شبکه های اجتماعی با توجه به تنوع بالا و کارکردهای متفاوت آن ممکن است به سرعت رشد کنند و روند استفاده از آنها به طور فزاینده ای افزایش یابد. بسیاری از شبکه های اجتماعی ساخته شده در سالیان گذشته، در زمان کوتاهی پس از حضور و ارائه ی خدمات به کاربران، روند نزولی را در پیش گرفته و به سرعت از دسترس خارج شده اند. چرا که فضای رقابتی در شبکه های اجتماعی نیز در حال رشد است و تو جه به مسائل و پارامترهای مختلف می تواند اهمیت بسیاری در حفظ ثبات و کارایی آنها داشته باشد.
شبکه های اجتماعی پس از اولین حضورهای خود در میان کاربران و ایجاد محیط های خاطره انگیز برای آنها، تغییرات گسترده ای به خود دیده اند. این تغییرات و انعطاف پذیری شبکه های اجتماعی و به روزرسانی های آن، نیازمند مطالعات گسترده و بررسی اطلاعات و داده های آماری بسیار زیادی است تا به شکلی مفید و تاثیرگذار اعمال گردند.
امروزه بازیگران و نقش آفرینان زیادی به عنوان متغیرهای تاثیرگذار در سقوط و صعود این شبکه ها حضور دارند که در ادامه بخشی از آنها را بررسی خواهیم کرد.
به روزرسانی شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی پس از ساخت و تولید کامل آنها، با توجه به نوع کاربری که قرار است داشته باشند، در طول زمان نیازمند بروزرسانی هایی خواهند بود. این بروزرسانی ها با توجه به تغییر رویکردها و ابزارهای مختلفی است که قرار است در اختیار کاربران قرار گیرد.
بروزرسانی شبکه های اجتماعی به معنی تغییر در ساختار کلی و موضوع آنها نیست، چرا که کاربران به منظور استفاده های خاص و هدف گذاری های مشخص به سوی استفاده از این شبکه ها گرایش پیدا کردند و در صورت تغییر در اهداف، می تواند مقدمه ی شکست و سقوط آنها باشد.
بسیاری از شبکه های اجتماعی موفق و محبوب که امروزه در بین کاربران رواج یافته اند، در ابتدا امکانات به نسبت کمتری در اختیار کاربران خود قرار می دادند. این شبکه ها رفته رفته و پس از رشد اعضا، نیازهای متفاوتی را احساس کردند و در تلاش برای ارائه ی بهترین خدمات، امکانات بیشتری از خود بروز می دهند.
واقعیت ها در مورد شبکه های اجتماعی این است که برای رشد بیشتر در کنار حفظ ثبات نیاز دارند تا توجه خاصی به رفتارها و نیازهای کاربرانشان معطوف کنند. این شبکه ها به طور روزانه مورد استفاده ی طیف گسترده ای از مخاطبان قرار می گیرند که هر کدام با هدف های خاصی به آن مراجعه می کنند و انتظار دارند تا بهترین، بروزترین و بالاترین خدمات را در قبال صرف زمان و هزینه های احتمالی دریافت کنند.
بروزرسانی شبکه های اجتماعی یکی از عوامل مهم و ضروری برای پیشرفت آنها به حساب می آید. چرا که واقعیت این است که استفاده و حضور در آنها تنها به معنی صرف وقت و سرگرمی برای کاربران نیست و می تواند منافع زیادی را متوجه سازندگان و کاربران پرشمار آنها کند. در زمینه ی بروزرسانی، 2 عامل اصلی اهمیت زیادی خواهد داشت.
1- نیاز مخاطب
هر اقدام تازه و برنامه ریزی برای اجرای آن برمبنای اکثریت افرادی که به شبکه های اجتماعی مرتبط هستند، موفقیت آمیزتر خواهد بود. از آنجایی که وجود شبکه های اجتماعی ماهیتاً به وجود و حضور کاربران آن وابسته است و بدون حضور آنها، دلیلی برای ادامه ی فعالیت این شبکه ها وجود ندارد. در زمینه ی ارائه ی خدمات نیز بسته به تغییر رویکردها و گرایش های متفاوتی که کاربران شبکه های اجتماعی مختلف دارند، می بایستی اقدام به بروزرسانی های بجا کرد. این بروزرسانی ها در جایگاه خود باید به میزانی باشد که کاربر در نگاه اول احساس دوری نکند و علاوه بر آن ارائه ی کاملی از اطلاعات و دلائل وجود عوامل و عناصر اضافه تر یا کمتر نسبت به نسخه های قبلی برای کاربران ذکر شود.
2- تکنولوژی ها و فناوری های مرتبط
یکی از مسائلی که به طور مستقیم در تغییرات ایجاد شده و سلایق مختلف کاربران در شبکه های اجتماعی تاثیرگذار است، تکنولوژی ها و ارائه ی فناوری های نوین ارتباطی و تعاملی است. علاوه بر تولید شیوه های جدید، الگوریتم های متفاوت و پیشرفت های هوش مصنوعی در رسانه های اجتماعی می تواند در نسخه های بعدی این شبکه ها به منظور افزایش کارایی و رشد خلاقیت در آنها بکار گرفته شود.
چنانچه در این عرصه سرعت رشد تکنولوژی با سرعت بروزرسانی و نحوه ی تغییرات اعمال شده در شبکه های اجتماعی تفاوت های زیادی داشته باشند، از عرصه ی رقابت با سایرین عقب خواهند ماند و این مساله موجب کاهش کاربران خواهد شد.
بنابراین ترسیم نقشه هایی که در آن هدف گذاری مشخصی برای بروزرسانی، مطالعه و بکارگیری فناوری های نوین در شبکه های اجتماعی را شامل شود، می تواند ضمن حفظ ثبات و کارایی آنها در بین کاربران، سرعت رشدشان را افزایش دهد.