح شده است. بررسی و نیازسنجی محتوا در شبکه های اجتماعی نیازمند مطالعه ی صحیح است تا در زمان ها و شرایط مختلف، استراتژی های مشخصی برای ارائه ی محتوا داشته باشیم. به عنوان مثال در مورد تغذیه و مسائل مربوط به آن در ماه مبارک رمضان نیازمند ارائه ی اطلاعات متفاوت تر و کامل تری هستیم و محتوای جدید و تازه می تواند در این زمان به محبوبیت شما و طرفداران شما اضافه کند.
محتوای آموزشی چنانچه دارای لحن و بیان مناسبی برای یادگیری بیشتر باشد، می تواند مفیدتر از گذشته عمل کند. محتوایی که پس از یکبار مطالعه به خوبی تفهیم شود، با محتوایی که پس از 3 بار خواندن هنوز دارای نکات مبهم است، می تواند عملکردهای بسیار متفاوتی داشته باشد. در این زمینه طیف های متفاوت مخاطبان خود را در نظر بگیرید. کاربران شبکه های اجتماعی از هر سنین، سلیقه یا سطح سواد می توانند باشند.

 

امروزه محتوای آموزشی به طور سازمان یافته، تحت کاربردها و اهداف خاصی در شبکه های اجتماعی برای دستیابی به فرصت های پرشمار آن تولید می شوند. این محتواها در قالب اطلاعات مختلف به دنبال ارائه ی معیارهای آموزشی برای افراد هستند که در کمترین زمان بتوانند به شیوه های جدید آموزشی، دانش مورد نیازشان را در محیط مورد علاقه ی خود پیدا کنند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.