برای کاربران صفحه مسیریابی و برای موتور های جستجو نقشه سایت ایجاد کنید
برای کاربران صفحه مسیریابی ایجاد کنید و برای موتور های جستجو نیز فایل xml نقشه سایت را ایجاد کرده تا مطمئن شوید موتور های جستجو صفحات جدید یا به روز شده در سایت را پیدا کنند.
از این موارد پرهیز کنید:
- قدیمی شدن صفحات مسیریابی با لینک های خراب و نامعتبر
- ایجاد صفحه مسیریابی که به طور ساده صفحات را لیست کرده بدون اینکه آن ها را مرتب کند.
نمایش صفحات 404
کاربران گاهی اوقات به صفحه ای وارد می شوند که در سایت وجود ندارد که ممکن است از طریق لینک های نامعتبر یا آدرس اشتباه این مورد شکل بگیرد. داشتن صفحه 404 که بتواند به طور مناسبی کاربران را به صفحات اصلی در سایت هدایت کند به طرز چشمگیری می تواند تجربه کاربری یا ux را بهبود بخشد. صفحه 404 شما باید دارای لینکی برای بازگشت به صفحه اصلی باشد. می توانید از Google Search Console برای پیدا کردن منبع URL هایی که باعث ایجاد خطاهای not found می شوند، استفاده کنید.
از این موارد پرهیز کنید:
- اجازه دادن برای index شدن صفحات 404 توسط موتور های جستجو(مطمئن شوید وب سرور شما طوری پیکربندی شده باشد که کد وضعیت 404 را بدهد)
- بلاک کردن صفحات 404 از طریق فایل robots.txt به منظور crawl نشدن
- ایجاد پیام های مبهم مانند not found، 404 یا اینکه صفحه 404 ایجاد نکنید.
- استفاده از طرحی برای صفحه 404 که هماهنگ با طراحی سایت نیست
URL های ساده اطلاعات محتوا را منتقل می کنند
ایجاد دسته بندی های توصیفی و فایل هایی با نام مناسب برای اسناد، نه تنها باعث مرتب تر شدن وب سایت شده بلکه باعث می شود url های زیباتر و دوستانه تری برای محتوا های وب سایت تولید شود. ممکن است کاربران با مشاهده url های کد شده و بسیار بزرگ دچار وحشت شوند.
url هایی مانند تصویر بالا می توانند باعث سردرگمی کاربران شوند.
بعضی کاربران ممکن است به صفحه ای از سایت شما با استفاده از URL لینک بدهند. اگر URL شما شامل کلمات مرتبط باشد، این امر باعث می شود کاربران اطلاعات بیشتری درباره آن صفحه کسب کنند.
URL ها در نتایج جستجو نمایش داده می شوند
در انتها به خاطر داشته باشید، URL به یک سند معمولاٌ در نتایج جستجو گوگل در پایین عنوان نمایش داده می شود.
گوگل در crawl کردن هر نوع url با هر نوع ساختاری بسیار خوب عمل می کند اما ساده کردن url ها می تواند بسیار مفید و تاثیر گزار باشد.
تمرین:
استفاده از کلمات در URL ها
URL هایی با کلماتی که مرتبط با محتوا و ساختار سایت هستند، برای کاربران دوستانه تر می باشند.
از این موارد پرهیز کنید:
- استفاده از URL های طولانی با پارامتر های غیر ضروری.
- استفاده از نام های عمومی برای صفحات مانند page1.html
- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی مانند baseball-cards-baseball-cards-baseballcards.html
ساختار ساده ای برای دایرکتوری ها ایجاد کنید
ساختار دایرکتوری ایجاد کنید که به خوبی محتوای شما را مدیریت کرده و به کاربران کمک کند تا بفهمند در کجای وب سایت قرار دارند. سعی کنید از ساختار دایرکتوری برای نمایش نوع محتوا در url استفاده کنید.
از این موارد پرهیز کنید:
- ایجاد دایرکتوری های تو در تو بیش از حد
- استفاده از نام هایی برای دایرکتوی ها که به محتوا هیچ ارتباطی ندارند
ایجاد یک نسخه از url به منظور دسترسی به سند
به منظور جلوگیری از اینکه هر کاربری به نسخه مختلفی از url لینک بدهند، تمرکز خود را بر استفاده و ارجاع به نسخه واحدی از url در لینک های داخلی صفحات معطوف کنید. در صورتی که متوجه شدید کاربران از طریق چندین url مختلف به محتوا دسترسی میابند، از 301 redirect استفاده کنید. همچنین می توانید از url های canonical یا rel=”canonical” استفاده کنید.
از این مورد پرهیز کنید:
- داشتن صفحاتی از زیر دامنه ها و دایرکتوری های root که به محتوای یکسانی می رسند مانند: domain.com/page.html و sub.domain.com/page.html
بهینه سازی محتوا
وب سایت خود را جالب و مفید کنید
ایجاد محتوای مفید و قانع کننده بیش از سایر مولفه های عنوان شده در این مقاله بر وب سایت تاثیر می گذارد. کاربران تفاوت بین محتوای خوب و بد را متوجه می شوند و معمولاً آن را به دیگر کاربران پیشنهاد می دهند. این موضوع ممکن است به واسطه پست های وبلاگی، سرویس های رسانه های اجتماعی، ایمیل، انجمن ها یا سایر موارد انجام بگیرد.
دهان به دهان شدن شایعات می تواند باعث افزایش شهرت وب سایت در میان کاربران و گوگل شود و این موضوع بدون وجود محتوای با کیفیت امکان پذیر نمی باشد.
سعی کنید بفهمید کاربران وب سایت به دنبال چه چیزی هستند
به کلماتی که ممکن است کاربران جستجو کنند تا محتوای شما را بیابند فکر کنید. کاربرانی که درباره موضوع مورد نظر اطلاعات بیشتری دارند، ممکن است نسبت به افراد عادی از کلید واژه های بیشتری در جستجو هایشان استفاده کنند. به عنوان مثال، شخصی که مدت زمان زیادی طرفدار فوتبال بوده ممکن است fifa را جستجو کند که مخفف Fédération Internationale de Football Association می باشد در حالی که طرفدار های جدید ممکن است از جستجو های دیگری مانند football playoffs استفاده کنند. تخمین این رفتار های جستجو مختلف و حساب کردن آن ها در هنگام ایجاد محتوا می تواند نتایج مثبتی را به بار بیاورد. Google AdWords ابزار کاربردی Keyword Planner را در اختیار کاربران قرار می دهد که به آن ها در یافتن تغییرات کلید واژه های جدید و مقدار تقریبی جستجو آن ها کمک می کند. همچنین Google Search Console بیشترین جستجو هایی که وب سایت شما در آن ظاهر شده و همچنین جستجو هایی که بیشترین کاربران را به سایت شما هدایت کرده اند را ارائه می دهد. تمام این اطلاعات در Search Analytics Report در دسترس است.
تمرین:
متن های با خوانایی بالا ایجاد کنید
کاربران از محتوایی که به خوبی نوشته شده و به راحتی قابل خواندن باشد لذت می برند.
از این موارد پرهیز کنید:
- نوشتن متن های در هم و برهم با خطا های گرامری فراوان
- محتوای نامناسب و ضعیف
- قرار دادن متن در تصاویر و ویدئو ها در به منظور ایجاد محتوای متنی: کاربران ممکن است بخواهند متن را کپی کنند.
موضوعات را به وضوح مرتب کنید
مرتب سازی محتوا به منظور راحتی کاربران همیشه بسیار سودمند است. محتوای خود را به قطعه های کوچکتر یا منطقی تقسیم کنید تا کاربران بتوانند محتوای مورد نظر خود را سریعتر پیدا کنند.
از این مورد پرهیز کنید:
- قرار دادن مقادیر زیادی متن در موضوعات مختلف در یک صفحه بدون پاراگراف، زیر عنوان یا جدا کردن طرح
ایجاد محتوای به روز و منحصر به فرد
محتوای جدید نه تنها باعث بازگشت کاربران به وب سایت می شود بلکه باعث جذب کاربران جدید نیز می شود.
از این موارد پرهیز کنید:
- بازبینی یا کپی محتوای موجود که به کاربر ارزش بیشتری می رساند
- ایجاد نسخه های تکراری از محتوا در سایت
- درباره محتوای تکراری بیشتر مطالعه کنید
بهینه سازی محتوا برای کاربران نه موتور های جستجو
طراحی سایت براساس نیاز های کاربران باعث می شود نه تنها دسترسی به سایت برای آن ها آسان شود بلکه دسترسی به آن برای موتور های جستجو نیز بسیار آسان تر می شود.